Demmpa Demmpa skrev:
Så du tar kontakt med tidigare ägare?
Hur gör du om det är ett/flera dödsbon som är tidigare ägare?
Ja hur gör du om du ska söka uppgifter om en fastighet?
Kan det finnas register nånstans med sådana upplysningar?

Jag tänker inte ge dig svaret, du får upptäcka själv. Du är bara dryg nu så detta får du komma på själv.

L lars80 skrev:
Mikael hänvisar i sitt inlägg till svensk standard.
Vet du vad en standard är?
Det är ingen lag, det är en standard.
Du behöver nog lära dig skillnaden.

Jag betvivlar inte att du har svårigheter att finna ellagen, det krävs lite ansträngning för att lösa den uppgiften.
Ok, så istället för tydliga hänvisningar till lagar, paragrafer och standards (så som Mikael_L föredömligt ger i #556) så får vi istället nedlåtande jargong och personangrepp som motargument?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
L lars80 skrev:
Det är inte denna standard du menar?:D

Staffan Persson

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T
L lars80 skrev:
Ska man straffa folk som gör fel frågar du?
Ja uppenbarligen görs detta eftersom branschen måste göra konsekvensanalyser innan arbeten påbörjas.
Så länge jag går fri så bryr jag mig inte vad andra gör.
Nu handlar det om när bygget är klart , eller el dragning är utförd o klar.
Blir det inte klart, kan vara en elektriker som går i konkurs, en annan elektriker tar vid där förra slutade, samma med bygg.
Utveckling inom bygg hänvisar till fler o fler obehöriga oseriösa hantverkare. dom verkar från storbyggen till den lilla privat kunden.
Ta då exempel på idrottshallen , är det säkert att det är konstruktörens fel eller kanske en outbildad montör som gjort fel? eller ta bilhallen i Östersund, där mätte dom snödjupet och hallen skulle klara den mängd som fanns på taket, igen konstruktör eller byggföretaget. i bägge fallen hade olyckan kunnat ta livet av många personer, tror Kiruna hade en person inne, han sprang ut när det börja knäppa i huset, kunde lika gärna varit två skolklasser där.

Vad är mest allvarligt en person som får en el stöt eller 50 personer som slås ner av en jätte flugsmälla ?
Kanske vi börjar i fel ände o jaga syndabockar, en elektriker som har översyn på allt han drar, även om han inte har dragit rör själv utgör inget brott, huset börja inte brinna för att någon annan dragit rören, elektriker har inget ansvar om rör skadas medans snickare skivslå väggen eller tak samma vid håltagning , kanske rör skadas men ingen lyckas se det, det är inte heller elektrikers ansvar. gå igenom ansvaret du hänvisar till så börjar den bli ganska begränsad.

G Gabbe1 skrev:
Ok, så istället för tydliga hänvisningar till lagar, paragrafer och standards (så som Mikael_L föredömligt ger i #556) så får vi istället nedlåtande jargong och personangrepp som motargument?
ELLAGEN!
Tack för att du är dryg, det underhåller min dag. :)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L
L lars80 skrev:
Fast just ss436 40 00 är lite speciell, följer man den så gäller presumtion att man samtidigt följt lag och föreskrifter.

Men visst, man kan uppfylla föreskrifter på annat sätt, men att följa standarden är det enkla, och i praktiken det "vi alla gör", visst gör du det med?

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast just ss436 40 00 är lite speciell, följer man den så gäller presumtion att man samtidigt följt lag och föreskrifter.

Men visst, man kan uppfylla föreskrifter på annat sätt, men att följa standarden är det enkla, och i praktiken det "vi alla gör", visst gör du det med?
Nu pratat vi markförlagda rör här och då är det i nio av tio fall Kåjiförtiettan som står för att lagen uppfylls.

L lars80 skrev:
ELLAGEN!
Ok, men i "ellagen" står det ju inte ett ord om att en elanläggning per automatik blir felaktig eller olaglig om den har utförts av en lekman.
Är du av annan åsikt så får du gärna hänvisa till vilken paragraf i ellagen som styrker ditt påstående.

