T
E El-Löken66 skrev:
Jaja, dylikt kan vem som helst Googla fram, det gör dig inte till jurist.
Vad man kan titta på är hur ser ansvarstiden ut för en elektriker , vid större installationer är den exakt samma som för en takläggare 10 år.

Tar man sedan vad tråden handlar om småhus, då delas den i i två delar, vid enklare tillbyggnader som ett uterum/ utbyggnader då gäller bara två år, det vill säga små jobb, några uttag o lampor här o var.

Tittar man på just ansvarsbiten så motsvarar den inte vad som skrivs på tråden. händer något under själva ansvars tiden , då tas olyckshändelse, vanvård eller onormalt brukande i bedömning. vid små jobb är bara längden 2 år för ansvar.

G Gabbe1 skrev:
Ok, men i "ellagen" står det ju inte ett ord om att en elanläggning per automatik blir felaktig eller olaglig om den har utförts av en lekman.
Är du av annan åsikt så får du gärna hänvisa till vilken paragraf i ellagen som styrker ditt påstående.

Ovan nämnda lekman begick ett brott när h*n utförde handlagen, ja absolut, alla är eniga om det. Men det betyder, som sagt, inte att den fysiska elanläggningen per automatik är felaktig eller olaglig.
Nej, ellagen gäller bara för personer som förstår varför elinstallationer är reglerat i lag. Du kan därför i lugn och ro göra alla elinstallationer upp till 250kV i ditt hus.
Vad skulle kunna gå fel?
Har man bara utfört en högspänningsanläggning fackmannamässigt så är det okej och fritt fram.

Tänk om vi kunde ha intressanta diskussioner istället för att ifrågasätta sådant som är självklart? Vore inte det trevligare och bättre för alla?
Jag förstår om ni tycker det är löjligt att inte få installera VP rör.
Jag tycker att jag borde få installera värmepump med kylmedia till mig själv men gör jag det riskerar jag böter för jag saknar tillstånd.
Ingen dör ju om jag misslyckas och gasen läcker ut.:rolleyes:

Mikael_L
L lars80 skrev:
Hade det varit ok att installera rör rätt utan tillstånd
Har någon påstått det? Då har jag missat det.
(Förutom Takläggare)

Själv tycker jag att jag varit väldigt tydlig med att det är reglerat vem som får installera en elanläggning.
Sen har jag försökt vara tydlig med att elanläggningen i sig är inte olaglig, brottslig, ifall någon hempulare grejat lite.

Redigerat:
Mikael_L
T Takläggare skrev:
Vad man kan titta på är hur ser ansvarstiden ut för en elektriker , vid större installationer är den exakt samma som för en takläggare 10 år.

Tar man sedan vad tråden handlar om småhus, då delas den i i två delar, vid enklare tillbyggnader som ett uterum/ utbyggnader då gäller bara två år, det vill säga små jobb, några uttag o lampor här o var.

Tittar man på just ansvarsbiten så motsvarar den inte vad som skrivs på tråden. händer något under själva ansvars tiden , då tas olyckshändelse, vanvård eller onormalt brukande i bedömning. vid små jobb är bara längden 2 år för ansvar.
Du snackar om helt olika saker.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
L lars80 skrev:
För att installationen ska vara godkänd måste den ju vara laglig, eller???
Det korta svaret:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det långa svaret:

Ordet "installation" kan antingen vara en synonym till "elanläggning" eller så avses "utförande av elinstallationsarbete". Här känns det som @lars80 blandar ihop begrepp och har svårt att skilja på elanläggningen och den som utför arbete i anläggningen.

Om jag förtydligar det han skrivit till följande:

"För att elanläggningen (installationen) ska vara godkänd måste den ju vara [utförd av någon med] laglig [rätt att göra elinstallationsarbete], eller???"

Så är svaret tveklöst NEJ.

Faktum är att det juridiskt sett inte existerar någon möjlighet att godkänna en elanläggning. Vår lagstiftning förutsätter att alla elanläggningar är korrekt utförda om inte motsatsen bevisas. Det handlar enbart om anläggningens skick och utförande. Antagandet hos lagstiftarna är att de med auktorisation aldrig gör fel, vilket därmed garanterar att det alltid blir rätt och riktigt. Blir det inte det kan man underkänna anläggningen. Något godkännande existerar inte, och inte heller något krav på att kunna bevisa vem som gjort vad i en anläggning.

