pacman42 pacman42 skrev:
Dränera verkligen bara om det behövs, är det bra mark under så finns ingen som helst anledning.
Fr.o.m. 1 juli 2025 verkar det gå att utesluta installation av dräneringsrör i undergrunden vid nybyggnation. Nu fokuserar man mer på funktionen ”fuktsäkerhet”. Om man kan visa att kraven uppfylls ändå räcker det. Dräneringsrör är bara en av lösningarna. Skall man ändå gräva upp runt huset är ju lite extra plaströr en piss i havet kostnadmässigt.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...byggande/hygien-halsa-och-miljo/fuktsakerhet/

• Gilla
Grävarn1 och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej men just dräneringen är rätt liten kostnadsökning, så det är inte där problemet är.
Det är redan uppshaktat när man bygger nya plattan, så merkostnaden för att slänga i några perforerade rör är minimal. Stenkista och brunn finns oftast redan till dagvattnet, eller anslutning till kommunalt va. Så typ 8h arbete och runt 5-6k i material vid nyproduktion är ju en piss i Östersjön även om det eventuellt inte behövs.
Problemet med dagens byggande är att det idag finns massor med moment som kostar 'lite' extra och som folk som du tycker inte gör någon skillnad. Men läggs allt ihop så blir det rätt mycket pengar. Så går det när byråkrater får bestämma.

• Gilla
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fr.o.m. 1 juli 2025 verkar det gå att utesluta installation av dräneringsrör i undergrunden vid nybyggnation. Nu fokuserar man mer på funktionen ”fuktsäkerhet”. Om man kan visa att kraven uppfylls ändå räcker det. Dräneringsrör är bara en av lösningarna. Skall man ändå gräva upp runt huset är ju lite extra plaströr en piss i havet kostnadmässigt.
[länk]
Oftast, ja. Men det kan också vara problematiskt. Jag har grannar som pumpar avloppsvattnet, men att ansluta till kommunens dagvatten skulle bli väldigt dyrt (det pumpar man ju inte gärna).

Jag har även grannar som byggt på naket berg. Där går det varken lägga dagvatten eller dränering runt huset.

Normalt sett så skulle även jag vilja säga att man skall lägga både dagvatten och dränering, men det finns undantag.

• Gilla
NBlomqvist
  • Laddar…
U
pacman42 pacman42 skrev:
Oftast, ja. Men det kan också vara problematiskt. Jag har grannar som pumpar avloppsvattnet, men att ansluta till kommunens dagvatten skulle bli väldigt dyrt (det pumpar man ju inte gärna).

Jag har även grannar som byggt på naket berg. Där går det varken lägga dagvatten eller dränering runt huset.

Normalt sett så skulle även jag vilja säga att man skall lägga både dagvatten och dränering, men det finns undantag.
Jo och absolut går det att fixa utan konventionell dränering och dagvattenrör. Men man måste ha teknisk dokumentation som påvisar att annan lösning fungerar adekvat.

Denna dokumentation kan bli dyrare då det oftast kräver beräkningar och/eller utredningar, mot att bara slänga i rören under bygget. Ifall man vill släppa ut allt vid huset och inte dränera grunden.

Sen som du säger finns det fall där det inte är möjligt, då får man lösa det på ett sätt som går och visa dokumentation på att det är en tillräcklig lösning.

• Gilla
NBlomqvist och 1 till
  • Laddar…
J
När jag var barn så kom brandkåren till grannhuset (som råkade vara min morfar och mormor) och skulle slå in dörren. Anledningen var att deras diesleoljebrännare läckte, typ ett par droppar i timmen ner i brunnen. De hade spårat detta tillbaka till huset.

Jag tror att det kan bli rätt allvarliga konsekvenser OM nåt läcker ut i avloppet.

Om man drar en parallell med att bilen står parkerad utanför garaget tänker jag att pragmatiskt så skulle man snarare göra en ränna som leder ut vattnet ovan mark. Då ser man om nåt går fel. Om du inte tänkt tvätta bilen i garaget känns stenkista eller anslutet avlopp som overkill?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.