E
P PatrikJo skrev:
Förklara mer!
Så om jag av en 0.75-kvadrats ledare kapar bort en tredjedel så går en fjärdedel av lasten ut som värme. Stämmer det även för grövre ledare? Om jag skulle kapa en tredjedel av en 100-kvadrats och sedan belasta med 60W, skulle jag även då få 20W i "skadan"? Tycker fysikens lagar är lite luddiga på den fronten.
Det finns ingen 100 kvadrat sen är frågan vilket ledarmaterial du avser.
Men förutsättning kan vara att återstående tredjedel är skadat, annars har du blott minskat arean.

E El-Löken66 skrev:
Det finns ingen 100 kvadrat sen är frågan vilket ledarmaterial du avser.
Men förutsättning kan vara att återstående tredjedel är skadat, annars har du blott minskat arean.
Stämmer bara fysikens lagar för kabeldimensioner i leverantörernas kataloger?
Jag vill fortfarande förstå hur din beräkning fungerar. Hur kan du veta effekten i en skadad kabel?

• Gilla
udihow och 3 till
  • Laddar…
Ok, jag tror jag fattar hur det hänger ihop nu, tack för svaren :) Jo, jag gjorde om skalningen för säkerhets skull :cool:

• Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Denna tråd får mig att fundera på hur någon kan påstå att mina påståenden i en annan tråd inte stämmer............. :thinking:
Vilken tråd var det? Skulle vara intressant att se :)

K Keld skrev:
Va är detta för svammel, har du räknat på det där ,då vil jag gärna se uträkningen.
Jag hoppas du och övriga som ställer sig frågande till det El-Löken skriver egentligen förstår vad han menar dvs ett teoretiskt max för resistiva effektutvecklingen i en dålig kontakt givet inkopplade nominella lasten. Sen om det uppkommer vid en viss andel kardeler kvar eller inte är givetvis oklart men inte omöjligt. Oavsett givetvis dåligt och om man vet om bristen ännu sämre att inte göra om och rätt.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu anklagar du till höger och vänster utan att ha torrt om fötterna. Det du skriver är inte en omöjlighet, notera den dubbla negationen.
Ett plausibelt händelseförlopp kan annars vara: Tråd skapare gör vad tråd skapare gör och skapar tråd.
Skribent/användare svarar med ett hypotetiskt scenario.
Tråd skapare ser att tråd skapandet orsakat förvirring och använder sig av redigerafunktionen på sitt trådskaparinlägg.
Jag anklagar inte. Jag frågar.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
resistiva effektutvecklingen i en dålig kontakt
Skall man hårddra det är det i och för sig ganska stor skillnad på dålig kontakt och att ledaren smalnar av som det i princip är frågan om här. Inte för att bagatallisera denna typ av fel - alla kardeler skall givetvis vara intakta, annars får man göra om.

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag hoppas du och övriga som ställer sig frågande till det El-Löken skriver egentligen förstår vad han menar dvs ett teoretiskt max för resistiva effektutvecklingen i en dålig kontakt givet inkopplade nominella lasten. Sen om det uppkommer vid en viss andel kardeler kvar eller inte är givetvis oklart men inte omöjligt. Oavsett givetvis dåligt och om man vet om bristen ännu sämre att inte göra om och rätt.
Problemet är ju att man måste förstå ämnet för att förstå att det han skriver inte stämmer (åtminstone inte under de förutsättningarna han ger). Det är helt ok att göra överslagsberäkningar, uppskattningar osv, men då behöver det framgå att man har dragit siffrorna rakt ur luften. Det här är ett konsumentforum, många som läser på forumet har ingen aning om hur spänningsfall och värmeutveckling fungerar. Då kan man inte uttrycka sig så tvärsäkert och kategoriskt som Löken gör utan att ha på fötterna.

Det vi alla är överens om är att en så dåligt skalad kabel måste skalas om. Det behöver man inte räkna på för att veta. Men att gå därifrån till att säga att 20W kommer utvecklas i den skadade punkten, med hänvisning till någon okänd fysikalisk lag, det är att hårdra det hela ordentligt.

• Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
hoppas du och övriga som ställer sig frågande till det El-Löken skriver egentligen förstår vad han menar dvs ett teoretiskt max för resistiva effektutvecklingen i en dålig kontakt givet inkopplade nominella lasten.
Då kan jag tycka att han borde skriva det, och inte skriva det som ett påstående, att det blir den effektutvecklingen.

Men visst, om resistansen i den dåliga kontakten är densamma som i lasten så blir ju strömmen i kretsen hälften så stor (då det blir som att det finns två seriekopplade laster) och strömmen och därmed effekten halveras. Fördelat på två laster så blir det 25 W i kontakten (i hans exempel med 100W last).

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E
C cpalm skrev:
Skall man hårddra det är det i och för sig ganska stor skillnad på dålig kontakt och att ledaren smalnar av som det i princip är frågan om här. Inte för att bagatallisera denna typ av fel - alla kardeler skall givetvis vara intakta, annars får man göra om.
Cpalms slutsats. Utan att ha sett bilder eller någonting. Givetvis kan man ta bort överflödiga kardeler då det endast är en 60W lampa som ska drivas.
Ja, troligen. Då det är många och mjuka kardeler. Men då tar du ansvaret också.

