Hej, undrar om någon har koll på kabeldimensioner. Jag ville skala av en bit av plasten på en brun och en blå sladd från en vägglampa men råkade förutom plasten skära av en del av koppartrådarna också i den bruna ledaren. Säg att jag kanske skar bort en tredjedel av koppartrådarna. Kan det här påverka något, kan det t.o.m. vara farligt? Jag har tänkt använda max en 60W glödlampa.

E
B bing467 skrev:
Hej, undrar om någon har koll på kabeldimensioner. Jag ville skala av en bit av plasten på en brun och en blå sladd från en vägglampa men råkade förutom plasten skära av en del av koppartrådarna också i den bruna ledaren. Säg att jag kanske skar bort en tredjedel av koppartrådarna. Kan det här påverka något, kan det t.o.m. vara farligt? Jag har tänkt använda max en 60W glödlampa.
Mycket farligt ja, det leder till att hus brinner ner.
Klipp och skala om igen, kolla så kopparn inte blivit skadad för då trillar det av med tiden och skapar glappkontakt och brand.

Om din installerade lampa är på 100 W kommer dina skadade trådar utveckla 25W, känn därefter hur varm en 25 W glödlampa är. Vill du ha detta. I taket, precis under dina barns sängar?

Redigerat:
  • Haha
  • Wow
LaT och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Mycket farligt ja, det leder till att hus brinner ner.
Klipp och skala om igen, kolla så kopparn inte blivit skadad för då trillar det av med tiden och skapar glappkontakt och brand.

Om din installerade lampa är på 100 W kommer dina skadade trådar utveckla 25W, känn därefter hur varm en 25 W glödlampa är. Vill du ha detta. I taket, precis under dina barns sängar?
Hm, ok, så strömmen i de avklippta trådarna har ingenstans att ta vägen, så då blir det värme i stället? Det verkar ju inte bra i så fall. Men jag bara tänkte, att de avklippta trådarna ligger ju an mot de andra trådarna, så att det kanske i stället blir så att de kvarvarande hela trådarna får "bära" en större del av strömmen själva, eller tänker jag fel?

Bästa svaret

B bing467 skrev:
så strömmen i de avklippta trådarna har ingenstans att ta vägen, så då blir det värme i stället?
Nej, strömmen fortsätter i de ledare som fortfarande finns kvar, men om du klippt bort för mycket utvecklas värme i dessa ledare pga motståndet blir lite högre än i en hel kabel med alla ledare/kardeler intakta.

Ledningen blir varmare ju tunnare den är (och ju mer ström det går i den). Är det glapp så kan det i värsta fall uppstå gnistor. Det är inte så att strömmen "fastnar" i de avklippta kardelerna utan strömmen går i stället i resterande kardeler.

Det här är så lätt att göra rätt så man lämnar det helt enkelt inte fel, oavsett hur farligt det är i praktiken (100 W lampor är ju trots allt rätt sällsynta).

Köp en riktig skaltång så blir det rätt:
https://www.hornbach.se/shop/Avisol...ksb7q9caMiksLreRalpBcO9zF7KSA0mRoCJ4oQAvD_BwE

• Gilla
u_f_0 och 3 till
  • Laddar…
E
B bing467 skrev:
Hm, ok, så strömmen i de avklippta trådarna har ingenstans att ta vägen, så då blir det värme i stället? Det verkar ju inte bra i så fall. Men jag bara tänkte, att de avklippta trådarna ligger ju an mot de andra trådarna, så att det kanske i stället blir så att de kvarvarande hela trådarna får "bära" en större del av strömmen själva, eller tänker jag fel?
Om du hade 0,75 kvadratmillimeter area från början återstår nu alltså 0,25. Du ska driva 60W med dessa, i ström räknat 260 milliAmpere. Ja, detta är möjligt, men om du gjort anvisning på sista tredjedelen då? Hur mycket värme bildas och hur mycket kan man tumma på gränserna.

Endast du vet.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Och så finns det ju ett enkelt sätt att slippa fundera och det är det klassiska "gör om och gör rätt" då behöver man inte fundera och allt blir bra ;)

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 9 till
  • Laddar…
Denna tråd får mig att fundera på hur någon kan påstå att mina påståenden i en annan tråd inte stämmer............. :thinking:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad är det för lampa du ska använda? Själv har vi som högst typ 9 W LED inomhus.

Men det är ju inte så svårt att skala om.

E
L Låset skrev:
Vad är det för lampa du ska använda? Själv har vi som högst typ 9 W LED inomhus.

Men det är ju inte så svårt att skala om.
Enligt vissa skribenter här på forumet är det krav att man som minimum ska läsa första inlägget innan man själv skriver och där står max 60W glödlampa.

• Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om din installerade lampa är på 100 W kommer dina skadade trådar utveckla 25W, känn därefter hur varm en 25 W glödlampa är.
Va är detta för svammel, har du räknat på det där ,då vil jag gärna se uträkningen.

• Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
E
K Keld skrev:
Va är detta för svammel, har du räknat på det där ,då vil jag gärna se uträkningen.
Fysikens lagar..
Men nu gällde det 60W således 15W utveckling i den glappande anslutningen, så det är en sån lampa du har stoppat in under kåpan i såna fall.

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Enligt vissa skribenter här på forumet är det krav att man som minimum ska läsa första inlägget innan man själv skriver och där står max 60W glödlampa.
Var det därför du direkt i inlägg två började räkna på 100 watt?

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E
Hep Hep skrev:
Var det därför du direkt i inlägg två började räkna på 100 watt?
Nu anklagar du till höger och vänster utan att ha torrt om fötterna. Det du skriver är inte en omöjlighet, notera den dubbla negationen.
Ett plausibelt händelseförlopp kan annars vara: Tråd skapare gör vad tråd skapare gör och skapar tråd.
Skribent/användare svarar med ett hypotetiskt scenario.
Tråd skapare ser att tråd skapandet orsakat förvirring och använder sig av redigerafunktionen på sitt trådskaparinlägg.

• Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fysikens lagar..
Men nu gällde det 60W således 15W utveckling i den glappande anslutningen, så det är en sån lampa du har stoppat in under kåpan i såna fall.
Förklara mer!
Så om jag av en 0.75-kvadrats ledare kapar bort en tredjedel så går en fjärdedel av lasten ut som värme. Stämmer det även för grövre ledare? Om jag skulle kapa en tredjedel av en 100-kvadrats och sedan belasta med 60W, skulle jag även då få 20W i "skadan"? Tycker fysikens lagar är lite luddiga på den fronten.

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.