Alfredo Alfredo skrev:
Hur gör man för att "skifta" belopp under hundra kronor på ett skattekonto?
Törs inte svara på hur SKV hanterar det idag. Det smidigaste är väl att skicka en skriftlig begäran om utbetalning av beloppet i samband med att man begär att dödsboet ska avregistreras.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
T torn skrev:
Det smidigaste är väl att skicka en skriftlig begäran om utbetalning av beloppet
Begära kan man alltid men jag tycker Skatteverket är väldigt tydliga med att belopp under 100 kronor inte betalas ut. Se #191.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast spelar det någon roll om det inte är avregistrerat.
Nej antagligen inte. Diskussionen har väl mer kommit in på att det är lite orimligt att ett dödsbo existerar i hundratusentals år och att det därför borde finnas väldigt tydliga regler för när det helt försvinner men ingen verkar kunna hitta dessa regler...

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
omfg 14 sidor om en skatteskuld

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Annars kan man ju alltid lura systemet och sätta in pengar så att saldot överstiger 100 kr och sedan begära utbetalning
Fast jag tvivlar på att det är den tänkta normalvägen till att ett dödsbo ska avregistreras...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
orimligt att ett dödsbo existerar i hundratusentals år
Det byråkratiska systemet är inte tillräckligt gammal för att ha ställts inför de utmaningarna, så än så länge är det vissa saker som förutsätts leva i all oändlighet. Se bara på förvirringen med personnummer som uppstått efter sekelskiftet.

antar att dödsbon som ej avslutats blir ungefär samma sak som att man inte söker lagfart på en fastighet. Man ska göra det men ändock ligger det fastigheter utan ägare och skvalpar i rullorna........Samma ska blir det väl om nån okunnig sköter dödsboet själv och ej gör det korrekt eller ens avslutar det. Var ju en tjej som skrev på facebook tror jag om någon där det gått 10-15 år och hon var så irriterad på nån kvarskatt som låg där och sakta ökade..........

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Nej antagligen inte. Diskussionen har väl mer kommit in på att det är lite orimligt att ett dödsbo existerar i hundratusentals år och att det därför borde finnas väldigt tydliga regler för när det helt försvinner men ingen verkar kunna hitta dessa regler...
Jodå. Det försvinner aldrig om man inte gör arvsskifte och avslutar det.
Undantagen är om den avlidna personen var omyndig eller om dödsboet innehåller lant- eller skogsbruk.
Allt enligt lawline, precis som jag skrivit till dig tidigare.

Att du inte gillar reglerna betyder inte att de inte finns…

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Jodå. Det försvinner aldrig om man inte gör arvsskifte och avslutar det.
Undantagen är om den avlidna personen var omyndig eller om dödsboet innehåller lant- eller skogsbruk.
Allt enligt lawline, precis som jag skrivit till dig tidigare.

Att du inte gillar reglerna betyder inte att de inte finns…
Frågan är väl snarare om reglerna är vettiga.
Vi har ju preskriptionstider för andra skulder, t ex 3 år eller 10 år så uppenbarligen finns det en gammal praxis i lagstiftningen för en annan syn.

Nissens Nissens skrev:
Det försvinner aldrig om man inte gör arvsskifte och avslutar det.
OK. Då antar jag handläggaren på Skatteverket som jag pratade med häromdagen ljög då han sa att det försvinner ur deras system efter ca 10 år. Tack för infon.

• Wow
Jansson69
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Då antar jag handläggaren på Skatteverket som jag pratade med häromdagen ljög då han sa att det försvinner ur deras system efter ca 10 år. Tack för infon.
Så, du har infon som inte gick att hitta? Lawline eller din kompis på skatteverket har fel. Det är väl den enda slutsatsen man kan dra.
Skulle vara intressant att veta vad som händer med de oreglerade värdena i dödsboet när det enligt din kontakt ”försvinner”.

Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Frågan är väl snarare om reglerna är vettiga.
Vi har ju preskriptionstider för andra skulder, t ex 3 år eller 10 år så uppenbarligen finns det en gammal praxis i lagstiftningen för en annan syn.
Men problemet är väl kanske att det tillkommer nya skatteskulder varje år?

TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Men problemet är väl kanske att det tillkommer nya skatteskulder varje år?
Du menar grundat på den ursprungliga skulden? Men detsamma kan sägas om alla skulder ==> skuldränta.

Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du menar grundat på den ursprungliga skulden? Men detsamma kan sägas om alla skulder ==> skuldränta.
Nja, det skulle ju kunna vara skatt på inkomst av kapital, fastighetsavgift etc. Som bygger på varje år.

Alfredo Alfredo skrev:
det finns sannolikt olika system.........ett som hanterar de levande. Sen hamnar det säkert uppgifter i andra system som kanske inte är omedelbart sökbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.