L lars80 skrev:
men har inte nödvändiga kontroller utförts enligt kap 6 i standarden så anser jag att anläggningen är olaglig tills dess detta gjorts.
Vad du anser och inte anser betyder inte ett skit i lagens mening. Precis lika lite som vad jag anser. Eller vad någon här anser.

Tänk om livet vore så enkelt ändå... "nädu konstapeln, jag anser minsann inte att fortkörning är olagligt, för jag har minsann körkort!"

Fast till skillnad mot dig, så skulle konstapeln trycka lagboken i nyllet på dig, på den sidan och den paragrafen som anser fortkörning... Något du har slingrat dig undan under hela denna diskution. Troligen för att du innerst inne vet att det inte finns någon lagtext som säger att en korrekt anläggning är olaglig, för att en obehörig installerat den.

• Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T
Tror denna tråd handlar om fel saker, börjar man titta på alla elolyckor så ligger skador främst hos elektriker själv,1, dom fixar själva att dom får stötar, 2 .att dom jobbar från en stege är näststörsta i olycksfall, sedan 3. stress
Att någon annan drar rören ska istället ses som en förbättring o mindre stress, en positiv sak ..

Att få ström genom kroppen är en vanlig olycksorsak för elektriker. Hur allvarliga skadorna blir beror på vilken väg strömmen tagit genom kroppen, hur lång tid man haft ström i sig och vilken strömstyrka det varit.

Fall från hög höjd orsakar nästan vart femte allvarligt olycksfall bland elektriker. Särskilt vanligt är det att ramla från stegar. Helst ska man använda bockar, ställningar och liftar i stället eftersom det är säkrare än stegar.

Många elektriker upplever även stress på jobbet. Byggtiderna pressas och om det blir alltför stressigt kan det leda till slarv, vilket i sin tur kan öka risken för olyckor.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ett vanligt sätt är ju att skriva firmans namn vid den uppdaterade gruppförteckningen.
Uppdateras alltid gruppförteckningen?
Finns det alltid en gruppförteckning?

Hos oss fanns det en gruppförteckningen, men den var väldigt spartanskt skriven. Så jag har gjort en egen uppdatering av gruppförteckningen, där det tydligt framgår vad varje grupp täcker.

Edit: Om gruppförteckningen uppdateras, hur många olika företagsnamn kan det då stå på gruppförteckningen? Hur mycket plats finns det för företagsnamn?

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hos oss fanns det en gruppförteckningen, men den var väldigt spartanskt skriven. Så jag har gjort en egen uppdatering av gruppförteckningen, där det tydligt framgår vad varje grupp täcker.

Hehe, när jag köpte mitt hus fick jag ett "gruppschema" kladdat på en colegeblock med tuschpenna :D

Jag har också gjort ett eget så gott jag kunnat... Det som följde med huset var lite.... svårläst... om man säger så... :p

E El-Löken66 skrev:
Vill du diskutera de juridiska aspekterna finns det forumsdelar för detta avsedda.

Här i el delen skrapas det bara på ytan gällande detta och utförande & konsekvenser går i första hand.
Kan frågan i trådens rubrik tolkas på annat sätt än att den gäller juridik?

Har jag tolkat lagen och reglerna vad gäller el om jag gör denna liknelse med bygg:
1. Bara auktoriserad/behörig person/företag får bygga till mitt hus
2. Befintliga huset kan anses ha alla bygglov och tillstånd ty det har ju stått där flera år redan och privatpersoner får ju inte bygga själva (se nedan)
3. Jag får inte själv bygga till mitt hus, men om jag lyckas bygga färdigt i smyg enligt praxis så det ser ut som att det är någon auktoriserad/behörig som byggt till så anses tillbyggnaden ha bygglov
4. Inte ens om jag är auktoriserad/behörig får jag bygga på min fritid
5. Jag får inte förberedda något eller hjälpa den auktoriserade/behöriga under bygget ty då kan denne inte ta sitt ansvar
6. Ett sätt att komma runt ovan är att bygga i riktigt klent virke så kallat klenvirke ty då går lekmän bygga. Ytterligare ett kryphål är att docka tillbyggnaden till det befintliga huset med ett speciellt gränssnitt och kalla det för apparathus. Dylika gränssnitt får jag även som lekman byta bara jag kan själv. Hur jag vet om jag kan själv kan vi tvista om till döddagar. Min treåring kan själv i alla lägen, så jag överlåter detta till honom. Problem solved (y)

• Haha
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
Kan frågan i trådens rubrik tolkas på annat sätt än att den gäller juridik?
Detta är elforumet, här diskuteras juridiska samt moraliska aspekter samt konsekvenser plus munhugg mellan hantverkare och konsumenter.
Som jag förstått saken.

För djupare juridiska inlägg finns andra trådar i andra forum.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
T
E El-Löken66 skrev:
Detta är elforumet, här diskuteras juridiska samt moraliska aspekter samt konsekvenser plus munhugg mellan hantverkare och konsumenter.
Som jag förstått saken.

