110 563 läst ·
827 svar
111k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
Även om elektrikern sagt så betyder det inte att det är så lagstiftningen är utformad.H HeadQuaker skrev:När en vän byggde om köket så var hans morbror och hjälpte till. Han arbetar som elingenjör på ett vattenkraftverk i Finland. Vi drog alla rör och kablar färdigt men monteringen gjorde ett företag i bygden. Var lite svårt att hitta någon som kunde montera allt men till slut fick han tag på en. Elektrikern sa ordagrant att han endast svarar för installationsmaterialet, dvs han tar inget ansvar över rördragningen. Endast det som stod på kvittot var hans ansvar... inget annat. Om inte rördragning, material och så, finns på kvitto, så är det inte heller företagets ansvar. Enkelt och bra.
Nu vet jag inte angående lagbrott eller ej, men jag hade aldrig ens reflekterat över DEN aspekten heller!
Däremot är jag jättemedveten om att många elektriker VÄGRAR installera saker om man dragit rör själv (eller andra gjort), köpt vissa saker osv. Men det har, så vitt jag förstått, mer handlat om deras principer.. inte ”lagbrott”.
Däremot så är det ju både en säkerhetsfråga (försäkring.. olycka osv) och en hm.. ”jobbfråga”. De vill oftast att saker ska monteras på ett visst sätt, de använder vissa material som de är vana vid och de vill ju helst göra hela jobbet (såklart).
Det är ju inte alltid den bästa hemmapularen de stöter på ute på jobb..
Har full respekt för det, även om jag kan tycka att jag vill/kan dra mitttomma rör själv i väggen!
Vi har nyligen gjort två badrum.. med olika hantverkarteam - och jag var medveten om att elnisse inte nödvändigtvis ville koppla in andra teamets eldragningar i vårt proppskåp... jag sa flera ggr att det var okej om han inte ville (dvs tog inte förgivet att han ville) - men att vi gärna ville ha en egen propp till nya badrummets grejer..
Nu har vi en egen propp
Däremot är jag jättemedveten om att många elektriker VÄGRAR installera saker om man dragit rör själv (eller andra gjort), köpt vissa saker osv. Men det har, så vitt jag förstått, mer handlat om deras principer.. inte ”lagbrott”.
Däremot så är det ju både en säkerhetsfråga (försäkring.. olycka osv) och en hm.. ”jobbfråga”. De vill oftast att saker ska monteras på ett visst sätt, de använder vissa material som de är vana vid och de vill ju helst göra hela jobbet (såklart).
Det är ju inte alltid den bästa hemmapularen de stöter på ute på jobb..
Har full respekt för det, även om jag kan tycka att jag vill/kan dra mitttomma rör själv i väggen!
Vi har nyligen gjort två badrum.. med olika hantverkarteam - och jag var medveten om att elnisse inte nödvändigtvis ville koppla in andra teamets eldragningar i vårt proppskåp... jag sa flera ggr att det var okej om han inte ville (dvs tog inte förgivet att han ville) - men att vi gärna ville ha en egen propp till nya badrummets grejer..
Nu har vi en egen propp
Det var kanske t.o.m så.E eal skrev:Nu sitter jag och killgissar istället för att leta upp fakta, men mitt minne av uppsalafallet är att de blev stämda för att dem kopplat in anläggningen fastän dem visste att den var i dåligt skick.
Det finns ju grader i helvetet... Rätt stor skillnad på:
Koppla in något som man har kontrollerat så långt det går utan att finna fel.
Koppla in något som man inte vet något om.
Koppla in något man vet är dåligt
Det sista är något jag tycker att man faktisk har ett ansvar för om något händer.
/Andreas
Dvs att f-bolaget tyckte sig kunna bevisa detta ...
ah, du tänker på att skydda din rygg, jag tänker på att skydda liv, djur och egendom ...L Lucif3r skrev:
Dessutom, mitt svar kom nog mest sprunget utifrån denna mening skriven av dig:
"Är ju rätt svårt att upptäcka t ex en spik genom ett rör som kanske inte orsakar problem idag eller imorgon, men kan orsaka problem i framtiden."
Då tyckte jag väl att det inte var mindre dåligt ifall spiken/skruven åkte in senare ...
Men visst, även risken för framtida spikar går ju också att bedöma med öppna väggar.
Jag är definitivt inte av helt annan åsikt än dig, bara att det är bra att man förstår motivet varför man står för en eller annan åsikt.
useless skrev:
Ja, att det är olagligt att installera saker utan rätt auktorisation etc är det ingen tvekan om. Frågan är vad som gäller i nästa steg så att säga. Är det förbjudet för elinstallatören att använda tomrören, den oinkopplade ledningen, etc (under förutsättning att det är rätt sorts material på rätt plats förlagt på rätt sätt då skulle ju en elektriker inte kunna byt el lägga in en extra kabel någon stans el gå på en dosa etcsåklart)?
Elinstallatören kan väl inte ens kräva in några bevis för huruvida det är en annan elinstallatör som har gjort det förberedande jobbet eller inte?