Ovan nämnda lekman begick ett brott när h*n utförde handlagen, ja absolut, alla är eniga om det. Men det betyder, som sagt, inte att den fysiska elanläggningen per automatik är felaktig eller olaglig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
L lars80 skrev:
ELLAGEN!
Ellagen slutade förövrigt att gälla 1/7 2017.
Sorry, nu drygade jag mig igen. :)

Edit:
Nej fan, nu bet jag mig själv i svansen, den blev kvar, vissa delar fördes över till elsäkerhetslagen, och ellagen skrevs om.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...orfattningssamling/ellag-1997857_sfs-1997-857
Sorry, jag lovar att inte skriva något mer felaktigt, .... De närmaste 15 minuterna åtminstone. ;)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jaja, dylikt kan vem som helst Googla fram, det gör dig inte till jurist.
Sant, som jag fattat det är han elinstallatör med egen auktorisation. Dessutom en både duktig och hjälpsam sådan av allt att döma.
Fast i den här debatten är han nog ändå det närmaste en jurist vi kommit, han verkar nämligen vara den enda som kan styrka sina påståenden med hänvisningar till relevanta lagar, paragrafer och standards.

G Gabbe1 skrev:
Sant, som jag fattat det är han elinstallatör med egen auktorisation. Dessutom en både duktig och hjälpsam sådan av allt att döma.
Fast i den här debatten är han nog ändå det närmaste en jurist vi kommit, han verkar nämligen vara den enda som kan styrka sina påståenden med hänvisningar till relevanta lagar, paragrafer och standards.
*host*

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E
G Gabbe1 skrev:
Vill du diskutera de juridiska aspekterna finns det forumsdelar för detta avsedda.

Här i el delen skrapas det bara på ytan gällande detta och utförande & konsekvenser går i första hand.

Sen ger det ofta väldigt lite att klippa lite text och klistra lite hänvisningar i ett forum likt detta då helhetsbilden då missas. Som jag ser det ska lagar och föreskrifter inte gås in i detalj på här utan vi håller oss på standard- och praxisnivå.

Att vi sen ska diskutera, hyllla och ryggdunka enskilda individer kanske är bättre i en egen tråd, en gång i tiden trodde jag likt du.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Vad spelar de för roll?
Du kan ju hjälpa dom och plocka fram alla paragrafer om du känner att du har den tiden och lust.
Dom har fått dom svar dom behöver men godtar inte detta.
Klarar dom inte av söka information själva och känner ett stort behov att lägga tid på det så får dom be sina föräldrar om hjälp.

Hade det varit ok att installera rör rätt utan tillstånd kan vi ju lägga ner elsäkerhetsverket för vad ska dom då göra? Vi behöver inte ha auktorisationer då.
Alla brott enligt ellagen regleras ju isåfall under polismyndigheten.
Det här är är bara vansinne hur vissa fortsätter argumentera om något som majoriteten av alla vuxna begriper.
Ställer någon en begåvad fråga så hjälper jag gärna till att upplysa men detta är bara att förstöra en diskussionstråd.

Swishar någon mig 500kr så kan jag väl lägga en timme på att besvara såna frågor, skicka PM isåfall.

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
*host*
Jag ber om ursäkt om det är så att jag missat inlägg med dylika hänvisningar från andra personer tidigare i tråden.
Jag har inte lusläst hela tråden från start utan blev mer aktiv här när det började framföras felaktigheter kring vad som avgör om en elanläggning är korrekt eller inte.

Staffans2000
L lars80 skrev:
Vad spelar de för roll?
Du kan ju hjälpa dom och plocka fram alla paragrafer om du känner att du har den tiden och lust.
Dom har fått dom svar dom behöver men godtar inte detta.
Klarar dom inte av söka information själva och känner ett stort behov att lägga tid på det så får dom be sina föräldrar om hjälp.

Hade det varit ok att installera rör rätt utan tillstånd kan vi ju lägga ner elsäkerhetsverket för vad ska dom då göra? Vi behöver inte ha auktorisationer då.
Alla brott enligt ellagen regleras ju isåfall under polismyndigheten.
Det här är är bara vansinne hur vissa fortsätter argumentera om något som majoriteten av alla vuxna begriper.
Ställer någon en begåvad fråga så hjälper jag gärna till att upplysa men detta är bara att förstöra en diskussionstråd.

Swishar någon mig 500kr så kan jag väl lägga en timme på att besvara såna frågor, skicka PM isåfall.
Du vinner iallafall förstapris i kategorin. -Årets pösmunk! Ära är pris nog.

Staffan

• Haha
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.