E El-Löken66 skrev:
Om din installerade lampa är på 100 W kommer dina skadade trådar utveckla 25W, känn därefter hur varm en 25 W glödlampa är. Vill du ha detta. I taket, precis under dina barns sängar?
Helt orimligt och det stämmer inte.

Men med en så stor skada är som sagts bättre att göra om. Vid riktigt hög belastningen och om ledningen närmar sig 70C kommer det det bli övertemperatur vid skadan.

E
Ulltand Ulltand skrev:

Men med en så stor skada är som sagts bättre att göra om. Vid riktigt hög belastningen och om ledningen närmar sig 70C kommer det det bli övertemperatur vid skadan.
Vad menar du med detta?
Denna typ av skada kan självläka lite genom att metallen expanderar vid värme och skapar bättre kontakt, samtidigt får exponerade sidor sämre kontaktytor.

Visa gärna vad du menar med just 70°, var framgår det något om detta, 70 är normal drifttemperatur i det fasta ledningssystemet men detta är väl en anslutningsladd vi pratar om nu va?

E El-Löken66 skrev:
Vad menar du med detta?
Denna typ av skada kan självläka lite genom att metallen expanderar vid värme och skapar bättre kontakt, samtidigt får exponerade sidor sämre kontaktytor.

Visa gärna vad du menar med just 70°, var framgår det något om detta, 70 är normal drifttemperatur i det fasta ledningssystemet men detta är väl en anslutningsladd vi pratar om nu va?

70C grader är är den högsta ledartemperatur man tillåter nominellt.

Det skulle bli flera 100 grader om det utvecklades 20 W på en så liten yta. Det kommer inte att ske, inte ens i närheten.

E
Ulltand Ulltand skrev:
70C grader är är den högsta ledartemperatur man tillåter nominellt.

Det skulle bli många 100 grader för att utveckla 20 X på en så liten yta
Ja, hur tror du annars huset ska brinna ner??

Men vad bra att du garanterar att detta inte kan ske, då skriver du ut en personlig försäkring till tråd skaparen med sitt hus som pant?

E El-Löken66 skrev:
Ja, hur tror du annars huset ska brinna ner??
I vart fall är det inte för att kabelarean tappat 33% till en 100W lampa

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
I vart fall är det inte för att kabelarean tappat 33% till en 100W lampa
Men det ena leder till det andra, vet du.. :D

C
Ulltand Ulltand skrev:
Nu skall jag försvara @El-Löken66 eftersom han tror att jag säger emot honom :D
Det @El-Löken66 pratar om, men kanske inte lyckats förklara så bra, är teoretisk maximal effektutveckling i en serieresistans av okänt värde.

Andra pratar om resistans i en ledare med en given tvärsnittsarea och längd.

Båda har rätt, men pratar om olika saker.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu skall jag försvara @El-Löken66 eftersom han tror att jag säger emot honom :D
Det @El-Löken66 pratar om, men kanske inte lyckats förklara så bra, är teoretisk maximal effektutveckling i en serieresistans av okänt värde.

Andra pratar om resistans i en ledare med en given tvärsnittsarea och längd.

Båda har rätt, men pratar om olika saker.
I frågeställningen finns inte en teoretisk maximal effektutveckling utöver en last på 60 W

Jag nämnde dock ett teoretisk scenerie i mitt svar och då kommer man överskrida 70 C. ledatremperatur :)

""Vid riktigt hög belastningen och om ledningen närmar sig 70C kommer det det bli övertemperatur vid skadan."

E
Ulltand Ulltand skrev:
I frågeställningen finns inte en teoretisk maximal effektutveckling utöver en last på 60 W

Jag nämnde dock ett teoretisk scenerie i mitt svar och då kommer man överskrida 70 C. ledatremperatur :)

""Vid riktigt hög belastningen och om ledningen närmar sig 70C kommer det det bli övertemperatur vid skadan."
Berätta mer om detta scenario @Ulltand! :D

P Pin skrev:
Ja det vet jag men varje gång jag är språk polis blir folk så förbaskat kränkta :D
Låt oss inte kapa tråden för att diskutera sär skrivningar.

• Haha
  • Gilla
Trokadero och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Berätta mer om detta scenario @Ulltand! :D
Det är väl du skall berätta om dina 20 W men jag nöjer mig med att konstatera ett det är fel i grövsta. :)

• Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl du skall berätta om dina 20 W men jag nöjer mig med att konstatera ett det är fel i grövsta. :)
Okej @Ulltand, det blir nog bra, tack för att du ville delta i alla fall.

E El-Löken66 skrev:
Okej @Ulltand, det blir nog bra, tack för att du ville delta i alla fall.
Ja direkt felaktiga påståenden bör ju bemötas för allas bästa på ett högklassigt forum som detta.

E
Ulltand Ulltand skrev:
Ja direkt felaktiga påståenden bör ju bemötas för allas bästa på ett högklassigt forum som detta.
Är du tillbaka?
Okej, sätt igång och bemöt, scenen är din.

E El-Löken66 skrev:
Är du tillbaka?
Okej, sätt igång och bemöt, scenen är din.
Det har jag gjort.

Men om du vill försöka försvara ditt påstående så var så god. Visa hur du räknar fram 20 W i det skadade området under givna förutsättningar enligt fysiken lagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.