10 178 läst ·
104 svar
10k läst
104 svar
Får man in 4mm2 i ett vanligt uttag?
Var tvungen att dyka lite djupare i just den frågan.
https://se.lappgroup.com/produkter/...skabel-500-v-1-kv/nyy-j-nyy-o.html?format=pdf
https://se.lappgroup.com/produkter/...skabel-500-v-1-kv/nyy-j-nyy-o.html?format=pdf
Enligt Eldim så är max kabellängd 93 m med 2,5 kvmm för att klara utlösningsvilkoret. 1,5 kvmm klarar alltså inte utlösningsvilkoret. För att klara max 4 % spänningsfall måste man ha 6 kvmm. Spänningsfallet beräknas hela vägen från mätarsäkringarna via elcentralerna och ut till vattenpumpen med 10 A gruppsäkring. En korrekt beräkning tar även hänsyn till hög temperatur i ledningarna då resistansen ökar litegrann.D Derbyboy skrev:
Räcker med 4mm2 på 93 meter:J Josth skrev:Enligt Eldim så är max kabellängd 93 m med 2,5 kvmm för att klara utlösningsvilkoret. 1,5 kvmm klarar alltså inte utlösningsvilkoret. För att klara max 4 % spänningsfall måste man ha 6 kvmm. Spänningsfallet beräknas hela vägen från mätarsäkringarna via elcentralerna och ut till vattenpumpen med 10 A gruppsäkring. En korrekt beräkning tar även hänsyn till hög temperatur i ledningarna då resistansen ökar litegrann.
4 procent av 230v = 9,2v
Edit: läste lite noggrannare. Spänningsfall räknas alltså från stolpen vid vägen. Huvudsäkringarna.
Gränsen för ok spänningsfall för 4mm2 går vid 100 meter. Från centralen till skåpet vid vägen är det ungefär 30m.
Har jag då 70 meter från centralen ner till pumpen så klarar jag även spänningsfall.
Tack!!
Edit: läste lite noggrannare. Spänningsfall räknas alltså från stolpen vid vägen. Huvudsäkringarna.
Gränsen för ok spänningsfall för 4mm2 går vid 100 meter. Från centralen till skåpet vid vägen är det ungefär 30m.
Har jag då 70 meter från centralen ner till pumpen så klarar jag även spänningsfall.
Tack!!
Redigerat:
Prova räkna via nexans webb-kalkylator ”Easycalc”, jag provade lite olika förutsättningar på omgivningstemp och markens värmeresistivitet och kom ned på 2,5mm2 på 80 meter. Med det sagt så vet jag inte var du bor, men jag tycker att 4mm2 känns overkill.D Derbyboy skrev:4 procent av 230v = 9,2v
Tack!!
Dra 2,5mm2, det är billgare och räcker gott. vill du gardera så välj 6 mm2 då 4 mm2 är udda och dyrareD Derbyboy skrev:
Ja jag gjorde som alla andra för en gångs skull, gav fan i att läsa alla inlägg innan jag svarade😬D Derbyboy skrev:
Då du är på marginalen så skulle jag personligen dra 2,5mm2 det är inte så att grejerna exploderar och du blir ställd inför rätta om du får en kortis i pumpen, som värst åker du på en ny pump..mät upp den faktiska strömmen vid säkringarna under normal drift och säkra av med ett motorskydd direkt efter säkringarna så har du bättre inställnigsmöjligheter än med en fast säkring.
D Derbyboy skrev:
Funkar fortfarande med 2,5mm2.D Derbyboy skrev:
EXQJ 2x2,5/2,5
Spänningsfall 8.37V
Spänningsfall % 3.64%
Belastning 5A
Längd 110m
Säkring 10A
Spänning 230V
Antal belastade ledare Enfas AC
Förläggning i mark - utan extra skydd mot mekanisk åverkan
Omgivningstemp 20C