E
GK100 GK100 skrev:
Inte mycket till frågetecken där. Keld började leken utan att själv klarlägga något sen har det fortsatt i fallande led av flera inget konstigt med det egentligen. Bara i mina ögon lite dåligt eftersom jag uppfattar dem som väl insatta och då enkelt kan rätta eller ge sina egna antaganden kring ditt felslut i stället.
Om någon är väl insatt i tråd skaparens kopplingsdosa kan denna väl lägga alla fakta på bordet i såna fall. Vem är denna Keld?

Vad menas med mitt felslut?

Egentligen kan jag inte påstå att tråd skaparens felkoppling är något som oroar mig eller jag ens kommer ligger sömnlös över. Vid dessa små effekter händer som regel i princip ingenting! Och detta inträffar precis hela tiden.

Däremot så kan det ändå hända någonting, helst i kombination med andra problem. Vi vet inte om det är på ett eller tio ställen denna felskalning skett, vad hade kabeln för area från början, telekabel 0,25, vilka kopplingsklämma och dosor har använts, vilken kabel typ är det skarvar emot osv.

Svara på allt detta så kan du få säkrare svar tillbaka, gärna ihop med någon bild.

Tills dess kommer jag utgå från att det kan vara felmonterat.

E El-Löken66 skrev:
Om någon är väl insatt i tråd skaparens kopplingsdosa kan denna väl lägga alla fakta på bordet i såna fall. Vem är denna Keld?

Vad menas med mitt felslut?

Egentligen kan jag inte påstå att tråd skaparens felkoppling är något som oroar mig eller jag ens kommer ligger sömnlös över. Vid dessa små effekter händer som regel i princip ingenting! Och detta inträffar precis hela tiden.

Däremot så kan det ändå hända någonting, helst i kombination med andra problem. Vi vet inte om det är på ett eller tio ställen denna felskalning skett, vad hade kabeln för area från början, telekabel 0,25, vilka kopplingsklämma och dosor har använts, vilken kabel typ är det skarvar emot osv.

Svara på allt detta så kan du få säkrare svar tillbaka, gärna ihop med någon bild.

Tills dess kommer jag utgå från att det kan vara felmonterat.
Keld var den förste som undrade vad du svamlade om och som var intresserad av hur du räknade du kan själv söka tidigare i tråden. Sen har som sagt fler gjort samma sak utan att i stället förklara ditt felslut som verkar vara att du sätter förlusteffekten till P/4 oberoende övrigt. Det är ju ok som ett slags grovt teoretiskt max att anta det och något du säkert lärt dig i något sammanhang kanske brandtekniska utredningar eller likt hempularens beskrivning av impedansanpassning osv.

Vi behöver ju inte ligga sömnlösa nu när TS ordnat allt till det bästa redan.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Varför skriver du tråd skapare när det är en tråd kapare? :rofl::rofl::rofl: Det är första gången jag upplever att TS kapat sin egen tråd :crysmile:

För att bruka lite allvar så skriver TS att det är en tredjedel som kapats av den ena kabeln. En brun och en blå. Detta kommer inte ge någon farlig effektutveckling i sig som flera redan påpekat.

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Keld var den förste som undrade vad du svamlade om och som var intresserad av hur du räknade du kan själv söka tidigare i tråden. Sen har som sagt fler gjort samma sak utan att i stället förklara ditt felslut som verkar vara att du sätter förlusteffekten till P/4 oberoende övrigt. Det är ju ok som ett slags grovt teoretiskt max att anta det och något du säkert lärt dig i något sammanhang kanske brandtekniska utredningar eller likt hempularens beskrivning av impedansanpassning osv.

Det är bara som så att kapar du av ledararean och kopplingsklämman inte accepterar detta så kommer du få glappkontakt. Förstår inte varför man skulle ta upp detta på en brandutbildning, det är kapitel 1a i grundläggande ellära, det kan inte utvecklas mer är 1/4 av lasten i kabel änden i felstället.
Nu var lampan 60W alltså ett max på 15W i felstället. Det kan givetvis vara betydligt mindre också, detta vet ingen här utom tråd skaparen något mer än absolut ingenting om, så vitt jag vet.

Men om det är mindre finns det ingen fara och inget incitament att åtgärda felet.
Svenska modellen är enligt försiktighetsprincipen.

Svara på frågorna ovan så kan du få mer specifikt svar.

Men som du skrev, allt ska vara ok nu, jag hoppas inte tråd skaparen kapat hälften av kardelerna igen då vissa skriver att det är i sin ordning nu.

El-löken66 är bara utefter att provocera med sina teoretiska kunskaper.
Hade det fungerat så i praktiken hade ju alla lampor brunnit upp eftersom kontaktytans sockeln mellan lampsockel kontaktbleck och ljuskällan är så mikroskopiskt liten att värmeutvecklingen varit oändlig i lampsockel.

Det gå 260mA i kabeln med en 60w last. Det blir inte varmt, och det brinner inte upp.

Men som alla svarat, skala om kabeln så det blir rätt!;)

• Gilla
  • Wow
udihow och 2 till
  • Laddar…
E
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
El-löken66 är bara utefter att provocera med sina teoretiska kunskaper.
Hade det fungerat så i praktiken hade ju alla lampor brunnit upp eftersom kontaktytans sockeln mellan lampsockel kontaktbleck och ljuskällan är så mikroskopiskt liten att värmeutvecklingen varit oändlig i lampsockel.

Det gå 260mA i kabeln med en 60w last. Det blir inte varmt, och det brinner inte upp.

Men som alla svarat, skala om kabeln så det blir rätt!;)
Okej!
Berätta mera, hur stor är kontaktytan? ;)

P Pin skrev:
Varför skriver du tråd skapare när det är en tråd kapare?
Det heter väl trådskapare och trådkapare?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
fusion och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det heter väl trådskapare och trådkapare?
Ja det vet jag men varje gång jag är språk polis blir folk så förbaskat kränkta :D
Låt oss inte kapa tråden för att diskutera sär skrivningar.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
H hempularen skrev:
Börjar vi blanda in att kopplingen rent mekaniskt inte ger bra kontakt om arean är för klen. Då hamnar vi i en helt annan härad av förlusteffekt. Men då vill jag nog påstå att felet är en dålig koppling i första hand, mer än att den är felskalad. Man måste ju ex. provrycka i trådar man kopplar in för att se att de sitter ordentligt.

Om man lyckad göra en "optimalt" dålig koppling, så att resistansen i kopplingen blir exakt lika hög som i lampan man försöker mata. Då blir det 1/4 av den nominella effekten till lampan (som kommer att lysa svagt), och 1/4 blir värme i den dåliga kopplingen. Men en fullt så dålig koppling får man nog inte till ens om man försöker göra ett så dåligt jobb som möjligt. Blir resistansen i kopplingen högre så minskar effekten, och blir den lägre så minskar också effekten. Det är om man har en perfekt "impedansanpassning" som man kan få ut 1/4 av effekten.

Men det har egentligen inget med dåligt skalad kabel att göra. En koppling kan bli lika dålig med en perfekt skalad kabel.
Okej. Men det är vanligt med glappkontakt, vid dessa små belastningar händer troligen inget värre än att det slutar leda ström samt att det är väl synligt att något är på gång.

En koppling kan man misslyckas med på många sätt och då och då händer det att huset brinner ner på grund av det också.

Det betyder inte att det är vanligt.

Men med facit i hand så hade tråd skaparen kunnat åtgärda felet på kortare tid än vad det tagit att skapa denna tråd, troligen bekvämlighet som satte P.

Och mitt exempel med 15W i felstället, hur realistiskt det än var, var faktiskt mest för att belysa att med olika förutsättningar som inte var givna, isolering proppade i rören och dosan inbäddad i detsamma, alla ledare i dosan dåligt uppskalade och med kopplingsklämma från Wish, 300W lampan Elmont valde, till slut har man byggt in något farligt.

Och tråd skaparen väljer att nu vara elektriker och koppla in sig på den fasta anslutningen.
Då ska det sitta i ryggmärgen. Gör om gör rätt. Kelda kan räkna på detta och påstå att värdena är korrekta, systemet kommer hålla. Detta får då stå för hen.

Nu har det utfärdats varningar från bägge delar av skalan. Men inga lögner, så vitt jag vet. Så då kan TS bilda sin egen uppfattning hur hen vill agera nästa gång. Skapa en tråd eller koppla enligt bästa förmåga.

Inget illa ment tråd skapare.

E
GK100 GK100 skrev:

Okej @GK100 vad är då worst case scenario enligt dig, givet förutsättningarna som givits? Inga 15W har jag förstått men vad kan hända.. Varför ska TS skala om kabeln då, det verkar ju inte finnas någon mening då en tredjedel av X tydligen är betydelselös och status på X med tillhörande klämma är okänt och betydelselöst.

S
Klarar man inte av förbindningen med några skadade kardeler så att det blir 15W effektutveckling i förbindningspunkten lär man inte klara av det när kabeln är oskadad heller. Jag hade utan att blinka kunnat ha en 60w glödlampa kopplad på 1 kardel sista 15mm så länge förbindningen är bra. Förövrigt ledde jag 880A i 0.05mm2 i förra veckan och det gick bra. (i 20us i alla fall)

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja det vet jag men varje gång jag är språk polis blir folk så förbaskat kränkta :D
Låt oss inte kapa tråden för att diskutera sär skrivningar.
Särskrivningar och ”de och dem” är aktuella i alla sammanhang;)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
C
E El-Löken66 skrev:
Cpalms slutsats. Utan att ha sett bilder eller någonting. Givetvis kan man ta bort överflödiga kardeler då det endast är en 60W lampa som ska drivas.
Ja, troligen. Då det är många och mjuka kardeler. Men då tar du ansvaret också.
Det jag försöker säga är att om man skall resonera teoretiskt om detta så måste man skilja på ledarens resistans, och kopplingspunktens resistans och tillförlitlighet (där naturligtvis area och eventuella skador på ledaren också är en faktor).

