E
Ulltand Ulltand skrev:
Det har jag gjort.

Men om du vill försöka försvara ditt påstående så var så god. Visa hur du räknar fram 20 W i det skadade området under givna förutsättningar enligt fysiken lagar.
Läs tråden. Så kan vi återkomma till dina 70 grader sen.

B bing467 skrev:
Hej, undrar om någon har koll på kabeldimensioner. Jag ville skala av en bit av plasten på en brun och en blå sladd från en vägglampa men råkade förutom plasten skära av en del av koppartrådarna också i den bruna ledaren. Säg att jag kanske skar bort en tredjedel av koppartrådarna. Kan det här påverka något, kan det t.o.m. vara farligt? Jag har tänkt använda max en 60W glödlampa.
Med den effekten påverkas ingenting, det är ofarligt.
Men givetvis bör du göra om jobbet.
Det måste väl vara möjligt att korta ledningen med 6 mm så att du kan avisolera ett nytt stycke utan skador på kardelerna?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag uppskattar den här tråden.
TS har en fråga som troligen inte i praktiken riskerar att bränna ner huset (få använder 60 W i nya lampor). TS får veta att det bästa är att göra om och gör så. Det är det vi vill uppnå med trådar i detta forum. Sen kan man såklart tjafsa om detaljer om man tycker det är kul.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag uppskattar den här tråden.
TS har en fråga som troligen inte i praktiken riskerar att bränna ner huset (få använder 60 W i nya lampor). TS får veta att det bästa är att göra om och gör så. Det är det vi vill uppnå med trådar i detta forum. Sen kan man såklart tjafsa om detaljer om man tycker det är kul.
Jag tror att TS hade en sömnlös natt efter att ha kopplat hos någon närstående och då är det givetvis bra att veta vad konsekvenserna kan bli. Sannolikheten är inte lika viktig i min mening, men visst kan man diskutera den ifall man får fler detaljer.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B bing467 skrev:
Hej, undrar om någon har koll på kabeldimensioner. Jag ville skala av en bit av plasten på en brun och en blå sladd från en vägglampa men råkade förutom plasten skära av en del av koppartrådarna också i den bruna ledaren. Säg att jag kanske skar bort en tredjedel av koppartrådarna. Kan det här påverka något, kan det t.o.m. vara farligt? Jag har tänkt använda max en 60W glödlampa.
Det var många kommentarer om ett skalningsäventyr - undrar om man törs ge sig in i detta getingbo - men jag tror mig inte ha sett det jag hoppats få se.

Först, har man lyckats skala bort 1/3-del av kardelerna - har man sannolikt också lyckats att ge en hel del andra kardeler brottanvisningar med den skarpa eggen. Om förbandet under drift, sedan på något sätt kommer att kunna röra sig kommer dessa kardeler att gå av - och ytterligare försämra den mekaniska stabiliteten.

Två, Strömmen genom ett förband väljer alltid vägen med lägst resistans - i regel någon eller några små punkter där man lyckats åstadkomma en kallsvetsning och ett gastätt förband. Det är där strömmen går - och det viktiga med metallen runt om - som inte nödvändigtvis deltar i strömledningen - är att kyla och leda bort värmen från dessa små punkter.

Trots detta skulle jag aldrig i livet acceptera en anslutning med reducerad ledararea.

E
B Boggi skrev:
Det var många kommentarer om ett skalningsäventyr - undrar om man törs ge sig in i detta getingbo - men jag tror mig inte ha sett det jag hoppats få se.

Först, har man lyckats skala bort 1/3-del av kardelerna - har man sannolikt också lyckats att ge en hel del andra kardeler brottanvisningar med den skarpa eggen. Om förbandet under drift, sedan på något sätt kommer att kunna röra sig kommer dessa kardeler att gå av - och ytterligare försämra den mekaniska stabiliteten.

Två, Strömmen genom ett förband väljer alltid vägen med lägst resistans - i regel någon eller några små punkter där man lyckats åstadkomma en kallsvetsning och ett gastätt förband. Det är där strömmen går - och det viktiga med metallen runt om - som inte nödvändigtvis deltar i strömledningen - är att kyla och leda bort värmen från dessa små punkter.

Trots detta skulle jag aldrig i livet acceptera en anslutning med reducerad ledararea.
Nu var frågan inte vad som troligen kommer hända utan vad som i värsta fall skulle kunna hända. Detta i kombination med en mängd övriga felaktigheter genom årens lopp där detta blev spiken i kistan.

T
Bara för att skoja till det lite i denna roliga diskussion så skulle ju kabeln kunna vara fel specad. Som denna bild, båda kablarna är specade som 0,75... (japp det är kina import den nedre och det var tyvärr inte det enda som var helgalet)

• kabel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E
T TechChad skrev:
Bara för att skoja till det lite i denna roliga diskussion så skulle ju kabeln kunna vara fel specad. Som denna bild, båda kablarna är specade som 0,75... (japp det är kina import den nedre och det var tyvärr inte det enda som var helgalet)
Japp, bägge dessa klarar att driva en 60 W glödlampa. Dessa är alltmer sällsynta idag och effekten är som regel betydligt lägre.

Och är det 1/3 trådar avskalade så händer inget mer än att kopplingsklämman slutar leda i värsta fall, varmgången kommer vara marginell och givetvis beroende av tiden.

Bara att jämföra med smälttråden i en propp, den är tunn men leder betydligt högre strömmar utan problem.
Sen beror det på vilken kopplingsklämma man använt, en Torix är långt uppskalade och här skulle trådarna bli så skadade vid snurrningen att det troligen bränt av ganska snabbt.

