51 678 läst ·
286 svar
52k läst
286 svar
Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket
Varför ringer du inte skatteverket och frågar då?Mikael_L skrev:
Frågan är liksom meningslös. Det faktum att dödsfallet har inträffat kommer att finnas kvar i all evinnerlighet så vad som händer med organisationsnumret har ingenting med ansvar för eventuella fordringar att göra. Däremot preskriberas skulder efter en tid men hur lång denna tid är verkar aningen diffust - om borgenären vill hålla liv i fordran.
Redigerat:
Nej, det gör jag inte. Jag har ju länkat till vad som krävs för att avsluta ett dödsbo, sannolikt har man missat något eller så har något blivit fel om det inte funkar. Eftersom jag inte arbetar på skatteverket så kan jag inte göra något mer.TRJBerg skrev:
Därför är det ju bra att det finns ett telefonnummer att ringa om något strular.
Förväntar du dig att skatteverkets support jobbar i detta forumet???
Vad är det du inte förstår?Mikael_L skrev:
Det står ju i länken hur det går till, och om dödsboet är aktivt efter det så finns det något som SKV anser ofärdigt/felaktigt, ring och fråga vad som återstår.
Kanske har du missat något eller så är det bara ett missförstånd, ett enkelt samtal löser alla dina problem.
Frågan är retorisk och är inte avsedd att besvaras. Jag får för mig att den handlar om hur länge dödsboets organisationsnummer finns kvar - som om det skulle spela någon roll i något annat avseende än för Skatteverket.S Slarvpellen skrev:
Nu är jag ingen expert på hur man tar fram de här numren men de skall väl börja på 10. Om alla andra siffror är valfria finns det 100 000 000 möjliga sådana nummer. Givet att det dör omkring 100 000 människor per år i Sverige räcker dessa nummer i 1000 år. De behöver alltså inte återanvändas i brådrappet.
Men visst, Skatteverket kanske kan besvara även den frågan.
Ok, om du vet så mycket kan du väl upplysa oss.Alfredo skrev:
- Till hur mycket andra saker används organisationsnummer som börjar på 10?
- Hur sätts de andra siffrorna?
"Kalkylen" var inte avsedd att vara sann. Den inleddes till och med med "Nu är jag ingen expert på ..." Däremot kan den ge en enkel uppfattning om hur många nummer som finns och därmed hur ofta de behöver återanvändas.
Men, jag vill gärna lära mer. Du som tydligen är expert får gärna upplysa mig.
Nej jag kan inte detta speciellt bra men det behövs inte för att informera om att din kalkyl inte är korrekt. Ledsen om du tar illa vid dig av det men jag ser ingen anledning att låta felaktiga uppgifter stå oemotsagda.Slottsbäcksväktarn skrev:
Men den gör tyvärr inte det. Med nuvarande lagstiftning får de exempelvis överhuvudtaget aldrig återanvändas.Slottsbäcksväktarn skrev:
Här har du lite info men den täcker antagligen inte alla aspekter men mer vet jag tyvärr inte:Slottsbäcksväktarn skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...174-om-identitetsbeteckning-for_sfs-1974-174/
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.7/326447.html
Sista siffran är en checksumma, så den är inte valbar. Då räcker nummerserien i 100 år. Sen ska väl "månadssiffran" vara minst 20 i ett org-nummer, så då är vi nere på 80 år. Det finns säkert fler regler och restriktioner som sänker antalet kombinationer ytterligare.Slottsbäcksväktarn skrev:
Frågan är retorisk och är inte avsedd att besvaras. Jag får för mig att den handlar om hur länge dödsboets organisationsnummer finns kvar - som om det skulle spela någon roll i något annat avseende än för Skatteverket.
Nu är jag ingen expert på hur man tar fram de här numren men de skall väl börja på 10. Om alla andra siffror är valfria finns det 100 000 000 möjliga sådana nummer. Givet att det dör omkring 100 000 människor per år i Sverige räcker dessa nummer i 1000 år. De behöver alltså inte återanvändas i brådrappet.
Men visst, Skatteverket kanske kan besvara även den frågan.
Alfredo hann visst före...
Det kanske implicerar att de heller aldrig avvecklas. Det känns inte onaturligt att ett nummer är för evigt kopplat till ett dödsbo. Merparten av detta landar ju i allmänna handlingar som kommer att arkiveras - i samma evighet😀Alfredo skrev:
Sedan borde väl möjligheten att logga in och faktiskt komma åt uppgifterna i Skatteverkets system (även internt på Skatteverket) ha någon bortre gräns. Vilken den är har jag inte en susning om.
Inget av detta har något med någon av frågeställningarna i tråden att göra. Alla sådana frågor är sedan länge besvarade.
Det kanske inte har med TS ursprungsfråga att göra men som så ofta lever tråden vidare och nya frågor har tillkommit. Det du skriver i inlägget jag här citerar har allt med dessa frågor att göra. Avvecklas ett dödsbo aldrig? Hur länge finns det åtkomligt hos Skatteverket?Slottsbäcksväktarn skrev:
Du har länkat. Du har inte svarat på frågan. Problemet är att det inte går att "avsluta" ett dödsbo. Det kan alltid väckas upp av en ny eventuell skuld. Med ny menar jag en som inte upptäcktes (fanns?) tidigare av den/de som hanterade dödsboet och vidare fördelade arvet. Som det är idag finns inget juridiskt begrepp som "avslutat" dödsbo, tekniskt kan arvingar i tionde led bli krävda.Nissens skrev:
Nej, det gör jag inte. Jag har ju länkat till vad som krävs för att avsluta ett dödsbo, sannolikt har man missat något eller så har något blivit fel om det inte funkar. Eftersom jag inte arbetar på skatteverket så kan jag inte göra något mer.
Därför är det ju bra att det finns ett telefonnummer att ringa om något strular.
Förväntar du dig att skatteverkets support jobbar i detta forumet???
Ovanstående kan möjligtvis också gälla andra felaktigheter vad gäller dödsbon.
Vad jag skrivit ovan bör du veta. Så varför din envishet?
Finns det skulder som inte preskriberas?TRJBerg skrev:
Du har länkat. Du har inte svarat på frågan. Problemet är att det inte går att "avsluta" ett dödsbo. Det kan alltid väckas upp av en ny eventuell skuld. Med ny menar jag en som inte upptäcktes (fanns?) tidigare av den/de som hanterade dödsboet och vidare fördelade arvet. Som det är idag finns inget juridiskt begrepp som "avslutat" dödsbo, tekniskt kan arvingar i tionde led bli krävda.
Ovanstående kan möjligtvis också gälla andra felaktigheter vad gäller dödsbon.
Vad jag skrivit ovan bör du veta. Så varför din envishet?