108 512 läst ·
827 svar
109k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Företaget måste omfattas av kollektivavtalet mellan IN-SEF. Något formellt krav på medlemsskap finns inte.E eal skrev:
Då jag under en tid arbetade på Sveriges största intallationsbolag som arbetsledare förekom ALDRIG att vi efterfrågade nått ECY av dom nyanställda. När jag sedan drev egen firma med anställda och kollektivavtal såg jag aldrig ett ECY. Jag vill med bestämdhet påstå att det är helt andra saker än ett ECY som avgör om man anställer en person.F Fredrik Sjödin skrev:
Frågan kom på tal med kollegor företagare och i den krets som jag har bekanta är var det INGEN som hade krav på ECY eller satte nått värde på certifikatet. Tråkigt för dom som drivit frågan om ECY men ett faktum i verkligheten.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det är ju den lokala fackklubben som har förhandlingsrätt. Det är som sagt var ett avtal. Men i installationsavtalet är det tydligt att det bara finns två anställningsformer. Elektriker - kräver ECY, och teknikmontör.E elmont skrev:Då jag under en tid arbetade på Sveriges största intallationsbolag som arbetsledare förekom ALDRIG att vi efterfrågade nått ECY av dom nyanställda. När jag sedan drev egen firma med anställda och kollektivavtal såg jag aldrig ett ECY. Jag vill med bestämdhet påstå att det är helt andra saker än ett ECY som avgör om man anställer en person.
Frågan kom på tal med kollegor företagare och i den krets som jag har bekanta är var det INGEN som hade krav på ECY eller satte nått värde på certifikatet. Tråkigt för dom som drivit frågan om ECY men ett faktum i verkligheten.
Tror att de norska företagen ser detta som en stor fördel?E elmont skrev:Då jag under en tid arbetade på Sveriges största intallationsbolag som arbetsledare förekom ALDRIG att vi efterfrågade nått ECY av dom nyanställda. När jag sedan drev egen firma med anställda och kollektivavtal såg jag aldrig ett ECY. Jag vill med bestämdhet påstå att det är helt andra saker än ett ECY som avgör om man anställer en person.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Jag tror inte alls jag missförstår. Du skriver: "Har du jobbat med el under ett SEF-avtal utan ECY brukar du kunna hoppa över ett par pinnar på stegen.". Det skulle innebära att Mikael måste sätta sig som lärling. Jag tror det är en felskrivning och att man snarare kan hoppa över det om man på annat sätt kan bevisa sin kompetens.E El-Löken66 skrev:
Ja, detta kan säkert vara möjligt. Kunskapen kan ju kanske komma från ett annat EU-land exempelvis.Fairlane skrev:
Jag tror inte alls jag missförstår. Du skriver: "Har du jobbat med el under ett SEF-avtal utan ECY brukar du kunna hoppa över ett par pinnar på stegen.". Det skulle innebära att Mikael måste sätta sig som lärling. Jag tror det är en felskrivning och att man snarare kan hoppa över det om man på annat sätt kan bevisa sin kompetens.
Vad gäller Mikael_Ls historik har jag ingen aning, menar du att hen jobbat under en firma som inte lyder under Elinstallationsavtalet?
Vilket avtal i så fall?
Sen vet jag inte hur intressant det är med alla uddafall egentligen, jag gissar att den som började skriva om detta avsåg den normala gången.
ECY är väl ett sätt att försöka höja statusen på "nya" elektriker, men jag vill påstå att det inom branschen INTE har haft den effekten utan blivit ännu en sak som man inte bryr sig om. Möjligen har det ett värde för den "nyutbildade" som tror sig ha nått värdefullt.F Fredrik Sjödin skrev:
-Anställningsbar är man nog men man brukar få status som en elektrikerlärling i lönekuvertet och det är väl knappt någon som inte har gjort sina lärlingstimmar idag.F Fredrik Sjödin skrev:
Folk tänker lite fel kring ecy tycker jag, det är ett utbildningsbevis som kan användas i samband med ansökan om begränsad auktorisation och då blir det ju juridiskt i den meningen som en del tjafsar om. En teoretisk allmän behörighets utbildning är ju inte heller "juridisk" förrän man ansöker om auktorisation så där är ju ingen större skillnad.
