Jag har samma erfarenhet som flera här redan har skrivit. Vi har dubbelgarage med golvbrunn i båda. Det rinner dock aldrig ner något vatten i brunnarna. Brunnarna är kopplade till avloppet. Jag kör aldrig in en bil med snö på utan alltid avborstat. De få gånger det är fullt med blötsnö under skärmarna så petar jag bort allt jag kommer åt. Detta gör att det är en liten mängd vatten som hamnar på betonggolvet och dunstar bort där utan att rinna till brunnarna. Då det är fullt med hyllor längs de flesta väggarna så har det aldrig varit aktuellt att tvätta bilar i garagen. Temperaturen vintertid är ca 17 grader.

NBlomqvist NBlomqvist skrev:
Vi har elbil.
Så olja är ingenting vi kommer att behöva oroa oss för.
Ni nämner stenkista. Hur funkar en sådan? Kan man göra en stenkista under uppfarten utanför garaget?
Kan man i så fall i samma veva dra ner stuprören till den stenkistan? Dom rinner ut vid husknuten rakt ut på uppfarten idag.
Förr var det så att garage under 50m2 var undantagna från krav på oljeavskiljare men där är det kommunen du skall kolla med. Eftersom du inte skall göra garaget nu så är det ju skit samma men lägg ett stick på avloppsstammen när du ändå är igång.

Kolla också med kommunen vad som gäller för dagvattnet. Det kan finnas planer för dagvattenledningar så då kan du bli tvingad att ansluta dina stuprör. Det är bra om detta är med i tankeprocessen när du ändå gräver.

Och när du ändå gräver så är dränering en punkt på listan. Finns det dränering runt huset så byt den. Helt kass att göra en massa grejer runt huset och sedan komma på att man behöver dränera om 5-10år och då få riva upp alltihop igen.

U
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tror bästa billigaste lösningen är att leda det till en stenkista. Med oljeavskiljare (vet iofs inte vad sådan kostar).
Och framför allt inte prata med kommunen.
Kommer man inte avvända garaget primärt till meka och tvätta så finns det insatser till golvbrunnar/spygatt som stänger om vattenlåset fylls med olja. Då får man sanera med våtdammssugare eller likande om man spiller mycket.
Känns onödigt bökigt att ha en riktig oljeavskiljare bara för smältvatten om man ändå inte ska blanda in kommunen.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker fortfarande att en luftavfuktare är den bästa lösningen, det blir värme och man leder bort rent vatten. Detta kan då ledas ut i dagvattnet.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker fortfarande att en luftavfuktare är den bästa lösningen, det blir värme och man leder bort rent vatten. Detta kan då ledas ut i dagvattnet.
Och man får bort den råa fuktiga luften!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Idag körde vi första flyttlasset…
Förra ägaren har nu tömt allt han hade i garaget.
-Och vad dolde sig där? *Skäms* 🤣
Problem solved?
Flytspackla hade jag tänkt göra ändå eftersom golvet ser ut som om någon kört betongrivande jordfräs på det.

• Grovt betonggolv i garage med ett runt metallbrunnslock, ytan är ojämn och i behov av flytspackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Jättefranskan och 5 till
  • Laddar…
B Beppo skrev:
Förr var det så att garage under 50m2 var undantagna från krav på oljeavskiljare men där är det kommunen du skall kolla med. Eftersom du inte skall göra garaget nu så är det ju skit samma men lägg ett stick på avloppsstammen när du ändå är igång.

Kolla också med kommunen vad som gäller för dagvattnet. Det kan finnas planer för dagvattenledningar så då kan du bli tvingad att ansluta dina stuprör. Det är bra om detta är med i tankeprocessen när du ändå gräver.

Och när du ändå gräver så är dränering en punkt på listan. Finns det dränering runt huset så byt den. Helt kass att göra en massa grejer runt huset och sedan komma på att man behöver dränera om 5-10år och då få riva upp alltihop igen.
Nu ställer jag säkert en jättedum fråga.
Måste Man dränera runt huset även om det står på en betongplatta och man inte har någon källare?
Själva huset står högst uppe på ett berg, men garaget står precis nedanför, vid gatan, där det blir plant.

Vi har köpt ett hus med kallgarage som jag kommer att göra om till varmgarage då vi vill kunna förvara bilen där inne.
Garaget är av modell mindre, så det kommer inte att finnas plats för någon annan aktivitet än att just parkera där.
Inget mek-garage med andra ord.
På vintern kommer det ju av naturliga skäl att droppa smältvatten från bilen ner på golvet.
Golvet är idag en betongplatta utan avlopp.
Drömmen vore att bila upp en ränna och gräva ner ett avlopp och ansluta det till husets avlopp.
Får man göra så?
Huset har kommunalt vatten/avlopp och garaget är på ca 30 m2.
Bygglov 7000spänn.

