Eller får leta upp 12mm VP rör...
Och dra Fk.
 
En ordentligt och fin utanpåliggande installation är ju ett nöje och något fint att kasta ögonen på. Gärna om man gjort den själv med.
 
Det är ok att göra så, om du skyddar ledningen mekaniskt på något sätt eftersom kabeln kommer att bli stumt monterad och risk för genomspikning finns. Bryt loss aktuell bräda och fräs ur lite så att ett pansarrör får plats. Sätt tillbaka och måla över så kommer ingen att märka vad som hänt.
 
snaggletooth skrev:
Det är ok att göra så, om du skyddar ledningen mekaniskt på något sätt eftersom kabeln kommer att bli stumt monterad och risk för genomspikning finns. Bryt loss aktuell bräda och fräs ur lite så att ett pansarrör får plats. Sätt tillbaka och måla över så kommer ingen att märka vad som hänt.
Läs #9 är du snäll.
Både EKK som EKLK får förläggas i princip hur som helst!
Skulle man fräsa ut nåt, duger vanlig VP 16 med.
Saken är att man tydligen får ej blanda förläggnings sätt!
 
Nej, villkoret för förläggning av dold kabel är bl.a. just att den ska vara lös för att minska risken för genomspikning, men där kabeln är stumt monterad måste man anordna genomspikningsskydd.
 
snaggletooth skrev:
Nej, villkoret för förläggning av dold kabel är bl.a. just att den ska vara lös för att minska risken för genomspikning, men där kabeln är stumt monterad måste man anordna genomspikningsskydd.
Om den passerar reglar. Ja.
Lös liggande mellan brädorna. Nej.

Du får gärna hänvisa till nåt där det framkommer jag har fel.
 
Redigerat:
Om du tvingar dit kabeln är den väl knappast lös?

SS4241438 Kabelförläggning i byggnader
5.6.2 Förläggning direkt i byggnadsdel
Kabeln skall vara väl infäst i sina ändpunkter. Kabelns sträckning bör väljas så att risken för genomspikning minimeras. Skydd bör uppsättas på kritiska ställen.


Den texten är i sin tur en tolkning av punkt 522.8 Blå boken (gamla starkströmsföreskrifterna som inte gäller längre) som numera är Elinstallationsreglerna SS4364000 men texten är i stort sett likadan

Men det är ju upp till dig att bedöma vad som gäller.
 
Nu har vi mätt upp springan. Den är 13 x 52 mm.
 
Går det inte att bryta bort lockpanelen och klämma in ett rör mot isoleringen och sen spika tillbaka och måla?
 
Allt är möjligt. Men det ser så fint ut :D

Har pratat med Elsäkerhetsverket och en kille på SEK Svensk Elstandard,
båda två var osäkra. Fick ett namn till. Men han kommer först på måndag.

Vill hitta "kryphål". Att stoppa in en flex är en lösning. (Men först lyfta brädan).
Får vänta tills på måndag. En annan lösning är 12mm VP. Men den är svår att få tag i.
Iaf i Sjöbo.
 
FK i ett VP-rör anser jag är ung lika utsatt som en kabel map spik/skruv/borr.
Och risken för att man vill spika mitt på lockbrädan rakt ovanför lamporna ser jag som liten.
Så jag tycker en (halvlös) kabel bakom lockbrädan uppfyller kraven ovan ur elsäkerhetssynpunkt i just detta fall.
Sedan har vi frågan om vad som är god sed - att blanda förläggningssätt, och hur jobbigt det är att lyfta på lockbrädan.
 
elmont skrev:
Man får lägga kabel löst i väggar, men hela "huset" ska ha samma metod dvs inte blanda rör och lös kabel och man ska kunna byta ledningarna utan att riva väggar. Lägger man kabeln under skruvade lock som man kan öppna är det ok men inte under spikade ( vilket lock vanligtvis är)
Vart kan man hitta detta. Vet flera ny produktioner där man har förlagt på olika sätt. Godkänt av besiktningsman. Har även fått svar att det är inget krav på att installations kabel ska gå att byta. Skulle vara roligt att se vart du har hittat de du skrivit.
 
Just Elmont litar jag på. Och hans kunskaper. Skriver han så, är det förankrat i nån föresktift.
 
Att det skulle vara förbjudet att blanda förläggningsätt står inte skrivet i vare sig föreskrifter eller standarder. Det handlar nog mer om att man vill ha ett enhetligt arbetssätt vid nybyggnation / utökning.
 
kamilenski skrev:
Allt är möjligt. Men det ser så fint ut :D

Har pratat med Elsäkerhetsverket och en kille på SEK Svensk Elstandard,
båda två var osäkra. Fick ett namn till. Men han kommer först på måndag.

Vill hitta "kryphål". Att stoppa in en flex är en lösning. (Men först lyfta brädan).
Får vänta tills på måndag. En annan lösning är 12mm VP. Men den är svår att få tag i.
Iaf i Sjöbo.
Nädå, jag vet en som kan fixa snabbt, Bowi elteknik och så frågar du efter Rolle (halvskallig, tjock och skäggig) o så hälsar du från elektrikern som brukar låna Berra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.