Alfredo Alfredo skrev:
Det finns betydligt enklare lösningar.
Men leder man vattnet till dagvattnet så är ju problemet borta för alltid?

NBlomqvist NBlomqvist skrev:
Här är det dock inte frågan om att tvätta något då vatten helt saknas.
Det är kommunen du ska övertyga - Inte oss.

Som sagt var tror jag inte det är en framkomlig väg att koppla garaget på det vanliga avloppet. Antingen en egen stenkista, eller en gemensam lösning för garaget och dagvatten från tak etc.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Sluttar tomten skulle jag bara dragit ut det i dagen utanför garageväggen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men leder man vattnet till dagvattnet så är ju problemet borta för alltid?
Javisst, har jag antytt något annat? 😉

R
Vi har köpt ett hus med kallgarage som jag kommer att göra om till varmgarage då vi vill kunna förvara bilen där inne.
Garaget är av modell mindre, så det kommer inte att finnas plats för någon annan aktivitet än att just parkera där.
Inget mek-garage med andra ord.
På vintern kommer det ju av naturliga skäl att droppa smältvatten från bilen ner på golvet.
Golvet är idag en betongplatta utan avlopp.
Drömmen vore att bila upp en ränna och gräva ner ett avlopp och ansluta det till husets avlopp.
Får man göra så?
Huset har kommunalt vatten/avlopp och garaget är på ca 30 m2.
Jag har avlopp, men det blir inget i det som kommer från bilen. Snön smälter och vattnet dunstar bort.
Skall du inte tvätta bilen, eller ha vatten indraget i garaget, så kommer du inte behöva avlopp.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det skulle rent praktiskt gå att lösa. Men skulle den lösningen verkligen funka?
I så fall vore det ju perfekt.
Garagegolvet är såpass ojämnt och grovt att jag ändå tänkt gjuta på något för att få det slätt och få fall till brunnen.
I mitt förra hus så samlades smältvatten i olika pölar. Jag borrade bara hål i betongplattan (så djupt jag nådde) på dessa platser vatten samlades och då försvann vattnet snabbt, alltid. Inga problem med smältvatten längre.
Det behöver inte vara svårare. Vet ej var ev olja skulle komma från.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi har köpt ett hus med kallgarage som jag kommer att göra om till varmgarage då vi vill kunna förvara bilen där inne.
Garaget är av modell mindre, så det kommer inte att finnas plats för någon annan aktivitet än att just parkera där.
Inget mek-garage med andra ord.
På vintern kommer det ju av naturliga skäl att droppa smältvatten från bilen ner på golvet.
Golvet är idag en betongplatta utan avlopp.
Drömmen vore att bila upp en ränna och gräva ner ett avlopp och ansluta det till husets avlopp.
Får man göra så?
Huset har kommunalt vatten/avlopp och garaget är på ca 30 m2.
Din befintliga betongplatta, tänkt att använda utan avlopp, har väl knappast lutning mot den plats du lägger golvbrunnen på. Med eller utan golvbrunn blir väl resultatet mest vattenpölar under bilen eller på lägsta punkten om lutning finns. Golvet måste alltså höjas med flytspackel eller något så fall till brunnen fås. Alternativt en hink och golvmopp...

Handlar väl knappast om vilken bil eller om/hur garaget som väl är ett garage används. Den kommunala regelhanteringen snavar väl på att dt anläggs något där du, någon kommande ägare, gäst, bjuden el objuden kan tvätta bil eller annat. Dessutom, enl vad jag ser här på BHsidorna torde väl största informationsflödet till myndigheterna vara grannarna. Om dagens relationer är mjölk och honung så kan ju nästa granne vara en massiv vän av ordning och regeltryghhet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tror inte att det räcker att bilen är "oljefri", utan det handlar även om partiklar från asfalt och andra beläggningar på bilen. Det verkar som dessa är oehört miljöfarliga om de kommer in i en avloppsledning, men att de spolas av från ,massor av bilar ute på vägarna är tydligen ett mindre problem.
Om jag nu förstått saken rätt så gatusmutsen, salt, asfaltpartiklar, gummirester, oljespill osv skadliga för reningsprocessen i reningsverket. Därför ska inte golvbrunnen i garaget kopplas till avloppet utan till dagvattnet. För vanliga villagarage finns det en areagräns över vilken den ska ha oljeavskiljare, har för mig denna är 54 m2 men det får ni kontrollera.

Fotografen Fotografen skrev:
Om jag nu förstått saken rätt så gatusmutsen, salt, asfaltpartiklar, gummirester, oljespill osv skadliga för reningsprocessen i reningsverket. Därför ska inte golvbrunnen i garaget kopplas till avloppet utan till dagvattnet. För vanliga villagarage finns det en areagräns över vilken den ska ha oljeavskiljare, har för mig denna är 54 m2 men det får ni kontrollera.
Dagvatten är lika illa. Skiten ska samlas upp / avskiljas. Det är förbjudet att tvätta bil där vattnet rinner till dagvatten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag pratar inte om biltvätt, jag pratar om smält-avrinningsvatten. Det finns fö inget generellt förbud mot att tvätta bilen på gatan.

L largab skrev:
Det är förbjudet att tvätta bil där vattnet rinner till dagvatten.
Intressant att kommunen får ha en massa brunnar längs gator m.m. Antar att det som går i dem är dagvatten. Med tanke på hur mycket skit från bilar som lär hamna där så är det en hel del dubbelmoral att säga att biltvättsvatten inte får gå till dagvattnet.

Ni har nog rätt. Smältvatten är en sak. Tvätt är förbjudet där jag bor iallafall. Tvätt löser upp skiten vilket vanlig smältning inte gör.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Tror bästa billigaste lösningen är att leda det till en stenkista. Med oljeavskiljare (vet iofs inte vad sådan kostar).
Och framför allt inte prata med kommunen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tror bästa billigaste lösningen är att leda det till en stenkista. Med oljeavskiljare (vet iofs inte vad sådan kostar).
Och framför allt inte prata med kommunen.
Eller bara rakt ut ur garaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.