Hej! Konstig teoretisk fråga, kanske.

En elektriker hos mig drog nolltråd till jordplint, fasledare till neutralplint och lämnat nollplinten tom, vilket gjorde att uttaget inte funkade, men inte mer än så. Fråga mig inte hur han lyckades. Jag gjorde om det själv.

Men detta får mig att undra. Är det det värsta som kan hända i ett hemmasystem? Jag tänker kopplingsdosor, uttag och lampor, att grejerna inte funkar? Finns det någon ”felkopplingskombination” som är riktigt illa och livsfarlig?

• Gilla
Turpen och 2 till
  • Laddar…
Ja, mycket värre, t.ex. fas på jordblecket i ett uttag.

• Gilla
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, mycket värre, t.ex. fas på jordblecket i ett uttag.
Okej, vet vi vad som skulle kunna hända?
Visst är det så att förväxla nolla/fas inte (alltid) spelar roll pga växelström?

• Gilla
Sorken50
  • Laddar…
Skämtar du? Den felkopplingen kan i värsta fall leda till att någon dör.

• Gilla
lars80 och 5 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Skämtar du? Den felkopplingen kan i värsta fall leda till att någon dör.
Inget skämt. Tror jag hört det förut vad gäller lampor. Ett exempelcitat från detta forum: ”att växla plats på fas-noll vid en förbrukare är i princip alltid ofarligt och stör inte funktionen.”

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Att koppla fas och nolla rätt är lika viktigt som att vända en stickpropp åt rätt håll i uttaget.
Det som är farligt är att förväxla skyddsjorden med något annat.

• Gilla
erre och 15 till
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Inget skämt. Tror jag hört det förut vad gäller lampor. Ett exempelcitat från detta forum: ”att växla plats på fas-noll vid en förbrukare är i princip alltid ofarligt och stör inte funktionen.”
Ja, att förväxla fas/nolla vid 1-fas skapar inga farligheter, men det var väl inte det jag gav dig som exempel?
Däremot att förväxla fas/jord kan leda till tråkigheter.

• Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att koppla fas och nolla rätt är lika viktigt som att vända en stickpropp åt rätt håll i uttaget.
Det som är farligt är att förväxla skyddsjorden med något annat.
Detta har betydelse när den anslutna apparaten är jordad från annat håll (gamla kabel-TV, modem mm) i ojordade uttag. Man kan då lyfta jordpunkten och få 230V på höljet. Mycket obehagligt, men nästan ofarligt.

• Gilla
mangeurds
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Hej! Konstig teoretisk fråga, kanske.

En elektriker hos mig drog nolltråd till jordplint, fasledare till neutralplint och lämnat nollplinten tom, vilket gjorde att uttaget inte funkade, men inte mer än så. Fråga mig inte hur han lyckades. Jag gjorde om det själv.

Men detta får mig att undra. Är det det värsta som kan hända i ett hemmasystem? Jag tänker kopplingsdosor, uttag och lampor, att grejerna inte funkar? Finns det någon ”felkopplingskombination” som är riktigt illa och livsfarlig?
Vad menar du med neutral resp nollplint? Det brukar vara samma sak.

Felet du beskriver låter fullkomligt omöjligt, beskriv mer gärna med bilder på hur du rättat felet. Det låter som du kan ha gjort något farligt.

• Gilla
max_muddrare och 1 till
  • Laddar…
Jag tolkade det som noll- och jordplint. De är ofta samma om man inte har jfb

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad menar du med neutral resp nollplint? Det brukar vara samma sak.

Felet du beskriver låter fullkomligt omöjligt, beskriv mer gärna med bilder på hur du rättat felet. Det låter som du kan ha gjort något farligt.
det är samma sak ja, jag borde använt samma begrepp, ursäkta.

Kan försöka fota sen, men det är ju rätt kopplat nu. Fas till fas, nolla till nolla, jord till jord.

Säg som det är istället. Du kopplade fel, uttaget funkade inte så du tittade lite noggrannare och kopplade rätt.
Ingen riktig elektriker skulle koppla så fel och lämna platsen utan att testa att det funkar.

• Gilla
  • Haha
Tareson och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Säg som det är istället. Du kopplade fel, uttaget funkade inte så du tittade lite noggrannare och kopplade rätt.
Ingen riktig elektriker skulle koppla så fel och lämna platsen utan att testa att det funkar.
Stämmer ej. Det var felkopplat så som jag beskrev i första inlägget. Det sista elektrikern sa var ”alltså, vi skulle ju kunna testa det här, men äeh, det är ju nya grejer”. Men det funkade inte när jag testade. Och så mycket vet jag, hur en jordsymbol ser ut, och vad L och N innebär. Ringde inte ut honom utan flyttade på trådarna själv.
Och jo, det var en utbildad elektriker, som jobbat länge, kanske lite för länge. :) men övriga jobbet var det inte fel på. Kanske låter helt otroligt, men så är det.

Men till ämnet, då vet jag att det är jorden man absolut inte vill förväxla.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ok. Kolla om elektrikern är registrerad hos elsäkerhetsverket då. En anmälan dit kanske är på sin plats så att inte elektrikern fortsätter att göra farliga installationer och bryta mot reglerna.

• Gilla
Jonatan Hammarstedt och 7 till
  • Laddar…
Den "elektrikern" skall du nog hålla borta från elen i huset i fortsättningen. Felet du beskriver är så otroligbt grovt att det låter som ett missförstånd. Lite som om bilmeken skulle fylla på spolarvätska istället för motorolja.

Men även om det hade varit rätt kopplat, inställningen till kontroll och test före driftsättning, gör att han inte borde hålla på med el överhuvudtaget.

• Gilla
Allman och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.