110 563 läst ·
827 svar
111k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
Jag har inte denna skrift, och jag tror inte att just elmätare står upptaget som exempel.
Du kan byta eluttag, strömbrytare mm så länge du inte ändrar i anläggningen i övrigt. Och att du har kunskap om det du gör. Elmätare är inget annorlunda än ett eluttag och därmed en sådan utrustning som kan ingå i mm. Detta enligt ansvarig elmätarbytare där jag bor. De har historiskt inte heller fullt ut använt behöriga elektriker till mätarbyten. Men det var förr. Numera har man ändrat på det. Inte för att man måste utan för att det ingår som en del i ett program avsett att utveckla verksamheten.
Jag är inte på något sätt förespråkare för att amatörer ska fixa själva med sin el. Utan tvärtom. Jag är däremot fascinerad av diskussionen kring ämnet, där man ibland menar att den som pillar det minsta på elen är en brottsling och ska polisanmälas. Regelverket är inte helt tydligt och än värre blir det med allehanda tolkningar av olika slag.
Vissa handlingar kan vara starkt olämpliga, men är därmed inte olagliga. Ett (kanske klent men ändå) exempel är ju att elinstallationsmaterial säljs helt fritt till vemsomhelst. Vem är tänkt att använda detta? Hur tänker Svensson då?
Du kan byta eluttag, strömbrytare mm så länge du inte ändrar i anläggningen i övrigt. Och att du har kunskap om det du gör. Elmätare är inget annorlunda än ett eluttag och därmed en sådan utrustning som kan ingå i mm. Detta enligt ansvarig elmätarbytare där jag bor. De har historiskt inte heller fullt ut använt behöriga elektriker till mätarbyten. Men det var förr. Numera har man ändrat på det. Inte för att man måste utan för att det ingår som en del i ett program avsett att utveckla verksamheten.
Jag är inte på något sätt förespråkare för att amatörer ska fixa själva med sin el. Utan tvärtom. Jag är däremot fascinerad av diskussionen kring ämnet, där man ibland menar att den som pillar det minsta på elen är en brottsling och ska polisanmälas. Regelverket är inte helt tydligt och än värre blir det med allehanda tolkningar av olika slag.
Vissa handlingar kan vara starkt olämpliga, men är därmed inte olagliga. Ett (kanske klent men ändå) exempel är ju att elinstallationsmaterial säljs helt fritt till vemsomhelst. Vem är tänkt att använda detta? Hur tänker Svensson då?
Nej, du får inte byta elmätare som lekman och privatperson och det är helt ok för en firma att ha icke-behöriga elektriker för att göra jobbet. Tidigare jobbade dom under överinseende av en behörig och numera ingår dom i företagets egenkontrollprogram.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jo det är ju sant men i stora drag så är det väl den privata sektorn som är mest intressant för det är ju den man vill styra upp. Om inte kalle får dra nå rör och aldrig gör det så kommer ju de seriösa firmorna aldrig att behöva fundera ett steg längre. Det bästa är ju att företagen helt enkelt säger nej men gör man det så är det alltid nån annan som tar jobbet och det är väl där skon klämmer.useless skrev:
Inom bilbranschen där jag är själv börjar det ju komma på bred front att många större verkstäder skriver på kvitton att de avsäger sig alla former av ansvar och garantier om kunden har med sig egna reservdelar och det är helt riktigt och även prövat som rättssak om jag förstod saken rätt i nån tidning. Var nå stort motorhaveri eller vad det var på nån dyr bil och kunden hade tillhandahållit egna delar som sen visade sig orsaka ett haveri.
S Stefan1972 skrev:
Det är det här som är själva kärnan. Hur ska företaget veta vem som har dragit rören och vilken kompetens den personen hade?
Visst, rent praktisk kollar väl firman om rören och dragningen ser ok ut och använder dom om det går annars låter dom bli. Men eftersom flera hävdar att firman inte får och hänvisar till Elsäkerhetslagen så måste det finnas något juridiskt hinder. Och ur en juridisk synvinkel räcker det inte att säga att rören såg ok ut - Det är samma sak som att man skulle slippa fortkörningsböter för att man trots allt körde ganska bra.
Kalle kan ju t ex säga att det var en behörig elektriker som drog rören, men han har tappat bort kvittot och glömt namnet.
Kalle kan säga att rören har suttit där så länge han kan minnas och inte har någon aning om vem som har dragit dom.
Innebär det, rent juridiskt, att dom rören aldrig någonsin går att använda i starkströmsanläggningen?
Borde kanske ha lagt tråden i juridikdelen istället...
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det blir ju en bedömningssak av den som ska installera. Är ju omöjligt att göra nå klara regler av det för lagen fungerar ju inte så iallafall. Det är ju inte så att det blir fängelse, vatten och bröd i samtliga fall bara för att det finns en lag.
