T
G Gabbe1 skrev:
Nja, halva kärnan kanske, men visst, det är en inte helt oviktig del av diskussionen.

Det jag försökte framföra var skillnaden mellan handling (olaglig) och fysisk elinstallation (korrekt eller ej korrekt). Och framförallt ville jag bemöta felaktiga påstående om att en felfri installation skulle vara olaglig om fel person utfört den.
Men jag tror inte att jag lyckades framföra budskapet på ett lika bra som Mikael_L nu gjort i #556, så nu väljer jag helt enkelt att hänvisa alla till det inlägget :)
Nästa dom handlar om fel installation , kom ihåg att det finns bara tre domar.

Egenföretagaren hade en elektrikerutbildning från sitt hemland, och hade validerats för detta i Sverige. Han hade dock ingen behörighet hos Elsäkerhetsverket.

En elinspektör gjorde efter en anmälan tillsyn i den aktuella fastigheten och kunde konstatera att det rörde sig om elinstallationsarbete som kräver auktorisation, något egenföretagaren alltså inte hade.

Det konstaterades vidare att egenföretagaren bytt ut en kabel till fel storlek och missat att göra en belastningsberäkning.

Egenföretagaren erkände brott och dömdes till dagsböter för brott mot ellagen.

T
useless useless skrev:
Vad säger lagen då om att återanvända ett dolt rör som någon (troligen en elinstallatör, men inte säkert) har dragit för ett okänt antal år sedan?
Eftersom flera verkar vara säkra på att man inte får det så borde det väl vara reglerat någon stans?
Finns inga sådana domar, Det vi såg på Filmen med Svanströms el är således helt riktigt utfört. domar handlar inte om rör utan om installation av själva kabel , om den är rätt utförd eller inte, finns inget mellanting.
Ansvaret ligger hos den som har auktorisation.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
E
T Takläggare skrev:
Finns inga sådana domar, Det vi såg på Filmen med Svanströms el är således helt riktigt utfört. domar handlar inte om rör utan om installation av själva kabel , om den är rätt utförd eller inte, finns inget mellanting.
Ansvaret ligger hos den som har auktorisation.
Finns ju olika metoder för att försäkra sig om att lagda rör ligger korrekt och varaktigt.

Men i vissa fall blir det ett beräknat risktagande.

useless useless skrev:
Självklart finns det klåpare som gör fel, men varför utgår alla ni i branschen från att en hemmapulare alltid gör alla fel som finns medans en elinstallatör aldrig gör några fel?

Om vi backar tillbaks till huvudfrågan så är det ju inte ens säkert att det är någon hemmapulare inblandad. Det räcker med ett några decennier gammalt hus för att det ska saknas fullständig dokumentation över varje detalj och ändring i elanläggningen. Om då kravet från alla seriösa elfirmor är att man river alla väggar för att frilägga all kanalisation så undrar jag hur dom klarar av att få jobb över huvud taget?
Eftersom folk har svårt med läsförståelsen så upprepar vi det ännu en gång då. Snart börjar jag med copy paste för detta börjar bli idiotiskt att svara på samma saker tusen ggr.
Elinstallationen i ett gammalt hus är godkänt, när du flyttar in i ett nytt hus då är bygget godkänt av utföraren.
Förstår du vad detta innebär? Du får alltså inte flytta in före alla tillstånd på bygget är intygade.

Det spelar ingen roll om du kopplar rätt eller fel, det finns ändå inga papper som bevisar att du utfört kontroller eller vilka kontroller som utförts.
Privatpersoner installerar således i blindo ovetandes om ifall livsviktiga saker som utlösningsvillkor faktiskt är uppfyllda.