Jag kan ju säga som så att detta är vanligt förekommande och som regel händer det absolut ingenting.

Men en eller annan gång händer det också att huset brinner ner. Varför?
Alltid svårt att sia om i efterhand.
Men var det okej med skalade kardeler i detta fallet, varför inte också i den fasta installationen? Vi har sju kardeler, kapar 3 och skadar 2. Givetvis kan ju de skadade eller kapade kardelerna råka bidra med något nyttigt också.

Men nu ackumuleras felen i en takdosa som förvisso förhoppningsvis är brandsäkrad. Hur är ventilationen därinne?

Okej, låt gå för att frågan inte är bra och svaret därefter. Man skulle kunna analysera varje situation och komma fram till olika svar.

Men som @elmont enkelt och elegant uttryckte. Och tråd skapare därefter hörsammade.
Det är inte svårare att göra rätt, oavsett vilka marginaler man tycker sig ha.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nej här har el-löken räknat lite fel.

Skall börja med att hålla med om att man skall inte acceptera att några kopparkardeler är borta ur en koppling. Råkar man skala fel, så får man göra om.

Men konsekvensen av att några kardeler är borta blir inte så dramatiskt som El-löken hävdar.

Om vi tänker oss att kardelerna är borta på en sträcka av 5mm före kopplingen. Så har alltså dessa 5mm ca, 1,3 ggr så hög resistans, jämfört med om skalningen vore korrekt. Och det är också också så mycket högre effekt (värme) som det blir. För en vanlig lampinstallation får det inga konsekvenser. Förlusteffekten i en lampsladd som matar en 60w lampa ligger på några milliwatt per meter, den ökade värmeutvecklingen nära kopplingen pga. misslyckad skalning blir i storleksordningen mikrowatt.

Men det finns fler skäl att ha en intakt ledning in i kopplingen. ex. skall den hålla rent mekaniskt. Är det för få kardeler in i kopplingen så kan vissa kopplingar lättare lossna med åren. Och som ren princip är det viktigt att allt man gör med elkopplingar skall vara helt rätt. Om man skulle börja acceptera dåliga kopplingar bara för att det driver en lampa, så ökar risken att man blir lika tolerant om det är en kabel som ligger lite mer på gränsen av sin belastningsförmåga. Och då kan de där 1,3 x förlusteffekten plötsligt ge en dramatiskt ökad värmeutveckling. Det är inte så stor ökad effekt, men på en väldigt liten sträcka (= dålig kylning). Om kabeln redan värmer upp sig själv till gränsen för vad isoleringen tål värmemässigt, så blir ett sådant litet fel, droppen som får det att rinna över.

• Gilla
Trokadero och 8 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Mycket farligt ja, det leder till att hus brinner ner.
Klipp och skala om igen, kolla så kopparn inte blivit skadad för då trillar det av med tiden och skapar glappkontakt och brand.

Om din installerade lampa är på 100 W kommer dina skadade trådar utveckla 25W, känn därefter hur varm en 25 W glödlampa är. Vill du ha detta. I taket, precis under dina barns sängar?
Hur räknar du?
Resistansen i en 0.25mm2 kabel är ca 0.07 ohm/meter. Det ger inga 25W värmeutveckling.

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
E
S Strontus skrev:
Då kan jag tycka att han borde skriva det, och inte skriva det som ett påstående, att det blir den effektutvecklingen.

Men visst, om resistansen i den dåliga kontakten är densamma som i lasten så blir ju strömmen i kretsen hälften så stor (då det blir som att det finns två seriekopplade laster) och strömmen och därmed effekten halveras. Fördelat på två laster så blir det 25 W i kontakten (i hans exempel med 100W last).
S Strontus skrev:

Då kan du och @Patrik_la vara så vänliga att presentera samtliga förutsättningar om det är någon matematikuppgift som ska knäckas. Eller är det bättre att bara låta bli att bygga in tickande bomber i taket?
Trillar en tredjedel av kardelerna av direkt efter uppskalning kan du ju fråga dig hur länge resten håller..

E
D daniel_021 skrev:
Hur räknar du?
Resistansen i en 0.25mm2 kabel är ca 0.07 ohm/meter. Det ger inga 25W värmeutveckling.
I mitt räkneexempel så åkte 2/3 av kardelerna direkt vid uppskalning och resterande skadade leder inte fullgott efter att ha kopplats in i en ubåt med skruvanslutning. Detta är ett worst case scenario som man får räkna med då man inte känner förutsättningarna.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Då kan du och @Patrik_la vara så vänliga att presentera samtliga förutsättningar om det är någon matematikuppgift som ska knäckas. Eller är det bättre att bara låta bli att bygga in tickande bomber i taket?
Trillar en tredjedel av kardelerna av direkt efter uppskalning kan du ju fråga dig hur länge resten håller..
Det var du som påstod att det utvecklades 25 W i den dåliga kontakten, så du får gärna presentera vilka förutsättningar du räknar med. Jag har heller inte påstått att det är ok med skadade kardeler, men fin liten halmdocka där...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.