Fick mig en härlig kyss igår…

Skulle lägga till en Shelly 3-fas mätare i skåpet, ja det kanske man inte egentligen får som novis…

Men får elektriker lämna poler så här öppet?
 
  • Öppen elcentral med Shelly 3-fas mätare, exponerade kopparpoler markerade med en röd cirkel; osäker installation av en novis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Findus1954 och 5 till
  • Laddar…
C Christofe skrev:
Men får elektriker lämna poler så här öppet?
Nej.
 
  • Gilla
mackan78 och 4 till
  • Laddar…
C Christofe skrev:
Fick mig en härlig kyss igår…

Skulle lägga till en Shelly 3-fas mätare i skåpet, ja det kanske man inte egentligen får som novis…

Men får elektriker lämna poler så här öppet?
Det där är inte ok, även kapningen är helt åt skogen vilket skapar andra risker t.ex. överslag med varmgång och elbrand som resultat.
Men det gäller ju förstås även dom som inte är elektriker, eller hur menar du?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Men det gäller ju förstås även dom som inte är elektriker, eller hur menar du?
Ja så klart, nu är det en elektriker som har installerat det så här. Så därav nämner jag elektriker. Frågan kunde såklart ha ställts mer allmän om en installation som ser ut så här är korrekt.
-
Bör jag alltså be elektrikern komma och åtgärda detta? Det är 8 - 9 år sedan det installerades.
 
Och inget har varit å pillat sen dess?
 
A
Det går att beställa ändavslut till dessa fasskenor. Är nog enklast att bara trycka dit ett sådant.

Slarvigt utfört jobb hur som helst.

Frågan kunde såklart ha ställts mer allmän om en installation som ser ut så här är korrekt.
Elmaterial ska installeras enligt tillverkarens anvisningar. Jag är ganska säker på att ändavslut ingår där om det är tänkt att skenan ska hålla en viss ip-klass.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Och inget har varit å pillat sen dess?
Nej, första gången det öppnades , sedan installationen , var igår.
 
A avh67f skrev:
Det går att beställa ändavslut till dessa fasskenor. Är nog enklast att bara trycka dit ett sådant.
Tack, då börjar jag med att kolla det innan jag börjar tjafsa med elektrikern. 👍
 
C Christofe skrev:
Tack, då börjar jag med att kolla det innan jag börjar tjafsa med elektrikern. 👍
Du måste oavsett lossa skenan och hyfsa både plast och kopparändarna före ändstycket. Det du visar är så dåligt och dessutom onödigt att man verkligen undrar hur det står till hos den som gjort jobbet.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du måste oavsett lossa skenan och hyfsa både plast och kopparändarna före ändstycket. Det du visar är så dåligt och dessutom onödigt att man verkligen undrar hur det står till hos den som gjort jobbet.
Och den som installerat har sågat av skenan direkt, utan att kraffsat bort spånor ( koppar ) som ligger som flisor, som fastnar i plasten som blir vid sågning. Bara bryta på huvudbrytaren och ha pannlampa.
Lossa skenan och kraffsa rent på plast och koppar. Finns ingen genväg. Skenorna SKA klippas av. Samt ändstycka bör sättas dit.
 
  • Gilla
mmmmads och 5 till
  • Laddar…
Ska du ändå ta av dem så skjut koppparskenen i sidled så kan du kapa mer så de inte är så långt ute.
Då skyddas den mycket mer av plasthöljet.


Tur ändå att det inte var en hemmapulare som gjort det... vem vet vad som kunnat hända då😉
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Alex Meyer och 8 till
  • Laddar…
Tolkar det som ts tagit bort kåpan som är det yttre skyddet så man inte kan röra vid något som är spänningsförande, stämmer det?
 
  • Gilla
Sidde Skogstroll och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej.
2 fel : Saknar ändskydd , fasskenan är kapad med bågfil vilket ger div spån = brandfara
 
Det finns väl inga förbud mot att såga. Men den som gör det skall se till att spån är borta och att avståndet mellan skenorna är opåverkat. Ändskydd skall det vara. Men ska man hempula bör man även vara lite medveten om att det finns strömförande delar. Man kan ju inte bara trycka in fingrarna hur som helt i ett strömförande elskåp. Änskydd i all ära men en del sitter inte särskilt bra och kardeler kan vara exponerade av misstag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Liss-1 skrev:
2 fel : Saknar ändskydd , fasskenan är kapad med bågfil vilket ger div spån = brandfara
Varför berättar du det för mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.