Det är ju inte utbildarna som utfärdar tillstånd utan elsäkerhetsverket och dom tittar ju på all dokumenterad utbildning i sin bedömning.
Ja såg Uppsalafallet i något inlägg faktiskt, jag tänkte själv ställt frågor om detta då det är himla intressant.
Vi kanske skulle starta upp en ny tråd enbart om detta fallet?
Jag är själv nyfiken på hela händelseförloppet vad som skedde.
Har fått höra att Länsförsäkringar som driver ärendet kanske hade fått kalla fötter när dom fullt insett konsekvenserna av en fällande dom.
Jag vet inte om det är sant men det vore bra om dom backade på sina krav och istället utredde ansvarsfrågan på riktigt. Dvs om elfirmorna ska ta ansvar för andras fulel.
Då uppstår en väldigt intressant situation.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Exakt vilken väg Mikael gått vet jag inte, men han saknar ECY och har egen auktorisation och egen elfirma. Han kan troligen mer än de flesta på större elfirmor, så att sätta honom som lärling är ju rätt korkat.E El-Löken66 skrev:Ja, detta kan säkert vara möjligt. Kunskapen kan ju kanske komma från ett annat EU-land exempelvis.
Vad gäller Mikael_Ls historik har jag ingen aning, menar du att hen jobbat under en firma som inte lyder under Elinstallationsavtalet?
Vilket avtal i så fall?
Sen vet jag inte hur intressant det är med alla uddafall egentligen, jag gissar att den som började skriva om detta avsåg den normala gången.
Du behöver ingen behörighet idag för att starta firma och börja utföra installationer så i princip räcker det med att vara kompetent och sedan ta in en behörig på timmar som upprättar en EKP åt dig.Fairlane skrev:
Nej jag vill inte göra detta till en tråd om behörighetssystemet (som jag förövrigt tycker är rätt dåligt, men det är en annan fråga).
Jag reagerade bara lite på att du skrev att kraftbolagen ställde krav på "kompetent elfirma borgar för installationen". Byter du ut ordet kompetent mot behörig så håller jag med dig.
Behörig och kompetent är inte synonymer. Man kan vara synnerligen kompetent och ha en firma som utan att för den skull få göra installationen då man saknar behörighet. Man kan ha behörighet och vara en klåpare. I stort så hoppas och tror jag att de som har behörighet att utföra ett arbete är kompetenta nog för arbetet, men som sagt, behörig och kompetent är inte synonymer.
Fullt lagligt om dock något märkligt kan tyckas men det är ju bättre och enklare så här enligt politikerna.
Vore konstigt om hen inte kunde mer än de flesta, men du får väl jämföra med de flesta med motsvarande erfarenhet och utbildning och där har ju var och sen sina specialområden.Fairlane skrev:
Om det nu är en tävling.
Det som talar för Mikael_L är att hen för det mesta verkar ordentlig, men vissa fredagar har hen uttryckt saker som får mig att vilja kalla hen slarv-Micke.
Förstår inte varför du tror hen ska vara lärling, jag har förklarat detta redan?
Jag tror kompetenskort har funnits ganska länge i nåt gammalt kvalitetssystem som ingen fäst nån större vikt kring tidigare mer än att det kanske genererat en certifiering.Mikael_L skrev:
OK, du har helt klart bra poänger här (särskilt att jag prompt ska vara dryg och påpeka saker som kan vara, men inte är vanliga., jag tog alltså åt mig, jag känner att du påpekar något helt korrekt här.)
Vad gäller kompetenskort så vet jag inte riktigt varifrån det kommer, ESV eller lagstiftningen har inte ett ord om det. Jag misstänker att det är IN som har hjälpt sina medlemmar med övergången till nya systemet, och själva utarbetat metoder och mallar.
