17 041 läst ·
111 svar
17k läst
111 svar
Fått faktura för jobb på en annan fastighet
Det är därför man spelar in alla samtal.....Sir Duke skrev:
Prova att ringa och förklara läget så ska du se att det löser sig.
Vet ej om dom får skicka fakturan vidare men om dom gör det så skriver du "bestrider" (plus förklaring) på den "nya" fakturan (från inkasso/fogden/mm), dom i sin tur får inte bearbeta fakturan vidare. Jag tror att dom ska/bör kommunicera tillbaka till företaget att fakturan är bestriden.
Ring till företaget och prata med någon på ekonomiavdelningen/fakturaavdelningen och förklara vad som är fel med fakturan.
Ju större företaget är ju viktigare är det att prata med rätt avdelning. Det kan vara som så att den personen som svarade på ditt mejl inte kan något om just den biten.
Om inte ovanstående hjälper så ringer du till kronofogden och fråga hur du bör agera i detta ärende, förklara tydligt vad som är problemet.
Ring till företaget och prata med någon på ekonomiavdelningen/fakturaavdelningen och förklara vad som är fel med fakturan.
Ju större företaget är ju viktigare är det att prata med rätt avdelning. Det kan vara som så att den personen som svarade på ditt mejl inte kan något om just den biten.
Om inte ovanstående hjälper så ringer du till kronofogden och fråga hur du bör agera i detta ärende, förklara tydligt vad som är problemet.
Om företaget har sådan dålig ordning på formalia - till vem och för vad man fakturerar samt hur bestridande processen går till - så hade jag löpt linan ut och lärt dom en läxa, genom att låta dom dra det vidare.
Med all det arbete det medför för dom, men det blir kanske en lärdom. Det finns ju inte på kartan att TS blir skyldig att betala för ett jobb som avser en helt annan fastighet och en helt annan arbetsbeskrivning. :wow:
TS kan, utan andra ansträngningar om telesamtal och förklaringar, sitta still i båten.
Om en korrekt faktura kommer betalar han naturligtvis denna, men bestrida den felaktiga framgent. Den är ju inte korrekt.
Den felaktiga fakturan avskrives genom att företaget skickar en kreditfaktura.
Med all det arbete det medför för dom, men det blir kanske en lärdom. Det finns ju inte på kartan att TS blir skyldig att betala för ett jobb som avser en helt annan fastighet och en helt annan arbetsbeskrivning. :wow:
TS kan, utan andra ansträngningar om telesamtal och förklaringar, sitta still i båten.
Om en korrekt faktura kommer betalar han naturligtvis denna, men bestrida den felaktiga framgent. Den är ju inte korrekt.
Den felaktiga fakturan avskrives genom att företaget skickar en kreditfaktura.
Redigerat:
Roland, har du någonsin fått en kreditfaktura som privatperson? Det har jag krävt flera gånger när jag varit mindre nöjd men det är få gånger det faktiskt har kommit något - man har helt enkelt inte den rutinen mot privatkunder.
De kanske inte uttrycker sig helt korrekt, men visst har de rätt att ta ställning till din invändning, d.v.s. att de inte tycker att din invändning är korrekt och att den inte medför att de kommer att makulera fakturan.Sir Duke skrev:
Att de "går vidare" betyder ju egentligen ingenting. Det skulle ju kunna betyda att ärendet vandrar vidare i deras interna process, men vanligtvis (när det gäller företag utan koll) brukar det ju betyda att de skickar ärendet till inkasso. Det vore ju dock väldigt dumt att göra det innan fakturan är förfallen eftersom inkassobolaget då inte kan driva in den utan endast skicka påminnelse.Sir Duke skrev:
Formellt riktigt av företaget skulle dock vara att stämma dig inför domstol eftersom företaget kan konstatera att ni har en tvist. Du har ju deklarerat att du inte kommer att betala och då spelar det ingen roll att fakturan inte har förfallit till betalning. Men det lär inte vara det de menar.