Sluta nu och håll på gissa och få det att låta som att du vet.lilytwig skrev:
Jag har inte denna skrift, och jag tror inte att just elmätare står upptaget som exempel.
Det är inte alls tillåtet att byta elmätare som vanlig privatperson eller så.
Det krävs minst auktorisation AL, eller ingå i ett registrerat installationsföretags egenkontrollprogram, eller vad som kan vara motsvarande för en elleverantör (ty de arbetar kanske endast på egen anläggning och har ett litet annorlunda regelverk).
Dessutom är elmätaren elbolagets egendom, och de blir skitsura på alla som fingrar på deras prylar, det kanske helt slutar komma el och inkallelse till tingsrätten om man inte passar sig.
OK, om 16A begränsar då är det klart besked. Och anläggningar med max 16 A är ju ganska ovanligt, men det finns sådana också.useless skrev:
Självklart händer inget och kan inte heller göra det. Vad är det som gör att det inte sen alla trådar på samma tema går att skilja på felet vid "obehöriga" utförandet och icke problemet att senare använda dem? Och nu menar jag inte dig useless utan generellt i de här fallen.useless skrev:
Enda som lite i närtid mer klarställts är ju i så fall sk anläggningskännedomen men den är knappast beroende av ev hempul
Nej, det är inte alla mätare som är elbolagets egendom. Det finns gott om privat ägda ochså. På campingar, i fritidsfordon, i laddstationer, solcellsanläggningar mm.Mikael_L skrev:
Sluta nu och håll på gissa och få det att låta som att du vet.
Det är inte alls tillåtet att byta elmätare som vanlig privatperson eller så.
Det krävs minst auktorisation AL, eller ingå i ett registrerat installationsföretags egenkontrollprogram, eller vad som kan vara motsvarande för en elleverantör (ty de arbetar kanske endast på egen anläggning och har ett litet annorlunda regelverk).
Dessutom är elmätaren elbolagets egendom, och de blir skitsura på alla som fingrar på deras prylar, det kanske helt slutar komma el och inkallelse till tingsrätten om man inte passar sig.
Sen kan dom nog bli sura från elbolagets sida om du bryter deras plomberingar, men det handlar om debitering snarare än elsäkerhet.
Återigen, jag propagerar inte för att okunniga ska pilla på elen. Tvärt om. Är mer intresserad av diskussionen som förs i olika forum där det förekommer väldigt ensidiga och bestämda åsikter i frågan.
Det gör den här "frun"! Du skulle älska våra uthus där gamla fina ledningar sitter kvar, sida vid sida med de nyinstallerade! Vackert så man blir tårögd!J Jocke Best skrev:
J Jocke Best skrev:
Finns varken kärna eller något annat här, som sagt vad är det du söker? Finns naturligtvis inget som överhuvudtaget hindrar någonsin att använda vilket material som helst i sin installation. Även sånt helt utom praxis bara man själv dokumenterar och kan ansvara i alla led sett till i första hand de olika säkerhetsaspekterna. Detta är något väldigt enkelt, jordnära, realt så för all del lägg gärna in det i juridikdelen så kan det fortsätta in absurdum där som vanligt.useless skrev:
Det är det här som är själva kärnan. Hur ska företaget veta vem som har dragit rören och vilken kompetens den personen hade?
Visst, rent praktisk kollar väl firman om rören och dragningen ser ok ut och använder dom om det går annars låter dom bli. Men eftersom flera hävdar att firman inte får och hänvisar till Elsäkerhetslagen så måste det finnas något juridiskt hinder. Och ur en juridisk synvinkel räcker det inte att säga att rören såg ok ut - Det är samma sak som att man skulle slippa fortkörningsböter för att man trots allt körde ganska bra.
Kalle kan ju t ex säga att det var en behörig elektriker som drog rören, men han har tappat bort kvittot och glömt namnet.
Kalle kan säga att rören har suttit där så länge han kan minnas och inte har någon aning om vem som har dragit dom.
Innebär det, rent juridiskt, att dom rören aldrig någonsin går att använda i starkströmsanläggningen?
Lagar är principbaserade och är inte utformade som en fullständig och detaljerad förteckning över vad som är tillåtet och otillåtet. I de allra flesta fall är det av godo eftersom det ger utrymme att göra en rimlig tolkning av lagens andemening utifrån omständigheterna i varje enskild situation. Samtidigt innebär det att det är svårt att göra tvärsäkra bedömningar av vad som är lagligt eller ej i varje möjlig situation. En hel arme av jurister försörjer sig trots allt på att efter bästa förmåga tolka våra lagar I olika tillämpningar.useless skrev:
Och detta kommer inte få ett slutgiltigt svar förens en mål har gått hela vägen upp till högstadomstolen för ett prejudikat. Detta kommer då att kunna användas för framtiden.