Jag vet åtminstone ett företag som kör med det (som du beskriver), jag undrar dock hur många företag som kommer orka hålla på och uppdatera sina kompetenskort. Jag tror att många kommer krokna efter en tid, och börja köra mer som förr, dvs man har i huvudet vad folk kan.
Men jag kan släppa detta, lätt...
För företag och anställda organiserade i SEF och IN så är allt du beskriver vanligt, kanske vanligast.
Utbildningsvägen, fram till ECY-cert (och någon enstaka går vidare och skaffar auktorisation) är helt dominerande här. Många som har den bakgrunden i branschen tror att det är enda sättet/vägen.
Har liksom inte forskat i det mer än att jag fått information genom utbildningar hos IN att kompetenskort för alla anställda ska vara registrerade i egenkontrollsprogrammet för att anställda ska kunna arbeta under EKP.
Vid utlåning till andra firmor skall dom i sin tur ha en kopia och lägga in detta i sitt eget EKP för att det ska bli legalt att arbeta som inlånad hos dom.
Där ska stå vilka utbildningar du har, ecy, al, kontroll före drifttagning, HLR, liftutb osv.
Utifrån detta ska sedan arbetsledningen på företaget kunna ta ställning till vad för sorts jobb dom kan deligera till dig.
När utlåningstiden är över skall kortet bort från EKP.
Rörigt? Ja men så är det med det mesta i den här branschen och jag har blivit smått apatisk till alla regler så jag bara gör och funderar inte mycket över det längre.
Kan väl krasst konstatera att många IN medlemmar inte sköter detta eller kanske inte förstår.
I verkligheten jobbar många företag på samma vis som dom gjorde innan 2017, ingen större skillnad efter nya lagen enligt min uppfattning.
Vet elektriker som 2019 inte hade en aning om att överseendet av elinstallatör hade upphört och att en ny ellag gällde och många chefer har heller inte koll.
EKP ska dessutom uppdateras minst en gång per år men även här vet jag att det inte har fungerat.
Vi har således en massa regler som inte efterlevs men en bra sak är iaf att det blir företaget som får ta konsekvenserna om något händer och inte den enskilda elinstallatören.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Jag håller med dig helt i att systemet är märkligt, men en jag vill egentligen ändra första meningen till: "Du behöver ingen behörighet idag för att starta firma och börja utföra installationer. I princip räcker det med att en behörig på timmar upprättar en EKP åt dig.". Sen hoppas man ju verkligen att inte någon behörig upprättar någon EKP åt en inkompetent, men det är ju möjligt och lagligt som jag förstår det.L lars80 skrev:Du behöver ingen behörighet idag för att starta firma och börja utföra installationer så i princip räcker det med att vara kompetent och sedan ta in en behörig på timmar som upprättar en EKP åt dig.
Fullt lagligt om dock något märkligt kan tyckas men det är ju bättre och enklare så här enligt politikerna.
Jag vet inte om du möjligen gör en tankevurpa här nu men när du pratar om auktorisation som utbildningsbevis, på ett sett håller jag med dig men saken är ju att Elsäkerhetsverket gör en bedömning vid utfärdande av licensen/behörigheten/auktorisationen baserat på dina tidigare utbildningsbevis där ECY är ett och teoretisk AB utbildning hos exempelvis EUU är en annan.Mikael_L skrev:
Både auktorisation (behörighet) och ECY-cert är bevis på kompetens, det tycker jag också.
Problemet är väl att ECY inte krävs för att installera el, utan endast att man ingår i egenkontrollprogrammet.
Har företaget kollektivavtal eller hängavtal med SEF krävs ECY för att bli anställd (förutom praktikanter och lärlingar, då egentligen bara lärlingar då praktikanter inte (som regel åtminstone) är anställda). Det slog mig att det var kanske detta lars80 menade med att man är lärling om man inte har ECY.
