Då bör det kanske vara bindande att sälja till utgångspris också. Kanske även att man ska följa den försäljningsprocess som är utannonserad. Dagens system med mycket trixande från alla parter gynnar ingen.

• Gilla
Fuktskadad09 och 12 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Då bör det kanske vara bindande att sälja till utgångspris också.
Precis, eller varför inte högsta bud, vare sig det ligger över eller under utgångspris. Bindande är bindande tänker jag. Varför skall det bara vara bindande åt ena hållet?

• Gilla
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
Nja, något golv måste man ju få ha. Men det bör vara tydligt var det är från start.

Vad händer om säljaren inte vill sälja till den vinnande budgivaren?

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Nja, något golv måste man ju få ha. Men det bör vara tydligt var det är från start.
Jo, det var mest på skämt. Idén är ju absurd.
Vad händer om man t.ex. inte kan enas om villkoren i köpeavtalet?

De bitarna bör ju presenteras i prospektet. Men om man hittar saker vid en djupare besiktning blir det ju svårt att backa.

C
D Daniel 109 skrev:
De bitarna bör ju presenteras i prospektet. Men om man hittar saker vid en djupare besiktning blir det ju svårt att backa.
Och köparen presenterar sina krav tillsammans med budet då eller?
Annars kan ju köparen bara gå till kontraktsskrivningen och säga att jag vill ha tillträde idag, samtligt lösöre skall ingå och jag skall betala om två år. Och därmed förmodligen i praktiken slippa "stå" för sitt bud.

• Gilla
Broker och 1 till
  • Laddar…
Ja, naturligtvis måste eventuella villkor för bud bifogas med budet.

C
Kan man ange att villkoret är att budet inte skall vara bindande? 😆

• Haha
  • Gilla
Ossian K Olsson och 6 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Dagens system med mycket trixande från alla parter gynnar ingen.
Skämt åsido finns det stora fördelar med dagens system som gynnar alla parter. Det är ingen slump att marknaden landat i dagens försäljningsprocess.

Framför allt att man, med hjälp av icke-bindande bud väljer ut en spekulant som skall ge sig in i en avtalsförhandling med säljaren. Bara en spekulant som normalt behöver undersöka fastigheten närmare, bara en spekulant att diskutera detaljerna om tillträde osv. med, osv. Når man inte enighet tar man nästa spekulant på budlistan.

Alternativet är ju att avtalet sluts i och med att säljaren accepterar det vinnande budet. Budet blir ju då ett anbud i mer avtalsrättslig bemärkelse. Det blir då så mycket mer än bara en summa - det kommer säkerligen att landa i någon sorts praxis i ungefär hur anbuden utformas, i linje med ett vanligt anbud inom avtalsrätten, med friskrivningar, detaljerade villkor, giltighetstid, osv.

Inte otroligt att det blir standard att slänga in en generalfriskrivning i linje med dagens öppna besiktningsklausul, som i praktiken leder tillbaka till ruta 1 där spekulanten ändå kan kliva av affären under resans gång.

Säljaren kommer då att sitta med ett gäng mer eller mindre juridiskt komplicerade anbud att ta ställning till. Troligen kommer det finnas anledning att lämna motbud, osv. Det kommer bara att göra allt betydligt trögare och svårare. Finns ingen anledning att ge sig in i denna process med varenda budgivare eller att höja ribban för budgivning så att man får färre bud som driver budgivningen framåt.

Redigerat:
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Ja, jag håller med om de fördelarna. Nackdelen är att det finns de som inte följer de oskrivna reglerna. Folk som bjuder tills de vinner och sedan funderat på om det är värt priset. Men även försäljningar som inte följer annonserad procedur. Annonserar man att det ska bli visningar, men någon begär förhandsvisning och kräver snabbaffär för ett bud. Eller säljare som inte accepterar sitt eget utgångspris.

P
Ett utgångspris är ingen utfästelse för att objektet ska säljas för det priset, utan är bara ett grundpris i trakterna man tror på att objektet kan vara värt sedan vad det går för vet man aldrig i förväg..

• Gilla
johanxx_
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Nackdelen är att det finns de som inte följer de oskrivna reglerna.
Visst är det så, ingen modell är perfekt.

Men min bild är att de som argumenterar för t.ex. bindande bud ser framför sig en ensidig modell av typen "jag dikterar villkoren och du är skyldig att följa dem". Och det tror (hoppas) jag aldrig kommer att hända.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
"skulle vilja lägga ett dolt icke-bindande bud vg se fullständiga villkor i bifogad PDF"

• Gilla
Robban8 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.