Hej!
Har köpt ett fritidshus (första huset) där fasaden behöver lite kärlek. Jag blir dock inte riktigt klok på vilken färgtyp som använts tidigare, vad jag ska använda eller hur jag ska bära mig åt. Har pratat med en färgaffär men där var svaret mest "ojoj det är ingen luftspalt det är bara att panela om och börja om med nytt färgsystem", så nu ber jag er om hjälp.
Huset är byggt någon gång på mitten av 80-talet. Huset har liggande panel, och vad jag kan se så finns heller ingen luftspalt, utan jag kan bara se någon form av isolerskiva som panelen verkar sitta rakt på. Jag har dock inte hittat någon röta någonstans (iallafall inte än), utan generella intrycket är ändå att fasaden är okej.
Majoriteten av fasaden ser fortfarande bra ut, men där färgen börjar flaga ser den ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det vill säga trä under yttersta lagret färg. Bara målat en gång möjligtvis, även om det känns otroligt på 40 år? Det är inte slamfärg, och jag har testat med t-röd och då får jag lite färg på trasan. Antar därför att det är akrylat. Bryter jag bort en bit så får jag en tydlig bit hård färg.
En gavel på huset (och lite staket åt samma väderstreck) ser dock ut att vara målat ett varv någon gång. Men där "fjällar" det yttre lagret:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skrapar man där så är det mycket tunnare små flagor man får loss, och de fnasar mest sönder. Inga tydliga "bitar".
Borde inte fasaden vara genomrutten om den är satt utan luftspalt på 80-talet och målad med plastfärg? (Slog mig nu att det kan ju ha panelats om någon gång redan, det har jag ingen kännedom om)
Vad kan ha hänt där det blivit målat något varv men där det fjällar nu? Fel färgtyp? Dåligt underarbete?
Vad ska vi göra? Är det bara panela om eller skrapa trärent och måla med alkyd som gäller?
Alla tips mottages tacksamt.