Mikael_L
useless useless skrev:
Varför?
Det står i kollektivavtalet.

Lagligt, tja, jag tror det.

Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men i vilket fall, ECY-cert är bundet till genomgångna utbildningar med godkänt resultat samt lärlingstid på 1600 timmar.
Det här är intressant i kombination med Fredriks kommentar att man inte är anställningsbar utan detta i ett företag som är knuten av kollektivavtalet. Det innebär alltså att en person med mångårig erfarenhet från annat håll, exempelvis du, måste bli lärling först?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
E
Det där Uppsala fallet är intressant, ja. Har någon möjlighet att lägga upp domen så ska jag läsa den.

Att spänningssätta en okänd anläggning utan erforderliga kontroller, där tycker jag helt klart yrkesmanen har ett ansvar.

Likadant om denne upptäcker något farligt, i med blockeringsdon så får det väl bli rättsligt efterspel, du kan i alla fall sova gott om nätterna. Helst med barn med i bilden.

Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Det här är intressant i kombination med Fredriks kommentar att man inte är anställningsbar utan detta i ett företag som är knuten av kollektivavtalet. Det innebär alltså att en person med mångårig erfarenhet från annat håll, exempelvis du, måste bli lärling först?
Ja precis, det roliga är ju det, jag med egen auktorisation får inte bli anställd i en elfirma som har kollektivavtal med SEF.

Jag tror dock att ECY har en funktion där de kan validera en persons kompetens och snabbt utfärda ett cert för den som saknar men har tillräckliga kvalifikationer.
(nu blev det förvirrat ECY är "Elbranschens centrala yrkesnämnd" och många ggr har jag skrivit bara ECY och menat ECY-cert, men ni ser nog vad jag menar på olika ställen)
Jag har dock inte kollat upp detta.

Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Det där Uppsala fallet är intressant, ja. Har någon möjlighet att lägga upp domen så ska jag läsa den.
Mig veterligen har det inte fallit någon dom. Första förhandlingen blev inställd, sen tror jag inte det hänt något mer inom rättens dörrar.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Formellt, ja. Men det där förhandlar man om.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Om du jobbat som kock i 10 år får du nog göra lärlingstiden. Har du jobbat med el under ett SEF-avtal utan ECY brukar du kunna hoppa över ett par pinnar på stegen.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tycker det verkar dras för stora växlar på det fallet. Nu har jag inte full koll på det. Men som jag förstår så hade man där kopplat bort en stor del av anläggningen pga. olika problem. Elfirman var där för att åtgärda en begränsad del av problemen, men kopplade in hela anläggningen.

Det brast då i kontroll före drifttagande. Och som jag förstår det så är det den punkten de blivit stämda för. Och den springande punkten bör väl då vara om elfirman i ett sådant läge måste göra kontrollen även på delar där de inte arbetat. Iom. att anläggningen inte var i drift när påbörjade sitt arbete, så låter det inte orimligt att de måste kontrollera även delar de inte arbetat med före driftsättning, som om det vore deras nyinstallation.

Hade det däremot varit en anläggning i full drift, så är det ju inte elfirman som driftsätter hela anläggningen när slår på strömmen igen efter en mindre insats.
Det var en anläggning i full drift. Övervåningen matades med 1 gruppledning som kopplades ur pga nedervåningen renoverades. Den kopplades in för att familjen skulle få tillgång till övervåningen över helgen.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Om du jobbat som kock i 10 år får du nog göra lärlingstiden. Har du jobbat med el under ett SEF-avtal utan ECY brukar du kunna hoppa över ett par pinnar på stegen.
Har man jobbat som kock 10 år kan jag kanske förstå det. Däremot ser jag inte riktigt poängen med att man måste jobbat under en SEF-avtal. Då måste Mikael iallafall bli lärling. Som Fredrik skrev så löser man det nog i praktiken, vilket är positivt. Det visar på att man i branschen är med på att det finns andra sätt att erhålla kompetens på.

E
H hempularen skrev:
Tycker det verkar dras för stora växlar på det fallet. Nu har jag inte full koll på det. Men som jag förstår så hade man där kopplat bort en stor del av anläggningen pga. olika problem. Elfirman var där för att åtgärda en begränsad del av problemen, men kopplade in hela anläggningen.

Det brast då i kontroll före drifttagande. Och som jag förstår det så är det den punkten de blivit stämda för. Och den springande punkten bör väl då vara om elfirman i ett sådant läge måste göra kontrollen även på delar där de inte arbetat. Iom. att anläggningen inte var i drift när påbörjade sitt arbete, så låter det inte orimligt att de måste kontrollera även delar de inte arbetat med före driftsättning, som om det vore deras nyinstallation.

Hade det däremot varit en anläggning i full drift, så är det ju inte elfirman som driftsätter hela anläggningen när slår på strömmen igen efter en mindre insats.
När det gått en viss tid utan spänning kan inte anläggningen förutsättas vara ok. Säkringar kan uppfylla dina syften men glappa de kontaktytor är något som kräver okulär besiktning för att finna.

E
Fairlane Fairlane skrev:
Har man jobbat som kock 10 år kan jag kanske förstå det. Däremot ser jag inte riktigt poängen med att man måste jobbat under en SEF-avtal. Då måste Mikael iallafall bli lärling. Som Fredrik skrev så löser man det nog i praktiken, vilket är positivt. Det visar på att man i branschen är med på att det finns andra sätt att erhålla kompetens på.
Får känslan av att du missförstår detta Fairlane.
Behörighet/auktorisation kan ju vara ett sätt att visa sin kompetens på.

Det finns nog en god tanke bakom ECY-certet.

Men lite problem som minskar dess styrka är att det borde i mitt tycke vara någon slags kompetensprov för att kunna kvittera ut det samt att det inte är heltäckande för branschen som helhet.

E El-Löken66 skrev:
Det finns nog en god tanke bakom ECY-certet.

Men lite problem som minskar dess styrka är att /.../det inte är heltäckande för branschen som helhet.
It’s a feature, not a bug. Sådana här saker görs delvis för att utestänga konkurrens från dem som inte är med i systemet, skråskydd alltså. De har ofta bra delar, men det är i grund och botten till för att skydda de egna medlemmarna.

• Gilla
jorblad och 7 till
  • Laddar…
Kan man få ut ett ECY-cert utan att vara med i SEF?

Kan man inte det (Eller väldigt svårt) och det samtidigt är ett krav för att kunna anställas är det tveksamt om det är lagligt...

Men man har väl några skrivelser som gör att man smiter undan.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Man är inte anställningsbar som elektriker hos en elfirma med kollektivavtal med SEF om man inte har ECY-licens.
Det vill jag påstå är skitsnack, jag har aldrig haft nått ECY men arbetat åt ett flertal företag med kollektivavtal med SEF innan jag startade eget.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det vill jag påstå är skitsnack, jag har aldrig haft nått ECY men arbetat åt ett flertal företag med kollektivavtal med SEF innan jag startade eget.
Du har fel. Men sedan är kollektivavtalet just ett avtal. Det finns alltid möjlighet att förhandla bort vissa saker. Kanske har det skett så i ditt fall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.