Är företaget organiserat i Unionen, SEKO, Metall eller inte alls har kollektivavtal så är det bara att anställa vem som helst (tja kanske inte, men inget krav på ECY-cert i alla fall).
Men i vilket fall, ECY-cert är bundet till genomgångna utbildningar med godkänt resultat samt lärlingstid på 1600 timmar. Så nog är det någon form av bevis på kompetens.
Och auktorisation är också ett kompetensbevis, på ännu lite mer utbildning och ännu mer praktisk erfarenhet.
Problemet med ECY är att det inte är lagstadgat, utan bara en sak mellan en facklig organisation och en arbetsgivarorganisation. Och jag vet inte om de ens vill ändra på sakernas tillstånd, ty då rycks ju det verktyget ur deras händer.
AB utbildningen blir då ditt utbildningsbevis i kombination med intyg om anställningstid hos auktoriserad elfirma.
Men visst, i en mening så är det ju ett "bevis" på att du har rätt kurser och praktik bakom dig även om det inte framkommer specificerat exakt vad du har för tidigare meriter
Varken ECY eller AB teori + praktik är "juridiska" förrän den dagen Elsäkerhetsverket utfärdar en behörighet.
ECY kan ju i praktiken omvandlas till en begränsad behörighet och då blir det plötsligt en "juridisk" grej vilket jag tror många här inne har missat.
Då kan den personen plötsligt lagligt utföra tex utvidgningar av sina föräldrars vägguttag eller byta fast inkopplad elpanna ect.
Du kan även få dra VP rör helt lagligt med en begränsad behörighet/auktorisation vilket tråden handlade om från början.
Mikael känner till detta så jag riktar informationen i första hand till andra intresserade.
Jag förstår din tanke men i praktiken är det ju ingen skillnad från att du anställer en klåpare i en stor firma eller om klåparen anställer sig själv i sin egen firma.Fairlane skrev:
Jag håller med dig helt i att systemet är märkligt, men en jag vill egentligen ändra första meningen till: "Du behöver ingen behörighet idag för att starta firma och börja utföra installationer. I princip räcker det med att en behörig på timmar upprättar en EKP åt dig.". Sen hoppas man ju verkligen att inte någon behörig upprättar någon EKP åt en inkompetent, men det är ju möjligt och lagligt som jag förstår det.
Så länge han jobbar utifrån EKP i sitt företag så uppfyller han lagkraven.
Elinstallatören behöver i princip bara fråga om han sköter sig och så länge ingen anmäler honom för brister så rullar det på.
Politikerna sa att detta skulle bli bättre och enklare för folk att förstå.
Ja, dom är ju experterna våra politiker så dom har nog koll på den saken.
Uppfylls inte kraven i EKP så kommer VD åka dit på det. Och i annat fall var det ett dåligt EKP, då kan EFR åka på det.Fairlane skrev:
Jag håller med dig helt i att systemet är märkligt, men en jag vill egentligen ändra första meningen till: "Du behöver ingen behörighet idag för att starta firma och börja utföra installationer. I princip räcker det med att en behörig på timmar upprättar en EKP åt dig.". Sen hoppas man ju verkligen att inte någon behörig upprättar någon EKP åt en inkompetent, men det är ju möjligt och lagligt som jag förstår det.
Det finns ju på samma sätt inget som hindrar firmor utan EKP att hävda att de är behöriga. Skillnaden är att det nu lätt går att söka upp ifall det stämmer.
Men vi kan ta ett teoretiskt exempel. Företag anlitar EFR för att upprätta EKP, där det givetvis ställs krav på kompetensen hos de som installerar.
Nu kommer en ny VD och hyr in folk från Grönland och Samhall för att få billigare elinstallationer. Då uppfylls ju inte EKP.
Men ur kundens synvinkel är allt rätt och riktigt.
Vet inte ifall detta är något som kommer till EFR därför är det viktigt med löpande avstämningar, det räcker alltså inte att vara skriva under första gången, så uppfylls heller inte EKP.
Jaja, Mikael, det går att göra på annat vis än att skriva på, jag vet..