Att bryta mot ellagen påverkar inte anläggningens skick och utförande. Det har alltså ingen som helst bäring på om en anläggning är korrekt eller felaktigt utförd, och därmed faller det helt utanför Elsäkerhetsverkets ansvarsområde.

Brott mot lagen om elinstallationer faller under allmänt åtal och är en fråga för polis, åklagare och domstolsväsendet. De har dock inget som helst intresse av elanläggningens skick och utförande.

Svårare än så är det inte.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Mikael hänvisar i sitt inlägg till svensk standard.
Vet du vad en standard är?
Det är ingen lag, det är en standard.
Du behöver nog lära dig skillnaden.

Jag betvivlar inte att du har svårigheter att finna ellagen, det krävs lite ansträngning för att lösa den uppgiften.
Oj, vaknat på fel sida idag?

Ellagen är givetvis inte svår att hitta.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...orfattningssamling/ellag-1997857_sfs-1997-857

Men jag hittar inget relevant i den när det gäller att godkänna en elinstallation. Det enda som ev har med frågorna här är väl att en elnätsägare har rätt att avbryta leveransen av el om det behövs av elsäkerhetsskäl.

Om vi tittar på elsäkerhetslagen

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732

så regleras vem som får utföra handlingen att installera. Inget om godkännande av anläggning, bara att innehavaren ska tillse att den är säker samt att den som jobbar med den är kompetent.

Sedan framgår att tillsynsmyndigheten avgör vad som är säkert men då kommer vi ju in på förordningar och dem hänvisar ju till standarder (vilket jag mycket väl vet vad det är, det är en av de saker jag tjänar mitt uppehälle på att veta).

Så var framgår det något överhuvudtaget om att godkänna anläggningar? Godkänner du anläggningar i ditt jobb? Varför då, och på vilket sätt?

/Andreas

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Nej, ellagen gäller bara för personer som förstår varför elinstallationer är reglerat i lag. Du kan därför i lugn och ro göra alla elinstallationer upp till 250kV i ditt hus.
Vad skulle kunna gå fel?
Har man bara utfört en högspänningsanläggning fackmannamässigt så är det okej och fritt fram.

Tänk om vi kunde ha intressanta diskussioner istället för att ifrågasätta sådant som är självklart? Vore inte det trevligare och bättre för alla?
Jag förstår om ni tycker det är löjligt att inte få installera VP rör.
Jag tycker att jag borde få installera värmepump med kylmedia till mig själv men gör jag det riskerar jag böter för jag saknar tillstånd.
Ingen dör ju om jag misslyckas och gasen läcker ut.:rolleyes:
Jag förstår att du tycker att det blir hårklyverier när vi diskuterar elanläggningar och installationsarbete som två separata saker. I proffsens värld så går dessa båda saker alltid hand i hand. Men det förändrar ju inte faktumet att enligt gällande lagstiftning så kan en elanläggning kan vara fullt fungerande, byggd med rätt material och säker trots att personen som utförde installationsarbetet varken hade egen auktorisation eller jobbade i ett företag med EKP.

Jag gillar det här forumet, och så även den här El-delen. Jag har hängt här ganska regelbundet i snart 14 år. Jag har lärt mig väldigt mycket och jag har även byggt upp ett förtroende för ett antal personer, flera av dom är aktiva skribenter här än i dag. Jag tycker att det är bra att alla kan få ställa frågor (och få mycket snabb och relevant hjälp) och/eller ventilera synpunkter och åsikter. Det jag tycker är lite mindre bra är att det ibland händer att det blir lite väl låg nivå på diskussionerna, speciellt tråkigt tycker jag att det är när inlägg gränsar till personangrepp och/eller en nedlåtande ton. Som tur är sker detta väldigt sällan och forumet modereras dessutom allt som oftast på ett bra sätt.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det jag nämner är vilket ansvar man har, samt vad kan konsekvenser bli. det utgör brottets fråga o straff.
Nu visa det sig att brottet att dra själv rören inte utgör något brott/straff, då spelar det ingen roll vad ellagen säger. (finns lag att inte gå mot röd gubbe oxå)
Anledning till att det inte finns straff är av den enkla anledning att det inte utgör något stort problem. därför har elsäkerhetsverket sammanställt domar och det var skralt , visa sig bara finnas 2 domar., då av enklare art.
Dra rör utgör inget problem eller fara.

