51 688 läst ·
286 svar
52k läst
286 svar
Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket
Jo, information finns på Skatteverket. Att dödsboet är avvecklat betyder ju inte att det försvinner. Det arkiveras i all evinnerlighet.Alfredo skrev:
Enklast att fråga Skatteverket eftersom ingen här verkar veta.Alfredo skrev:
TRJBerg skrev:
De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Men Skatteverket kan begära att preskriptionstiden ska förlängas när det gäller skatteskulder.
https://kronofogden.se/nagon-har-kr...ghet/det-har-galler-for-en-preskriberad-skuld
Du har säkert rätt här. Rimligen gör man ett försök i samband med dödsfallet och finns det inget att hämta då lär det normalt inte dyka upp något senare heller.J Jansson69 skrev:
det är boutredningen som ligger till grund för db tillgångar och skulderAlfredo skrev:
den skall i sin tur fastställas av SKV innan arvskifte kan påbörjas
skatteskulden är prioriterad
kan inte den lösas så försätts db i kk (gäller alla skulder)
fan vilket dumt inläggTRJBerg skrev:
Du har länkat. Du har inte svarat på frågan. Problemet är att det inte går att "avsluta" ett dödsbo. Det kan alltid väckas upp av en ny eventuell skuld. Med ny menar jag en som inte upptäcktes (fanns?) tidigare av den/de som hanterade dödsboet och vidare fördelade arvet. Som det är idag finns inget juridiskt begrepp som "avslutat" dödsbo, tekniskt kan arvingar i tionde led bli krävda.
Ovanstående kan möjligtvis också gälla andra felaktigheter vad gäller dödsbon.
Vad jag skrivit ovan bör du veta. Så varför din envishet?
man kan ALDRIG ärva skulder i ett dödsbo!!
Njae, snarare bouppteckningen men det kan vara detsamma.returen skrev:
Bouppteckningen görs nuförtiden inte sällan av de efterlevande. Den arvsrättsliga och skatterättsliga kompetensen är ibland begränsad.
Fastställandet är oftast en ren formalitet.
Med kvarlåtenskapen löser man först begravningskostnaderna och sedan de skulder som är kända vid bouppteckningen. Här må eventuellt skatteskulder vara prioriterade men de behöver inte vara kända och då faller prioriteten.
Sedan kan det dyka upp skulder som var okända vid bouppteckningen och de skall också hanteras.
Det finns ingen automatik i att försätta ett dödsbo i konkurs. Någon måste begära det och det görs väl inte förrän dödsboet faktiskt inte betalar sina skulder. Man kan också förhandla med dödsboets borgenärer som annars riskerar att inte få något alls.
Jag har just varit igenom detta med två dödsbon så jag känner att jag har ett hum om hur det går till.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast man får ju göra skillnad på en skuld och ett dödsbo. Att en skuld preskriberas har ju inget med dödsboet eller inte att göra. Det kan dyka upp en ny skuld som ingen visste nåt om när som helst men det är ju oftast div skatter som förbises om man gör det själv. Man måste ju helst tänka flera år framåt.
Så du anser att Skatteverket har fel?TRJBerg skrev:
”Här listar vi nio viktiga saker att tänka på att göra:
- Beställa ett dödsfallsintyg med släktutredning
- Ordna med begravning inom en månad
- Anmäl ny adress för dödsboet
- Boka tid hos banken
- Registrera ett deklarationsombud
- Gör en bouppteckning
- Deklarera för ett dödsbo
- Se över dödsboets slutskattebesked
- Avsluta dödsboet”
är dödsboet avslutat så kan ingen kräva någotMikael_L skrev:
om det inkommer krav skall detta vara med i bouppteckningen, det går att inkomma med ett tillägg så länge DB är aktivt
arvingar kan ALDRIG ärva skulder
skulderna är helt kopplat till ett aktivt db