En vän till mig bor på en mindre gata där grannen har hängt upp en stor affisch på sitt hus (ca 4*3 meter). Affischen har text på annat språk, är ljusgrön och vetter direkt ut mot gatan. Det är oklart vad det står på affischen och den har varit uppe i ca en månad.

Min vän planerar att lägga ut sitt hus till försäljning och undrar hur reglerna ser ut kring det här med att ha budskap eller affischer på hus. Får man göra detta hur som helst under en längre tid?

Det är tydligen flera grannar som har reagerat, men vet inte riktigt vad man kan göra åt saken. Har ni någon erfarenhet av detta?

• Gilla
dagen och 5 till
  • Laddar…
En affisch kan i vissa fall anses vara en skylt, och då kan bygglov behövas. Kanske bäst att prata med grannen i första hand, och därefter kommunen vid utebliven respons?

• Gilla
VillaSolbacken och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Eller ännu hellre. Plåta och lägg in här.

• Gilla
Emil Karlsson och 9 till
  • Laddar…

Bästa svaret

En sån skylt kräver bygglov. Anmäl omedelbart till kommunen med foto. Borde bli ett snabbt beslut att ta ner skylten i väntan på ev bygglov,

• Gilla
biar
  • Laddar…
Bjud på en bild nu ;)

• Gilla
lordi och 6 till
  • Laddar…
Så, nu fick jag äntligen en uppdatering i ärendet! Här har ni en bild på skylten:

Grön skylt med arabisk text hängandes på husvägg, vilket tycks vara en religiös högtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De kontaktade kommunen med hänvisning till bygglov och fick följande svar:

"En kollega till mig översatte texten för mig och berättade att det förmodligen är en högtidsdag som firats, texten är namn på ättlingar till profeten. Det behövs alltså inget bygglov."

Jag tolkar detta som att det krävs alltså inget bygglov för affischer med budskap, men en månad känns lite väl länge att fira en högtid? Vad tror ni?

R Kristy skrev:
Så, nu fick jag äntligen en uppdatering i ärendet! Här har ni en bild på skylten:

[bild]

"En kollega till mig översatte texten för mig och berättade att det förmodligen är en högtidsdag som firats, texten är namn på ättlingar till profeten. Det behövs alltså inget bygglov."

Jag tolkar detta som att det krävs alltså inget bygglov för affischer med budskap, men en månad känns lite väl länge att fira en högtid? Vad tror ni?
Säg att de bytt färg på porten.

• Haha
Rennoly och 1 till
  • Laddar…
låter ju helt sjukt

• Gilla
Funshine och 2 till
  • Laddar…
R Kristy skrev:

[bild]

Hur länge sitter julpynt uppe?

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tokslut Tokslut skrev:
låter ju helt sjukt
Vilket?

För övrigt var det inte mycket att gnälla över. Rent trångsynt faktiskt.

• Gilla
Rickert och 4 till
  • Laddar…
Om jag hade skrivit "Merry Christmas!" på min garageport i november hade det knappast kommit klagomål en månad senare. Jag ser verkligen inte problemet.

• Gilla
linneac och 11 till
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
Om jag hade skrivit "Merry Christmas!" på min garageport i november hade det knappast kommit klagomål en månad senare. Jag ser verkligen inte problemet.
Jag tror alla har olika åsikter här om vad som är ok eller inte. Jag vill bara ta reda på vad som faktiskt gäller i det här fallet.

Huset kommer att ligga ute till försäljning snart och de vill gärna inte att några skyltar/budskap ska synas på bilderna eller under visningen (oavsett betydelse eller syfte).

D
A AskeHolst skrev:
Det är ju inte skrivet utan en riktigt fult "lakan" hängs upp och kan inte alls ses som "dekoration"

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För övrigt var det inte mycket att gnälla över. Rent trångsynt faktiskt.
Jag tycker det ser förjävligt ut, sen att du sitter fint på din pk trähäst och sjunger kumbaya my lord är helt upp till dig. Tycker fortfarande att det är skitfult!

• Gilla
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tokslut Tokslut skrev:
Jag tycker det ser förjävligt ut, sen att du sitter fint på din pk trähäst och sjunger kumbaya my lord är helt upp till dig. Tycker fortfarande att det är skitfult!
Det är väl så att jag inte är lika ömhudad som du.

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.