15 258 läst ·
47 svar
15k läst
47 svar
Får man dra el så?
Nja, när regeln kom att man fick dra kabel löst i väggar utan rör så var också regeln att hela anläggningen man grejade med skulle vara utförd på så sätt med vissa undantagsfall så klart. Om dom sen har ändrat det vet jag inte för det kom väl typ 98-99 eller så och jag tycker inte det är ett bra förläggningssätt så jag ratade det direkt.snaggletooth skrev:
Ytterligare ett förslag: Ta bort brädan, dit med en EXK 3G1.5 (dia. drygt 8mm) med rostfria JR-klammer (de bygger knappt 1mm ytterligare), skaffa ett plattjärn i lämplig tjocklek, längd & bredd så att det täcker mellan underbrädorna och fäst det på baksidan av brädan, dit med brädan, måla, klart! 
Har svårt att tro att det gällde då också eftersom Blå boken (dåvarande starkströmsföreskrifterna) inte nämner någonting om blandning. Men jag håller med dig om att förläggningssättet i sig inte är någon höjdare, men kan trots det lösa en del problem ibland som i den här tråden t.ex.Glufsglufs skrev:Nja, när regeln kom att man fick dra kabel löst i väggar utan rör så var också regeln att hela anläggningen man grejade med skulle vara utförd på så sätt med vissa undantagsfall så klart. Om dom sen har ändrat det vet jag inte för det kom väl typ 98-99 eller så och jag tycker inte det är ett bra förläggningssätt så jag ratade det direkt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Sedan tycker jag att man inte ska gräva ner sig i regler totalt, utan även använda sunt förnuft och se till elsäkerheten. För det är ju ändå på grund av den som alla regler finns.
Kan man lösa en uppgift som är elsäker, men som kanske avviker en aning från det normala så kan man kanske lösa det så den gången. Som i detta fallet, risken att någon skulle spika i fasaden där uppe är ju ganska låg som jag ser det.
Det är om en hackspätt skulle bestämma sig att göra bo precis där och hackar upp ett hål och hackar sönder kabeln då kanske..
//Patrik
Kan man lösa en uppgift som är elsäker, men som kanske avviker en aning från det normala så kan man kanske lösa det så den gången. Som i detta fallet, risken att någon skulle spika i fasaden där uppe är ju ganska låg som jag ser det.
Det är om en hackspätt skulle bestämma sig att göra bo precis där och hackar upp ett hål och hackar sönder kabeln då kanske..
//Patrik
Det är riktigt som Glufsglufs skriver att när möjligheten för löst förlagd kabel kom fanns kravet inskrivet på att inte blanda olika förläggningssätt. Man kan ha många synpunkter på det men rätt utfört behöver den tekniken inte vara sämre än den för oss konventionella.
I ditt fall kamilenski skulle jag inte tvekat på att göra detta eventuellt lilla fusk, utfört med EKLK är det närmast vattentätt även om någon mot all förmodan skulle angripa med spik eller skruv i efterhand.
Sunt förnuft måste råda även inom elinstallationer. Kan du förstärka skyddet som Snaggletooth var inne på är det ju dessutom guldstjärna på jobbet.
I ditt fall kamilenski skulle jag inte tvekat på att göra detta eventuellt lilla fusk, utfört med EKLK är det närmast vattentätt även om någon mot all förmodan skulle angripa med spik eller skruv i efterhand.
Sunt förnuft måste råda även inom elinstallationer. Kan du förstärka skyddet som Snaggletooth var inne på är det ju dessutom guldstjärna på jobbet.
att huset är en månad gammalt spelar väl ingen roll, vill man utöka så får man ju räkna med att det måste spikas upp en kabel. tycker det går för långt när folk blir hysteriska över utanpåliggande kablar.
ström behöver vi ju alla, och för att få fram den krävs kablar.
en EKLK är ju bättre ur spikskyddssynpunkt än EKK
ström behöver vi ju alla, och för att få fram den krävs kablar.
en EKLK är ju bättre ur spikskyddssynpunkt än EKK
Elsäkerhetsverket kommer att hänvisa till starkströmsföreskrifterna http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/2008-1.pdf som inte innehåller något matnyttigt. Allt som man behöver veta står i standarder t.ex. SS4364000 plus några till och för dessa brukar de ytterligare hänvisa till SEK Svensk Elstandard http://www.elstandard.se, kruxet är att standarder kostar pengar. Men många av oss yrkesverksamma som hänger här på forumet har tillgång till dessa publikationer via jobbet t.ex. och brukar vara ganska generösa med att ta reda på fakta i dessa.kamilenski skrev:
Lägg en EKLK bakom lockbrädan, ser ingen fara med det på ett enstaka ställe.
Jag ser egentligen inte problemet. Den som ska göra jobbet behöver vara behörig elektriker och skall i så fall veta hur det ska göras. Görs det ändå fel har den behörige elektrikern säkert försäkringar som täcker eventuella problem som kan uppstå.
