108 514 läst ·
827 svar
109k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
Kan nån visa mig på något som reglerar godkännande av elinstallationer. Trodde vi var överens nånstans i början av tråden att något godkännande inte kan göras, då det saknas formalia för detta.L lars80 skrev:
Antingen kan man konstatera felaktigheter eller så kan man konstatera att man inte hittar felaktigheter (vilket inte betyder att dem inte finns).
/Andreas
Ska man straffa folk som gör fel frågar du?T Takläggare skrev:Risker finns inom allt med hus, kanske en kund river en bärande mellanvägg som är mycket vanligt, eller ta bara i år , tak i Östersund rasa in, då Audi bilhall , en relativt ny byggd sådan, eller Kiruna en idrottshall rasa in skador inga, men personskador kunde varit omfattade, liknande tak konstruktioner finns i hela landet, men vem blir skyldig?
Liknande är det med din el.
Men visst en 0-tolerans skulle vara optimalt , vare sig du jobbar inom bygg eller el.
Ska man straffa folk som gör fel? ev ta konstruktörer som rita hallarna ,ge dom fängelse, låta dom vara personligt ansvariga för sina fel. Du tror inte lagen om el handlar om liknande ansvar?
Ja uppenbarligen görs detta eftersom branschen måste göra konsekvensanalyser innan arbeten påbörjas.
Så länge jag går fri så bryr jag mig inte vad andra gör.
Elsäkerhetsverket och ellagen reglerar detta.E eal skrev:Kan nån visa mig på något som reglerar godkännande av elinstallationer. Trodde vi var överens nånstans i början av tråden att något godkännande inte kan göras, då det saknas formalia för detta.
Antingen kan man konstatera felaktigheter eller så kan man konstatera att man inte hittar felaktigheter (vilket inte betyder att dem inte finns).
/Andreas
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Nej. Det stämmer inte.T Takläggare skrev:
Jag utgår från att lagen följs och misstänker jag oegentligheter så ställer jag kontrollfrågor till ägaren. Ofta erkänner dessa att dom gjort installationerna själva.Demmpa skrev:
Ibland får man göra närmare konstroller men det är sällan man öppnar väggar.
Man får göra en bedömning hur sannolikt det är att något kan hända som drabbar företaget ekonomiskt.
Man får faktiskt köra motorfordon utan att ha rätt körkort, men bara på inhägnat område.Huddingebo skrev:
https://www.lawline.se/answers/vart-far-man-kora-utan-korkort-vad-utgor-inhagnat-omrade
Du kan alltså aldrig veta om det är tidigare ägare som har gjort rördragning, installation, etc själv eller om tidigare ägare har tagit in behöriga elektriker, detta oberoende på om det som syns ser rätt ut eller felaktigt ut! Eller kan du det?L lars80 skrev:Jag utgår från att lagen följs och misstänker jag oegentligheter så ställer jag kontrollfrågor till ägaren. Ofta erkänner dessa att dom gjort installationerna själva.
Ibland får man göra närmare konstroller men det är sällan man öppnar väggar.
Man får göra en bedömning hur sannolikt det är att något kan hända som drabbar företaget ekonomiskt.
Om nuvarande ägaren precis har köpt fastigheten och inte ens har flyttat in, hur gör du då?
Jo jag har insett det nu att här finns personer som lever i en egen verklighet där dom intalar sig själva att lagen inte gäller dom.E El-Löken66 skrev:Inte lönt du fortsätter, här på forumet finns en hårdför kärna om säg 10-20 användarnamn, vi kan kalla dessa EHP, argument biter ingalunda på dessa. Du såg ju själv mitt exempel med körkort, ingen respons.
Det handlar blott om insamlade av argument som sammanfattas vid deras möte i syfte att bemötas och slås hål på. Detta för att döva sina egna samveten troligen.
Men olyckor förlåter inte
Det kommer så mycket snömos så jag får börja ignorera saker istället att försöka förklara för detta påminner mer och mer om den trotsiga 3åringen på ICA som skriker "VARFÖR VARFÖR VARFÖR" till sina föräldrars förtvivlan som behålla lugnet och förståndet medans dom i lugn samtalston upprepar förklaringen.