Om det var ett större företag, som verkligen borde veta bättre, hade jag gärna lärt dem en läxa. De skickar kanske till inkasso alternativt fogden och drar då på sig en massa kostnader som de inte kommer att få ersatta. Stora företag låter dock sällan ett sånt här misstag gå till domstol.Sir Duke skrev:
Om det är ett mindre företag hade jag varit lite mer överseende och kanske tagit på mig coachinghatten. Även för min egen skull eftersom mindre företag kan vara mer benägna att dra ärendet till domstol och då börjar det kosta tid för mig även om jag är säker på att vinna.
Det är i vart fall väldigt oseriöst att skicka bestridna fakturor till inkasso och än mindre seriöst att skicka det till fogden. Det räknas som otillbörlig påverkan. De kommer, som jag skrev ovan, att dra på sig massa indrivningskostnader som de inte kommer att kunna få ersatta, även om ärendet skulle dras så långt som till domstol och de skulle vinna framgång i den processen. Det enda rätta vid bestridna fordringar är att stämma motparten.Sir Duke skrev:
Redigerat:
Känner sympati för Sir Duke.
Det är inte hans ansvar att hantera ett problem som i grund och botten beror på att ett företag gjort ett misstag i sin interna administration.
Visst kan man tycka att man skulle kunna ringa företaget och förklara men det är inte hans ansvar och det finns alltid en risk att man har olika uppfattningar som inte kan styrkas i efterhand om man inte spelar in samtalet. Men att installera appar på telefonen, spela in samtal och sitta i telefonköer är inget som en kund skall behöva göra bara för att företaget missat något.
Det är upp till företaget att ta reda på varför fakturan bestrids. Om företaget har ordning och reda på sina utförda jobb och fakturor så skulle de upptäcka felet. Om företaget inte lyckas reda ut problemet internt så får de ta kontakt med kunden, dvs. ringa.. Saknas telefonnummer så får de skicka ett brev. Adressen har de eftersom de kan skicka faktura.
Efter att ha renoverat ett helt hus under 2 års tid så är jag skapligt trött på att behöva hjälpa företagare med felaktiga fakturor. Tyvärr så finns det på tok för många företagare som är bra på det hantverk de utför men som suger på det administrativa
Det är inte hans ansvar att hantera ett problem som i grund och botten beror på att ett företag gjort ett misstag i sin interna administration.
Visst kan man tycka att man skulle kunna ringa företaget och förklara men det är inte hans ansvar och det finns alltid en risk att man har olika uppfattningar som inte kan styrkas i efterhand om man inte spelar in samtalet. Men att installera appar på telefonen, spela in samtal och sitta i telefonköer är inget som en kund skall behöva göra bara för att företaget missat något.
Det är upp till företaget att ta reda på varför fakturan bestrids. Om företaget har ordning och reda på sina utförda jobb och fakturor så skulle de upptäcka felet. Om företaget inte lyckas reda ut problemet internt så får de ta kontakt med kunden, dvs. ringa.. Saknas telefonnummer så får de skicka ett brev. Adressen har de eftersom de kan skicka faktura.
Efter att ha renoverat ett helt hus under 2 års tid så är jag skapligt trött på att behöva hjälpa företagare med felaktiga fakturor. Tyvärr så finns det på tok för många företagare som är bra på det hantverk de utför men som suger på det administrativa
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Fast det där låter lite som Telia i ett nötskal, även om de numera delat upp sig på en massa olika företag.
Jag kanske är naiv, men jag hade nog provat med att skicka ett väldigt utförligt mail om varför jag bestrider fakturan. Nåt i stil med att fakturan jag fått avser ett jobb på en fastighet som inte är min och ett arbete som jag inte beställt, men att jag HAR beställt "kabeldragning" på "hejåhåvägen 1234, hejby 1:13". Det kanske är att göra deras jobb, men samtidigt skulle jag gärna vilja ha det löst fortast möjligt för att kunna lägga det till handlingarna.
Tusen tack för all input!
Ja, jag har skrivit till företaget och tagit upp steg 1 i det Jumos tar upp ovan. Det jag inte gjort är steg 2, att be om "min" faktura och diktera hur de ska formulera den. Tröttnade när de var lite dryga och klumpiga och "avslog" mitt bestridande, lite gulligt och pinsamt att de inte har koll på vad de får göra.
