Äh, många lite märkliga råd här tycker jag om att hjälpa företaget med den till synes intrikata uppgiften att producera en korrekt faktura.

Jag tycker att TS har gjort precis vad han ska göra - helt "by the book". Är det dessutom så att bemötandet, från företaget som lever på sina kunder, är arrogant ska man verkligen inte göra mer än vad man är skyldig att göra.

Man ska alltid sköta den här typen av kommunikation skriftligt då det tvingar fram en tydlighet och dokumentationen är av godo och skyddar båda parter.
Man får tid att fundera över sina formuleringar och man behöver inte hetsa upp sig...:rolleyes:

Får man inte svar på det man skickar så skickar man igen och ber om en bekräftelse på att de har tagit emot meddelandet.

Det är ju inga orimliga krav TS har, han vill ju bara ha en korrekt faktura.
För övrigt ligger ju kostnaden för att ta fram den fakturan på ett eller annat sätt inbakat i det belopp TS kommer att betala...

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Det är inget fel att sköta en kommunikation skriftligt, men när den skriftliga kommunikationen i sig blir ett hinder för parterna att förstå varandra så blir det ett dåligt råd.

Jag föreslår att detta reds ut rätt enkelt via telefon, kompletta detta med att dokumentera överenskommelsen via mail om behov finns.

Fortsätter dialogen på detta vis så riskerar parterna att hamna i domstol utan att ha först pratat med varandra, och det är ju förstås helt tossigt.

MathiasS skrev:
Det är inget fel att sköta en kommunikation skriftligt, men när den skriftliga kommunikationen i sig blir ett hinder för parterna att förstå varandra så blir det ett dåligt råd.

Jag föreslår att detta reds ut rätt enkelt via telefon, kompletta detta med att dokumentera överenskommelsen via mail om behov finns.

Fortsätter dialogen på detta vis så riskerar parterna att hamna i domstol utan att ha först pratat med varandra, och det är ju förstås helt tossigt.
Fast det har ju inte uppstått något hinder i kommunikationen...

TS har bestridit fakturan och angivit skäl för detta om jag nu har uppfattat det hela korrekt vill säga.
Ett företag har skickat en faktura till TS specificerat för ett arbete de har utfört åt någon annan än TS. Om TS (med rätta) bestrider den fakturan och tydligt anger varför han bestrider den så är det tillräckligt.
Varför ska man betala fakturor för arbeten som är gjorda åt andra? Det kan bli hiskeligt dyrt i längden även om man gör många medmänniskor glada.

Vill företaget ha betalt för ett arbete de har gjort åt TS så får de ju skicka en faktura på just det arbetet. De har väl tre år på sig att få ut den tror jag.

Skriftlig kommunikation i sådana här sammanhang är bättre. Det blir aldrig en fråga om vem som har sagt vad eller om man har blivit lovad saker av en röst i telefonen som inte hade mandat att lova just det.

Skriftlig kommunikation hindrar inte - skriftlig kommunikation hjälper.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Eftersom TS fått fakturan så är iallafall adressen rätt på försändelsen.

TS erkänner också att arbete utförts på tomten som ska betalas till just det företag som skickat fakturan.

Att då dra slutsatsen att man kan bestrida hela fakturans belopp bara för att det står ett felaktigt fastighetsnummer på fakturan låter märkligt för mig.

Jag anser att TS är skyldig att betala hela eller delar av summan motsvarande det arbete som utförts. Vill TS ha felaktig text rättad på fakturan så måste ju TS påtala exakt vad som ska ändras, inte bara skrika bestrides då företaget aldrig kan lista ut vad som TS vill ha ändrat.

Bestridning av en faktura handlar ju i första hand om när man uppmanas betala ett felaktigt belopp, inte att en adress eller namn är felstavat.

Redigerat:
cem77 skrev:
Jag anser att TS är skyldig att betala hela eller delar av summan motsvarande det arbete som utförts.
Hur får man reda på den summan då företaget tydligen inte vill upplysa om den...?

cem77 skrev:
Bestridning av en faktura handlar ju i första hand om när man uppmanas betala ett felaktigt belopp, inte att en adress eller namn är felstavat.
Hur vet man om beloppet är felaktigt eller inte då företaget inte specificerar arbetet man har utfört åt TS och inte heller i en faktura talar om vad man vill ha betalt för arbetet som man har gjort åt TS?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
cem77 skrev:
Eftersom TS fått fakturan så är iallafall adressen rätt på försändelsen.

