19 833 läst ·
79 svar
20k läst
79 svar
Får man koppla in nytt avlopp från garage till husets avlopp?
Det finns en golvbrunn, purus bigg med insats purus bolja, som är godkänd för garage. Kopplas till avloppsrör. Men det blir en kostsam historia att gräva fram för att koppla in det bara för smältvatten.
Såga upp ett rektangulärt hål, ca 1x0.2 m och montera en sk kondensränna så klarar du dig.
Såga upp ett rektangulärt hål, ca 1x0.2 m och montera en sk kondensränna så klarar du dig.
Visst har väl några en ränna i sitt varmgarage, men utan avlopp? Principen är att det vatten som hamnar där ska avdunsta. Nu skulle du bara ha 5-10 grader i ditt garage och klen isolering om jag förstod dig rätt så det kanske är en dålig lösning för dig, men det vore ändå intressant att höra erfarenheter från dem som har denna lösning.
För övrigt byggde jag ett varmt dubbelgarage för några år sedan och kommunen krävde inte oljeavskiljare fastän golvbrunnen leds till det ordinarie avloppet 🙃
För övrigt byggde jag ett varmt dubbelgarage för några år sedan och kommunen krävde inte oljeavskiljare fastän golvbrunnen leds till det ordinarie avloppet 🙃
Ja, jag vill nog att det vatten som rinner av bilen ska lämna lokalen permanent, så att säga.Y YuGi skrev:Visst har väl några en ränna i sitt varmgarage, men utan avlopp? Principen är att det vatten som hamnar där ska avdunsta. Nu skulle du bara ha 5-10 grader i ditt garage och klen isolering om jag förstod dig rätt så det kanske är en dålig lösning för dig, men det vore ändå intressant att höra erfarenheter från dem som har denna lösning.
Då hoppas jag att min blivande kommun är lika överseende som din. 😊
Jag har liksom svårt att se att en parkerad elbil motiverar en oljeavskiljare, men kan samtidigt inse att risken är överhängande att jag inte uppnår evigt liv och att nästa ägare av fastigheten efter mig kan missbruka avloppet till något det inte var tänkt, och att det är något man måste ta hänsyn till.
Jo, det var lite så jag tänkte.useless skrev:
Jag kan ju uppge att jag bara ska parkera en trampcykel där men i själva verket dagligen tvätta smutsiga verktyg i lacknafta och spola ner det i brunnen.
Naturligtvis måste lokalen nå upp till dom krav som krävs av ett villagarage av den storleken, oaktat vad jag sedan väljer att roa mig med där inne.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 965 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 965 inlägg
Går ju göra en brunn med en dränkbar pump i. Det är ju inte så att det kommer vara några enorma mängder vatten som ska ut. Det vattnet kan ju pumpas ut eller tas omhand i en dunk för vidare hantering.
Tanken har faktiskt slagit mig att gräva ner typ en plasttank som spolbilen får tömma när den börjar bli full.Ossian K Olsson skrev:
Men det absolut enklaste vore ju om man fick tillåtelse att koppla in sig på avlopp eller dagvatten.
Spikbud? Alltså hur mycket snö kan man dra med sig in med bilen på en vinter? 😁NBlomqvist skrev:
Finns annan tråd några år tillbaka med liknande sak som att vilja ha dit ett handfat för att kunna tvätta händerna i garaget - då ville kommunen ha en full anslutningsavgift till då de menade garaget då teoretisk skulle kunna byggas om till en bostad om vatten och avlopp anslöts, och med tanke på hur mycket bostadsutrymme för tillfälligt boende som hyrs ut mer eller mindre legalt för dyra pengar till utländskt arbetskraft runt mälardalen så förstår jag kommunens ståndpunkt i frågan...
Jag värmer mitt garage enbart med en liten luftavfuktare. Isoleringen av garaget mår inte så kraftig heller och jag har en billig och 15 år gammal port från Skånska Byggvaror. Nu bor jag på västkusten, men luftavfuktaren gör att tempen aldrig går under 8°C.
Denna vintern så har jag även haft pumpen till min badtunna i garaget, det intressanta är att även om det temporärt blivit varmare i rummet när denna kör (runt en grad per dygn när jag kör den i tre timmar) så har temperaturen i garaget ändå varit ungefär densamma, den faller tillbaka till startnivån på ett dygn ungefär. Det får mig att tro att det är markvärmen som i första hand styr garagets temperatur och att man med mindre värmekällor (luftavfuktaren) hamnar några grader högre än vad temperaturen i marken är.
Att jag kör avfuktare är för att jag har asfalt utan fuktspärr under, dvs det blir för fuktigt i garaget annars.
Och rörande avlopp, jag har inget för golvet, men jag har ett handfat. Jag leder vattnet från detta till dagvattnet och har inte frågat någon om det. Jag har en infiltrationsbrunn för dagvatten på tomten, men om det regnar mycket så rinner överskottet från denna ut i diket nedanför huset. Det sker dock ytterst sällan. det skall vräka ned under en längre tid för att det skall ske.
Denna vintern så har jag även haft pumpen till min badtunna i garaget, det intressanta är att även om det temporärt blivit varmare i rummet när denna kör (runt en grad per dygn när jag kör den i tre timmar) så har temperaturen i garaget ändå varit ungefär densamma, den faller tillbaka till startnivån på ett dygn ungefär. Det får mig att tro att det är markvärmen som i första hand styr garagets temperatur och att man med mindre värmekällor (luftavfuktaren) hamnar några grader högre än vad temperaturen i marken är.
Att jag kör avfuktare är för att jag har asfalt utan fuktspärr under, dvs det blir för fuktigt i garaget annars.
Och rörande avlopp, jag har inget för golvet, men jag har ett handfat. Jag leder vattnet från detta till dagvattnet och har inte frågat någon om det. Jag har en infiltrationsbrunn för dagvatten på tomten, men om det regnar mycket så rinner överskottet från denna ut i diket nedanför huset. Det sker dock ytterst sällan. det skall vräka ned under en längre tid för att det skall ske.
Här är det dock inte frågan om att tvätta något då vatten helt saknas.X xxargs skrev:Finns annan tråd några år tillbaka med liknande sak som att vilja ha dit ett handfat för att kunna tvätta händerna i garaget - då ville kommunen ha en full anslutningsavgift till då de menade garaget då teoretisk skulle kunna byggas om till en bostad om vatten och avlopp anslöts, och med tanke på hur mycket bostadsutrymme för tillfälligt boende som hyrs ut mer eller mindre legalt för dyra pengar till utländskt arbetskraft runt mälardalen så förstår jag kommunens ståndpunkt i frågan...