7 874 läst ·
72 svar
8k läst
72 svar
Fastighetsbyrån yrkar för bindande bud
Varför då? Vad är det då som "tvingar" säljaren att välja ett pris den faktiskt är villig att sälja för och inte lägger sig under som idag och sedan väntar till det finns flera bud och helt enkelt meddelar intressenterna om att det finns 5 som lagt bud, och ber alla höja tills det bara är en kvar.O skrev:
Hade det varit så att du som säljare varit tvingad att sälja om du fått minst angivet pris (alternativt tvingas böta till budgivare som ligger över utgångspris om du drar tillbaka affären eller säljer till någon som ligger lägre). Det kan vara så att man får låta objektet ligga ute i 30 dagar eller något liknande innan affären måste avslutas. Jag tänker mig att det blir som längre söder ut i Europa där buden i stort kommer under angivet utgångspris så närmar man sig önskat pris dvs säljaren blir i realiteten aldrig tvingad att sälja ens med min modell men priserna blir aldrig några lockpriser med upptrissade budgivningar där det ska gå så fort att köpare inte hinner göra en ordentlig undersökning innan affären ska avslutas.
Därför att äganderätt.T TypRätt skrev:
Ingenting.T TypRätt skrev:
Ja men då har man ju inte förändrat något från idag. Lägger man ut något till försäljning och någon lägger ett bud som matchar detta är det väl rimligt att den som lägger budet kan förvänta sig att säljaren är villig att sälja också. Möjligt att det inte behöver vara någon lag för att funka, skulle ju kunna vara avtalat för att använda sig av tex Hemnet eller motsvarande tjänster. Alternativ skulle man få straffavgift om man drar tillbaka försäljningen eller inte säljer för angivet pris (om man fått bud på det) inom 2 veckor från att objektet läggs ut.P pmd skrev:
Ja, det är helt upp till säljare och köpare att komma överens. Ingen annan ska lägga sig i.T TypRätt skrev:Ja men då har man ju inte förändrat något från idag. Lägger man ut något till försäljning och någon lägger ett bud som matchar detta är det väl rimligt att den som lägger budet kan förvänta sig att säljaren är villig att sälja också. Möjligt att det inte behöver vara någon lag för att funka, skulle ju kunna vara avtalat för att använda sig av tex Hemnet eller motsvarande tjänster. Alternativ skulle man få straffavgift om man drar tillbaka försäljningen eller inte säljer för angivet pris (om man fått bud på det) inom 2 veckor från att objektet läggs ut.
Vem skulle sanktionera en straffavgift?
Kanske var otydligt men syftade där till att det skulle kunna vara en del av avtalsvillkoren för Hemnet eller motsvarande.P pmd skrev:
Det finns ju lagar idag som tydligt stipulerar hur försäljning av fastigheter ska gå till, som särskiljer dem från försäljning av andra lösa saker, så helt konstigt är det ju inte om den lagen helt enkelt skulle se lite annorlunda ut i syfte till att få bort budgivningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Varför skulle ett privat företag vilja ha krav som gör dess kunder mindre intresserade av deras produkt?T TypRätt skrev:
Booli har ju inte ens några avtalsvillkor utan de bara visar annonserna som har publicerats någon annanstans.
Så har det väl fungerat i Sverige också när det har varit låg efterfrågan. Då finns det också annonser där det står acceptpris i stället för utgångspris.T TypRätt skrev:Jag tänker mig att det blir som längre söder ut i Europa där buden i stort kommer under angivet utgångspris så närmar man sig önskat pris dvs säljaren blir i realiteten aldrig tvingad att sälja ens med min modell men priserna blir aldrig några lockpriser med upptrissade budgivningar där det ska gå så fort att köpare inte hinner göra en ordentlig undersökning innan affären ska avslutas.
Visst skulle det kunna vara så. Det är dock lite problematiskt med bolag som har en monopol(liknande) ställning på en marknad. Det finns en risk att de får oproportionerligt stort inflytande. Konkurrensverket ska väl se till att det inte blir så, men det verkar vara lite tandlöst.T TypRätt skrev:
En lag kan förstås utformas på vilket vis som helst som lagstiftaren får lust med, förutom att lagen oftast inte får komma i konflikt med våra grundlagar.T TypRätt skrev:
Jag luftade mest min åsikt om hur det bör vara (och till största delen är).
