Men hur är det mellan Elbolagets skåp och Fasadskåp?
Får jag eller markentreprenören gräva ner tomrör för eldragning mellan elskåp och fasad?
Måste det vara elbolaget som drar kablen i röret, eller räcker det med att de kopplar in en kabel någon annan har dragit?

Eltel kommer att byta mätare hos mig imorgon, skall jag be dem visa intyg över behörighet? :)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Läst lite här på forumet
Då jag är elinstallatörer sedan länge
Har jag sett en del som inte borde varit driftsatt av folk som tror sig har ”kunskap”

1 : viktigaste som elfirmor gör egenkontroll dokumenterad
2 : alla beräkningar med laster och dylikt.
3: lämna över anläggningen till ägaren med ett dokument att allt är ok det datumet som den lämnas över.
4 : Nu kommer det viktigaste ägaren av elanläggningen är ju husägaren och det ligger på denne att anläggningen sköts och underhålls och att inget ”olagligt” kopplas in för då blir ju ägaren som begår lagbrott och inte elfirman.
Tack o hej och lej riktiga elektriker det är inte så dyrt och ni sparar mycket slit av erat hår.

mvh
Jocke

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför är du intresserad av denna fråga? Jag tror fortfarande att du har en annan poäng med detta. Spit it out! Har du en massa oanvända rör?
Nej, jag har mest utanpåliggande kablar...
Jag är intresserad av paradoxen i lagarna och reglerna och tänkte undvika att smutsa ner andra trådar som vidrör ämnet. Flera gånger har insatta medlemmar tydligt svarat att en elektriker inte får använda t ex ett rör som eventuellt skulle kunna vara ditsatt av en lekman. Det borde alltså finnas ett regelverk som reglerar detta? I regelverket borde det framgå hur en elinstallatör ska gå tillväga för att avgöra att en lekman utfört installationen respektive hur anläggningsägaren kan intyga att en behörig har gjort den.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Eltel kommer att byta mätare hos mig imorgon, skall jag be dem visa intyg över behörighet? :)
Nej behövs inte deras ansvar då elbolaget äger fram till mätaren

B
useless useless skrev:
Ja, att det är olagligt att installera saker utan rätt auktorisation etc är det ingen tvekan om. Frågan är vad som gäller i nästa steg så att säga. Är det förbjudet för elinstallatören att använda tomrören, den oinkopplade ledningen, etc (under förutsättning att det är rätt sorts material på rätt plats förlagt på rätt sätt såklart)?
Elinstallatören kan väl inte ens kräva in några bevis för huruvida det är en annan elinstallatör som har gjort det förberedande jobbet eller inte?
Sen är det såklart fritt fram för installatören att tacka nej till ett jobb om vederbörande känner sig osäker på förutsättningarna, men det är ju inte samma sak som att jobbet inte får utföras som flera på forumet hävdar.
Nej, handlingen att sätta upp rören för elinstallation kan var olaglig, men aldrig resultatet, det är ju där och är det gjort enligt praxis är det ju inte nåt fel på det. En installation är alldrig olaglig, bara handlingen att göra den då den installerades....

B
useless useless skrev:
Nej, jag har mest utanpåliggande kablar...
Jag är intresserad av paradoxen i lagarna och reglerna och tänkte undvika att smutsa ner andra trådar som vidrör ämnet. Flera gånger har insatta medlemmar tydligt svarat att en elektriker inte får använda t ex ett rör som eventuellt skulle kunna vara ditsatt av en lekman. Det borde alltså finnas ett regelverk som reglerar detta? I regelverket borde det framgå hur en elinstallatör ska gå tillväga för att avgöra att en lekman utfört installationen respektive hur anläggningsägaren kan intyga att en behörig har gjort den.
Klart de får använda det, om de tror det är ok. ROT jobb görs ju hela tiden på gamla installationer när de inte har nån aning om vem som gjort det från början.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
E eljockeorust skrev:
Tack o hej och lej riktiga elektriker det är inte så dyrt och ni sparar mycket slit av erat hår.
Tyvärr är det inte så enkelt alla gånger. Skulle dra om all el i hela huset (ca 90 kvm) för några år sedan och av de fåtalet firmor som ens svarade på en offertförfrågan så svarade de att jobbet var för litet och för långt bort för att de skulle åta sig det. Då bor vi ca 25 min från en storstad och hade inte haft problem med att betala för restiden, men det hjälpte inte. Även en vän som bor inne i stan fick samma svar när de skulle dra om en del. Så även om man vill ta in riktiga elektriker så kan man tyvärr bli tvingad att göra jobbet själv, i alla fall här :(

