15 257 läst ·
47 svar
15k läst
47 svar
Får man dra el så?
Det är ok att göra så, om du skyddar ledningen mekaniskt på något sätt eftersom kabeln kommer att bli stumt monterad och risk för genomspikning finns. Bryt loss aktuell bräda och fräs ur lite så att ett pansarrör får plats. Sätt tillbaka och måla över så kommer ingen att märka vad som hänt.
Läs #9 är du snäll.snaggletooth skrev:
Både EKK som EKLK får förläggas i princip hur som helst!
Skulle man fräsa ut nåt, duger vanlig VP 16 med.
Saken är att man tydligen får ej blanda förläggnings sätt!
Nej, villkoret för förläggning av dold kabel är bl.a. just att den ska vara lös för att minska risken för genomspikning, men där kabeln är stumt monterad måste man anordna genomspikningsskydd.
Om den passerar reglar. Ja.snaggletooth skrev:
Lös liggande mellan brädorna. Nej.
Du får gärna hänvisa till nåt där det framkommer jag har fel.
Redigerat:
Om du tvingar dit kabeln är den väl knappast lös?
SS4241438 Kabelförläggning i byggnader
5.6.2 Förläggning direkt i byggnadsdel
Kabeln skall vara väl infäst i sina ändpunkter. Kabelns sträckning bör väljas så att risken för genomspikning minimeras. Skydd bör uppsättas på kritiska ställen.
Den texten är i sin tur en tolkning av punkt 522.8 Blå boken (gamla starkströmsföreskrifterna som inte gäller längre) som numera är Elinstallationsreglerna SS4364000 men texten är i stort sett likadan
Men det är ju upp till dig att bedöma vad som gäller.
SS4241438 Kabelförläggning i byggnader
5.6.2 Förläggning direkt i byggnadsdel
Kabeln skall vara väl infäst i sina ändpunkter. Kabelns sträckning bör väljas så att risken för genomspikning minimeras. Skydd bör uppsättas på kritiska ställen.
Den texten är i sin tur en tolkning av punkt 522.8 Blå boken (gamla starkströmsföreskrifterna som inte gäller längre) som numera är Elinstallationsreglerna SS4364000 men texten är i stort sett likadan
Men det är ju upp till dig att bedöma vad som gäller.
Går det inte att bryta bort lockpanelen och klämma in ett rör mot isoleringen och sen spika tillbaka och måla?
Allt är möjligt. Men det ser så fint ut 
Har pratat med Elsäkerhetsverket och en kille på SEK Svensk Elstandard,
båda två var osäkra. Fick ett namn till. Men han kommer först på måndag.
Vill hitta "kryphål". Att stoppa in en flex är en lösning. (Men först lyfta brädan).
Får vänta tills på måndag. En annan lösning är 12mm VP. Men den är svår att få tag i.
Iaf i Sjöbo.
Har pratat med Elsäkerhetsverket och en kille på SEK Svensk Elstandard,
båda två var osäkra. Fick ett namn till. Men han kommer först på måndag.
Vill hitta "kryphål". Att stoppa in en flex är en lösning. (Men först lyfta brädan).
Får vänta tills på måndag. En annan lösning är 12mm VP. Men den är svår att få tag i.
Iaf i Sjöbo.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
FK i ett VP-rör anser jag är ung lika utsatt som en kabel map spik/skruv/borr.
Och risken för att man vill spika mitt på lockbrädan rakt ovanför lamporna ser jag som liten.
Så jag tycker en (halvlös) kabel bakom lockbrädan uppfyller kraven ovan ur elsäkerhetssynpunkt i just detta fall.
Sedan har vi frågan om vad som är god sed - att blanda förläggningssätt, och hur jobbigt det är att lyfta på lockbrädan.
Och risken för att man vill spika mitt på lockbrädan rakt ovanför lamporna ser jag som liten.
Så jag tycker en (halvlös) kabel bakom lockbrädan uppfyller kraven ovan ur elsäkerhetssynpunkt i just detta fall.
Sedan har vi frågan om vad som är god sed - att blanda förläggningssätt, och hur jobbigt det är att lyfta på lockbrädan.
Vart kan man hitta detta. Vet flera ny produktioner där man har förlagt på olika sätt. Godkänt av besiktningsman. Har även fått svar att det är inget krav på att installations kabel ska gå att byta. Skulle vara roligt att se vart du har hittat de du skrivit.elmont skrev:
Att det skulle vara förbjudet att blanda förläggningsätt står inte skrivet i vare sig föreskrifter eller standarder. Det handlar nog mer om att man vill ha ett enhetligt arbetssätt vid nybyggnation / utökning.
Nädå, jag vet en som kan fixa snabbt, Bowi elteknik och så frågar du efter Rolle (halvskallig, tjock och skäggig) o så hälsar du från elektrikern som brukar låna Berra.kamilenski skrev:Allt är möjligt. Men det ser så fint ut
Har pratat med Elsäkerhetsverket och en kille på SEK Svensk Elstandard,
båda två var osäkra. Fick ett namn till. Men han kommer först på måndag.
Vill hitta "kryphål". Att stoppa in en flex är en lösning. (Men först lyfta brädan).
Får vänta tills på måndag. En annan lösning är 12mm VP. Men den är svår att få tag i.
Iaf i Sjöbo.
