T Takläggare skrev:
Det är fullt lagligt i Sverige,
Ja? Är det någon som hävdat att detta inte skulle vara lagligt i Sverige?
För övrigt förstår jag inte riktigt varför du för detta på tal i den här tråden?

T
G Gabbe1 skrev:
Ja? Är det någon som hävdat att detta inte skulle vara lagligt i Sverige?
För övrigt förstår jag inte riktigt varför du för detta på tal i den här tråden?
Det gäller frågan om vem som får dra vp-rör, enligt eu kan jag dra den själv, låta en el;are från Litauen eller polen sköta dragningen, då är den laglig.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nja, nu tror jag att du har snurrat till det för dig själv.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Det gäller frågan om vem som får dra vp-rör, enligt eu kan jag dra den själv, låta en el;are från Litauen eller polen sköta dragningen, då är den laglig.
Jag har försökt att läsa tillbaka och jag ser inget som ger stöd för denna kommentar varken här eller i några regelverk.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
T
G Gabbe1 skrev:
Nja, nu tror jag att du har snurrat till det för dig själv.
Varför tror du det?

Det dräller av folk som gör elinstallationer fast de inte borde göra det. Jag ser en ökning av bristfälliga elinstallationer gjorda av utländska företag, men om de har behörighet eller inte vet jag inte när jag gör mina utredningar.

– Just nu är många byggföretag från Litauen och Spanien aktiva i Sverige. Jag får ofta höra av kunden att det är byggaren som även dragit elen. Många av de spanska elanläggningar som jag sett hör till värsta exemplen när det gäller bristande elsäkerhet.

Men Michael Steen understryker att det samtidigt är viktigt att inte dra generella slutsatser och peka ut någon nationalitet.

– Det finns många utländska elinstallatörer som är otroligt kunniga. Men samtidigt är de utländska standarderna ofta minst sagt annorlunda. Exempelvis är det på sina håll tillåtet att gjuta in kablarna direkt i bjälklagen.
Vi får inte reda på om det funnits behörighet eller inte, bara att det inte finns någon att ställa till svars. Det största problemet är att folk vänder på kepsen och tror att de är elektriker.

– Och jag tror att det här problemet kommer att öka nu när ROT-avdraget sänkts, säger Stefan Gimmerhorn, arbetsledare på Ce-Ce El.

E El-Löken66 skrev:
Finns massor av folk som kissar på gatan i stan och kommer undan med det också.

Nu var frågan vad som är enligt lag och inte.
För att inte tala om fortkörning. Där inte ens en bråkdel av alla fortkörare bötfälls. Frågan är då om man ska dra slutsatsen att man lika gärna kan ta bort alla hastighetsskyltar. De flesta i vårt långa land följer lagar och förordningar, och inte bara för att man kan bli fälld.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Kan inte låta bli att lägga ut detta, då tråden handlar om vem som får dra vp-rör.
Enligt EU behövs den inte :crysmile:

Men det finns tydliga skillnader mellan svensk och polsk standard. Rolf Källkvist ger ett exempel:

– I Sverige använder vi oftast vp-rör och FK i rören. Så gör man inte i Polen. Där drar man kabel direkt i väggen. Därmed är det inte omdragbart, om kunden inte särskilt beställer det. Men det behöver inte vara sämre elsäkerhet, så länge man använder dubbelisolerad kabel, har rätt dimension och avsäkrar rätt. Däremot är det ju förstås mer opraktiskt, men det är inte en elsäkerhetsfråga.
Det finns ju som du säkert vet flera förläggningsfall, t.ex. lös kabel i vägg som är tillåtna i Sverige. I princip alla svenska företag lägger FQ i rör, men det finns inget som hindrar att man lägger lös kabel. Det man får göra när man handlar upp är att rada upp de förläggningsfall man inte godkänner. Skulle entreprenören sen inte ha fattat det så får man lyfta frågan på byggmöte eller vid förbesiktning. Bra om det uppdagas så tidigt som möjligt för allas skull.

T Takläggare skrev:
Varför tror du det?

Det dräller av folk som gör elinstallationer fast de inte borde göra det. Jag ser en ökning av bristfälliga elinstallationer gjorda av utländska företag, men om de har behörighet eller inte vet jag inte när jag gör mina utredningar.

– Just nu är många byggföretag från Litauen och Spanien aktiva i Sverige. Jag får ofta höra av kunden att det är byggaren som även dragit elen. Många av de spanska elanläggningar som jag sett hör till värsta exemplen när det gäller bristande elsäkerhet.

