Hej!
Någon som har gjort om sin farstukvist och kan ge lite tips och råd?
Hur ska man bära sig åt med golvet tex?
Vi vill öppna upp och flytt bort ytterväggen, så man får ca 20kvm större hall istället för den lilla trånga vi har nu.
Taket ska väl isoleras och göras lite bättre så det håller värmen lite mer.

Tips, trix & råd?!
 
  • Farstukvist med gul panel och vitt räcke, upplyst i mörker. Svenska flaggan syns, liksom lampor och hängkruka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av hall som leder till en farstukvist med dörr öppen mot mörk utomhusmiljö; skor och kläder syns i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Glitterbo
  • Laddar…
Bygg in farstukvisten med ordenligt med isolering. Öppna inte upp någon vägg. Då blir det ett rum till som kan vara för ytterkläder. Samt att det går att stänga till så inte kylan går in i huset, blir då en luftsluss.
Hade lika men inte farstukvist och byggde till för ingång/klädförvaring, gammla ytterdören sitter kvar på plats, ångrar mig inte, perfekt när många ska gå in. Utanför gör du som en liten alltan och flyttar ut trappan, är riktigt besvärligt med en trapp direkt mot ytterdörr, med kanske många kassar i händerna och dörr som går utåt direkt mot en trapp.
 
  • Gilla
Ernst1
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bygg in farstukvisten med ordenligt med isolering. Öppna inte upp någon vägg. Då blir det ett rum till som kan vara för ytterkläder. Samt att det går att stänga till så inte kylan går in i huset, blir då en luftsluss.
Hade lika men inte farstukvist och byggde till för ingång/klädförvaring, gammla ytterdören sitter kvar på plats, ångrar mig inte, perfekt när många ska gå in. Utanför gör du som en liten alltan och flyttar ut trappan, är riktigt besvärligt med en trapp direkt mot ytterdörr, med kanske många kassar i händerna och dörr som går utåt direkt mot en trapp.
Jag förstår din tanke, däremot är det extremt trångt idag med trappen ner till källaren precis vid ytterkläderna, så skulle ändå vilja ha helt öppet så det blir lite maffigare.
Sen förstår jag din tanke med ett eget rum för att inte släppa in kylan i huset. Tanken är däremot att fortsätta med golvvärmen från hallen.
vi tog lite hjälp med ChatGPT och fick då dessa bilder.
 
  • Gul träfasad med vita dubbeldörrar och trappor vid entré. Ljuset syns inifrån, omgivet av snö och stenlagd gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Entré med dubbel altandörr, mörkt trägolv, vit inredning och jackor hängande på en klädstång, med stämningsfull belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E Hannes malm skrev:
Jag förstår din tanke, däremot är det extremt trångt idag med trappen ner till klåparen precis vid ytterkläderna, så skulle ändå vilja ha helt öppet så det blir lite maffigare.
Sen förstår jag din tanke med ett eget rum för att inte släppa in kylan i huset. Tanken är däremot att fortsätta med golvvärmen från hallen.
vi tog lite hjälp med ChatGPT och fick då dessa bilder.
OK det är en trappa ner innanför ytterdören och smalt, samt kanske att kläder ska hänga där på smala stället. Har själv en smal gång 80 cm mellan hålet och en vägg ner, där kläder skulle hänga. Var riktigt besvärligt när många skulle in. Därav min utbyggnad. Gjöt en platta med golvvärme och klinker, på plintar, Mycket bra för att torka skor och blöta kläder, sistnämda som barnbarnen härjat runt i snön med, torkar snabbt.
Bilder du visar, iof inget fel, men betänk, vintern kommer direkt in i huset, varje gång som ytterdörren öppnas, Finns det även barn som springer ut och in dagligen, så är det nog dags att ha lite tjockare kläder på sig inne.
Jag säger inte att du ska göra si eller så, men ta en funderare med din äkta hälft och gå igenom olika allternativ som finns.
Kan visa med foton hur mitt ser ut.
 
  • Gilla
Glitterbo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK det är en trappa ner innanför ytterdören och smalt, samt kanske att kläder ska hänga där på smala stället. Har själv en smal gång 80 cm mellan hålet och en vägg ner, där kläder skulle hänga. Var riktigt besvärligt när många skulle in. Därav min utbyggnad. Gjöt en platta med golvvärme och klinker, på plintar, Mycket bra för att torka skor och blöta kläder, sistnämda som barnbarnen härjat runt i snön med, torkar snabbt.
Bilder du visar, iof inget fel, men betänk, vintern kommer direkt in i huset, varje gång som ytterdörren öppnas, Finns det även barn som springer ut och in dagligen, så är det nog dags att ha lite tjockare kläder på sig inne.
Jag säger inte att du ska göra si eller så, men ta en funderare med din äkta hälft och gå igenom olika allternativ som finns.
Kan visa med foton hur mitt ser ut.
Det får du jättegärna göra! Lite nyfiken på kostnad osv med om du vill dela med dig!
 
E Hannes malm skrev:
Det får du jättegärna göra! Lite nyfiken på kostnad osv med om du vill dela med dig!
Jepp men i kväll, återkommer i morgon om tiden räcker till. Det med kostnad, den blir bra hög om du ska öppna upp innåt. Väggen ska rivas och
då den är en bärande konstruktion för taket, så måste det avlastas med en balk och den kommer då att sticka ner. Inte helt gratis att få en bärande del.
Vad blir det för mått invändigt om den .byggs in
 
  • Gilla
Ernst1
  • Laddar…
Hade liknande problem, men det va min hunds klor som repade upp trapstegen. Min initiala lösning va en hel del spackel och färg men det va inte långsiktigt. Slutligen valde jag trappstegmattor!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.