21 641 läst ·
82 svar
22k läst
82 svar
Får man koppla in nytt avlopp från garage till husets avlopp?
Det kommer att bli enklast möjliga varmboning.V Ville_Vessla skrev:
Bygga ett innertak, isolera.
Väggarna är betong, och alla jag pratat med säger att jag initialt ska låta dom vara som dom är, dvs. oisolerade.
Garaget är tänkt att hålla kanske 5-10 grader så att om man förvarar något i flytande form i garaget så ska det inte frysa sönder. Det är en trapp från garageuppfarten upp till huset, så jag tänker att saker som plattor med diverse drycker nog kommer att hamna i garaget innan dom bärs upp till huset vartefter dom förbrukas…
Det skulle rent praktiskt gå att lösa. Men skulle den lösningen verkligen funka?V varpan1 skrev:
I så fall vore det ju perfekt.
Garagegolvet är såpass ojämnt och grovt att jag ändå tänkt gjuta på något för att få det slätt och få fall till brunnen.
Hur har det funkat hittills? Även kallgarage används på vintern. Så att is/snö smält från bilen måste rimligtvis ha hänt förr. Kan det möjligtvis vara så att det är fall så att vatten rinner ut under dörren t.ex. Kan ju prova och hälla ut en spann vatten på golvet.NBlomqvist skrev:
Eller menar du att det idag är en carport (alltså tak + 3 väggar), jag tänker mig kallgarage som ett vanligt garage fast utan någon sorts uppvärmning.
Så har jag haft det några år tills sorptionsavfuktaren pajjade. Kondenset fick rinna ger genom hål i betonggolvet till stenfyllning. Blev ingen ny avfuktare. Den gamla var av plast som jag tycker var brandfarlig. Vid bohuskusten blir det sällan minus i garaget så jag kör med direktel någon vecka. Saknar dock avfuktaren då det blir högre fuktighet så att några skruvhuvuden har rostat. Vår bil står bara i garaget då det är minus ute.V Ville_Vessla skrev:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tidigare ägare har enbart använt garaget för förvaring, så jag har faktiskt ingen aning. Det har inte stått någon bil därinne på väldigt länge.L lbgu skrev:Hur har det funkat hittills? Även kallgarage används på vintern. Så att is/snö smält från bilen måste rimligtvis ha hänt förr. Kan det möjligtvis vara så att det är fall så att vatten rinner ut under dörren t.ex. Kan ju prova och hälla ut en spann vatten på golvet.
Eller menar du att det idag är en carport (alltså tak + 3 väggar), jag tänker mig kallgarage som ett vanligt garage fast utan någon sorts uppvärmning.
Jo, det är ett riktigt garage med garageport.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Låt smältvattnet rinna ut någon annanstans än i spillvattnet. Det är ju vad som händer om det blir plusgrader ute.
Stenkista d.v.s. perkolationsmagasin som sipprar ut smältvattnet i marken. Om du har egen dagvattenhantering, att regnvatten rinner ner i marken lokalt och inte till kommunens hantering, kan du i princip ansluta garageplattan hit. Samma princip som i äldre spygatter.
Stenkista d.v.s. perkolationsmagasin som sipprar ut smältvattnet i marken. Om du har egen dagvattenhantering, att regnvatten rinner ner i marken lokalt och inte till kommunens hantering, kan du i princip ansluta garageplattan hit. Samma princip som i äldre spygatter.
Lite juridik här också om du är en lydig samhällsmedborgare. Ett sådant avlopp är ett "enskilt avlopp". Lyckligtvis har du inget WC påkopplat så det är inte tillståndspliktigt. Det kräver dock en anmälan enligt miljöbalken. Ring din kommuns miljökontor och fråga om de accepterar en stenkista om du installerar en oljeavskiljare. Sen gör du en anmälan, om kommunen vill stoppa dig så förelägger de dig vissa skyddsåtgärder eller förbjuder dig att släppa ut avloppsvatten från avloppet.NBlomqvist skrev:
jaNBlomqvist skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Tror inte att det räcker att bilen är "oljefri", utan det handlar även om partiklar från asfalt och andra beläggningar på bilen. Det verkar som dessa är oehört miljöfarliga om de kommer in i en avloppsledning, men att de spolas av från ,massor av bilar ute på vägarna är tydligen ett mindre problem.NBlomqvist skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det är (oftast) två skilda system i avloppsreningen: dagvatten och spillvatten.H hempularen skrev:
Det här är ju det märkligaste av allt. Om man har bilen ute och det regnar och snöar på den så är det okej att partiklar som fastnat på bilen följer med regn och avsopad snö ner på marken. Men om man ställer bilen i ett garage så får samma partiklar inte ledas ut på/i marken.H hempularen skrev:
Du får inte heller tvätta bilen på garageuppfarten så att partiklarna hamnar på marken, men det är ok om dom ramlar ner på marken av sig själv.B BrokenArrow skrev:
Det är väl rengöringsmedlen som är problemet i det fallet, sen finns det väl heller inget generellt förbud.
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ar-det-tillatet-att-tvatta-bilen-pa-garageuppfarten
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ar-det-tillatet-att-tvatta-bilen-pa-garageuppfarten
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Vi får tvätta bilen på grusad uppfart eller gräsmattan. Då infiltreras det och späs ut i marken.useless skrev:
Det man mest vill undvika är att det går ut i dagvattnet, som aldrig renas utan bara leds till närmsta vattendrag
Jag kontaktade kommunen nu.
En handläggare från den avdelningen som handlägger sånt här kommer att höra av sig.
En handläggare från den avdelningen som handlägger sånt här kommer att höra av sig.