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Det skulle inte vara rimligt att "tvinga" säljaren att göra affär med en viss köpare bara för att köparen har bjudit begärt pris. Det kan ju finnas andra villkor i budet som inte passar säljaren: köparen vill ha extremt lång/kort tillträdestid, köparen måste sälja nuvarande bostad först, köparen vill att hennes indiska guru (som inte har tid förrän om en månad) ska godkänna huset före kontraktsskrivningen. Och så vidare.T TypRätt skrev:Lägger man ut något till försäljning och någon lägger ett bud som matchar detta är det väl rimligt att den som lägger budet kan förvänta sig att säljaren är villig att sälja också. Möjligt att det inte behöver vara någon lag för att funka, skulle ju kunna vara avtalat för att använda sig av tex Hemnet eller motsvarande tjänster. Alternativ skulle man få straffavgift om man drar tillbaka försäljningen eller inte säljer för angivet pris (om man fått bud på det) inom 2 veckor från att objektet läggs ut.
I nuläget skulle jag dessutom vilja påstå att detta är ett icke-problem. Det är rekordartat utbud på bostadssajterna, och många säljare börjar bli desperata. Budgivning blir det bara på objekt som är något extra, annars blir det prutning. Eller inget köp alls.
Ja så är det nog, är inte så att jag själv tycker att vi bör ändra nuvarande format, tror mitt första inlägg i tråden mer var att se som ett alternativ om man vill lösa ”problemet” med budgivningar. Du har dock rätt i att många specialkrav skulle kunna bli problem men det har ju lösts i lagen om offentlig upphandling så går säkert all lagstadga om det med. Tex att alla krav ska finnas tillgängliga där objektet visas till salu med ett pris.SågspånPappspikEternit skrev:
Det skulle inte vara rimligt att "tvinga" säljaren att göra affär med en viss köpare bara för att köparen har bjudit begärt pris. Det kan ju finnas andra villkor i budet som inte passar säljaren: köparen vill ha extremt lång/kort tillträdestid, köparen måste sälja nuvarande bostad först, köparen vill att hennes indiska guru (som inte har tid förrän om en månad) ska godkänna huset före kontraktsskrivningen. Och så vidare.
I nuläget skulle jag dessutom vilja påstå att detta är ett icke-problem. Det är rekordartat utbud på bostadssajterna, och många säljare börjar bli desperata. Budgivning blir det bara på objekt som är något extra, annars blir det prutning. Eller inget köp alls.
Du menar att säljaren skall diktera alla villkor inklusive tillträdesdatum och hur köparens undersökning av objektet skall gå till?T TypRätt skrev:
Dessutom har du den klassiska hönan och ägget-problematiken - man kan rimligtvis inte vara bunden till några avtalsvillkor innan avtalet är ingånget. Som t.ex. när en näringsidkare i efterhand vill ha betalt för offertarbete.
Du har nog rätt i att det skulle vara omöjligt att formulera kraven i förhand. Även i min tankevurpa var ju det mesta upp för förhandling så att då definiera vissa saker som säljaren skulle behöva bestämma när objektet läggs ut blir nog svårt.C cpalm skrev:Du menar att säljaren skall diktera alla villkor inklusive tillträdesdatum och hur köparens undersökning av objektet skall gå till?
Dessutom har du den klassiska hönan och ägget-problematiken - man kan rimligtvis inte vara bunden till några avtalsvillkor innan avtalet är ingånget. Som t.ex. när en näringsidkare i efterhand vill ha betalt för offertarbete.
Avtalsvillkoren jag nämnde innan var för att lägga ut objektet till salu på tex Hemnet, dvs det skulle ha varit deras villkor för att få annonsera som jag avsåg. Inte mellan säljare och köpare.
Men inser att det inte finns mycket i denna idé som skulle varit praktiskt genomförbart.
Redigerat:
Ah, jag förstår.T TypRätt skrev:
Tror det skulle vara knepigt om Hemnet skulle tvinga säljaren att sälja till annonserat pris.
Det de kan göra är att kräva att annonserat pris är ett "acceptpris" (de kanske de redan gör?), men det hjälper knappast den budgivare som inte får köpa till utannonserat pris, vilket är det jag uppfattar att diskussionen handlar om här.
Till syvende och sist handlar det ju om att säljaren tror sig kunna få ett bättre bud i framtiden. Så i ett tvingande system måste man i så fall i förväg definiera tidpunkten för när försäljningen skall anses vara avslutad, annars kan ju säljaren vänta på ett bättre bud i all evighet utan att någon får köpa. Ingen omöjlighet i och för sig, utan snarare standard auktionsförfarande.
Sen tror jag i praktiken att fenomenet är hyfsat marginellt. Den som annonserar till "fel" pris får också till stor del fel spekulanter.
Klicka här för att svara