TS erkänner också att arbete utförts på tomten som ska betalas till just det företag som skickat fakturan.

Att då dra slutsatsen att man kan bestrida hela fakturans belopp bara för att det står ett felaktigt fastighetsnummer på fakturan låter märkligt för mig.

Jag anser att TS är skyldig att betala hela eller delar av summan motsvarande det arbete som utförts. Vill TS ha felaktig text rättad på fakturan så måste ju TS påtala exakt vad som ska ändras, inte bara skrika bestrides då företaget aldrig kan lista ut vad som TS vill ha ändrat.

I teorin har du kanske rätt men i praktiken är det antagligen svårt att få till det. Om TS ska betala mot den faktura som är utställd (även om inte till det fakturerade beloppet) måste TS vara übertydlig om vad TS anser att betalningen är för, annars riskerar TS att behöva betala två gånger och det är en rätt onödig risk att ta. Det är ju inte så att TS har fått en faktura som råkar vara fel på en procent här och där (typ att bolaget tagit betalt för för många timmar), fakturan stämmer på 0 %.

jbr skrev:
Fast det har ju inte uppstått något hinder i kommunikationen...

TS har bestridit fakturan och angivit skäl för detta om jag nu har uppfattat det hela korrekt vill säga.
Ett företag har skickat en faktura till TS specificerat för ett arbete de har utfört åt någon annan än TS. Om TS (med rätta) bestrider den fakturan och tydligt anger varför han bestrider den så är det tillräckligt.
Varför ska man betala fakturor för arbeten som är gjorda åt andra? Det kan bli hiskeligt dyrt i längden även om man gör många medmänniskor glada.

Vill företaget ha betalt för ett arbete de har gjort åt TS så får de ju skicka en faktura på just det arbetet. De har väl tre år på sig att få ut den tror jag.

Skriftlig kommunikation i sådana här sammanhang är bättre. Det blir aldrig en fråga om vem som har sagt vad eller om man har blivit lovad saker av en röst i telefonen som inte hade mandat att lova just det.

Skriftlig kommunikation hindrar inte - skriftlig kommunikation hjälper.
Jag vill påstå, med det orimliga i hela situationen som grund, att leverantören inte har förstått läget på samma sätt som vi har gjort här. Det skulle ta 5 minuter på telefon att få dom till samma medvetandenivå som i denna tråd, om konversationen förs via telefon. Det skulle lösa konflikten (om det är målet). Fortsätter man att vara oense även efter en telefondialog är ju nästa steg i processen automatiskt dokumenterade i skrift genom att bestrida faktura i rekommenderat brev osv.

I övrigt håller jag med dig om att företaget gör fel.

Jag har fått många felaktiga fakturor men har aldrig behövt skriva brev om det. Jag ringer fakturaavdelningen och förklarar problemet. Det har i samtliga fall löst problemet. Om det INTE löser problemet finns det ett värde i skriftlig kommunikation.

Jag vidhåller att i detta fall skulle situationen vara löst för länge sedan om TS vill och via telefon. Är man ute efter lära någon en läxa är det säkert bättre att fortsätta brevväxla.

Redigerat:
  • Gilla
MartinP666 och 4 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Roland, har du någonsin fått en kreditfaktura som privatperson? Det har jag krävt flera gånger när jag varit mindre nöjd men det är få gånger det faktiskt har kommit något - man har helt enkelt inte den rutinen mot privatkunder.
Jo, alltid när jag begärt det och det har varit en felaktigt utställd faktura.
Jag vet inte om det är ett måste för företaget, men det har aldrig varit diskussion eller att dom nekat.

Nu sist när kommunen skickade en bygglovsavgift på 44.000:- :wow: och det skulle vara ca 4.000:- fick jag visserligen påminna 1 gång, men kommunens kvarnar mal långsamt......

