19 836 läst ·
79 svar
20k läst
79 svar
Får man koppla in nytt avlopp från garage till husets avlopp?
Det är kommunen du ska övertyga - Inte oss.NBlomqvist skrev:
Som sagt var tror jag inte det är en framkomlig väg att koppla garaget på det vanliga avloppet. Antingen en egen stenkista, eller en gemensam lösning för garaget och dagvatten från tak etc.
Jag har avlopp, men det blir inget i det som kommer från bilen. Snön smälter och vattnet dunstar bort.NBlomqvist skrev:
Vi har köpt ett hus med kallgarage som jag kommer att göra om till varmgarage då vi vill kunna förvara bilen där inne.
Garaget är av modell mindre, så det kommer inte att finnas plats för någon annan aktivitet än att just parkera där.
Inget mek-garage med andra ord.
På vintern kommer det ju av naturliga skäl att droppa smältvatten från bilen ner på golvet.
Golvet är idag en betongplatta utan avlopp.
Drömmen vore att bila upp en ränna och gräva ner ett avlopp och ansluta det till husets avlopp.
Får man göra så?
Huset har kommunalt vatten/avlopp och garaget är på ca 30 m2.
Skall du inte tvätta bilen, eller ha vatten indraget i garaget, så kommer du inte behöva avlopp.
I mitt förra hus så samlades smältvatten i olika pölar. Jag borrade bara hål i betongplattan (så djupt jag nådde) på dessa platser vatten samlades och då försvann vattnet snabbt, alltid. Inga problem med smältvatten längre.NBlomqvist skrev:
Det behöver inte vara svårare. Vet ej var ev olja skulle komma från.
Din befintliga betongplatta, tänkt att använda utan avlopp, har väl knappast lutning mot den plats du lägger golvbrunnen på. Med eller utan golvbrunn blir väl resultatet mest vattenpölar under bilen eller på lägsta punkten om lutning finns. Golvet måste alltså höjas med flytspackel eller något så fall till brunnen fås. Alternativt en hink och golvmopp...NBlomqvist skrev:
Vi har köpt ett hus med kallgarage som jag kommer att göra om till varmgarage då vi vill kunna förvara bilen där inne.
Garaget är av modell mindre, så det kommer inte att finnas plats för någon annan aktivitet än att just parkera där.
Inget mek-garage med andra ord.
På vintern kommer det ju av naturliga skäl att droppa smältvatten från bilen ner på golvet.
Golvet är idag en betongplatta utan avlopp.
Drömmen vore att bila upp en ränna och gräva ner ett avlopp och ansluta det till husets avlopp.
Får man göra så?
Huset har kommunalt vatten/avlopp och garaget är på ca 30 m2.
Handlar väl knappast om vilken bil eller om/hur garaget som väl är ett garage används. Den kommunala regelhanteringen snavar väl på att dt anläggs något där du, någon kommande ägare, gäst, bjuden el objuden kan tvätta bil eller annat. Dessutom, enl vad jag ser här på BHsidorna torde väl största informationsflödet till myndigheterna vara grannarna. Om dagens relationer är mjölk och honung så kan ju nästa granne vara en massiv vän av ordning och regeltryghhet.
Om jag nu förstått saken rätt så gatusmutsen, salt, asfaltpartiklar, gummirester, oljespill osv skadliga för reningsprocessen i reningsverket. Därför ska inte golvbrunnen i garaget kopplas till avloppet utan till dagvattnet. För vanliga villagarage finns det en areagräns över vilken den ska ha oljeavskiljare, har för mig denna är 54 m2 men det får ni kontrollera.H hempularen skrev:
Dagvatten är lika illa. Skiten ska samlas upp / avskiljas. Det är förbjudet att tvätta bil där vattnet rinner till dagvatten.Fotografen skrev:
Om jag nu förstått saken rätt så gatusmutsen, salt, asfaltpartiklar, gummirester, oljespill osv skadliga för reningsprocessen i reningsverket. Därför ska inte golvbrunnen i garaget kopplas till avloppet utan till dagvattnet. För vanliga villagarage finns det en areagräns över vilken den ska ha oljeavskiljare, har för mig denna är 54 m2 men det får ni kontrollera.
Jag pratar inte om biltvätt, jag pratar om smält-avrinningsvatten. Det finns fö inget generellt förbud mot att tvätta bilen på gatan.
Intressant att kommunen får ha en massa brunnar längs gator m.m. Antar att det som går i dem är dagvatten. Med tanke på hur mycket skit från bilar som lär hamna där så är det en hel del dubbelmoral att säga att biltvättsvatten inte får gå till dagvattnet.L largab skrev: