11 278 läst ·
58 svar
11k läst
58 svar
Får man ha budskap eller affischer på sitt hus?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Klart det kan, det är ju det högsta firandet av konsumtionsreligionen!
Spännande, nyss var det kommunen som berättade vad budskapet var...R Kristy skrev:
Själv hoppas jag att den sitter kvar, eller att grannen byter "skylt" till en ny, som kan sitta 4 veckor till, så att det inte flyttar in lika osympatiska grannar igen.
Om kommunen kräver bygglov för alla som har juldekorationer uppe mer än 4 veckor skulle de ha bråda dagar i mitten av December...
Jag anser att du har fått råd som går utöver eget tyckande. Vi har benämnt Elefanten i rummet och kommit med jämförelser med andra (i vissa kretser mer uppskattade) utsmyckningar, för att skapa perspektiv.R Kristy skrev:
Dessutom ska anordningen ha en viss varaktighet i tid (som du redan själv var inne på) men den ska också vara varaktig monterad, som jag var inne på med vedförrådet med löst tak.
Du hänvisade till Plan- och byggförordningen. Jag är inte helt säkert på att lakanet kan klassas som skylt. Eventuellt är det en flagga och klassas då under samma paragraf.
.
Men här finns det mycket tolkningsutrymme (vad betyder eller liknande? inkluderar det religionen, eller behöver t ex svenska kyrkan bygglov för sina flaggor)
Men även kommunen har lite extra möjligheter här.
Allt i allt har du fått många bra svar här, men sammanfattningen är väl att din kompis inte kan göra så mycket åt det om inte kommunen vill driva det.
Och om du vill ha mitt eget tyckande, då kan jag säga att jag tycker att lakanet är förfärligt, likaså fotbollsflaggor eller målade budskap om kärlek ed på innerväggar. Trädgårdstomtar tycker jag särskild illa om. Och även tatueringar står högt på min lista med förfärliga saker.
Dessa saker är troligtvis klassmarkörer och därför något vi reagerar extra starkt på.
Men det är mitt eget tyckande och inte lagen
Dessa saker är troligtvis klassmarkörer och därför något vi reagerar extra starkt på.
Men det är mitt eget tyckande och inte lagen
Lite intressant är ju ändå diskussionen om vad som skulle klassas som religiöst budskap tycker jag. Jag ska villigt erkänna att jag också hade blivit illa till mods av den flaggan...men jag hade känt likadant om det var ett gigantiskt kors som målats på den. Däremot hade jag inte reagerat på samma sätt om det stått "God Jul". Jag hade fortfarande tyckt det varit gräsligt och undrat över den mentala hälsan hos de som hängde upp den, men jag hade inte fått samma associationer, även om man nog kan anse Jul som en religiös högtid.
Oavsett så håller jag med harry73 om att det är skillnad på eget tyckande och lagen, och så bör det förbli i ett fritt och demokratiskt land. Grannen får ta sina mäklarbilder med kameran riktad lite annorlunda, och eventuella skeptiska köpare får själva bedöma om de tycker det är ett tillräckligt stort störningsmoment för att avstå budgivningen.
Oavsett så håller jag med harry73 om att det är skillnad på eget tyckande och lagen, och så bör det förbli i ett fritt och demokratiskt land. Grannen får ta sina mäklarbilder med kameran riktad lite annorlunda, och eventuella skeptiska köpare får själva bedöma om de tycker det är ett tillräckligt stort störningsmoment för att avstå budgivningen.
Som vanligt är det rekommenderat att vända på positionerna i ett tankeexperiment. Tänk er att ni är spekulant på ett hus, och först i efterhand när ni flyttat in får reda på att säljare och mäklare mörkat uppgifter om grannskapet. (I fall som detta kanske förmått grannen att mot en liten ersättning eller annan övertalning plocka ner flaggan, iaf under visningshelgen).
