kashieda kashieda skrev:
Men för att kunna felparkera måste man köra fel först... :cool:
Nej, du kan lyfta dit bilen med en frontlastare om du vill. Eller mer sannolikt, någon annan än bilägaren kan ha parkerat den olagligt. Det är oavsett fordonsägaren som åker på böterna då det strängt taget inte är otillåtet att parkera fel, utan att ha sin bil felparkerad.

Men vi behöver nog inte lägga mer energi på det här, poängen var ju bara att visa att det är förbjudet att blockera trottoaren likt på TS bild.
 
hasten72 hasten72 skrev:
en elbil som laddar till huset - får man göra så? Några tankar?
Den laddar väl från huset och inte till huset!
 
  • Haha
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
hasten72 hasten72 skrev:
en elbil som laddar till huset - får man göra så? Några tankar?
Ibland kanske, nöden har ingen lag. Är det en elbil med helt tomt batteri så kan det vara ok att nödladda lite så att man kan köra vidare till en vanlig laddplats. Är det en pluginhybrid som ändå kan köra på t.ex bensin när elen tagit slut, så är det inte OK att ladda på detta sättet.
 
K Keld skrev:
Så där får man inte göra! Det är ju mindre än 10m till korsningen.:cool:
och bilen står i fel färdriktning, ring parkeringsövervakningen så blir det böter på böter
 
R
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det här är det stora felet med elbilar. Hur kommer det se ut i framtiden?
Du tror inte att man kommer att kunna lösa det med lämpligt placerade laddstolpar?
 
R
Väldigt många som tycker att man direkt ska gå på med stora släggan och ringa både kommun och parkeringsvakter. Kan man inte ringa på och vänligt förklara att det kanske inte är optimalt med en sladd över gångbanan, eller om man är rädd för personligt möte, sätta en lapp på rutan?

Om det efter det upprepas så kan man väl tycka att en mer officiell lösning är på plats.
 
  • Gilla
Fru B och 4 till
  • Laddar…
Purre
L Tommy Lövgren skrev:
Ja, men lastbilar får inte köra på trottoaren så där är det gående man får tänka på i första hand
Dock har jag kommenterat en annan bild nu som kom upp senare i tråden där trottoar inte är aktuellt utan vägbana är aktuellt.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
M
R RoAd skrev:
Väldigt många som tycker att man direkt ska gå på med stora släggan och ringa både kommun och parkeringsvakter. Kan man inte ringa på och vänligt förklara att det kanske inte är optimalt med en sladd över gångbanan, eller om man är rädd för personligt möte, sätta en lapp på rutan?

Om det efter det upprepas så kan man väl tycka att en mer officiell lösning är på plats.
Dom allra flesta kan inte ta sånt för det räknas som att nån anser att man är lågintelligent om man blir tillrättavisad av en annan privatperson. Däremot en liten gul lapp på rutan med 1200kr på, det brukar dom flesta förstå.

Som sagt TS, använd appen nästa gång, jag lovar att det ger effekt!

Att ha en kabel över en gångbana på detta sätt är komplett vansinne. Det kan ju komma ett barn på en cykel/pulka eller vad som helst och fastna i den. Eller en blind stackare.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fast då syre är ett grundämne så får jag nog påstå att det är omöjligt.
Varför skulle det vara omöjligt för att det är ett grundämne? Kol är också ett grundämne, tänker du möjligen på ädelgas? Koldioxid består ju av en kolatom och två syreatomer, där kolet i det här fallet kommer från det vi äter, och syret från luften vi andas.
 
R
M Markarbetaren skrev:
Dom allra flesta kan inte ta sånt för det räknas som att nån anser att man är lågintelligent om man blir tillrättavisad av en annan privatperson. Däremot en liten gul lapp på rutan med 1200kr på, det brukar dom flesta förstå.

Som sagt TS, använd appen nästa gång, jag lovar att det ger effekt!

Att ha en kabel över en gångbana på detta sätt är komplett vansinne. Det kan ju komma ett barn på en cykel/pulka eller vad som helst och fastna i den. Eller en blind stackare.
Det tycker jag är en rutten inställning till sina medmänniskor. Att direkt smälla till med en bot på 1200:- utan att först gett personen en chans att åtgärda problemet tycker jag är löjligt. Om det upprepas tycker jag som sagt att det kan vara lämpligt.