Måste Man dränera runt huset även om det står på en betongplatta och man inte har någon källare?
Själva huset står högst uppe på ett berg, men garaget står precis nedanför, vid gatan, där det blir plant.
Idag tror jag man lägger dränering även vid platta på mark men jag skulle inte göra mig det omaket med dina förutsättningar. Sedan är det ju en annan sak om du ändå skall gräva ner dagvattenledningar för att koppla stuprännorna.

Det kan ju också vara så att du nästintill ha berg i dagen och då är det ju jäkligt besvärligt att få ner något i backen.

Med den nya förutsättningarna skulle jag bytt ut brunnen mot en modern och sedan flytspacklat ytan.

• Gilla
NBlomqvist
  • Laddar…
U
Har du problem med fukt i plattan så är det ju bra att lägga till, har du inga problem så känns det ju onödigt.

Vid nyproduktion med platta på mark så dränerar man.

• Gilla
NBlomqvist
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vid nyproduktion med platta på mark så dränerar man.
Inte undra på att allt blir så dyrt när det gäller husbyggen. Givetvis borde man enbart dränera ifall det behövs. Skillnad ifall plattan ligger på en gammal leråker eller momark.

• Gilla
NBlomqvist
  • Laddar…
I mitt gamla föräldrahem som byggdes 1977 så finns det ingen dränering. De grävde bort de större stenarna ur moränjorden och lade på ett lager sand och sedan gjöt man plattan. Stuprören har alltid skvätt ut vattned invid husväggen, men inte någon i hela området har haft några fuktproblem, detta trots en tvivelaktig golvkonstruktion med isolering ovanpå plattan och inte under densamma.

Jag kan lägga till att det inte är någon poäng att vattna gräsmattan, den är gul hela juli och större delen av augusti ändå, är det tort så rinner allt vatten man lägger på rakt igenom ändå. Men den blir grön igen på hösten.

Dränera verkligen bara om det behövs, är det bra mark under så finns ingen som helst anledning.

• Gilla
NBlomqvist
  • Laddar…
U
L lbgu skrev:
Inte undra på att allt blir så dyrt när det gäller husbyggen. Givetvis borde man enbart dränera ifall det behövs. Skillnad ifall plattan ligger på en gammal leråker eller momark.
Nej men just dräneringen är rätt liten kostnadsökning, så det är inte där problemet är.
Det är redan uppshaktat när man bygger nya plattan, så merkostnaden för att slänga i några perforerade rör är minimal. Stenkista och brunn finns oftast redan till dagvattnet, eller anslutning till kommunalt va. Så typ 8h arbete och runt 5-6k i material vid nyproduktion är ju en piss i Östersjön även om det eventuellt inte behövs.

Tror man inte att det behövs och sen måste lösa det i efterhand så är det ju 50-100k och att tomten tar min 6mån att återställa. Dum chansning

• Gilla
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej men just dräneringen är rätt liten kostnadsökning, så det är inte där problemet är.
Det är redan uppshaktat när man bygger nya plattan, så merkostnaden för att slänga i några perforerade rör är minimal. Stenkista och brunn finns oftast redan till dagvattnet, eller anslutning till kommunalt va. Så typ 8h arbete och runt 5-6k i material vid nyproduktion är ju en piss i Östersjön även om det eventuellt inte behövs.

Tror man inte att det behövs och sen måste lösa det i efterhand så är det ju 50-100k och att tomten tar min 6mån att återställa. Dum chansning
Om man inte behöver dränering så behöver man knappast stenkista och brunn för övrigt dagvatten heller. Som jag ser det så går allt vatten ut i marken, eller så har man dagvattensystem som används. Något mittemellan är väl ändå inte aktuellt?

• Gilla
NBlomqvist
  • Laddar…
U
pacman42 pacman42 skrev:
Om man inte behöver dränering så behöver man knappast stenkista och brunn för övrigt dagvatten heller. Som jag ser det så går allt vatten ut i marken, eller så har man dagvattensystem som används. Något mittemellan är väl ändå inte aktuellt?
Jo men vid samråd och innan byggstart ska man kunna påvisa att man har tillfredställande lösning för att hantera både yt- och grundvatten. Så många följer byggstandarden med att lägga ned dränrör och dagvattenledningar.
Bli typ lika dyrt att påvisa markens sorbsion via nått konsultintyg, för att sen övertyga kommunen att man kan släppa ut det vid fasaden.

Jag kan garantera att dräneringen inte är det som driver upp dyra nyproduktionspriser.

• Gilla
Grävarn1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.