Jag inbillar mig att det också hade kunnat resultera i en tråd på Byggahus, men då om oärliga säljare och mäklare.
Jag inbillar mig att det också hade kunnat resultera i en tråd på Byggahus, men då om oärliga säljare och mäklare.
Själv tycker jag ditt inlägg var med rätt så trist attityd, med personliga påhopp och insinuation om lögner. Att önska andra olycka tyder oftast på en dålig självkänsla, hoppas du kan jobba på den.Dowser4711 skrev:
Spännande, nyss var det kommunen som berättade vad budskapet var...
Själv hoppas jag att den sitter kvar, eller att grannen byter "skylt" till en ny, som kan sitta 4 veckor till, så att det inte flyttar in lika osympatiska grannar igen.
Om kommunen kräver bygglov för alla som har juldekorationer uppe mer än 4 veckor skulle de ha bråda dagar i mitten av December...
Oj vad du läser in konstiga saker i mitt inlägg...J Jocke Best skrev:
Att du tycker att jag har tråkig attityd kan jag väl inte argumentera mot, det är din uppfattning.
Men, vad var det som var personligt påhopp? Är det att jag tycker att TS verkar vara osympatisk då han aktivt försöker dölja något inför en försäljning som han tror kan påverka priset?
TS verkar anse att det är något som är negativt för hans försäljning, dvs han hoppas att grannen tillfällgit döljer den aspekten hos sig själva i hopp om att få någon köpare som annars hade avstått.
Hur hade du sett det själv om du fått reda på att säljaren eller mäklaren tillfälligt hade "städat undan" något som de upplevde som problem inför visningen? Vi får väl rätt ofta se trådar kring liknande saker här i forumet?
Drar lätt paralleller med när svärföräldrarna sålde sitt hus, strax innan hade det öppnats ett boende för personer med mentala problem av diverse sorter, med stort upprop bland de boende i närheten som försökte stoppa det med hänvisning till att deras huspriser skulle rasa. Det slutade med att det blev budgivning och vinnaren var beredd att betala en hel del extra, då de hade en son på boendet och ville hitta en bostad så nära som möjligt...
Och gällande insinuation av lögn, stryk det där med insinuation.
Jag vet som sagt inte om "vetskapen om att det finns muslimer i grannskapet" kommer att påverka TS pris, eller om det kommer gå upp eller ned baserat på det. *Men* jag är rätt övertygad om att det kommer bli en dålig affär för alla, utom TS, om någon som av nångon orsak hade avstått köpet om de sett flaggan i slutänden köper huset.
Nä, men då tar jag tillbaka insinuation, då är det ju ett påstående om lögn.
men då är jag med på hur du tänker. TS får helt enkelt enligt jämförelsen med boendet hoppas på att de som uppskattar liknande prydnader flyttar in, men rent statistiskt borde prisbilden drabbas så länge en minoritet uppskattar dom. Håller helt och fullt med om att det inte är bra att tillfälligt dölja eventuella problem i området i syfte att öka priset. Läste iofs inte att det var tillfälligt TS försökte lösa det, utan permanent.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Jag vill påpeka att det enligt TS inte är TS som har problem med skylten, utan en vän till TS.
För vad det kan vara värt.
Edit: ändrat till "skylten"
För vad det kan vara värt.
Edit: ändrat till "skylten"
Ja man får ju tycka vad man vill, men det där lakanet hade jag inte velat att någon på vår gata satte upp på sitt hus med motiveringen att
1) Vi bor inte i ett arabland
2) Den är inte alls fin, alldeles för stor och dominerande och i märkliga färger.
Helt okej om man firade nån sorts högtid, men som bestående dekoration, aldrig i livet...
/HLH
1) Vi bor inte i ett arabland
2) Den är inte alls fin, alldeles för stor och dominerande och i märkliga färger.
Helt okej om man firade nån sorts högtid, men som bestående dekoration, aldrig i livet...
/HLH
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Klicka här för att svara