Så bra. Kan du visa var? Står inget om godkännande av anläggningar i dem bitar Mikael citerade i #553 men han kanske missade något du kan upplysa oss om. Jag har nämligen inte hittat något själv heller.L lars80 skrev:
Och vad det gäller jämförelsen med att köra på folk med eller utan körkort så är det väl så att om olyckan var oundviklig oavsett körkort så döms du för olovlig körning utan körkort, inget med körkort. Sker en elolycka med en anläggning som var korrekt så döms förmodligen ingen.
/Andreas
För hundra tusende gången!Demmpa skrev:
Du kan alltså aldrig veta om det är tidigare ägare som har gjort rördragning, installation, etc själv eller om tidigare ägare har tagit in behöriga elektriker, detta oberoende på om det som syns ser rätt ut eller felaktigt ut! Eller kan du det?
Om nuvarande ägaren precis har köpt fastigheten och inte ens har flyttat in, hur gör du då?
Det spelar ingen roll ifall det är Minions eller självaste Bo Siltberg som monterat röret, är det korrekt, är det korrekt, är det korrekt!
Du pratar om två vitt skilda saker, handlingen, som varade i någon timme och installationen som förväntas hålla ett halvt sekel och ge betryggande säkerhet.
Problemet är att utan röntgensyn är det svårt att veta ifall rördragningen är okej ifall ingen elfirma signerat den, det kan fortfarande vara dåligt men då är ju det allmänt känt till en annan gång att Hasses Eltjänst drar all el i PEX-slang för att spara pengar.
Jag kan se på materialet om det överensstämmer med byggåret för huset. Faktum är att jag kan åldersbestämma allt material ganska exakt tidsmässigt.Demmpa skrev:
Du kan alltså aldrig veta om det är tidigare ägare som har gjort rördragning, installation, etc själv eller om tidigare ägare har tagit in behöriga elektriker, detta oberoende på om det som syns ser rätt ut eller felaktigt ut! Eller kan du det?
Finns knep som vi använder förstår du.
Jag kan om jag vill vara extremt krånglig begära ut elritningar och annan dokumentation från när huset byggdes.
Jag kan kräva att få se fakturor och provprotokoll från kompletterande installationer.
Så svaret på din fråga, jag kan ta reda på mer än du anar.
Får vi samma system som i Norge kommer alla kompletterande installationer finnas i ett nationell register.
Då upptäcks felaktiga installation vid en försäljning.
Hur ofta följer dessa papper med vid fastighetsförsäljning?E El-Löken66 skrev:
När vi köpte vår fastighet för <14 år sedan så fick vi inte med ett enda papper på något eljobb.
När vi samtidigt sålde vår brf så skickade vi inte med ett enda papper på de eljobb som jag låtit elfirmor göra.
När vi bytte mätarskåpet i nuvarande fastighet så fick vi inga papper.
När vi något år senare flyttade mätarskåpet så fick vi inga papper då heller.
När vi nu har renoverat badrummen så har vi inte fått ett enda papper (förutom fakturorna), så vi har inga papper vi kan skicka med vid fastighetsförsäljning.
Mikael hänvisar i sitt inlägg till svensk standard.E eal skrev:Så bra. Kan du visa var? Står inget om godkännande av anläggningar i dem bitar Mikael citerade i #553 men han kanske missade något du kan upplysa oss om. Jag har nämligen inte hittat något själv heller.
Och vad det gäller jämförelsen med att köra på folk med eller utan körkort så är det väl så att om olyckan var oundviklig oavsett körkort så döms du för olovlig körning utan körkort, inget med körkort. Sker en elolycka med en anläggning som var korrekt så döms förmodligen ingen.
/Andreas
Vet du vad en standard är?
Det är ingen lag, det är en standard.
Du behöver nog lära dig skillnaden.
Jag betvivlar inte att du har svårigheter att finna ellagen, det krävs lite ansträngning för att lösa den uppgiften.
Jag instämmer helt, fast jag skulle vilja förtydliga att det inte bara gäller rör utan även hela elinstallationer. Är installationen korrekt så är den korrekt, oavsett vem som utfört den.E El-Löken66 skrev:För hundra tusende gången!
Det spelar ingen roll ifall det är Minions eller självaste Bo Siltberg som monterat röret, är det korrekt, är det korrekt, är det korrekt!
Du pratar om två vitt skilda saker, handlingen, som varade i någon timme och installationen som förväntas hålla ett halvt sekel och ge betryggande säkerhet.