Sen är det såklart fritt fram för installatören att tacka nej till ett jobb om vederbörande känner sig osäker på förutsättningarna, men det är ju inte samma sak som att jobbet inte får utföras som flera på forumet hävdar.
useless skrev:
Ja, att det är olagligt att installera saker utan rätt auktorisation etc är det ingen tvekan om. Frågan är vad som gäller i nästa steg så att säga. Är det förbjudet för elinstallatören att använda tomrören, den oinkopplade ledningen, etc (under förutsättning att det är rätt sorts material på rätt plats förlagt på rätt sätt såklart)?
Elinstallatören kan väl inte ens kräva in några bevis för huruvida det är en annan elinstallatör som har gjort det förberedande jobbet eller inte?
Sen är det såklart fritt fram för installatören att tacka nej till ett jobb om vederbörande känner sig osäker på förutsättningarna, men det är ju inte samma sak som att jobbet inte får utföras som flera på forumet hävdar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Så, har nån läst elsäkerhetslagen 2016:732?
Det har aldrig ansetts lagligt för en elfirma att koppla in en anläggningsdel som en obehörig har gjort. Elsäkerhetsverket har hotat med brott mot ellagen. Laglig grund för detta var tidigare oklart men blivit något tydligare i den nya elsäkerhetslagen med en specifik paragraf där elfirman ska se till att behörighetskragen följs. Hur som helst, detta är egentligen ganska ointressant.
I praktiken ser vi nog redan hur myndigheter och bransch tolkar denna lag. De har inte torrt på fötterna om de kopplar in saker till höger o vänster och varken vågar eller vill göra så. Elsäkerhetsverkets handbok talar om anläggningskännedom.
Inte ens om man inte kommer med bullar i förväg så är det klockrent lagligt för en elfirma att "lägga ut" en del av arbetet på innehavaren. Det kräver ju att firman har lite koll på kompetensen och skriver in villkoren i EKPn. Men man kan ju fråga.
Så vad alla dessa trådar handlar om är just att ta kontakt med en elfirma i förväg. Det kan bli svårt att hitta någon i efterhand som vill ta jobbet, även om allt är synligt och inspekterbart.
Det har aldrig ansetts lagligt för en elfirma att koppla in en anläggningsdel som en obehörig har gjort. Elsäkerhetsverket har hotat med brott mot ellagen. Laglig grund för detta var tidigare oklart men blivit något tydligare i den nya elsäkerhetslagen med en specifik paragraf där elfirman ska se till att behörighetskragen följs. Hur som helst, detta är egentligen ganska ointressant.
I praktiken ser vi nog redan hur myndigheter och bransch tolkar denna lag. De har inte torrt på fötterna om de kopplar in saker till höger o vänster och varken vågar eller vill göra så. Elsäkerhetsverkets handbok talar om anläggningskännedom.
Inte ens om man inte kommer med bullar i förväg så är det klockrent lagligt för en elfirma att "lägga ut" en del av arbetet på innehavaren. Det kräver ju att firman har lite koll på kompetensen och skriver in villkoren i EKPn. Men man kan ju fråga.
Så vad alla dessa trådar handlar om är just att ta kontakt med en elfirma i förväg. Det kan bli svårt att hitta någon i efterhand som vill ta jobbet, även om allt är synligt och inspekterbart.
Vad vill du säga med detta? Vad är poängen?useless skrev:
Jag antar att det är den här paragrafen du menar?Bo.Siltberg skrev:
24 § Ett elinstallationsföretag ska
1. utöva egenkontroll över arbetet enligt ett egenkontrollprogram som säkerställer att elinstallationsarbete utförs enligt de krav som ställs i denna lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen, och
2. se till att elinstallationsarbete endast utförs av en elinstallatör eller av någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 1.
Det avser väl företagets eget arbete? Ett elinstallationsföretag kan inte agera polis och kontrollera vilka andra utomstående personer som har utfört arbete på en anläggning.
Poängen är just att belysa problematiken kring att elinstallatören å ena sidan (enligt vissa) inte får befatta sig med saker som är installerade av någon okänd person med tvivelaktigheter kring behörigheten och å andra sidan säkert dagligen gör utökningar och ändringar i befintliga anläggningar.Bo.Siltberg skrev:
Om det nu är så att man inte får använda ett tomrör eller kopplingsdosa som någon okänd har monterat så måste väl det gälla hela anläggningen under hela dess livslängd? Dvs, man får inte återanvända ett enda rör eller koppingsdosa i ett 30 år gammal hus där det saknas dokumentation över vem som har gjort vad?
Tänker du på §24?Bo.Siltberg skrev:
Så, har nån läst elsäkerhetslagen 2016:732?
Jag är inte helt säker på att lagtolkningen går att dra såpass långt.
edit:
Men det har ju inte prövats i domstol mig veterligen, först då har vi någon praxis ...
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Så som lagen är utformad är varje anläggning korrekt efter att kontrollen före idrifttagning gjorts 
Det är ett problem.