Om alla utan licens låter bli el så blir det betydligt mindre elfel.
OAVSETT OM DU KOPPLAT RÄTT SÅ VILL INGEN ELFIRMA BLI DRABBAD AV EN REKLAMATION ELLER FÅ EN STÄMNING FRÅN FÖRSÄKRINGSBOLAG för något du orsakat.
Det kan du väl ändå begripa?
Varför är branschen negativa mot hemmapulare som drar el?
JA vad tror du själv?
Ni utsätter företag för risker som reklamationer, skadestånd och yrkesförbud och andra människor för livsfara.

Jag gissar att du är en av dom som drar el själv och tycker du gör det bra?
Detta handlar väl inte om vad som är rätt och fel för du vet ju redan att det är otillåtet?
Är det argument och kryphål du vill ha så du kan fortsätta fulkoppla med bättre samvete?
Det är ditt hem och din familj som kommer drabbas om det börjar brinna.

Jag bryr mig inte vad du gör. Jag har bara som mål att upplysa och följa lagarna själv så jag slipper bli drabbad av rättsliga påföljder.
Om du hamnar i rätten skiter jag fullständigt i.

Krav på att riva väggen? Var hittar du stöd för detta?
Varför behövs väggen rivas? För inspektion?
VArför behövs inspektion, är inte rörvägen utfört enligt standard av behörig ilstallatör?
Om lagen följs så finns bara godkända installationer.
Folk vill ha elektriker som målvakter och det är livsfarligt att sätta sig i den knipan, det förstår du också.

Om alla installationer är utförda lagligt behöver vi inte oroa oss för allvarliga fel eller öppna väggar. Det är ni här inne som inbillat er att vi måste öppna väggar, om vi allvarligt misstänker ett grovt fel så kanske vi skulle kräva detta men en tränad yrkesman ser direkt om något avviker från standard. Avviker det allvarligt tackar vi nej direkt.
Avviker det måttligt kanske någon kräver få inspektera installationen men det är extremt sällsynt.
Många här inne tror att elfirmorna står på kö med mössan i hand för att hjälpa privatkunder, verkligheten är att dom stora elfirmorna inte vill jobba alls med privatkunder. Dom sätter medvetet höga priser för att bli kvitt dessa kunder och slippa tjafs med reklamationer.

Upprepar igen då alldeles för många missar detta.
Har du inte licens då ska du låta bli. Om du väljer att bryta mot lagen, gör det då och sluta gnäll om saken. Du får ta konsekvenserna den dagen nåt händer. Kräver din elektriker att få se vad du har gjort innan han vill åta sig uppdraget då är det så.
Det handlar om att utesluta alla tvivel att något kan gå allvarligt fel.

Hur vet man då att rördragning är ok? Ser huset orört ut så utgår jag från att allt är orginal. Jag vet ju inte till 100% men det är en riskbedömning jag gör från det jag kan se och jag ser direkt om något avviker som väcker misstankar.
Dessutom har man blivit ganska bra genom åren på att läsa av kunder som ljuger.
Sen är det inte per automatik jag som åker dit om huset brinner men risken finns att försäkringsbolag, vi kan kalla dom länsförsäkringar, försöker göra elektrikern till syndabock.

Angrip inte mig för för hur lagen är skriven!
Dessutom är jag snäll och låter folk hjälpa till med enklare grejer om dom följer instruktioner och jag är på plats och kan kontrollera.
Jag tackar också nej till jobb om det ser för illa ut. Jag krävde en gång att kunden skulle kontakta sitt försäkrinsgbolag för att få ett friskrivningsavtal om jag skulle kunna hjälpa honom. Kunden hade kunnat få hjälp om han valt att kontakta sitt f-bolag men valde att inte göra detta, gissa varför.
Jag har också nekat kund intyg på att hennes anläggning var elsäker då elnätsbolaget krävde intyg för att slå på strömmen efter misstankar från deras sida.
Eftersom jag är snäll försökte jag hjälpa kvinna men fick till slut inse att bristerna var så omfattande pga allt hemmapul att det skulle kosta 6-siffrigt att åtgärda.
Hon hade inte såna pengar och jag kan inte ta risken att bli stämd om huset tar eld.
Jag efterskänkte 6h arbete den dagen och en resa på 8mil tor för jag tyckte synd om henne.
El är ingen lek, det är allvar!

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag efterfrågar egentligen inga svar från din sida, jag vill bara inte att ett antal påstående som du kommer med ska få vara oemotsagda, de stämmer nämligen inte.
Tex detta från tidigare inlägg:

Och även nu detta:

Du måste skilja på handling och resultat.

Om ditt resonemang skulle stämma så skulle det alltså finns lagstöd för att en myndighet (tex polis, åklagare och/eller domstol) skulle kunna utfärda ett förbud att använda (eller kanske även äga?) en fullt fungerande elanläggning utan brister, och detta enbart pga att anläggningen var utförd av någon som inte hade laglig rätt att utföra den?
Detta är ju så klart absurt.

Utöver detta så har vi ju även faktumet att ingen, inte ens du, med säkerhet kan titta på en fullt fungerande, säker elanläggning och avgöra om personen/personerna som utfört jobbet att upprätta anläggningen gjorde detta lagligt eller inte. Det kan ju handla om en person som hela dagarna nyinstallerar under ett EKP, men just den här installationen utfördes utanför arbetstid. I ena fallet är det lagligt och i andra fallet olagligt, vem kan se skillnad på det färdiga resultatet?
Men en korrekt utförd installation och en laglig installation är väl 2 olika saker?
En olaglig installation uppfyller inte lagkraven.

För att installationen ska vara godkänd måste den ju vara laglig, eller???
Jag skulle kunna operera människor men jag skulle sannolikt få myndigheterna på mig och skadeståndskrav om jag gjorde det även om jag gjorde det bra.

E
L lars80 skrev:
Men en korrekt utförd installation och en laglig installation är väl 2 olika saker?

Jag skulle kunna operera människor men jag skulle sannolikt få myndigheterna på mig och skadeståndskrav om jag gjorde det även om jag gjorde det bra.
Inte lönt du fortsätter, här på forumet finns en hårdför kärna om säg 10-20 användarnamn, vi kan kalla dessa EHP, argument biter ingalunda på dessa. Du såg ju själv mitt exempel med körkort, ingen respons.

Det handlar blott om insamlade av argument som sammanfattas vid deras möte i syfte att bemötas och slås hål på. Detta för att döva sina egna samveten troligen.
Men olyckor förlåter inte

• Gilla
lars80
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Detta för att döva sina egna samveten troligen.
Men olyckor förlåter inte[/QUOTE]
Du är för rolig.
Ditt lilla kåseri, är som hämtat från ett frikyrkoblad:D. Tack för dagens första skratt.

Redigerat:
T
L lars80 skrev:
Eftersom folk har svårt med läsförståelsen så upprepar vi det ännu en gång då. Snart börjar jag med copy paste för detta börjar bli idiotiskt att svara på samma saker tusen ggr.
Elinstallationen i ett gammalt hus är godkänt, när du flyttar in i ett nytt hus då är bygget godkänt av utföraren.
Förstår du vad detta innebär? Du får alltså inte flytta in före alla tillstånd på bygget är intygade.

Det spelar ingen roll om du kopplar rätt eller fel, det finns ändå inga papper som bevisar att du utfört kontroller eller vilka kontroller som utförts.
Privatpersoner installerar således i blindo ovetandes om ifall livsviktiga saker som utlösningsvillkor faktiskt är uppfyllda.

Om alla utan licens låter bli el så blir det betydligt mindre elfel.
OAVSETT OM DU KOPPLAT RÄTT SÅ VILL INGEN ELFIRMA BLI DRABBAD AV EN REKLAMATION ELLER FÅ EN STÄMNING FRÅN FÖRSÄKRINGSBOLAG för något du orsakat.
Det kan du väl ändå begripa?
Varför är branschen negativa mot hemmapulare som drar el?
JA vad tror du själv?
Ni utsätter företag för risker som reklamationer, skadestånd och yrkesförbud och andra människor för livsfara.