Men Michael Steen understryker att det samtidigt är viktigt att inte dra generella slutsatser och peka ut någon nationalitet.

– Det finns många utländska elinstallatörer som är otroligt kunniga. Men samtidigt är de utländska standarderna ofta minst sagt annorlunda. Exempelvis är det på sina håll tillåtet att gjuta in kablarna direkt i bjälklagen.
Vi får inte reda på om det funnits behörighet eller inte, bara att det inte finns någon att ställa till svars. Det största problemet är att folk vänder på kepsen och tror att de är elektriker.

– Och jag tror att det här problemet kommer att öka nu när ROT-avdraget sänkts, säger Stefan Gimmerhorn, arbetsledare på Ce-Ce El.
Ja, och?
Om du tror att du med den här motiveringen får rätt att, som lekman i Sverige, förlägga vp-rör avsedda för elinstallation, ja då har du missuppfattat ett och annat.

• Gilla
Mnor
  • Laddar…
T
G Gabbe1 skrev:
Ja, och?
Om du tror att du med den här motiveringen får rätt att, som lekman i Sverige, förlägga vp-rör avsedda för elinstallation, ja då har du missuppfattat ett och annat.
Ja du får tro vad du vill eller hoppas på en annan sanning.

Faktum är att var tionde person som beviljats behörighet (AB, ABL, BB1 och BB3) av Elsäkerhetsverket de senaste åren är en utländsk elyrkesman som har sökt svensk behörighet.

– Svenska elinstallatörer måste gå en lång utbildning och sedan skaffa sig yrkeserfarenhet. Att det nu, så att säga från sidan, kan komma utländska installatörer och få behörighet utan att behöva visa upp någon som helst yrkeskunskap, det är faktiskt stötande. Själv har jag kämpat på i den här branschen i 41 år, säger besiktningsmannen och elkonsulten Hans Ring.

Elsäkerhetsverket har sedan början av 2013 gjort 380 tillsynsärenden mot elinstallatörer, men kan inte utifrån sin statistik svara på om några av dessa tillsynsärenden omfattar utländska elinstallatörer. Klart är i alla fall att ingen elinstallatör, vare sig utländsk eller svensk, har fått behörigheten indragen under samma period.

Mikael_L
T Takläggare skrev:
Tror denna tråd handlar om fel saker, börjar man titta på alla elolyckor så ligger skador främst hos elektriker själv,1, dom fixar själva att dom får stötar, 2 .att dom jobbar från en stege är näststörsta i olycksfall, sedan 3. stress
Att någon annan drar rören ska istället ses som en förbättring o mindre stress, en positiv sak ..

Att få ström genom kroppen är en vanlig olycksorsak för elektriker. Hur allvarliga skadorna blir beror på vilken väg strömmen tagit genom kroppen, hur lång tid man haft ström i sig och vilken strömstyrka det varit.

Fall från hög höjd orsakar nästan vart femte allvarligt olycksfall bland elektriker. Särskilt vanligt är det att ramla från stegar. Helst ska man använda bockar, ställningar och liftar i stället eftersom det är säkrare än stegar.

Många elektriker upplever även stress på jobbet. Byggtiderna pressas och om det blir alltför stressigt kan det leda till slarv, vilket i sin tur kan öka risken för olyckor.
Du försöker bara blanda bort korten.
Hur mycket du än blandar in annat så kommer ändå olagligt elinstallationsarbete fortsätta vara olagligt.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Jag betvivlar inte de du skriver om utländska hantverkare eller de personer du citerar.
Men jag fattar inte vad det har att göra med din övertygelse om att du på något vis ska kunna kringgå Svensk lag gällande förläggande av vp-rör?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du försöker bara blanda bort korten.
Hur mycket du än blandar in annat så kommer ändå olagligt elinstallationsarbete fortsätta vara olagligt.
Beror på vilket land elektriker kommer ifrån, det är vad jag bevisar. det är inte dom svenska regler som gäller i slutändan. vad tror du Hans Rigne och el besiktarna säger? att dom inte får ta sitt lands regler hit? ja det får dom

Jepp, så ser det ut eftersom vi är med i EU vilket har sin för- och nackdelar. Vi måste erkänna andra länders kompetenser och det gäller såklart åt båda hållen. @Fredrik Sjödin har ju jobbat på Elsäkerhetsverket och kan kanske bringa klarhet i detta. Inte kan jag tro att man ger ut auktorisation utan att kontrollera vederbörandes praktik- och utbildning. Men förmodligen räcker det att ha någon form av auktorisation i ett annat EU-land för att få en motsvarande här i Sverige.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dra den om älgen!
Vilka andra än vi skulle stå ut med ditt skälvförhärligande. Så du tittar nog snart in igen.

