TRJBerg
useless useless skrev:
Finns det skulder som inte preskriberas?
Uppenbarligen vad gäller skatteskulder.

• Haha
returen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Avvecklas ett dödsbo aldrig?
Jo, information finns på Skatteverket. Att dödsboet är avvecklat betyder ju inte att det försvinner. Det arkiveras i all evinnerlighet.
Alfredo Alfredo skrev:
Hur länge finns det åtkomligt hos Skatteverket?
Enklast att fråga Skatteverket eftersom ingen här verkar veta.

useless useless skrev:
Jag de som "utsätts för" preskriptionsavbrott, vilket antagligen gäller de allra flesta skulder.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag de som "utsätts för" preskriptionsavbrott, vilket antagligen gäller de allra flesta skulder.
Tror du att det är vanligt att dessa görs mot ett dödsbo för hade det funnit medel så hade man ju drivit in dom innan preskriptionstiden, eller tänker jag fel?

useless useless skrev:
TRJberg har noll koll bara ett argt troll

• Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Tror du att det är vanligt att dessa görs mot ett dödsbo för hade det funnit medel så hade man ju drivit in dom innan preskriptionstiden, eller tänker jag fel?
Du har säkert rätt här. Rimligen gör man ett försök i samband med dödsfallet och finns det inget att hämta då lär det normalt inte dyka upp något senare heller.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du har säkert rätt här. Rimligen gör man ett försök i samband med dödsfallet och finns det inget att hämta då lär det normalt inte dyka upp något senare heller.
det är boutredningen som ligger till grund för db tillgångar och skulder
den skall i sin tur fastställas av SKV innan arvskifte kan påbörjas
skatteskulden är prioriterad
kan inte den lösas så försätts db i kk (gäller alla skulder)

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
omg trollet blev ledset

Mikael_L
Och hur länge kan någon 3'e part ställa ett krav på dödsboet?

Hur många år måste man vänta innan man vågar använda arvet?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du har länkat. Du har inte svarat på frågan. Problemet är att det inte går att "avsluta" ett dödsbo. Det kan alltid väckas upp av en ny eventuell skuld. Med ny menar jag en som inte upptäcktes (fanns?) tidigare av den/de som hanterade dödsboet och vidare fördelade arvet. Som det är idag finns inget juridiskt begrepp som "avslutat" dödsbo, tekniskt kan arvingar i tionde led bli krävda.
Ovanstående kan möjligtvis också gälla andra felaktigheter vad gäller dödsbon.

Vad jag skrivit ovan bör du veta. Så varför din envishet?
fan vilket dumt inlägg
man kan ALDRIG ärva skulder i ett dödsbo!!

returen returen skrev:
det är boutredningen som ligger till grund för db tillgångar och skulder
den skall i sin tur fastställas av SKV innan arvskifte kan påbörjas
skatteskulden är prioriterad
kan inte den lösas så försätts db i kk (gäller alla skulder)
Njae, snarare bouppteckningen men det kan vara detsamma.
Bouppteckningen görs nuförtiden inte sällan av de efterlevande. Den arvsrättsliga och skatterättsliga kompetensen är ibland begränsad.
Fastställandet är oftast en ren formalitet.
Med kvarlåtenskapen löser man först begravningskostnaderna och sedan de skulder som är kända vid bouppteckningen. Här må eventuellt skatteskulder vara prioriterade men de behöver inte vara kända och då faller prioriteten.
Sedan kan det dyka upp skulder som var okända vid bouppteckningen och de skall också hanteras.
Det finns ingen automatik i att försätta ett dödsbo i konkurs. Någon måste begära det och det görs väl inte förrän dödsboet faktiskt inte betalar sina skulder. Man kan också förhandla med dödsboets borgenärer som annars riskerar att inte få något alls.
Jag har just varit igenom detta med två dödsbon så jag känner att jag har ett hum om hur det går till.

Fast man får ju göra skillnad på en skuld och ett dödsbo. Att en skuld preskriberas har ju inget med dödsboet eller inte att göra. Det kan dyka upp en ny skuld som ingen visste nåt om när som helst men det är ju oftast div skatter som förbises om man gör det själv. Man måste ju helst tänka flera år framåt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
TRJBerg TRJBerg skrev:
Problemet är att det inte går att "avsluta" ett dödsbo.
Så du anser att Skatteverket har fel?

”Här listar vi nio viktiga saker att tänka på att göra:

• Beställa ett dödsfallsintyg med släktutredning
  • Ordna med begravning inom en månad
  • Anmäl ny adress för dödsboet
  • Boka tid hos banken
  • Registrera ett deklarationsombud
  • Gör en bouppteckning
  • Deklarera för ett dödsbo
  • Se över dödsboets slutskattebesked
  • Avsluta dödsboet”
https://www.skatteverket.se/omoss/p...atennarstaende.5.6491ed82199c4722dae15b7.html

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och hur länge kan någon 3'e part ställa ett krav på dödsboet?

Hur många år måste man vänta innan man vågar använda arvet?
är dödsboet avslutat så kan ingen kräva något
om det inkommer krav skall detta vara med i bouppteckningen, det går att inkomma med ett tillägg så länge DB är aktivt

arvingar kan ALDRIG ärva skulder
skulderna är helt kopplat till ett aktivt db

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.