Jag gissar att du är en av dom som drar el själv och tycker du gör det bra?
Detta handlar väl inte om vad som är rätt och fel för du vet ju redan att det är otillåtet?
Är det argument och kryphål du vill ha så du kan fortsätta fulkoppla med bättre samvete?
Det är ditt hem och din familj som kommer drabbas om det börjar brinna.

Jag bryr mig inte vad du gör. Jag har bara som mål att upplysa och följa lagarna själv så jag slipper bli drabbad av rättsliga påföljder.
Om du hamnar i rätten skiter jag fullständigt i.

Krav på att riva väggen? Var hittar du stöd för detta?
Varför behövs väggen rivas? För inspektion?
VArför behövs inspektion, är inte rörvägen utfört enligt standard av behörig ilstallatör?
Om lagen följs så finns bara godkända installationer.
Folk vill ha elektriker som målvakter och det är livsfarligt att sätta sig i den knipan, det förstår du också.

Om alla installationer är utförda lagligt behöver vi inte oroa oss för allvarliga fel eller öppna väggar. Det är ni här inne som inbillat er att vi måste öppna väggar, om vi allvarligt misstänker ett grovt fel så kanske vi skulle kräva detta men en tränad yrkesman ser direkt om något avviker från standard. Avviker det allvarligt tackar vi nej direkt.
Avviker det måttligt kanske någon kräver få inspektera installationen men det är extremt sällsynt.
Många här inne tror att elfirmorna står på kö med mössan i hand för att hjälpa privatkunder, verkligheten är att dom stora elfirmorna inte vill jobba alls med privatkunder. Dom sätter medvetet höga priser för att bli kvitt dessa kunder och slippa tjafs med reklamationer.

Upprepar igen då alldeles för många missar detta.
Har du inte licens då ska du låta bli. Om du väljer att bryta mot lagen, gör det då och sluta gnäll om saken. Du får ta konsekvenserna den dagen nåt händer. Kräver din elektriker att få se vad du har gjort innan han vill åta sig uppdraget då är det så.
Det handlar om att utesluta alla tvivel att något kan gå allvarligt fel.

Hur vet man då att rördragning är ok? Ser huset orört ut så utgår jag från att allt är orginal. Jag vet ju inte till 100% men det är en riskbedömning jag gör från det jag kan se och jag ser direkt om något avviker som väcker misstankar.
Sen är det inte per automatik jag som åker dit om huset brinner men risken finns att försäkringsbolag, vi kan kalla dom länsförsäkringar, försöker göra elektrikern till syndabock.

Angrip inte mig för för hur lagen är skriven!
Dessutom är jag snäll och låter folk hjälpa till med enklare grejer om dom följer instruktioner och jag är på plats och kan kontrollera.
Jag tackar också nej till jobb om det ser för illa ut. Jag krävde en gång att kunden skulle kontakta sitt försäkrinsgbolag för att få ett friskrivningsavtal om jag skulle kunna hjälpa honom. Kunden hade kunnat få hjälp om han valt att kontakta sitt f-bolag men valde att inte göra detta, gissa varför.
Jag har också nekat kund intyg på att hennes anläggning var elsäker då elnätsbolaget krävde intyg för att slå på strömmen efter misstankar från deras sida.
Eftersom jag är snäll försökte jag hjälpa kvinna men fick till slut inse att bristerna var så omfattande pga allt hemmapul att det skulle kosta 6-siffrigt att åtgärda.
Hon hade inte såna pengar och jag kan inte ta risken att bli stämd om huset tar eld.
Jag efterskänkte 6h arbete den dagen och en resa på 8mil tor för jag tyckte synd om henne.
El är ingen lek, det är allvar!
Risker finns inom allt med hus, kanske en kund river en bärande mellanvägg som är mycket vanligt, eller ta bara i år , tak i Östersund rasa in, då Audi bilhall , en relativt ny byggd sådan, eller Kiruna en idrottshall rasa in skador inga, men personskador kunde varit omfattade, liknande tak konstruktioner finns i hela landet, men vem blir skyldig?
Liknande är det med din el.
Men visst en 0-tolerans skulle vara optimalt , vare sig du jobbar inom bygg eller el.
Ska man straffa folk som gör fel? ev ta konstruktörer som rita hallarna ,ge dom fängelse, låta dom vara personligt ansvariga för sina fel. Du tror inte lagen om el handlar om liknande ansvar?