MathiasS skrev:
Jag vill påstå, med det orimliga i hela situationen som grund, att leverantören inte har förstått läget på samma sätt som vi har gjort här. Det skulle ta 5 minuter på telefon att få dom till samma medvetandenivå som i denna tråd, om konversationen förs via telefon. Det skulle lösa konflikten (om det är målet). Fortsätter man att vara oense även efter en telefondialog är ju nästa steg i processen automatiskt dokumenterade i skrift genom att bestrida faktura i rekommenderat brev osv.

I övrigt håller jag med dig om att företaget gör fel.

Jag har fått många felaktiga fakturor men har aldrig behövt skriva brev om det. Jag ringer fakturaavdelningen och förklarar problemet. Det har i samtliga fall löst problemet. Om det INTE löser problemet finns det ett värde i skriftlig kommunikation.

Jag vidhåller att i detta fall skulle situationen vara löst för länge sedan om TS vill och via telefon. Är man ute efter lära någon en läxa är det säkert bättre att fortsätta brevväxla.
Vi ser nog bara lite olika på vilken metod man vill använda sig av för att lösa problemen.

Min erfarenhet är att skriftlig kommunikation är att föredra och det av flera orsaker.
Jag tycker bl.a. inte att en kund ska behöva lägga sin tid på att sitta i telefonkö, oändliga vidarekopplingar eller att passa telefontider.
E-post är ju förträffligt om man använder sig av den e-postadress som företaget anger som sin kontaktadress. Det är ju då man vet att ärendet hamnar rätt.

Det blir ju även mer och mer vanligt att företagen köper faktureringstjänsten av ett annat företag. Om man då vänder sig till företaget som sålt tjänsten eller varan måste man lita på att detta företag fixar ett nytt fakturaunderlag till det faktureringsföretaget innan den felaktiga fakturan förfaller till betalning.

Genom att bestrida en faktura och tydligt ange orsaken stoppar man klockan och förhindrar att förloppet skenar.

Så sent som för en månad råkade jag ut för just detta.

En produkt jag hade fått levererad hem hade några defekter som kunde åtgärdas och efter att jag skickat in lite bilder var jag och leverantör ense om en rimlig prisreduktion.

Efter några dagar kommer så fakturan men är på ursprungsbeloppet (utan den överenskomna reduktionen) från ett faktureringsbolag. Betalning tillhanda inom 8 dagar.

Jag ringde då upp det bolaget på deras telefontid och berättade, efter 20 minuters telefonkö, om det justerade beloppet vilket de givetvis inte kände till och inte heller kunde förhålla sig till. De uppmanade mig istället att åter igen kontakta återförsäljaren. (ja, de har också telefontider och långa väntetider)

Då ansåg jag att jag lagt tillfälligt med tid med telefonen mot örat (man måste ju tänka på strålningen...:x) så jag bestred fakturan i dess helhet och angav varför.
Jag hade givetvis kunnat bestrida den delvis men jag kan vid tillfället ha varit något irriterad...
Jag begärde att de skulle bekräfta att de mottagit bestridandet vilket de gjorde samt att de meddelade att de skulle återkomma.

Efter 8-10 dagar kommer en kreditfaktura samt en ny faktura på det justerade beloppet.
Företagen fick göra jobbet de tar betalt för att göra och jag som kund fick en faktura på det jag var skyldig att betala - snyggt, prydligt och okomplicerat.

Jag anser inte att man eskalerar eller skapar konflikt genom att bestrida. Det är att följa spelreglerna och det är ett bra verktyg för rätta till felaktigheter.
Man får ju även betänka allt finstilt om sena betalningar, dröjsmålsräntor osv.
Just företagen som säljer faktureringstjänster lever ju till viss del på dessa avgifter och räntor och just de spelreglerna är de väldigt noggranna att följa...

Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Att göra en höna av en fjäder....

Sir Duke, självklart har du rätt i att inte betala den inkomna fakturan och självklart skall du bestrida den. Med det sagt, hade det gjort ont att förutom "bestrides" skriva "då denna faktura avser annat arbete än det av mig beställda, på annan fastighet än min" exempelvis?

