19 988 läst ·
92 svar
20k läst
92 svar
Farligt råka skala av några koppartrådar?
Helt orimligt och det stämmer inte.E El-Löken66 skrev:
Men med en så stor skada är som sagts bättre att göra om. Vid riktigt hög belastningen och om ledningen närmar sig 70C kommer det det bli övertemperatur vid skadan.
Vad menar du med detta?Ulltand skrev:
Denna typ av skada kan självläka lite genom att metallen expanderar vid värme och skapar bättre kontakt, samtidigt får exponerade sidor sämre kontaktytor.
Visa gärna vad du menar med just 70°, var framgår det något om detta, 70 är normal drifttemperatur i det fasta ledningssystemet men detta är väl en anslutningsladd vi pratar om nu va?
E El-Löken66 skrev:Vad menar du med detta?
Denna typ av skada kan självläka lite genom att metallen expanderar vid värme och skapar bättre kontakt, samtidigt får exponerade sidor sämre kontaktytor.
Visa gärna vad du menar med just 70°, var framgår det något om detta, 70 är normal drifttemperatur i det fasta ledningssystemet men detta är väl en anslutningsladd vi pratar om nu va?
70C grader är är den högsta ledartemperatur man tillåter nominellt.
Det skulle bli flera 100 grader om det utvecklades 20 W på en så liten yta. Det kommer inte att ske, inte ens i närheten.
Ja, hur tror du annars huset ska brinna ner??Ulltand skrev:
Men vad bra att du garanterar att detta inte kan ske, då skriver du ut en personlig försäkring till tråd skaparen med sitt hus som pant?
Nu skall jag försvara @El-Löken66 eftersom han tror att jag säger emot honomUlltand skrev:
Det @El-Löken66 pratar om, men kanske inte lyckats förklara så bra, är teoretisk maximal effektutveckling i en serieresistans av okänt värde.
Andra pratar om resistans i en ledare med en given tvärsnittsarea och längd.
Båda har rätt, men pratar om olika saker.
I frågeställningen finns inte en teoretisk maximal effektutveckling utöver en last på 60 WC cpalm skrev:Nu skall jag försvara @El-Löken66 eftersom han tror att jag säger emot honom
Det @El-Löken66 pratar om, men kanske inte lyckats förklara så bra, är teoretisk maximal effektutveckling i en serieresistans av okänt värde.
Andra pratar om resistans i en ledare med en given tvärsnittsarea och längd.
Båda har rätt, men pratar om olika saker.
Jag nämnde dock ett teoretisk scenerie i mitt svar och då kommer man överskrida 70 C. ledatremperatur
""Vid riktigt hög belastningen och om ledningen närmar sig 70C kommer det det bli övertemperatur vid skadan."
Berätta mer om detta scenario @Ulltand!Ulltand skrev:
I frågeställningen finns inte en teoretisk maximal effektutveckling utöver en last på 60 W
Jag nämnde dock ett teoretisk scenerie i mitt svar och då kommer man överskrida 70 C. ledatremperatur
""Vid riktigt hög belastningen och om ledningen närmar sig 70C kommer det det bli övertemperatur vid skadan."