Nu vet vi inte om det är kopplat till fas eller tändtråd men alla ovälkomna värmebidrag till en fullastad grupplednings svagaste punkt kan givetvis påverka.

Att det sedan finns mycket i övrigt som talar för att ingen brand ska uppstå tillhör det vi ser som självklart i en svensk elinstallation, men nu vet vi såklart inget om just denna TS förhållanden.

Varför säljs annars ljusbåg detektorer i Sverige med sin höga spänning och beskedliga strömmar om inget kan hända?
En Schneider Electric ljusbågsdetektor och personskyddsbrytare för elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.hager.se/e-katalog/elce...rytare-1p+n-30ma-6-ka-quickconnect/159996.htm

O
E El-Löken66 skrev:
Varför säljs annars ljusbåg detektorer i Sverige med sin höga spänning och beskedliga strömmar om inget kan hända?
Jag vet inte om jag skulle säga att de där varken säljs eller installeras i någon större omfattning i Sverige. Det är ett rätt nytt påfund här och omnämndes för första gången i elinstallationsreglerna, utgåva 3 som släpptes i maj 2017. Produkten rekommenderas främst i elanläggningar med förhöjd brandrisk eller där särskilt värdefulla föremål förvaras, så det är än så länge inget som förekommer i vanliga bostäder.

Vi diskuterade dem här förra året när när Hager släppte den där modellen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hager-lanserar-brandskyddsbrytare.359679/

E
O Steamboy skrev:
Jag vet inte om jag skulle säga att de där varken säljs eller installeras i någon större omfattning i Sverige. Det är ett rätt nytt påfund här och omnämndes för första gången i elinstallationsreglerna, utgåva 3 som släpptes i maj 2017. Produkten rekommenderas främst i elanläggningar med förhöjd brandrisk eller där särskilt värdefulla föremål förvaras, så det är än så länge inget som förekommer i vanliga bostäder.

Vi diskuterade dem här förra året när när Hager släppte den där modellen:
[länk]
Är inte barn värdefulla då..
De är lite dyra måhända, en tvåtusenlapp med PSA men då enfasigt, då borde man i så fall sätta 3 såna före fas skenorna i en central?
Samtidigt sjunker priset med efterfrågan, kanske finns det någon billig kinesisk kopia.

C
Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl du skall berätta om dina 20 W men jag nöjer mig med att konstatera ett det är fel i grövsta. :)
Eftersom @PatrikJo:s förklaring i #44 uppenbarligen inte dög gör jag ett försök att utveckla det lite mer, eftersom det vilar på en enkel och solid teoretisk grund. 15 W, eller P/4 var det för övrigt.

Man tänker sig skadan som en okänd resistans som ligger i serie med lasten och frågar sig vad den maximala effekt som kan utvecklas i skadan är.

Jacobi:s lag ger oss att effektutvecklingen i skadan är som störst när skadans resistans är lika stor som lastens resistans: Rskada = Rlast. Rlast ges av att vi känner till lastens effektutveckling när Rskada är 0: Rlast = U² / P.
Under förutsättningen att Rlast är konstant är det sedan bara att tillämpa Ohms lag.
Den totala resistansen dubblas när Rskada = Rlast: R = Rlast + Rskada = 2 Rlast.
Dubbla resistansen ger halva effekten: Ptotal = P / 2
Eftersom Rskada = Rlast fördelar sig effektutvecklingen lika mellan lasten och skadan: Pskada = Plast = Ptotal / 2.
Alltså är maximal effektutveckling i skadan: Pskada = Ptotal / 2 = P / 4.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Eftersom @PatrikJo:s förklaring i #44 uppenbarligen inte dög gör jag ett försök att utveckla det lite mer, eftersom det vilar på en enkel och solid teoretisk grund. 15 W, eller P/4 var det för övrigt.

Man tänker sig skadan som en okänd resistans som ligger i serie med lasten och frågar sig vad den maximala effekt som kan utvecklas i skadan är.

Jacobi:s lag ger oss att effektutvecklingen i skadan är som störst när skadans resistans är lika stor som lastens resistans: Rskada = Rlast. Rlast ges av att vi känner till lastens effektutveckling när Rskada är 0: Rlast = U² / P.
Under förutsättningen att Rlast är konstant är det sedan bara att tillämpa Ohms lag.
Den totala resistansen dubblas när Rskada = Rlast: R = Rlast + Rskada = 2 Rlast.
Dubbla resistansen ger halva effekten: Ptotal = P / 2
Eftersom Rskada = Rlast fördelar sig effektutvecklingen lika mellan lasten och skadan: Pskada = Plast = Ptotal / 2.
Alltså är maximal effektutveckling i skadan: Pskada = Ptotal / 2 = P / 4.
Fast om man ska vara riktigt petig så var ju lasten i det här fallet en glödlampa. D.v.s. resistansen är inte konstant utan beror på glödtrådens temperatur, så en halvering av spänningen över lampan medför inte en halvering av effekten.

Och eftersom det handlar om en E27 sockel i armaturen är lampans effekt i princip okänd, Någon kan ju i framtiden tycka att det lyser för svagt och skruva in en lampa på flera hundra Watt.
Så spekulationerna om vad som kan hända är i princip rena gissningsleken.

Mikael_L
Violina Violina skrev:
Denna tråd får mig att fundera på hur någon kan påstå att mina påståenden i en annan tråd inte stämmer............. :thinking:
Fast vi vet väl inte om det är en akademiker vi har att göra med här? :cool:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast vi vet väl inte om det är en akademiker vi har att göra med här? :cool:
Nä, men jag begränsar mig inte till akademiker när jag raljerar om klåpare heller ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.