74 316 läst ·
256 svar
74k läst
256 svar
Får man göra så här?
Den som plogar/sandar trottoaren struntar nog fullständigt i om det är rätt eller fel att dra kabeln över trottoaren, så efter en snöröjning är nog problemet ”ur vägen”.....och nej, snöröjare väntar nog inte på att bilen ska vara upplåst för att kunna dra ur sladden utan skador.hasten72 skrev:
Klipp av kabeln
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Du måste ha konsekvenstänk här, något som dom flesta utvecklar i 25-års åldern. VAD kan hända om Gustav 5 år kommer åkande på sin sparkcykel och står på huvudet, slår ut alla framtänder (vilka förhoppningsvis är mjölktänder om han bara är 5 iofs).R RoAd skrev:
Tänker du likadant efter 4 fredagsgroggar och grannen kommer över. "Jag glömde stänga av ljuset på bilen förut så batteriet är dött, kan du rulla fram din så jag kan använda startkablar?" Jag menar, det är ju ändå bara tvärs över gatan, vad kan hända liksom?
NEJ, det är ingen större skillnad, man kan alltid hävda "ska bara, skulle bara", det är då det händer. Har man jobbat inom en industri hela ens liv där minsta lilla misstag kan betyda död eller allvarlig skada för kollega/tredje man så kanske tänket är annorlunda, vad vet jag.
Spänner man en sladd tvärs över en gångbana på detta sätt så har man noll och inget tänk för konsekvenser. Då är man nog helt oemottaglig för kritik, påpekande från någon. Svaret skulle troligtvis bli något i stil med "ja vi grejar lite på min uppfart där jag normalt brukar ladda så det handlar bara om några dagar". Personen har gjort ett medvetet val och struntar i konsekvenserna för tredje man. Finns bara 1 sak som hjälper och det är den gula lappen på vindrutan.
Jag var på jobb för ett halvår sedan och det var hopplöst att hitta parkering mitt i ett område där gatan var det som gällde för parkering, gratis sådan. Jag parkerade lite dumt emellanåt, ingen skada för nån annan, enligt min åsikt. Vid ett tillfälle hittade jag inget bra ställe att ställa mig på så jag parkerade 7-8m från en utfart till en väg där det låg 4-5 villor. Min uppfattning var att det inte var så farligt, 30-väg, Ingen trafik direkt, kanske en bil varannan minut som körde på vägen där jag ställde mig. När jag kom tillbaka efter att ha slutat så satt en gul lapp på rutan med 1200kr från polisen, ja det är 10m till korsning som gäller även om det bara är 4-5 hushåll som bor på gatan ifråga. Lärde jag mig något av detta? Japp, jag parkerade inte med tveksamhet fortsättningsvis, vissa dagar fick jag helt sonika ställa mig på betalparkering för 70kr/dag för att inte riskera böter igen.
Buildgates skrev:
Att parkera mot körriktningen är inget som polisen ser mellan fingrarna med om de får nys om det. Min far och mor var ute på bärplockarutflykt och stannade vid en parkeringsficka på vänster sida om grusvägen de körde på. Med världens oflyt kom det en övningskörare vinglandes i en bil i motsatt riktning. Den mycket ovane föraren såg pappas och mammas bil och förutsatte helt frankt att den var parkerad på vänster sida i hans körriktning. Så föraren tog sikte för att köra förbi den på höger sida, med resultatet att han hamnade ute i terrängen.
Polis tillkallades och pappa fick erkänna vårdslöshet i trafik på plats, mitt ute i skogen. Dryga dagsböter följde. Mycket genant och obehagligt för både pappa och mamma som kände sig som värsta skurkarna.
Så vill du få bort bilen är ett tips är att försöka få dit polisen, helst en övernitisk paragrafryttare. Om den ser hur bilen är parkerad och får tag i ägaren så löser det sig nog själv sen så att säga..![]()
Som någon tidigare skrev så bryr sig polisen ytterst sällan om felparkerade bilar, såvida de inte står helt åt helvete eller om det är en känd idiot som tex står på handikapplats.
Helt rätt enligt mitt tycke. Polisen skall sköta brott o brottsförebyggande angelägenheter o P-lisor skall sköta parkeringsproblem.
Angående bilen som stod på fel sida av vägen parkerad i en parkeringsficka ute i skogen tycker jag låter mycket märkligt.
För det första;
Om den som övningskör kör av vägen på grund av att en bil står parkerad med nosen i färdriktningen, märk väl, i en PARKERINGSFICKA, så har föraren allt ansvar för sitt handlande.
Att den som parkerat bilen åkte på en vårdslöshet i trafik under de omständigheterna finner jag ytterst osannolikt.
Mer sannolikt att föraren som körde av blev dömd för något.
Oavsett så hoppas jag att de började om från början med körningen o körde på inhägnat område.
För att inte vara fullständigt ot så får jag väl hålla med om att det är en korkad uppställning med laddsladden.
Men att proklamera för att förstöra är att vara på samma låga nivå som bilägaren. Bättre att försöka få till en ändring till det bättre än att skapa konflikt o kanske försämra situationen. Oavsett så lär bilägaren sannolikt få sluta ha sladden på det viset ändå.
Jag har mer o mer sett att bilägare har sladden liggandes mellan huset o bilen, tvärs trottoaren.
Förståeligt om man har skaffat elbil, o oftast inget direkt problem i mina ögon så länge den ligger plant på marken.
Jag skulle som bilägare vara orolig för att den går sönder.
