E El-Löken66 skrev:
Då kan du och @Patrik_la vara så vänliga att presentera samtliga förutsättningar om det är någon matematikuppgift som ska knäckas. Eller är det bättre att bara låta bli att bygga in tickande bomber i taket?
Trillar en tredjedel av kardelerna av direkt efter uppskalning kan du ju fråga dig hur länge resten håller..
Nej det kan vi inte. Det är du som har försökt göra det här till en matematikuppgift med dina både orimliga och felaktiga påståenden. Det korrekta svaret i tråden är att kabeln ska skalas om. Därefter försökte du glänsa och göra någon slags beräkning som du varken hade kompetens eller underlag för. Jag har försökt få dig att stå för dina uttalanden och förklara hur du tänker, men uppenbarligen klarar du inte av det.
Det skiljer en faktor 10000 mellan din och hempularens uträkning. Om du inte kan förklara varför din uträkning är rätt, kan du förklara varför hans är fel?

• Gilla
  • Wow
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
E
S Strontus skrev:
Det var du som påstod att det utvecklades 25 W i den dåliga kontakten, så du får gärna presentera vilka förutsättningar du räknar med. Jag har heller inte påstått att det är ok med skadade kardeler, men fin liten halmdocka där...
25W ifall lampan war 100W ja.
Nu har tråd skapare ändrat detta till 60W därav 15W i den obefintliga kopplingen.

Detta är grundläggande ellära men studerar man bilder från brottsplatsen kanske det visar sig att det faktiskt är fullgod kontakt för återstående kardeler och därmed låg effektförlust. Men då är det enklare att bara göra om, vilket är gjort nu.

Kanske till och med hade varit enklare än att skapa en tråd. :p

E El-Löken66 skrev:
Enligt vissa skribenter här på forumet är det krav att man som minimum ska läsa första inlägget innan man själv skriver och där står max 60W glödlampa.
Ja jag läste det. Men eftersom att jag har sett livs levande människor säga "jag har en 25 W lampa" när det är en typ 7 W LED eller något så tänkte jag att det kanske var befogat att fråga vad för lampa det skulle vara.

Men skit samma. TS har fått bra svar här i tråden.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
E
P PatrikJo skrev:
Nej det kan vi inte. Det är du som har försökt göra det här till en matematikuppgift med dina både orimliga och felaktiga påståenden. Det korrekta svaret i tråden är att kabeln ska skalas om. Därefter försökte du glänsa och göra någon slags beräkning som du varken hade kompetens eller underlag för. Jag har försökt få dig att stå för dina uttalanden och förklara hur du tänker, men uppenbarligen klarar du inte av det.
Det skiljer en faktor 10000 mellan din och hempularens uträkning. Om du inte kan förklara varför din uträkning är rätt, kan du förklara varför hans är fel?
@hempularen s beräkningar är efter vad som framkommer i tråden baserade på best case scenario.
Mycket troligt att det ligger närmre sanningen men det ska mycket mod till för att räkna så och garantera TS att ingen fara föreligger då vi egentligen vet noll och inget om hur det ser ut där i dosan.

C cpalm skrev:
Skall man hårddra det är det i och för sig ganska stor skillnad på dålig kontakt och att ledaren smalnar av som det i princip är frågan om här. Inte för att bagatallisera denna typ av fel - alla kardeler skall givetvis vara intakta, annars får man göra om.
P PatrikJo skrev:
Problemet är ju att man måste förstå ämnet för att förstå att det han skriver inte stämmer (åtminstone inte under de förutsättningarna han ger). Det är helt ok att göra överslagsberäkningar, uppskattningar osv, men då behöver det framgå att man har dragit siffrorna rakt ur luften. Det här är ett konsumentforum, många som läser på forumet har ingen aning om hur spänningsfall och värmeutveckling fungerar. Då kan man inte uttrycka sig så tvärsäkert och kategoriskt som Löken gör utan att ha på fötterna.

Det vi alla är överens om är att en så dåligt skalad kabel måste skalas om. Det behöver man inte räkna på för att veta. Men att gå därifrån till att säga att 20W kommer utvecklas i den skadade punkten, med hänvisning till någon okänd fysikalisk lag, det är att hårdra det hela ordentligt.
S Strontus skrev:
Då kan jag tycka att han borde skriva det, och inte skriva det som ett påstående, att det blir den effektutvecklingen.

Men visst, om resistansen i den dåliga kontakten är densamma som i lasten så blir ju strömmen i kretsen hälften så stor (då det blir som att det finns två seriekopplade laster) och strömmen och därmed effekten halveras. Fördelat på två laster så blir det 25 W i kontakten (i hans exempel med 100W last).
Det enda jag var frågande inför var bara att det konstaterades i någon form förtäckta frågor att det var fel i stället för att direkt gå över till vad "vi" mer skarpa än praktikern Löken direkt inser att det var han famlade och svamlade om/kring.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
K
E El-Löken66 skrev:
Mycket farligt ja, det leder till att hus brinner ner.
Klipp och skala om igen, kolla så kopparn inte blivit skadad för då trillar det av med tiden och skapar glappkontakt och brand.

Om din installerade lampa är på 100 W kommer dina skadade trådar utveckla 25W, känn därefter hur varm en 25 W glödlampa är. Vill du ha detta. I taket, precis under dina barns sängar?
Om kabeln är 10kvadrat och 2/3 är bortskalad går fortfarande 25W bort i värme?

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E
Om en tredjedel kardeler oavsiktligt trillar av vid uppskalning är den kabel biten förbrukad. Den leder inte längre kort sagt. Den ska in i någon slags kopplingsklämma där återstående går åt pipan.
Nu är det säkert bättre om man väl sett skadan på plats, men det finns inga garantier. Och som lärs ut i Ellära 1a kommer denna kabeln då inte gå att koppla ihop med en annan, därav kommer en fjärdedel av lampans effekt skapas i felstället. U värsta fall. Nu kommer troligen några kardeler trots allt ha kontakt, vi får be tråd skaparen lägga upp foto för bedömning på hur kardelerna såg ut efter att ha pressats i kopplingsklämma.

E El-Löken66 skrev:
I mitt räkneexempel så åkte 2/3 av kardelerna direkt vid uppskalning och resterande skadade leder inte fullgott efter att ha kopplats in i en ubåt med skruvanslutning. Detta är ett worst case scenario som man får räkna med då man inte känner förutsättningarna.
Väldigt dålig kontakt blir det... Ca 400 ohm...

Börjar vi blanda in att kopplingen rent mekaniskt inte ger bra kontakt om arean är för klen. Då hamnar vi i en helt annan härad av förlusteffekt. Men då vill jag nog påstå att felet är en dålig koppling i första hand, mer än att den är felskalad. Man måste ju ex. provrycka i trådar man kopplar in för att se att de sitter ordentligt.

Om man lyckad göra en "optimalt" dålig koppling, så att resistansen i kopplingen blir exakt lika hög som i lampan man försöker mata. Då blir det 1/4 av den nominella effekten till lampan (som kommer att lysa svagt), och 1/4 blir värme i den dåliga kopplingen. Men en fullt så dålig koppling får man nog inte till ens om man försöker göra ett så dåligt jobb som möjligt. Blir resistansen i kopplingen högre så minskar effekten, och blir den lägre så minskar också effekten. Det är om man har en perfekt "impedansanpassning" som man kan få ut 1/4 av effekten.

Men det har egentligen inget med dåligt skalad kabel att göra. En koppling kan bli lika dålig med en perfekt skalad kabel.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
E
K Kortling skrev:
Om kabeln är 10kvadrat och 2/3 är bortskalad går fortfarande 25W bort i värme?
Är du inne på 100W lampan igen?
Om du har en kopplingsklämma avsedd för kablar från 10 kvadratmillimeter och uppåt och du stoppar in dryga 3 kvadrat där kommer det uppstå 25W i felstället, ja.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Är du inne på 100W lampan igen?
Om du har en kopplingsklämma avsedd för kablar från 10 kvadratmillimeter och uppåt och du stoppar in dryga 3 kvadrat där kommer det uppstå 25W i felstället, ja.
Ja om man gör en så sanslöst dålig koppling, då kan det bli varmt, men man får anstränga sig för att den skall bli exakt så dålig- Är den lite sämre, så blir effekten lägre, och är den lite bättre blir effekten också lägre. Men det handlar ju inte om dålig skalning om man "lyckas", det handlar om att man gör en felaktig koppling.

• Gilla
WäschötaMange och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
?
Inte mycket till frågetecken där. Keld började leken utan att själv klarlägga något sen har det fortsatt i fallande led av flera inget konstigt med det egentligen. Bara i mina ögon lite dåligt eftersom jag uppfattar dem som väl insatta och då enkelt kan rätta eller ge sina egna antaganden kring ditt felslut i stället.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Ok. Nu, 42 inlägg senare, förstår jag vad löken är ute efter. Om vi ska skylla det på lökens pedagogiska förmåga eller min fattningsförmåga, det kan vi lämna därhän.

Det Löken pratar om är alltså en klassisk spänningsdelning. Alltså att om kabeln är skadad så antar Löken direkt att den är maximalt skadad, och att den har fått en resistans som är exakt samma som lampan. Då, och endast då, är effekten i kopplingsställen en fjärdedel av lampans effekt.

Det som inte framkommit tidigare är just det här att vi antar att kabeln är maximalt skadad. Det är säkert något man lär ut på eltekniska att man ska göra, och det är ju inte fel att göra så. Men det är en förutsättning som inte har varit nämnd i tråden.

• Gilla
Trokadero och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja om man gör en så sanslöst dålig koppling, då kan det bli varmt, men man får anstränga sig för att den skall bli exakt så dålig- Är den lite sämre, så blir effekten lägre, och är den lite bättre blir effekten också lägre. Men det handlar ju inte om dålig skalning om man "lyckas", det handlar om att man gör en felaktig koppling.
Den behöver givetvis inte bli så exakt dålig att den direkt når skolbokens exempels nivåer. Det som i praktiken krävs är relativt små skillnader pga tex skadade kardeler och kombinationer av förbindningsteknik i anslutningar så är fröet till kommande skada sått. Dessutom i stort meningslöst att göra grova överslag på beräkningsmässigt och för all del även mer finstilt pga den stora mängden osäkerheter från fall till fall.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.