Det där är inte ok, även kapningen är helt åt skogen vilket skapar andra risker t.ex. överslag med varmgång och elbrand som resultat.C Christofe skrev:
Men det gäller ju förstås även dom som inte är elektriker, eller hur menar du?
Ja så klart, nu är det en elektriker som har installerat det så här. Så därav nämner jag elektriker. Frågan kunde såklart ha ställts mer allmän om en installation som ser ut så här är korrekt.snaggletooth skrev:
-
Bör jag alltså be elektrikern komma och åtgärda detta? Det är 8 - 9 år sedan det installerades.
Det går att beställa ändavslut till dessa fasskenor. Är nog enklast att bara trycka dit ett sådant.
Slarvigt utfört jobb hur som helst.
Slarvigt utfört jobb hur som helst.
Elmaterial ska installeras enligt tillverkarens anvisningar. Jag är ganska säker på att ändavslut ingår där om det är tänkt att skenan ska hålla en viss ip-klass.
Du måste oavsett lossa skenan och hyfsa både plast och kopparändarna före ändstycket. Det du visar är så dåligt och dessutom onödigt att man verkligen undrar hur det står till hos den som gjort jobbet.C Christofe skrev:
Och den som installerat har sågat av skenan direkt, utan att kraffsat bort spånor ( koppar ) som ligger som flisor, som fastnar i plasten som blir vid sågning. Bara bryta på huvudbrytaren och ha pannlampa.GK100 skrev:
Lossa skenan och kraffsa rent på plast och koppar. Finns ingen genväg. Skenorna SKA klippas av. Samt ändstycka bör sättas dit.
Ska du ändå ta av dem så skjut koppparskenen i sidled så kan du kapa mer så de inte är så långt ute.
Då skyddas den mycket mer av plasthöljet.
Tur ändå att det inte var en hemmapulare som gjort det... vem vet vad som kunnat hända då😉
Då skyddas den mycket mer av plasthöljet.
Tur ändå att det inte var en hemmapulare som gjort det... vem vet vad som kunnat hända då😉
Medlem
· Östergötland
· 20 inlägg
Det finns väl inga förbud mot att såga. Men den som gör det skall se till att spån är borta och att avståndet mellan skenorna är opåverkat. Ändskydd skall det vara. Men ska man hempula bör man även vara lite medveten om att det finns strömförande delar. Man kan ju inte bara trycka in fingrarna hur som helt i ett strömförande elskåp. Änskydd i all ära men en del sitter inte särskilt bra och kardeler kan vara exponerade av misstag.