L Luugen skrev:
Eftersom att jag som privatperson får köpa allt material har jag tolkat det som att det är ok att installera själv och staten tycker med all sannolikhet att det är ok att några få gör så.
Är det förbjudet att installera själv och man från statens synvinkel verkligen vill förhindra det bör man ju rimligtvis förbjuda försäljning av material till privatpersoner.
Det mesta av elmaterialet som finns att köpas behöver inte ingå i en fast starkströmsanläggning utan kan dels ingå i svagströmsanläggning och/eller i en apparat som ansluts med stickpropp.

K karlmb skrev:
Dessa paragrafer avser starkström.
I hemmen har vi väl svagström?
NEJ! I hemmen har vi starkström nästan överallt!!!
Varenda vägguttag/lamputtag innehåller starkström!!!

E
Demmpa Demmpa skrev:
NEJ! I hemmen har vi starkström nästan överallt!!!
Varenda vägguttag/lamputtag innehåller starkström!!!
Påståendet är inte fel. Det finns även svagström i hemmet normalt sett. Larm, tele, nätverk med mera.

L lars80 skrev:
Om fastigheten har bytt ägare säg fyra gånger på säg 50 år (hus från början av 70-taket).
Där alla uttag mm är utbytta, där alla tapeter mm har blivit utbytta x antal ggr, där köket är utbytt, där badrummen är renoverade mm.

Hur ser du att all el är utförd av behöriga personer?

• Gilla
jorblad
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Nej, en felfri, fullt fungerande installation är både laglig och korrekt oavsett vem som har utfört den.

L lars80 skrev:
Läs #556, det finns inga lagkrav som reglerar huruvida en elinstallation är olaglig pga personen som utfört den.
Är du av annan åsikt så får du gärna hänvisa till den lagen.

L lars80 skrev:
Åter igen, du måste skilja på handling och färdigt resultat. En fysisk elinstallation kan vara både godkänd och laglig oavsett vem som utfört den.

L lars80 skrev:
Ja, det är antagligen olagligt att operera människor utan adekvat utbildning/certifiering.
MEN, människan som du har opererat kommer ju inte att bli olaglig bara för att du som utförde operationen begick ett brott. Stygnen som du använt för att sy ihop snittet med är inte olagliga.

• Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Påståendet är inte fel. Det finns även svagström i hemmet normalt sett. Larm, tele, nätverk med mera.
Jo påståenden är felaktigt eftersom det påståendet gäller ”all” el i hemmet.

L Luugen skrev:
Hej,
Intressant tråd som är ett resultat av en dålig utformad lag.
Eftersom att jag som privatperson får köpa allt material har jag tolkat det som att det är ok att installera själv och staten tycker med all sannolikhet att det är ok att några få gör så.
Är det förbjudet att installera själv och man från statens synvinkel verkligen vill förhindra det bör man ju rimligtvis förbjuda försäljning av material till privatpersoner.

Jämför med receptbelagd medicin.
Tänk om all skulle få köpa receptbelagd medicin fritt men endast bruka med ett utfärdat recept. Typ så ellagen ser ut.
Man får köpa och äga en bil utan körkort men man får inte köra den.

Man får dessutom byta eluttag och en del annat, men inte nyinstallera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.