Hade det varit "Lasses El & Tele" med kontoret i bilen hade jag absolut gått halva/hela vägen för att hjälpa till. Nu är det ett större företag. Och ja, det är avknoppat från Telia så de har kanske ärvt den byråkratiska kompetensen.
Ja, jag har skrivit till företaget och tagit upp steg 1 i det Jumos tar upp ovan. Det jag inte gjort är steg 2, att be om "min" faktura och diktera hur de ska formulera den. Tröttnade när de var lite dryga och klumpiga och "avslog" mitt bestridande, lite gulligt och pinsamt att de inte har koll på vad de får göra.
Hade det varit "Lasses El & Tele" med kontoret i bilen hade jag absolut gått halva/hela vägen för att hjälpa till. Nu är det ett större företag. Och ja, det är avknoppat från Telia så de har kanske ärvt den byråkratiska kompetensen.
Min gissning då är du bara har fått ha kontakt med kundservice/reskontra som vanligtvis inte vet ett smack om vad som egentligen pågått och inte heller har mandat att ändra någonting.
Eskalera frågan. Ring växeln och fråga vem som är marknads-/försäljningschef på företaget och be om e-post/tel.nr. till denne. Skicka över korrespondensen du har haft i ärendet och meddela att du verkar ha svårt att "nå fram med information" till de du haft kontakt med och fråga kanske lite ledande om det är vanligt att företaget felfakturerar sina kunder.
Eskalera frågan. Ring växeln och fråga vem som är marknads-/försäljningschef på företaget och be om e-post/tel.nr. till denne. Skicka över korrespondensen du har haft i ärendet och meddela att du verkar ha svårt att "nå fram med information" till de du haft kontakt med och fråga kanske lite ledande om det är vanligt att företaget felfakturerar sina kunder.
Förstår inte vad TS menar med att de inte får avslå hans bestridande. Det är väl klart att om ett företag skickar en faktura och du som kund bestrider den, så har företaget att ta ställning till om de anser ditt bestridande ha god grund eller inte. Om de inte anser att du har någon grund för ditt bestridande så avslår de din argumentation och hävdar att deras krav fortsatt gäller.
Det är väl en självklarhet att företaget har rätt att medge/avslå ett bestridande? Om de sedan har rätt eller fel i själva avgörandet är sedan en annan fråga.
Sedan så verkar det som TS enbart vill bestrida själva fakturan utan att medge för företaget att det faktiskt finns ett giltigt krav som de har. Kanske TS hoppas på att detta arbete skall falla i glömska eller något. Vet inte riktigt varför TS hanterar det på detta sätt. Om man varit angelägen om att lösa problemet så hade man skrivit eller ringt och sagt att fakturan är felaktig på de här xxx punkterna men kravet som sådant kan måhända vara korrekt då de faktiskt utförde ett arbete hos TS, så det är enbart teknikaliteter med själva fakturan som man har synpunkter på och inte själva kravet i sig.
Men vill man mörka det faktum att företaget faktiskt har ett giltigt krav och enbart vill bestrida fakturan som sådan på formalia så anser jag att man gör sig själv en otjänst.
Det är väl en självklarhet att företaget har rätt att medge/avslå ett bestridande? Om de sedan har rätt eller fel i själva avgörandet är sedan en annan fråga.
Sedan så verkar det som TS enbart vill bestrida själva fakturan utan att medge för företaget att det faktiskt finns ett giltigt krav som de har. Kanske TS hoppas på att detta arbete skall falla i glömska eller något. Vet inte riktigt varför TS hanterar det på detta sätt. Om man varit angelägen om att lösa problemet så hade man skrivit eller ringt och sagt att fakturan är felaktig på de här xxx punkterna men kravet som sådant kan måhända vara korrekt då de faktiskt utförde ett arbete hos TS, så det är enbart teknikaliteter med själva fakturan som man har synpunkter på och inte själva kravet i sig.
Men vill man mörka det faktum att företaget faktiskt har ett giltigt krav och enbart vill bestrida fakturan som sådan på formalia så anser jag att man gör sig själv en otjänst.