Sen gjorde jag misstaget att antyda att det inte kunde vara fråga om dålig kontakt i kopplingspunkten i TS fall. Det vet vi så klart ingenting om. Tvärtom har du naturligtvis helt rätt i att en skadad ledare kan leda till glappkontakt.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Okej @GK100 vad är då worst case scenario enligt dig, givet förutsättningarna som givits? Inga 15W har jag förstått men vad kan hända.. Varför ska TS skala om kabeln då, det verkar ju inte finnas någon mening då en tredjedel av X tydligen är betydelselös och status på X med tillhörande klämma är okänt och betydelselöst.
Jag förstår inte varför du håller på att skriva till mig så mycket? Jag håller ju med dig och som det verkar alla andra om att man ska göra om i ett sånt fall när man upptäcker att det gått snett. Jag håller ju också med dig om att det kan vara bra att ha din regel P/4 för max förlust i någon dålig kontakt i kretsen i bakhuvudet även om det praktiskt sett ofta ligger << lägre.

Worst case praktiskt i denna trådens tema är säkert inget mer dramatiskt än att lampan slocknar och TS får spåra sina ev fel i någon kopplingspunkt. Kanske någon lamppropp, sockerbit med dålig vass skruv kantig i det runda utrymmet där den inkorrekt skalade ledaren då om inte direkt så på sikt tappar sina elektriska egenskaper av mekaniska skäl tex dålig utfyllnad. Samma vid annat typfel dvs isolering in i sån koppling skruven ger kontakt lampan lyser sen flyter materialet och din onda cirkel startar kanske då med 15 W vid något tillfälle.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Jag förstår inte varför du håller på att skriva till mig så mycket? Jag håller ju med dig och som det verkar alla andra om att man ska göra om i ett sånt fall när man upptäcker att det gått snett. Jag håller ju också med dig om att det kan vara bra att ha din regel P/4 för max förlust i någon dålig kontakt i kretsen i bakhuvudet även om det praktiskt sett ofta ligger << lägre.

Worst case praktiskt i denna trådens tema är säkert inget mer dramatiskt än att lampan slocknar och TS får spåra sina ev fel i någon kopplingspunkt. Kanske någon lamppropp, sockerbit med dålig vass skruv kantig i det runda utrymmet där den inkorrekt skalade ledaren då om inte direkt så på sikt tappar sina elektriska egenskaper av mekaniska skäl tex dålig utfyllnad. Samma vid annat typfel dvs isolering in i sån koppling skruven ger kontakt lampan lyser sen flyter materialet och din onda cirkel startar kanske då med 15 W vid något tillfälle.
Hej,
det är nog som så att det är av den anledningen att det för mig inte riktigt framgått vad du menat eller tyckt, vet inte om det är så att språkmelodin är lite gammalmodig eller det är något dialektalt som för mig tycks lite svårtolkat.

I en och samma mening har jag utläst att jag har både rätt och fel och därför efterlyste jag ett svar som svart på vitt inte behövde tolk.

Nu är det nog som så att dessa indata från TS kan tolkas olika av olika människor här på forumet, någon skriver att en tredjedel har försvunnit, en annan undrar en tredjedel av vad, den tredje vet av egen erfarenhet att inget kan hända och så vidare.

Och nu tolkas detta som att kopplingen inte är inom den fasta installationen, utan i gränslandet, egentligen i sig kanske inte helt okej, och är således inget som kan förväntas bestå i ett sekel, vilket givetvis är en fördel här.

Måhända kan mitt påstående verkat något överdrivet av vissa skribenter här men ibland, inte alltid, är det som så att verkligheten överträffar dikten, mest troligt är det inte så heller i detta fall.

Jag ser nu att @cpalm, vem det nu än vara månde på sätt och vis fallit till föga här och erkänt mina teorier som något inte direkt taget från sagovärlden, och detta är nmågot positivt.

Det är som så att ju mindre information som ges i dessa trådar, desto mer fantasi måste användas, och har man mycket kan man lätt se att andra okända fel även kan förekomma.

Hade ett fotografi lagts upp så hade man kunna avklara dylika problem med 3-4 inlägg utan problem och 10 med.

Såklart inget krav. Men alltid välkommet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.