För djupare juridiska inlägg finns andra trådar i andra forum.
Kanske en annan fråga till er elektriker, hur står den Svenska ellagen mot Eu:s grundpelare? den som alltid vinner i slutändan.
Tänkte för inte länge sedan var det inte förbjudet att i Sverige bygga en elanläggning med polsk standard?
Där ingår inte vp-rör alltid, Även Litauen och Spanien är aktiva här som elektriker. visst dom ska skriva en notering att den kanske skiljer sig från den Svenska installationen men alla Polska arbetare jag snackat med, om dom kan svarar dessa alltid: ja jag kan ! , då lär intyget oxå bli att dragningen är helt rätt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Kanske en annan fråga till er elektriker, hur står den Svenska ellagen mot Eu:s grundpelare? den som alltid vinner i slutändan.
Tänkte för inte länge sedan var det inte förbjudet att i Sverige bygga en elanläggning med polsk standard?
Där ingår inte vp-rör alltid, Även Litauen och Spanien är aktiva här som elektriker. visst dom ska skriva en notering att den kanske skiljer sig från den Svenska installationen men alla Polska arbetare jag snackat med, om dom kan svarar dessa alltid: ja jag kan ! , då lär intyget oxå bli att dragningen är helt rätt.
Elsäkerhetslagen är givetvis harmoniserad med EU-lagstiftningen. Ett av skälen till en ny lag var just att säkerställa att till exempel Yrkeskvalifikationsdirektivet är uppfyllt.

När det gäller ”polsk standard” har EU i praktiken haft samma utförandekrav sedan 1994. Det som är tillåtet i Polen är tillåtet i Sverige.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
T
F Fredrik Sjödin skrev:
Elsäkerhetslagen är givetvis harmoniserad med EU-lagstiftningen. Ett av skälen till en ny lag var just att säkerställa att till exempel Yrkeskvalifikationsdirektivet är uppfyllt.

När det gäller ”polsk standard” har EU i praktiken haft samma utförandekrav sedan 1994. Det som är tillåtet i Polen är tillåtet i Sverige.
Men exakt, då har vi nått slutstation med vem som får dra vp-rör.
Kunskapsmässigt görs ingen som helst prövning. Det handlar bara en överföring av behörighet, de har ju tillstånd i ett annat land."

Rolf Källkvist, inspektör på Elsäkerhetsverket.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Man får köpa och äga en bil utan körkort men man får inte köra den.

Man får dessutom byta eluttag och en del annat, men inte nyinstallera.
Så byta ut/reparera befintlig installation är alltså ok så länge man tex inte lägger till ett nytt uttag?

E
L Luugen skrev:
Så byta ut/reparera befintlig installation är alltså ok så länge man inte lägger till ett nytt utag?
Vad menas?

T
Kan inte låta bli att lägga ut detta, då tråden handlar om vem som får dra vp-rör.
Enligt EU behövs den inte :crysmile:

Men det finns tydliga skillnader mellan svensk och polsk standard. Rolf Källkvist ger ett exempel:

– I Sverige använder vi oftast vp-rör och FK i rören. Så gör man inte i Polen. Där drar man kabel direkt i väggen. Därmed är det inte omdragbart, om kunden inte särskilt beställer det. Men det behöver inte vara sämre elsäkerhet, så länge man använder dubbelisolerad kabel, har rätt dimension och avsäkrar rätt. Däremot är det ju förstås mer opraktiskt, men det är inte en elsäkerhetsfråga.

E
T Takläggare skrev:
Kan inte låta bli att lägga ut detta, då tråden handlar om vem som får dra vp-rör.
Enligt EU behövs den inte :crysmile:

Men det finns tydliga skillnader mellan svensk och polsk standard. Rolf Källkvist ger ett exempel:

– I Sverige använder vi oftast vp-rör och FK i rören. Så gör man inte i Polen. Där drar man kabel direkt i väggen. Därmed är det inte omdragbart, om kunden inte särskilt beställer det. Men det behöver inte vara sämre elsäkerhet, så länge man använder dubbelisolerad kabel, har rätt dimension och avsäkrar rätt. Däremot är det ju förstås mer opraktiskt, men det är inte en elsäkerhetsfråga.
Inget konstigt, heller inget vanligt här, men förekommande i andra länder.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T
E El-Löken66 skrev:
Inget konstigt, heller inget vanligt här, men förekommande i andra länder.
Det är fullt lagligt i Sverige, så här säger elektriker från Sverige om dragningen.

Jag ser mängder av allvarliga fel som är gjorde av utländska elyrkesmän. Och det är ju inte så konstigt. Hur ska de kunna följa svensk elstandard när de inte kan svenska? Reglerna finns ju bara på svenska, säger Håkan Svanström

på Svanströms El och VVS och fortsätter:

– Jag påtalade det här för Elsäkerhetsverket redan för ett och ett halvt år sedan. Enligt min åsikt är de bakbundna i den här frågan eftersom det handlar om EU:s regler om fri rörlighet. Det här är mer av ett politiskt problem.

– Det är också en fråga som det finns ett visst tabu kring. Det är så lätt att sätta rasiststämpel på någon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.