En vän till mig bor på en mindre gata där grannen har hängt upp en stor affisch på sitt hus (ca 4*3 meter). Affischen har text på annat språk, är ljusgrön och vetter direkt ut mot gatan. Det är oklart vad det står på affischen och den har varit uppe i ca en månad.
Min vän planerar att lägga ut sitt hus till försäljning och undrar hur reglerna ser ut kring det här med att ha budskap eller affischer på hus. Får man göra detta hur som helst under en längre tid?
Det är tydligen flera grannar som har reagerat, men vet inte riktigt vad man kan göra åt saken. Har ni någon erfarenhet av detta?
Min vän planerar att lägga ut sitt hus till försäljning och undrar hur reglerna ser ut kring det här med att ha budskap eller affischer på hus. Får man göra detta hur som helst under en längre tid?
Det är tydligen flera grannar som har reagerat, men vet inte riktigt vad man kan göra åt saken. Har ni någon erfarenhet av detta?
En affisch kan i vissa fall anses vara en skylt, och då kan bygglov behövas. Kanske bäst att prata med grannen i första hand, och därefter kommunen vid utebliven respons?
Starta Google translate och rikta mobilen mot skylten så ser du vad det står
https://support.google.com/translate/answer/6142483?co=GENIE.Platform=Android&hl=sv&oco=0
https://support.google.com/translate/answer/6142483?co=GENIE.Platform=Android&hl=sv&oco=0
Så, nu fick jag äntligen en uppdatering i ärendet! Här har ni en bild på skylten:
De kontaktade kommunen med hänvisning till bygglov och fick följande svar:
"En kollega till mig översatte texten för mig och berättade att det förmodligen är en högtidsdag som firats, texten är namn på ättlingar till profeten. Det behövs alltså inget bygglov."
Jag tolkar detta som att det krävs alltså inget bygglov för affischer med budskap, men en månad känns lite väl länge att fira en högtid? Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"En kollega till mig översatte texten för mig och berättade att det förmodligen är en högtidsdag som firats, texten är namn på ättlingar till profeten. Det behövs alltså inget bygglov."
Jag tolkar detta som att det krävs alltså inget bygglov för affischer med budskap, men en månad känns lite väl länge att fira en högtid? Vad tror ni?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Säg att de bytt färg på porten.R Kristy skrev:Så, nu fick jag äntligen en uppdatering i ärendet! Här har ni en bild på skylten:
[bild]
Hur länge sitter julpynt uppe?R Kristy skrev:Så, nu fick jag äntligen en uppdatering i ärendet! Här har ni en bild på skylten:
[bild]
Jag tror alla har olika åsikter här om vad som är ok eller inte. Jag vill bara ta reda på vad som faktiskt gäller i det här fallet.A AskeHolst skrev:
Huset kommer att ligga ute till försäljning snart och de vill gärna inte att några skyltar/budskap ska synas på bilderna eller under visningen (oavsett betydelse eller syfte).
D
Det är ju inte skrivet utan en riktigt fult "lakan" hängs upp och kan inte alls ses som "dekoration"A AskeHolst skrev:
Jag tycker det ser förjävligt ut, sen att du sitter fint på din pk trähäst och sjunger kumbaya my lord är helt upp till dig. Tycker fortfarande att det är skitfult!Staffan2000 skrev: