108 508 läst ·
827 svar
109k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
Med avseende på det är den här intressant:Fairlane skrev:
https://www.elinstallatoren.se/inne.../elinstallator-far-auktorisationen-inskrankt/
Än mer intressant är att det är total radiotystnad från Elsäkerhetsverket. Inget på deras hemsida. Inget på deras Facebook-sida. Inget över huvudet taget. Man skulle ju kunna tycka att när de för första gången i verkets historia inskränker någons auktorisation så skulle det vara en nyhet. En möjlighet att tydligt sätta ned foten och visa vart skåpet skall stå. Sätta tonen i elbranschen och få företagen att ta både egenkontrollprogrammet och rollen som elinstallatör för regelefterlevnad på på större allvar, men icke. Som vanligt tycker de det är mer trivsamt att sitta på kontoret och äta kakor och oja sig över hemmafixare och privatimport av billig kinesisk hemelektronik.
Det är typ tre kvartal sedan den tjänsten driftsattes, nja den är inte fullt användbar, den har alldeles för få valmöjligheter i formuläret.
Edit: den har troligen inte varit upp tidigare i denna tråd, men den har varit uppe flera gånger i andra trådar.
Edit2: @El-Löken66 raderade sitt inlägg.
Det var esv’s Koppla säkert som han skrev om.
Edit: den har troligen inte varit upp tidigare i denna tråd, men den har varit uppe flera gånger i andra trådar.
Edit2: @El-Löken66 raderade sitt inlägg.
Det var esv’s Koppla säkert som han skrev om.
Redigerat:
Rent juridiskt får man koppla in, jobbat som fastighetsförvaltare på en stor anläggning , Swedish Space Corporation, kablar och dragningar som går kors och tvärs , sedan nya utbyggnader där tidigare företag förberett för nästa anläggning , gräv företag som grävt ner matarkablar osv...useless skrev:
Det finns många trådar där någon ska dra tomrör, lägga en kabel, etc och låta elektrikern installera det senare. Någon brukar alltid svara att man inte kan göra så eftersom elektrikern inte får koppla in prylarna.
Men vad är det som gäller egentligen rent juridiskt? Det kan ju inte vara förbjudet för en elinstallatör att använda befintliga prylar - Då skulle ju hela anläggningen alltid behöva göras om varje gång man gör minsta ändring? Samtidigt verkar det orimligt att installatören inte skulle få koppla in t ex en markkabel som ligger i ett öppet dike mellan två byggnader eller dra FK i ett rör mellan två dosor?
Så, vart går gränsen mellan vilken befintlig utrustning installatören får använda och inte?
Allt handlar om upphandling, första etappen var Bravida som utförde, nästa räkning vann Caverion att fortsätta, då på redan framdragna ledningar av Bravida, data osv ännu ett annat företag, som använde Caverions framdragningar osv.
Så här säger Vattenfall om att gräva ner rör, som dom senare kommer och drar kabel i.
Du, och den entreprenör du anlitar, ansvarar för grävning, förläggning av kabelskyddsrör och dragtråd samt återställning av marken. Vi levererar och drar in elkabeln i kabelskyddsrören och ansluter till elnätet vid anläggningens anslutningspunkt.
Då förstår ni att det är lagligt att dra rör, någon annan kopplar in och drar kabel. den elektriker som motsäger detta är det bara sparka ut och välja en annan.
Du, och den entreprenör du anlitar, ansvarar för grävning, förläggning av kabelskyddsrör och dragtråd samt återställning av marken. Vi levererar och drar in elkabeln i kabelskyddsrören och ansluter till elnätet vid anläggningens anslutningspunkt.
Då förstår ni att det är lagligt att dra rör, någon annan kopplar in och drar kabel. den elektriker som motsäger detta är det bara sparka ut och välja en annan.
Ja alltså, finns det bara dokumentation och koppling till ett EKP så går det.T Takläggare skrev:Rent juridiskt får man koppla in, jobbat som fastighetsförvaltare på en stor anläggning , Swedish Space Corporation, kablar och dragningar som går kors och tvärs , sedan nya utbyggnader där tidigare företag förberett för nästa anläggning , gräv företag som grävt ner matarkablar osv...
Allt handlar om upphandling, första etappen var Bravida som utförde, nästa räkning vann Caverion att fortsätta, då på redan framdragna ledningar av Bravida, data osv ännu ett annat företag, som använde Caverions framdragningar.
Mellan företag kan gränsdragningen dokumenteras men när privatperson drar el finns inga tillstånd från elsäkerhetsverket eller några kontroller dokumenterade.
Gällande "kopplasäkert" så är det väl en god tanke från en myndighet som inte riktigt lever i verkligheten och folk i verkligheten gör som dom vill.
Konsekvenserna för en privatperson är ju näst intill obefintliga så länge ingen dör.
Det blir väldigt fel när privatpersoner kan göra fulel sen kommer elfirma dit och byter central och 2 dagar senare brinner huset ner.
Varför stämmer försäkringsbolaget elfirman och inte privatkunden?
Har polisen gjort utredning om brott mot ellagen?
Hus brinner vanligtvis inte ner bara för att det byts till ny elcentral, i synnerhet när branden inte startat i centralen.
Nja... du ska nog lyssna på din elektriker istället för att sparka på honom.T Takläggare skrev:Så här säger Vattenfall om att gräva ner rör, som dom senare kommer och drar kabel i.
Kabelförläggning - vad gäller? | Elsäkerhetsverket (elsakerhetsverket.se)
Här är gränsdragningen svår att göra, men dra el som obehörig får man inte göra, men rör kan man dra, sedan om det brinner efter vägen kan bero på andra orsaker, kanske en spik eller något annat föremål senare har skadat kabel , då startat man en brandutredning, går det att urskilja vem som gjort fel eller en olycka som en exempel spik/skruv. eller elektriker dragit fel tråd, kanske det var krav på 2,5 mm2 kabel till micro o han använt för tunnkabel , eller har kunden bytt microugn, tar nu som exempel. då är det inte elektrikers fel.L lars80 skrev:Ja alltså, finns det bara dokumentation och koppling till ett EKP så går det.
Mellan företag kan gränsdragningen dokumenteras men när privatperson drar el finns inga tillstånd från elsäkerhetsverket eller några kontroller dokumenterade.
Gällande "kopplasäkert" så är det väl en god tanke från en myndighet som inte riktigt lever i verkligheten och folk i verkligheten gör som dom vill.
Konsekvenserna för en privatperson är ju näst intill obefintliga så länge ingen dör.
Det blir väldigt fel när privatpersoner kan göra fulel sen kommer elfirma dit och byter central och 2 dagar senare brinner huset ner.
Varför stämmer försäkringsbolaget elfirman och inte privatkunden?
Har polisen gjort utredning om brott mot ellagen?
Hus brinner vanligtvis inte ner bara för att det byts till ny elcentral, i synnerhet när branden inte startat i centralen.
Jag skulle inte säga att gränsdragningen är svår när auktoriserad grävare har förlagt rör i mark. Då finns både tillstånd och dokumentation på arbetet.T Takläggare skrev:Här är gränsdragningen svår att göra, men dra el som obehörig får man inte göra, men rör kan man dra, sedan om det brinner efter vägen kan bero på andra orsaker, kanske en spik eller något annat föremål senare har skadat kabel , då startat man en brandutredning, går det att urskilja vem som gjort fel eller en olycka som en exempel spik/skruv. eller elektriker dragit fel tråd, kanske det var krav på 2,5 mm2 kabel till micro o han använt för tunnkabel , eller har kunden bytt microugn, tar nu som exempel. då är det inte elektrikers fel.
Inga problem för nätbolaget att dra kabel i rör som är dokumenterade enligt reglerna.
Du kan ju handgräva ett dike att förlägga rör i men du får inte förlägga det själv.
Markförläggning är ett kapitel för sig.
Om röret ligger i ett öppet schakt och återfyllning sker inom elinstallatörens kontroll så är det ju svårt att påstå att något skulle bli bättre av att installatörer handgripligen kastat ner röret.T Takläggare skrev:Här är gränsdragningen svår att göra, men dra el som obehörig får man inte göra, men rör kan man dra, sedan om det brinner efter vägen kan bero på andra orsaker, kanske en spik eller något annat föremål senare har skadat kabel , då startat man en brandutredning, går det att urskilja vem som gjort fel eller en olycka som en exempel spik/skruv. eller elektriker dragit fel tråd, kanske det var krav på 2,5 mm2 kabel till micro o han använt för tunnkabel , eller har kunden bytt microugn, tar nu som exempel. då är det inte elektrikers fel.
Det som kan gå snett är rörskarvarna men detta är enkelt åtgärdat, däremot kan röret fyllts med flintastenar och skruvar vilket i senare skede skadar kabeln.
Detta är tyvärr ett väldigt svårmätt fel då allt kan verka prima vid mätningen men efter några veckor då röret fyllt med ledande vatten leda till högohmigt jordfel samt förstörande aluminiumkorrosion som leder till PEN- eller N-släpp med nedbrunna bostäder och personskador som följd.
Som jag tidigare nämnt i olika trådar har jag byggt 4 lösvirkes hus helt själv, i några fall låg matar skåpet långt bort, ca 40 meter, då har vattenfall gett mig material , som rör med färdig kabel, samt varningsplastremsan som läggs några decimeter över själva kabeln o röret , gett mig instruktioner hur dom vill att det ser ut, grävt själv vid samtliga fall, sista nu under 2017, där låg kabel i en ring vid tomtgräns, vem som grävde in brydde sig inte vattenfall om, dom ville bara veta vem elektriker var, han som sedan koppla in den färdig dragna kabel i skåpet.L lars80 skrev:Jag skulle inte säga att gränsdragningen är svår när auktoriserad grävare har förlagt rör i mark. Då finns både tillstånd och dokumentation på arbetet.