• Gilla
Ivrig och 2 till
  • Laddar…
Det var ju tråkigt
Det problemet har vi inte på västkusten än vad jag vet

• Gilla
John Christer
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag är intresserad av paradoxen i lagarna
Det finns ingen paradox. Så som lagen är skriven finns inga olagliga elinstallationer, och de menar då också att det inte finns några felaktiga installationer. Finns det tomrör så visst kan en elfirma använda dem, för det är endast elfirmor som får installera tomrör för el. Det är dock inte prövat vilken anläggningskännedom en elfirma måste skaffa sig i tveksamma fall.

useless useless skrev:
Det borde alltså finnas ett regelverk som reglerar detta?
Elsäkerhetsverket har sedan många år ansett det olagligt att slutföra en arbete som en obehörig har påbörjat. Men det har aldrig prövats vad jag vet. Dock är ju de flesta elfirmor av samma uppfattning som ELSV.

Så återigen vadan detta intresse i denna fråga? Vi kommer aldrig att få ett juridiskt korrekt svar, bara tolkningar.

Så den som vill få något inkopplat bör kontakta en elfirma i förväg - det är paradoxfritt.

E eljockeorust skrev:
Läst lite här på forumet
Då jag är elinstallatörer sedan länge
Har jag sett en del som inte borde varit driftsatt av folk som tror sig har ”kunskap”

1 : viktigaste som elfirmor gör egenkontroll dokumenterad
2 : alla beräkningar med laster och dylikt.
3: lämna över anläggningen till ägaren med ett dokument att allt är ok det datumet som den lämnas över.
4 : Nu kommer det viktigaste ägaren av elanläggningen är ju husägaren och det ligger på denne att anläggningen sköts och underhålls och att inget ”olagligt” kopplas in för då blir ju ägaren som begår lagbrott och inte elfirman.

mvh
Jocke
Nåja. Vettiga elektriker väl inte jättebilliga, speciellt med tanke på deras påslag på material. Orsakar nog mer slit i håret dels för att få hem en vettig elektriker + prissättningen. Men detta är lite väl OT :)

OnT: Rent hypotetiskt, ifall en elektriker väljer att ta matning till ett badrum från ett ställe där husägaren har pulat själv. Hur långt sträcker sig det ansvaret för elektrikern? Hela vägen ut till centralen? Eller enbart där han valt att ta matning ifrån?

E eljockeorust skrev:
Nej behövs inte deras ansvar då elbolaget äger fram till mätaren
Nej, elbolaget svarar för ledningar fram till huvudsäkring, (dock inte säkringhållaren).
Säkringshållare, huvudsäkring och ledningar fram till mätaren hör till huset. Byte av mätare kräver inte el-behörighet då det går in under sånt du kan göra själv under förutsättning att du har kunskap. Däremot får du inte bryta piomberingar (läs ditt elavtal).

tommib
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, elbolaget svarar för ledningar fram till huvudsäkring, (dock inte säkringhållaren).
Säkringshållare, huvudsäkring och ledningar fram till mätaren hör till huset. Byte av mätare kräver inte el-behörighet då det går in under sånt du kan göra själv under förutsättning att du har kunskap. Däremot får du inte bryta piomberingar (läs ditt elavtal).
Jaså? Kan du peka på exakt vilket av undantagen som innefattar mätare i ELSÄK-FS?

Den som vill veta helt säkert kan ju dra lite tomrör och sen anmäla sig själv till polisen så får vi andra se vad som händer........enligt lagen så är det ju ett brott så jag antar att de tar det på fullaste allvar.
Antagligen så kommer de bara ligga dubbelvikta av skratt.........Så stor betydelse har den lagen för i det stora hela så kommer den bara ha avskräckande effekt. Man styr bort folk från att röra sånt själv för man får ju inte. Sen att det ändå är folk som gör det gör ju inte att det händer nåt för det.....

S Stefan1972 skrev:
Den som vill veta helt säkert kan ju dra lite tomrör och sen anmäla sig själv till polisen så får vi andra se vad som händer....
För att passa trådens frågeställning så ska man i så fall dra lite tomrör, anlita en elinstallatör som drar tråd i dom och då polisanmäla installatören.
Vad borde hända då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.