S Strontus skrev:
Varför skulle det vara omöjligt för att det är ett grundämne? Kol är också ett grundämne, tänker du möjligen på ädelgas? Koldioxid består ju av en kolatom och två syreatomer, där kolet i det här fallet kommer från det vi äter, och syret från luften vi andas.
Så vitt jag vet är det bara i ett fåtal fall det går att omvandla ett grundämne till ett annat och då pratar vi om någon form av kärnreaktion. Kan ha fel, jag är inte utbildad i ämnet. En snabb sökning verkar dock hålla med mig.

Att syre skulle kunna omvandlas till kol verkar dock omöjligt.

Att syre kan förenas med kol från maten vi äter är väl precis det jag skrivit hela tiden?

EDIT: Aha! Jag ser att jag läste det jag tidigare svarade på helt fel. Du har rätt. Jag låter allt stå kvar som ett bevis på min ofullkomlighet :)
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Det tycker jag är en rutten inställning till sina medmänniskor. Att direkt smälla till med en bot på 1200:- utan att först gett personen en chans att åtgärda problemet tycker jag är löjligt. Om det upprepas tycker jag som sagt att det kan vara lämpligt.
Den lärde sig väl något när den tog körkort? ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det tycker jag är en rutten inställning till sina medmänniskor. Att direkt smälla till med en bot på 1200:- utan att först gett personen en chans att åtgärda problemet tycker jag är löjligt. Om det upprepas tycker jag som sagt att det kan vara lämpligt.

Så vitt jag vet är det bara i ett fåtal fall det går att omvandla ett grundämne till ett annat och då pratar vi om någon form av kärnreaktion. Kan ha fel, jag är inte utbildad i ämnet. En snabb sökning verkar dock hålla med mig.

Att syre skulle kunna omvandlas till kol verkar dock omöjligt.

Att syre kan förenas med kol från maten vi äter är väl precis det jag skrivit hela tiden?

EDIT: Aha! Jag ser att jag läste det jag tidigare svarade på helt fel. Du har rätt. Jag låter allt stå kvar som ett bevis på min ofullkomlighet :)
Ska samma sak gälla för felparkering? En chans att rätta sig innan böter?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R RoAd skrev:
Det tycker jag är en rutten inställning till sina medmänniskor. Att direkt smälla till med en bot på 1200:- utan att först gett personen en chans att åtgärda problemet tycker jag är löjligt. Om det upprepas tycker jag som sagt att det kan vara lämpligt.
hasten72 hasten72 skrev:
Den står där permanent.
Är man så dum så man ställer sig sådär så är det nog låg sannolikhet att man förstår en tillsägelse.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
P
Var inte så snyggt gjort. Men det är skönt att se att dom flesta här verkar vara guds änglar och själva inte verkar tänjt på reglerna ibland.

Istället för att prata med bilägaren eller sätta en lapp på bilen. Låt oss skapa en lång tråd hur vi bäst kan straffa honom, kanske krossa rutorna och sänka bilen i närmaste sjö. Han behöver verkligen sona för sitt stora brott. ;)
 
  • Haha
  • Älska
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
hasten72 hasten72 skrev:
en elbil som laddar till huset - får man göra så? Några tankar?
Att parkera mot körriktningen är inget som polisen ser mellan fingrarna med om de får nys om det. Min far och mor var ute på bärplockarutflykt och stannade vid en parkeringsficka på vänster sida om grusvägen de körde på. Med världens oflyt kom det en övningskörare vinglandes i en bil i motsatt riktning. Den mycket ovane föraren såg pappas och mammas bil och förutsatte helt frankt att den var parkerad på vänster sida i hans körriktning. Så föraren tog sikte för att köra förbi den på höger sida, med resultatet att han hamnade ute i terrängen.

Polis tillkallades och pappa fick erkänna vårdslöshet i trafik på plats, mitt ute i skogen. Dryga dagsböter följde. Mycket genant och obehagligt för både pappa och mamma som kände sig som värsta skurkarna.

Så vill du få bort bilen är ett tips är att försöka få dit polisen, helst en övernitisk paragrafryttare. Om den ser hur bilen är parkerad och får tag i ägaren så löser det sig nog själv sen så att säga.. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.