Visst, man kan tycka att företaget borde ha koll på sina grejer men någonstans sitter det förmodligen en människa och glor på fakturan, kliar sig i huvudet och funderar över om han/hon eller kunden är dum i huvudet eftersom han/hon inte hittar något fel, inte ser att fastighetsbeteckningen skiljer sig med en siffra eller två. Slutsatsen blev uppenbarligen att kunden måste vara dum i huvudet och bestridandet avslås.

Så, ring eller mejla, skit samma, bara du förklarar VARFÖR du bestrider. Inte att du bestrider för att du inte beställt jobbet utan för att du fått faktura på ett annat jobb än ditt beställda. Hårfin skillnad kan tyckas men i en annans ögon väldigt viktig.

Bäst; mejla först, ring sen och fråga om de läst mejlet och förstått problemet.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
jbr skrev:
Vi ser nog bara lite olika på vilken metod man vill använda sig av för att lösa problemen.

Min erfarenhet är att skriftlig kommunikation är att föredra och det av flera orsaker.
Jag tycker bl.a. inte att en kund ska behöva lägga sin tid på att sitta i telefonkö, oändliga vidarekopplingar eller att passa telefontider.
E-post är ju förträffligt om man använder sig av den e-postadress som företaget anger som sin kontaktadress. Det är ju då man vet att ärendet hamnar rätt.

Det blir ju även mer och mer vanligt att företagen köper faktureringstjänsten av ett annat företag. Om man då vänder sig till företaget som sålt tjänsten eller varan måste man lita på att detta företag fixar ett nytt fakturaunderlag till det faktureringsföretaget innan den felaktiga fakturan förfaller till betalning.

Genom att bestrida en faktura och tydligt ange orsaken stoppar man klockan och förhindrar att förloppet skenar.

Så sent som för en månad råkade jag ut för just detta.

En produkt jag hade fått levererad hem hade några defekter som kunde åtgärdas och efter att jag skickat in lite bilder var jag och leverantör ense om en rimlig prisreduktion.

Efter några dagar kommer så fakturan men är på ursprungsbeloppet (utan den överenskomna reduktionen) från ett faktureringsbolag. Betalning tillhanda inom 8 dagar.

Jag ringde då upp det bolaget på deras telefontid och berättade, efter 20 minuters telefonkö, om det justerade beloppet vilket de givetvis inte kände till och inte heller kunde förhålla sig till. De uppmanade mig istället att åter igen kontakta återförsäljaren. (ja, de har också telefontider och långa väntetider)

Då ansåg jag att jag lagt tillfälligt med tid med telefonen mot örat (man måste ju tänka på strålningen...:x) så jag bestred fakturan i dess helhet och angav varför.
Jag hade givetvis kunnat bestrida den delvis men jag kan vid tillfället ha varit något irriterad...
Jag begärde att de skulle bekräfta att de mottagit bestridandet vilket de gjorde samt att de meddelade att de skulle återkomma.

Efter 8-10 dagar kommer en kreditfaktura samt en ny faktura på det justerade beloppet.
Företagen fick göra jobbet de tar betalt för att göra och jag som kund fick en faktura på det jag var skyldig att betala - snyggt, prydligt och okomplicerat.

Jag anser inte att man eskalerar eller skapar konflikt genom att bestrida. Det är att följa spelreglerna och det är ett bra verktyg för rätta till felaktigheter.
Man får ju även betänka allt finstilt om sena betalningar, dröjsmålsräntor osv.
Just företagen som säljer faktureringstjänster lever ju till viss del på dessa avgifter och räntor och just de spelreglerna är de väldigt noggranna att följa...
Men du ringde först. TS har aldrig ringt, han började med att bestrida fakturan, med en även i sitt eget tycke något otydlig förklaring. Att skriva och bestrida fakturan är ett utmärkt Steg 2 när telefonsamtalet inte löste problemet. Det är då viktigt vid samtalet att ställa fråga: "Då kan jag riva den här fakturan då?", så att man tydligt får svar på att åtgärd är vidtagen.