Så som lagen är utformad ska en elfirma inte behöva ifrågasätta ifall en befintlig anläggning är korrekt. Man har ju svårt att kontrollera det som är osynligt och ska endast behöva bedöma ålder och slitage, men att det i grunden är korrekt enligt dåvarande föreskrifter.
Lagbrott gör ju denna situation okänd.
Oanvända rör med oklart syfte vet man ju ingenting om.
Lagparagraferna kan tolkas som att det är olagligt för en elfirma att koppla in något som det vet att en obehörig har installerat.
Det vore helt klart intressant att få dessa paragrafer prövade i rätten för att se var gränserna går, vad detta se till har för värde. Sedan kan ju elsäkerhetsverket göra sin helt egna bedömning ifall de ska dra in behörigheten eller förbjuda elfirman att verka. Vi kommer aldrig att kunna sätta nån rättspraxis i denna tråd... Så om jag hade en elfirma skulle jag inte våga pröva detta speciellt långt...
Klart är att verkligheten ser ut som den gör.
Det är ett problem.
Så som lagen är utformad ska en elfirma inte behöva ifrågasätta ifall en befintlig anläggning är korrekt. Man har ju svårt att kontrollera det som är osynligt och ska endast behöva bedöma ålder och slitage, men att det i grunden är korrekt enligt dåvarande föreskrifter.
Lagbrott gör ju denna situation okänd.
Oanvända rör med oklart syfte vet man ju ingenting om.
Lagparagraferna kan tolkas som att det är olagligt för en elfirma att koppla in något som det vet att en obehörig har installerat.
Det vore helt klart intressant att få dessa paragrafer prövade i rätten för att se var gränserna går, vad detta se till har för värde. Sedan kan ju elsäkerhetsverket göra sin helt egna bedömning ifall de ska dra in behörigheten eller förbjuda elfirman att verka. Vi kommer aldrig att kunna sätta nån rättspraxis i denna tråd... Så om jag hade en elfirma skulle jag inte våga pröva detta speciellt långt...
Klart är att verkligheten ser ut som den gör.
Varför är du intresserad av denna fråga? Jag tror fortfarande att du har en annan poäng med detta. Spit it out! Har du en massa oanvända rör?useless skrev:
Om man ska hårddra tolkningen av bestämmelserna så som vissa vill göra så kan en elfirma aldrig bygga ut, reparera eller rätta till en elinstallation utan att riva bort allt och göra nytt. Den som kommer ut på ett jobb kan ju rimligen inte avgöra om den som installerat varit behörig eller ej. Det som går att se är ju om det är rätt eller fel. Hittar han fel så ska det hanteras, men finns inga fel just där jobbet ska göras så finns ingen anledning att kolla hela installationen.
Rätt utfört är ju fortfarande rätt även om den som gjort det inte var formellt behörig.
Själv är jag tacksam att mitt hus inte brann upp helt efter att en behörig elektriker bytt elmätare.
Rätt utfört är ju fortfarande rätt även om den som gjort det inte var formellt behörig.
Själv är jag tacksam att mitt hus inte brann upp helt efter att en behörig elektriker bytt elmätare.
Annars kan du alltid lägga en kabelJ Jocke Best skrev:Nu råkade jag bara ramla in i denna tråden då jag kollade senaste trådar, och jag har eg ingen åsikt, men eftersom jag gillar diskussioner och har tråkigt..var och när uppstår lagbrottet? Om det är klart förbjudet att dra rör och sätta dosor utan kabel i, då skulle det innebära att om jag åker och köper lite vp-rör på Biltema och spikar upp dom lite random på väggen, tillsammans med tomma dosor, som en konstinstallation, så kan jag sedan polisanmäla mig själv? Eller uppstår lagbrottet i samma stund som en kabel dras fram genom dom? Blir mitt lagbrott så att säga fullbordat långt senare? Då har jag ju begått ett lagbrott utan att veta om det. Skulle vara roligt att dra en kabel genom ett VP-rör inne på Biltema, och ringa 112![]()
Så kan det naturligtvis vara, men i detta fall har hävdats att man bara använder behörig personal.M -MH- skrev:
Byte av elmätare kanske å andra sidan inte ska räknas till sådant som kräver behörighet. Att byta en kontakt eller brytare är ju sådant man kan göra om man har nödig kännedom. Svårigheten är snarare att kunna plombera. Och till det behövs kanske behörighet, men inte elinstallation.
Nja, det räcker dock ifall det finns någon som sitter någonstans i Sverige (kan antagligen bo utomlands också) och utövar denna behörighet för de som byter mätare.lilytwig skrev:
Egentligen var det så att före 1/7 2017 så skulle det finnas en behörig som utövade "överinseende" över de som kopplade, och det skulle finnas någon slags organisatorisk koppling mellan dessa, men det kunde vara en vattenfallsanställd som satt i Sundsvall som utövade överinseende över de som bytte mätare i Skåne.
Efter den 1/7 2017 så är det företagsledningen som ska utöva någon slags övervakning/tillsyn, men det är i praktiken samma sak ändå.