Hej!

Jag har byggt en garderob i trä som jag målat med linoljefärg. Nu har årstiderna skiftat sedan jag målade och när träet har rört sig har det uppstått sprickor mellan vissa av trädelarna (till exempel mellan listbitar i ytterhörn, samt mellan en plywoodskiva och list). Jag hade fogat dessa med linoljespackel (Rubinol), vilket har funkat utan att det spruckit när jag har byggt annat tidigare, men nu verkar det inte ha varit tillräckligt följsamt.

Så: Vad ska jag använda istället? Vill gärna jobba med klassiska metodval (linoljefärg m.m.), men är också lite pragmatisk om det innebär ett väldigt krångel.

Tack på förhand!

E erkana skrev:
Nu har årstiderna skiftat sedan jag målade och när träet har rört sig har det uppstått sprickor mellan vissa av trädelarna
Ja, det är oundvikligt. Trä är ett levande mtrl som rör sig med fukten. Spelar ingen roll vilken färgtyp eller spackel som används. Är det ett permanentuppvärmt hus så blir normalt rörelser i trä pga fukt liten, så kanske var träet inte snickeritorrt när det snickrades ihop.

Har samma fenomen hos oss med nymålat från i höstas, det är väl träet som krymper respektive expanderar pga luftfuktigheten i säsongerna.

Jag ska prova laga / fixa till lite sprickor nu när träet har krympt med färg / linoljekitt.

Gå på med linoljekitt igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.