Anna_H skrev:
Men du ringde först.
Ja och det ledde ju absolut ingenstans, det tog bara tid i anspråk.
Självklart skulle jag skriftligen ha bestridit fakturan direkt (helt eller delvis) eftersom då stoppar man upp processen och kan låta de som har gjort fel rätta till sina fel i den takt de önskar.
Varför vill man ha kvar en tidspress i form av förfallodatum som kan leda till påminnelseavgifter osv?

Samtalet med återförsäljaren är en annan sak då det var en fråga om huruvida de ville byta ut varan mot en ny eller kompensera mig för att åtgärda felen själv men diskussionen här rör väl mer felaktiga fakturor.

Anna_H skrev:
...han började med att bestrida fakturan, med en även i sitt eget tycke något otydlig förklaring.
Jo men visst är det så att man måste vara tydlig i varför man bestrider och uppfattas man inte som tydlig får man ju göra om och göra rätt.

Anna_H skrev:
...ställa fråga: "Då kan jag riva den här fakturan då?", så att man tydligt får svar på att åtgärd är vidtagen.
Jag skulle aldrig strunta i en faktura enbart baserat på en telefonröst. I sådana fall begär jag alltid skriftlig bekräftelse på att fakturan är makulerad.

D
jbr skrev:
Jo men visst är det så att man måste vara tydlig i varför man bestrider och uppfattas man inte som tydlig får man ju göra om och göra rätt.
Jo, men det är ju här kärnproblematiken ligger tycker jag. TS har bestridit fakturan utan att ange någon speciell orsak och i alla fall utan att medge att företaget iofs har gjort ett arbete hos TS men att fakturan inte verkar speca det arbetet utan ett annat. Syftet med detta kan man bara spekulera i, men för mig verkar det som TS hoppas undkomma att betala för det arbete som han de-facto har fått utfört.

Hade TS från början skrivit "Jag bestrider betalningsansvar för den ankomna fakturan eftersom den inte verkar avse det arbete som ni har utfört hos mig då arbetsbeskrivningen och fastighetsbeteckningen skiljer sig från mina uppgifter" så tror jag att företaget hade haft förutsättningar att rätta till felet på ett korrekt sätt. Men det verkar inte som TS har något egentligt intresse av ett KORREKT avslut utan helst vill ha den ankomna fakturan krediterad i sin helhet och hoppas att företaget på köpet stryker fordran för det arbete som utförts.

• Gilla
ltmrt och 2 till
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Jo, men det är ju här kärnproblematiken ligger tycker jag. TS har bestridit fakturan utan att ange någon speciell orsak och i alla fall utan att medge att företaget iofs har gjort ett arbete hos TS men att fakturan inte verkar speca det arbetet utan ett annat. Syftet med detta kan man bara spekulera i, men för mig verkar det som TS hoppas undkomma att betala för det arbete som han de-facto har fått utfört.

Hade TS från början skrivit "Jag bestrider betalningsansvar för den ankomna fakturan eftersom den inte verkar avse det arbete som ni har utfört hos mig då arbetsbeskrivningen och fastighetsbeteckningen skiljer sig från mina uppgifter" så tror jag att företaget hade haft förutsättningar att rätta till felet på ett korrekt sätt. Men det verkar inte som TS har något egentligt intresse av ett KORREKT avslut utan helst vill ha den ankomna fakturan krediterad i sin helhet och hoppas att företaget på köpet stryker fordran för det arbete som utförts.
Många antaganden där tycker jag...

Vi har väl knappast på benen att bedöma formuleringarna i korrespondensen, än mindre att bedöma TS eventuella dunkla planer...?

• Bestrid med motivering.
  • Uppfattar mottagaren motiveringen som otydlig eller felaktig - komplettera.

Det viktiga är bara att stoppa klockan så kan man fortsätta att kommunicera i lugn och ro för att reda ut fakturaproblemet. Det spelar ju då ingen roll om det sker via e-post, sms, telefon eller fika på stan.
Dock har man som kund rätt att kräva en korrekt faktura, eller?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D
jbr skrev:
Många antaganden där tycker jag...
Kan du specificera mer i detalj vad det är du tycker är antaganden? Tycker ovanstående har framkommit ganska tydligt i tråden...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.