Resonerar helt allmänt om att det finns aktörer som inte borde vara i branschen.

C claesborjesson skrev:
ALLA gör misstag då och då !
Och det är därför det finns regler om kontroll före dritsättning. Som väldigt många fuskar med.

Att göra fel ibland drabbar oss alla. Men det skall upptäckas innan man "levererar" felet.

Verkar som TS lämnat tråden. Svårt att få någon feedback då.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Verkar som TS lämnat tråden. Svårt att få någon feedback då.
alltså vad vill du jag ska säga? Vad är frågan?

Skumpe Skumpe skrev:
Det har hänt mig. Exakt det. Elektrikern fick åka tillbaka på väg hem från jobbet och fixa det. Han ursäktade att han inte testat uttaget innan han åkte. Han var i femtioårsåldern och kom med firmabil. Jag antar att han var elektriker. Han hade i alla fall såna grejer.
Nej men det är ju helt omöjligt mannen. Du ser ju i tråden att alla elektriker ALLTID i ALLA fall gör 100% rätt :)

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Hej! Konstig teoretisk fråga, kanske.

En elektriker hos mig drog nolltråd till jordplint, fasledare till neutralplint och lämnat nollplinten tom, vilket gjorde att uttaget inte funkade, men inte mer än så. Fråga mig inte hur han lyckades. Jag gjorde om det själv.

Men detta får mig att undra. Är det det värsta som kan hända i ett hemmasystem? Jag tänker kopplingsdosor, uttag och lampor, att grejerna inte funkar? Finns det någon ”felkopplingskombination” som är riktigt illa och livsfarlig?
Tappar man nollan så är det kört för allt som innehåller en transformator när spänningen stiger till mot 380V.... det låter som när man gör popcorn när transformatorerna brinner upp. Drabbades av bortfall av nollan förra vintern och det berodde på flera omständigheter och en illa bränd nollplint.

Marike
Det handlar tydligen om ett eluttag, svart, blå och gulgrön kabel, hur svårt kan det va.
Förmodar att TS har behörighet att koppla i centralen.;)

Mikael_L
F fuentes skrev:
En elektriker hos mig drog nolltråd till jordplint, fasledare till neutralplint och lämnat nollplinten tom, vilket gjorde att uttaget inte funkade, men inte mer än så. Fråga mig inte hur han lyckades. Jag gjorde om det själv.
Då låter det som att det har kopplats in jordat uttag med tvåledare, utan jord.
Och då troligen ett ojordat jordat uttag i ett rum med andra ojordade uttag, vilket innebär 2 ytterligare fel.

Be firman komma tillbaka och fixa, chefen ska komma, annars anmäler du till elsäkerhetsverket.

• Gilla
dank
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.