29 023 läst ·
52 svar
29k läst
52 svar
Fas nolla jord. Finns det farliga kopplingsmisstag?
Det har hänt mig. Exakt det. Elektrikern fick åka tillbaka på väg hem från jobbet och fixa det. Han ursäktade att han inte testat uttaget innan han åkte. Han var i femtioårsåldern och kom med firmabil. Jag antar att han var elektriker. Han hade i alla fall såna grejer.useless skrev:
Utöver den uppenbara fas-på-jord-felet så är ju fas 1 på fas och fas 2 på nolla som kan ställa till det rejält
Hade en felkopplad 3 fas kabel med nolla som var kopplad fel, ett steg förskjutet så att säga
Byggsågen som var inkopplad på box lät väldigt udda kan jag säga!
Hade en felkopplad 3 fas kabel med nolla som var kopplad fel, ett steg förskjutet så att säga
Byggsågen som var inkopplad på box lät väldigt udda kan jag säga!
M McDoit skrev:
Jepp, så var det på ett ställe jag kom till där en glad hempulare hade kopplat hej villt. Hempularen tyckte han hade varit smart när han skulle dra in lite ström i uthuset. Snål som han också var hade han fyndat en gammal gäng-säkringscentral på loppis också. Denna central satte han upp och kopplade in både lyse och uttag till den. Allt 1-fasigt.J Jehu skrev:
Nu fick han ny snilleblixt, och för att slippa gräva ner matarkabeln till uthuset så kunde han ju bara ta en förlängningssladd mellan bostaden och uthuset. Sagt o gjort så tog han helt enkelt en vanlig förlängningssladd och kopplade in den i centralen i ena änden och stickpropp i andra.
Detta fungerade utmärkt tills den dagen han vinklade stickproppen 180gr och fasen gick plötsligt ut i alla höljen på lampor o dyl som var inkopplade. Han hade inte en aning om nollskruven och dess funktion !
Men koppla kunde han.....
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
ALLA gör misstag då och då !pacman42 skrev:
Som fd elektriker så kan jag säga att ibland fungerar inte hjärnan. Jag hade en kollega som gjorde ett misstag på jobbet som tog livet av honom en dag när hjärnan uppenbarligen inte fungerade för honom...
...det var en extremt klantig sak han gjorde (vill inte berätta mer av hänsyn till de anhöriga).
Själv elektriker, har faktiskt hänt att jag kopplat fel .......
Om ingen någonsin gjorde något misstag skulle INGEN dö i trafiken eller göra sig illa i en olyckshändelse.
Misstag sker alltid, det är bl.a. därför man har jordfelsbrytare och dubbelisolering.
På 70-talet dog c:a 25 personer per år i elolyckor idag 0-3 stycken trots att man har mycket mer el.
Om man förväxlat fas och nolla kan man råka ut för att man bryter nollan i en strömbrytare. Förvisso lyser då inte lampan men uttaget är ändå strömförande. Då har du skapat en allvarlig farlighet.snaggletooth skrev:
Osnaggletooth skrev:
Uttaget är nog alltid strömförande....en svaghet med våra uttag och stickproppar är att de inte som i många andra länder är polariserade, så du vet inte om brytaren på bordslampan bryter fas eller nolla.H hogge skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 494 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 494 inlägg
Har man tilläggsskydd 30mA JFB så kan man bryta neutralledaren i en enpolig elkopplare, jag förespråkar inte att man gör så men det är tillåtet i det fallet dock olämpligt.H hogge skrev:
Man brukade faktiskt lösa detta med enfasmatning till central via vanlig stickpropp, tex på flyttbara rastkojor och liknande.S SSG3000 skrev:Jepp, så var det på ett ställe jag kom till där en glad hempulare hade kopplat hej villt. Hempularen tyckte han hade varit smart när han skulle dra in lite ström i uthuset. Snål som han också var hade han fyndat en gammal gäng-säkringscentral på loppis också. Denna central satte han upp och kopplade in både lyse och uttag till den. Allt 1-fasigt.
Nu fick han ny snilleblixt, och för att slippa gräva ner matarkabeln till uthuset så kunde han ju bara ta en förlängningssladd mellan bostaden och uthuset. Sagt o gjort så tog han helt enkelt en vanlig förlängningssladd och kopplade in den i centralen i ena änden och stickpropp i andra.
Detta fungerade utmärkt tills den dagen han vinklade stickproppen 180gr och fasen gick plötsligt ut i alla höljen på lampor o dyl som var inkopplade. Han hade inte en aning om nollskruven och dess funktion !
Men koppla kunde han.....
Centralen måste ha två fasskenor. Man kopplar inkommande fas på den ena skenan och inkommande nolla på den andra. Förbrukarna kopplas också på samma sätt, utgående fas från 'fassäkring' och utgående nolla från en säkring på den skena där inkommande nolla är kopplad. Både inkommande och utgående jord kopplas som vanligt till jordskenan. Då spelar det ingen roll hur man vrider stickproppen i uttaget.
Metoden försvann väl när det kom enfas CEE-don antar jag.
Uttag brukar normalt vara spänningsförande, så nej, inget allvarligt fel, det är inte ens ett uttryckligen förbjudet förfarande, däremot är det inte lämpligt att göra så.H hogge skrev:
Nu ligger ju mobila "hus" under andra regler än dom regler som gäller för "vanliga" elinstallationer.P Processengine skrev:Man brukade faktiskt lösa detta med enfasmatning till central via vanlig stickpropp, tex på flyttbara rastkojor och liknande.
Centralen måste ha två fasskenor. Man kopplar inkommande fas på den ena skenan och inkommande nolla på den andra. Förbrukarna kopplas också på samma sätt, utgående fas från 'fassäkring' och utgående nolla från en säkring på den skena där inkommande nolla är kopplad. Både inkommande och utgående jord kopplas som vanligt till jordskenan. Då spelar det ingen roll hur man vrider stickproppen i uttaget.
Metoden försvann väl när det kom enfas CEE-don antar jag.
Elsäkerhetsverkets anvisningar:
Detta får du göra själv
Detta får du göra själv
- Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
- Byta glödlampor
- Byta lamphållare
- Montera skarvsladdar
- Montera sladdströmbrytare och stickproppar
- Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
- Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
- Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.
TS omkoppling av uttaget är väl att jämställa med sista punkten? Eller vad ville du ha sagt med inlägget?G G.L. skrev:Elsäkerhetsverkets anvisningar:
Detta får du göra själv
För att få utföra dessa arbeten måste du ha kunskap om hur du gör. Arbetet ska även kunna kontrolleras på ett korrekt sätt. Är du minsta osäker, överlåt arbetet till ett elinstallationsföretag.
- Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
- Byta glödlampor
- Byta lamphållare
- Montera skarvsladdar
- Montera sladdströmbrytare och stickproppar
- Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
- Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
- Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.