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har någon påstått det? Då har jag missat det.
(Förutom Takläggare)

Själv tycker jag att jag varit väldigt tydlig med att det är reglerat vem som får installera en elanläggning.
Sen har jag försökt vara tydlig med att elanläggningen i sig är inte olaglig, brottslig, ifall någon hempulare grejat lite.
Vad menar du? Skicka PM om det är nåt för det är inte säkert att jag kollar den här tråden mer då den blivit en återvändsgränd.

Huruvida anläggningen är olaglig kan vi tvista om men har inte nödvändiga kontroller utförts enligt kap 6 i standarden så anser jag att anläggningen är olaglig tills dess detta gjorts.
Man har driftsatt utan att kunna försäkra sig om att anläggningen är i betryggande skick då är den olaglig enligt min tolkning, särskilt om den driftats av någon obehörig.
Elinstallationsarbete definieras enligt paragraf 4 i elsäkerhetslagen och det borde vara självklart för alla att rörförläggning i syfte att använda elkabel ingår där.
Sen kan man självklart ha en annan åsikt det är inte förbjudet, känner man sig trygg med denna åsikt kan man ju prova och ta risken.
Auktorisation B kan ansökas om någon vill dra rör lagligt, ECY kan då användas för validering.

Men jag är trött på frågan och det spelar mig ingen roll vad folk gör så länge dom gör det på egen risk.

L lars80 skrev:
Ja hur gör du om du ska söka uppgifter om en fastighet?
Kan det finnas register nånstans med sådana upplysningar?
Vart finns det registret? Mitt hus är byggt 1876, elektifierades 1903 och genomgick senaste stora renoveringen 1955. Det finns inga signaturer eller andra upplysningar om vem som har gjort vad. Enda handlingarna som finns hos kommunen är bygglovsansökan för ändrad kulör i mitten på 90-talet och nytt avlopp för ca 10 år sedan.
Jag skulle gärna vilja ha dessa ritningar du har möjlighet att ta fram. Räcker det om du får fastighetsbeteckningen för att du ska få fram dom?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
L lars80 skrev:
Vad menar du? Skicka PM om det är nåt för det är inte säkert att jag kollar den här tråden mer
Dra den om älgen!
Vilka andra än vi skulle stå ut med ditt skälvförhärligande. Så du tittar nog snart in igen.

Staffan

• Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Vart finns det registret? Mitt hus är byggt 1876, elektifierades 1903 och genomgick senaste stora renoveringen 1955. Det finns inga signaturer eller andra upplysningar om vem som har gjort vad. Enda handlingarna som finns hos kommunen är bygglovsansökan för ändrad kulör i mitten på 90-talet och nytt avlopp för ca 10 år sedan.
Jag skulle gärna vilja ha dessa ritningar du har möjlighet att ta fram. Räcker det om du får fastighetsbeteckningen för att du ska få fram dom?
Inga signaturer, då har henpulare varit i farten på senare tid.

L lars80 skrev:
Ja hur gör du om du ska söka uppgifter om en fastighet?
Kan det finnas register nånstans med sådana upplysningar?
Om det är två olika elektriker, som får göra jobb på egen anläggning på fritiden, som har ägt fastigheten, registrerar dom sitt privata jobb någonstans?

E El-Löken66 skrev:
Inga signaturer, då har henpulare varit i farten på senare tid.
Var ska dessa signaturer finnas?

E
Demmpa Demmpa skrev:
Var ska dessa signaturer finnas?
Ett vanligt sätt är ju att skriva firmans namn vid den uppdaterade gruppförteckningen.

Annars finns ju även mer subtila metoder. Svagströmmarn sätter kanske en dekal på fasaden eller planket, någon annan märker kablarna på sitt sätt, en tredje kanske sätter en fett tagg på vardagsrumsväggen med fluorescerande färg.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.