Redigerat:
Jag kan bara upprepa vad jag skrev tidigare, att jag föredrar att lösa problemet framför att straffa någon. Jag är övertygad om att de allra flesta hade lyssnat på en tillsägelse och då är ju problemet löst.M Markarbetaren skrev:Du måste ha konsekvenstänk här, något som dom flesta utvecklar i 25-års åldern. VAD kan hända om Gustav 5 år kommer åkande på sin sparkcykel och står på huvudet, slår ut alla framtänder (vilka förhoppningsvis är mjölktänder om han bara är 5 iofs).
Tänker du likadant efter 4 fredagsgroggar och grannen kommer över. "Jag glömde stänga av ljuset på bilen förut så batteriet är dött, kan du rulla fram din så jag kan använda startkablar?" Jag menar, det är ju ändå bara tvärs över gatan, vad kan hända liksom?
NEJ, det är ingen större skillnad, man kan alltid hävda "ska bara, skulle bara", det är då det händer. Har man jobbat inom en industri hela ens liv där minsta lilla misstag kan betyda död eller allvarlig skada för kollega/tredje man så kanske tänket är annorlunda, vad vet jag.
Spänner man en sladd tvärs över en gångbana på detta sätt så har man noll och inget tänk för konsekvenser. Då är man nog helt oemottaglig för kritik, påpekande från någon. Svaret skulle troligtvis bli något i stil med "ja vi grejar lite på min uppfart där jag normalt brukar ladda så det handlar bara om några dagar". Personen har gjort ett medvetet val och struntar i konsekvenserna för tredje man. Finns bara 1 sak som hjälper och det är den gula lappen på vindrutan.
Jag var på jobb för ett halvår sedan och det var hopplöst att hitta parkering mitt i ett område där gatan var det som gällde för parkering, gratis sådan. Jag parkerade lite dumt emellanåt, ingen skada för nån annan, enligt min åsikt. Vid ett tillfälle hittade jag inget bra ställe att ställa mig på så jag parkerade 7-8m från en utfart till en väg där det låg 4-5 villor. Min uppfattning var att det inte var så farligt, 30-väg, Ingen trafik direkt, kanske en bil varannan minut som körde på vägen där jag ställde mig. När jag kom tillbaka efter att ha slutat så satt en gul lapp på rutan med 1200kr från polisen, ja det är 10m till korsning som gäller även om det bara är 4-5 hushåll som bor på gatan ifråga. Lärde jag mig något av detta? Japp, jag parkerade inte med tveksamhet fortsättningsvis, vissa dagar fick jag helt sonika ställa mig på betalparkering för 70kr/dag för att inte riskera böter igen.
Jag hade i.a.f. gjort det, men kanske våra olika syn på detta grundar sig i det klassiska "som man känner sig själv känner man andra"
A AndersS skrev:
Mitt förslag var ungefär lika seriöst som kabeldragningen på bilden i urinlägget var gjord.Rkarlsson skrev:
Men en nedgrävd kabel är inte en lika stor fara som en som ligger på trottoaren, hur markerad den senare än är, eller hur?
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
K knipo skrev:Som någon tidigare skrev så bryr sig polisen ytterst sällan om felparkerade bilar, såvida de inte står helt åt helvete eller om det är en känd idiot som tex står på handikapplats.
Helt rätt enligt mitt tycke. Polisen skall sköta brott o brottsförebyggande angelägenheter o P-lisor skall sköta parkeringsproblem.
Angående bilen som stod på fel sida av vägen parkerad i en parkeringsficka ute i skogen tycker jag låter mycket märkligt.
För det första;
Om den som övningskör kör av vägen på grund av att en bil står parkerad med nosen i färdriktningen, märk väl, i en PARKERINGSFICKA, så har föraren allt ansvar för sitt handlande.
Att den som parkerat bilen åkte på en vårdslöshet i trafik under de omständigheterna finner jag ytterst osannolikt.
Mer sannolikt att föraren som körde av blev dömd för något.
Oavsett så hoppas jag att de började om från början med körningen o körde på inhägnat område.
För att inte vara fullständigt ot så får jag väl hålla med om att det är en korkad uppställning med laddsladden.
Men att proklamera för att förstöra är att vara på samma låga nivå som bilägaren. Bättre att försöka få till en ändring till det bättre än att skapa konflikt o kanske försämra situationen. Oavsett så lär bilägaren sannolikt få sluta ha sladden på det viset ändå.
Jag har mer o mer sett att bilägare har sladden liggandes mellan huset o bilen, tvärs trottoaren.
Förståeligt om man har skaffat elbil, o oftast inget direkt problem i mina ögon så länge den ligger plant på marken.
Jag skulle som bilägare vara orolig för att den går sönder.
Vad skulle jag ha för anledning att ljuga om detta? Hatar besserwissers som inte har en aning om vad de pratar om.K knipo skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 207 inlägg
Ljuga och ljuga, det räcker med att du missförstått historien eller att din far ljög och skyllde sina fel på en övningskörare. Oavsett vilket har det inte så mycket med en illa parkerad bil i ett villaområde att göra.
Jag har en jättebra lösning =)P pmd skrev:
Ställ biljäveln på egna tomten. Ser ostädat ut att ha massa jävla bilar och fan och hans moster på gatan i ett villaområde
(ironin med massa gubbar)
Nej nej.
Moster Agda går med rullatorn på trottoaren. Hade Agda däremot gått på gatan, skulle det raskt blivit trafikstockning varpå polisen dykt upp och lappat den felparkerade elbilen och så hade problemet varit löst.
Staffan
Moster Agda går med rullatorn på trottoaren. Hade Agda däremot gått på gatan, skulle det raskt blivit trafikstockning varpå polisen dykt upp och lappat den felparkerade elbilen och så hade problemet varit löst.
Staffan
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Finns det något slut på den här diskussionen, eller har jag av misstag hamnat på Familjeliv....??