Hej! Vi har bott i vårat hus i två år nu och vi visste redan vid köpet att det var lite fuktproblem i ena källarrummet. Vi hade besiktningsman här som tyckte att det inte var fråga om dålig dränering utan att de tidigare ägarna bara målat med fel typ av färg i det rummet. Vad vi vet har dränering aldrig gjorts men det luktar verkligen inte sådär typiskt källare eller unket på något sätt.
Men jag tänkte jag kunde bolla lite här med kunnigt folk (för vi kan ingenting om detta mer än vad vi kan lära från nätet).
Behövs det kanske dräneras trots allt? Eller ska vi bara slipa bort färgen och måla? Anledningen till att jag skriver här är för att jag inte vet riktigt vilken slags firma vi bör vända oss till.
Huset är byggt 1956, sutteräng med tegelfasad. Problemet finns bara i "gymmet" där jag markerat med rött, och sen är det grönt där källaren är under mark men inte påverkad.
Men jag tänkte jag kunde bolla lite här med kunnigt folk (för vi kan ingenting om detta mer än vad vi kan lära från nätet).
Behövs det kanske dräneras trots allt? Eller ska vi bara slipa bort färgen och måla? Anledningen till att jag skriver här är för att jag inte vet riktigt vilken slags firma vi bör vända oss till.
Huset är byggt 1956, sutteräng med tegelfasad. Problemet finns bara i "gymmet" där jag markerat med rött, och sen är det grönt där källaren är under mark men inte påverkad.
Det enkla sättet är väl att ta bort befintlig färg och se om det torkar upp med hjälp av värme och ventilation? Om inte krävs troligen en ny dränering.
Finns det stuprör eller annat vattenförande utanför i problemområdet?
Finns det stuprör eller annat vattenförande utanför i problemområdet?
Ja, det finns det i hörnet! De har också lagt småsten intill fasaden (tror det varit en rabatt där tidigare).Bart skrev:
Men ja, det enkla borde ju bara vara att testa det billigaste alternativet först 😅
Om stupröret går rakt ned är det en bra idé att börja med att leda bort vattnet, två meter eller så, från fasaden. Går röret ned i marken är det en bra idé att kolla så att det ansluter till ett rör som leder bort vattnet. Att bara ha grus, stenar under stupröret är verkningslöst och kommer inte hjälpa att få bort vattnet.
Tack för tips! Detta ska vi kolla upp.Bart skrev:
Om stupröret går rakt ned är det en bra idé att börja med att leda bort vattnet, två meter eller så, från fasaden. Går röret ned i marken är det en bra idé att kolla så att det ansluter till ett rör som leder bort vattnet. Att bara ha grus, stenar under stupröret är verkningslöst och kommer inte hjälpa att få bort vattnet.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 267 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 267 inlägg
Anledningen till fuktproblemet du har på väggen i gymmet är att fukt utifrån tränger igenom ytterväggen / grundenB bennibenasi skrev:Hej! Vi har bott i vårat hus i två år nu och vi visste redan vid köpet att det var lite fuktproblem i ena källarrummet. Vi hade besiktningsman här som tyckte att det inte var fråga om dålig dränering utan att de tidigare ägarna bara målat med fel typ av färg i det rummet. Vad vi vet har dränering aldrig gjorts men det luktar verkligen inte sådär typiskt källare eller unket på något sätt.
Du kan nog slipa bort och måla om i en evighet , men problemet är på utsidan .
Jobbigt och kostsamt , ja .
På utsidan av grunden använder man dränering - platonmatta - isolering för mark .
Ja, jag förstår att en dränering kommer att behövas göras i framtiden. Tänker dock hur akut det är nä bara ett rum är påverkat. Om vi slipar och målar kanske det håller sig två år till? Detta är enbart en ekonomisk fråga just nu. Det gå inte att dräna enbart väggarna utanför detta rum? Jag läste någonstans att man inte behöver dränera runt hela huset på en gång, men det kanske måste göras en hel vägg åt gången iaf?Tomture61 skrev:
Anledningen till fuktproblemet du har på väggen i gymmet är att fukt utifrån tränger igenom ytterväggen / grunden
Du kan nog slipa bort och måla om i en evighet , men problemet är på utsidan .
Jobbigt och kostsamt , ja .
På utsidan av grunden använder man dränering - platonmatta - isolering för mark .
Klicka här för att svara