Staffan
Nu har du varit bra gapig hela dagen så låt testa hur duktig du verkligen är.
Följande står att läsa i Elsäkerhetslagen:

Förbud
43 § Tillsynsmyndigheten får
1. förbjuda användning av en elektrisk anläggning som är i ett sådant skick eller används på ett sådant sätt att fara för person eller egendom kan uppstå,
2. förbjuda tillhandahållande eller användning av elektrisk utrustning som är i ett sådant skick eller används på ett sådant sätt att fara för person eller egendom kan uppstå eller som inte är kontrollerad, provad, besiktigad eller dokumenterad enligt gällande föreskrifter, och
3. helt eller delvis förbjuda tillhandahållande av elinstallationstjänster som inte uppfyller kraven i denna lag eller föreskrifter som meddelats med stöd av lagen, om ett föreläggande enligt 41 § inte följts och det finns skäl att befara att det medför fara för elsäkerheten.

Ett förbud enligt första stycket gäller omedelbart, får förenas med vite och får verkställas.

Edit: Elinstallationsreglerna 134.2 (kontroll före drifttagning)

Läs definitionen av "elektriskt material" du hittar denna i kapitel 2 Elinstallationsreglerna.
Ja, vp rör är ett "elektriskt material" enligt definitionen.
Tyvärr finns inte standarden tillgänglig på internet men någon här har den säkert på PDF och kan kopiera texten åt dig.
Att installera elektriskt material i syfte att leda ström är ett elinstallationsarbete.

Vad är ett elinstallationsarbete?
Enligt elsäkerhetslagen:
4 § Med elinstallationsarbete avses i denna lag arbete som avser
1. att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning,
2. att fast ansluta en elektrisk utrustning till en starkströmsanläggning, eller
3. att koppla loss en elektrisk utrustning från en starkströmsanläggning som utrustningen är fast ansluten till.

Vem får utföra ett elinstallationsarbete?
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

Visa mig nu var i lagen du finner stöd för att en elanläggning är godkänd om du som obehörig utför den korrekt enligt standard!

Här är en intressant länk:
https://www.elsakerhetsverket.se/ko...an/polisanmal-olagligt-elinstallationsarbete/
Här är en annan intressant länk, särskilt den sista delen av artikeln.
https://tidningenelektrikern.se/201...ga-inkopplingar-av-olagliga-elinstallationer/

Man kan tydligen polisanmäla en olaglig elinstallation, då borde det väl betyda att en anläggning är olaglig när det inte uppfyller kraven enligt elsäkerhetslagen?
Jag tror faktiskt detta sammanfattade allt som denna tråden handlade om så nu fick även TS svar på sin fråga.

Nu vill vi se vad du kan plocka fram för lagtexter som motsäger detta, ska bli intressant att läsa.
Du kan ju ta hjälp av dina polare här inne som också ägnat dagen åt att leverera spydigheter utan att tillföra diskussionen något vettigt.

Redigerat:
Mikael_L
T Takläggare skrev:
Tänkte för inte länge sedan var det inte förbjudet att i Sverige bygga en elanläggning med polsk standard?
Där ingår inte vp-rör alltid,
Det ingår inte alltid VP-rör i Svenska elanläggningar. I lantbrukets ekonomibyggnader är t.o.m FK i rör förbjudet förläggningssätt.

I övrigt, jodå, de svenska reglerna är rätt väl harmoniserade med EU's. Dels genom långrandigt och tungrott arbete inom Cenelec.dels genom att alla eu-stater ratificerar 2006/95/EG, LVD.
Sen jobbar staterna på varsitt håll för att närma sig de gemensamma reglerna, och det går väl relativt väl såvitt jag förstått.
Den största stötestenen i det Svenska regelverket, i EU-perspektiv har varit vårat ganska fyrkantiga behörighetssystem som har förhindrat den fria rörligheten av tjänster.
En av de viktiga frågorna att adressera när det nya regelsystemet sjösattes 2017 var detta, så nu har vi väl fått EU på vänligare fot igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.