Inga problem för nätbolaget att dra kabel i rör som är dokumenterade enligt reglerna.
Du kan ju handgräva ett dike att förlägga rör i men du får inte förlägga det själv.
Markförläggning är ett kapitel för sig.
Samma med kommunala vatten, där ringde jag leverantör, dom kom ut och titta så jag använt rätt kopplingar o rätt utfört, sedan godkänt o gräva igen gropen, där kopplingen var, inte själva graven, den var redan överfylld, inget dom brydde sig om, då jag fråga detta innan, om jag fick täcka, svar ja.
Elektriker har egenkontroll om vi nu måste gå in på juridiken, där 23§ hänvisar till en person, samt till egenkontroll , där man då kan se och dra kabel i ett rör som redan finns där, det är då elektrikers ansvar, eller den han använder som auktoriserad handledare, har exempelvis murare murat in rör som leder igenom en brandvägg , där det inte är svårt att utföra en egenkoll, då är det bara rena dumheter om elektriker inte vill använda dessa, eller du ska byta spis hemma, nya kablar behövs dras , skulle elektriker sätta krav ,dra nya rör med omfattande jobb som resultat ,då lika o sparka ut dom och ta någon som kan sitt jobb.
Elinstallationsföretag
23 § Ett elinstallationsföretag måste ha minst en auktoriserad elinstallatör som ska verka för att verksamheten bedrivs i enlighet med denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.
24 § Ett elinstallationsföretag ska
1. utöva egenkontroll över arbetet enligt ett egenkontrollprogram som säkerställer att elinstallationsarbete utförs enligt de krav som ställs i denna lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen, och
2. se till att elinstallationsarbete endast utförs av en elinstallatör eller av någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 1.
Skyldighet att anmäla elinstallationsarbete
25 § Ett elinstallationsföretag som ska utföra arbete på andras anläggningar ska anmäla detta till tillsynsmyndigheten. Anmälan kan göras för alla slag av elinstallationsarbeten eller för visst slag av sådant arbete. Arbetet får inte påbörjas förrän anmälan har gjorts.
Utförande av elinstallationsarbete
26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
Tack för din utförliga förklaring i dessa frågor. Jag ska ha det i åtanke nästa gång jag uppdaterar egenkontrollsprogrammet i mitt företag.T Takläggare skrev:Som jag tidigare nämnt i olika trådar har jag byggt 4 lösvirkes hus helt själv, i några fall låg matar skåpet långt bort, ca 40 meter, då har vattenfall gett mig material , som rör med färdig kabel, samt varningsplastremsan som läggs några decimeter över själva kabeln o röret , gett mig instruktioner hur dom vill att det ser ut, grävt själv vid samtliga fall, sista nu under 2017, där låg kabel i en ring vid tomtgräns, vem som grävde in brydde sig inte vattenfall om, dom ville bara veta vem elektriker var, han som sedan koppla in den färdig dragna kabel i skåpet.
Samma med kommunala vatten, där ringde jag leverantör, dom kom ut och titta så jag använt rätt kopplingar o rätt utfört, sedan godkänt o gräva igen gropen, där kopplingen var, inte själva graven, den var redan överfylld, inget dom brydde sig om, då jag fråga detta innan, om jag fick täcka, svar ja.
Elektriker har egenkontroll om vi nu måste gå in på juridiken, där 23§ hänvisar till en person, samt till egenkontroll , där man då kan se och dra kabel i ett rör som redan finns där, det är då elektrikers ansvar, eller den han använder som auktoriserad handledare, har exempelvis murare murat in rör som leder igenom en brandvägg , där det inte är svårt att utföra en egenkoll, då är det bara rena dumheter om elektriker inte vill använda dessa, eller du ska byta spis hemma, nya kablar behövs dras , skulle elektriker sätta krav ,dra nya rör med omfattande jobb som resultat ,då lika o sparka ut dom och ta någon som kan sitt jobb.
Elinstallationsföretag
23 § Ett elinstallationsföretag måste ha minst en auktoriserad elinstallatör som ska verka för att verksamheten bedrivs i enlighet med denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.
1. utöva egenkontroll över arbetet enligt ett egenkontrollprogram som säkerställer att elinstallationsarbete utförs enligt de krav som ställs i denna lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen, och
2. se till att elinstallationsarbete endast utförs av en elinstallatör eller av någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 1.
25 § Ett elinstallationsföretag som ska utföra arbete på andras anläggningar ska anmäla detta till tillsynsmyndigheten. Anmälan kan göras för alla slag av elinstallationsarbeten eller för visst slag av sådant arbete. Arbetet får inte påbörjas förrän anmälan har gjorts.
26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
Det är elinstallatörens ansvar att röret blir korrekt. Sen är det sant att många i verkligheten tar väldigt lättvindigt på detta ansvar och delegerar arbetet fullt ut till byggare eller husägare.T Takläggare skrev:Som jag tidigare nämnt i olika trådar har jag byggt 4 lösvirkes hus helt själv, i några fall låg matar skåpet långt bort, ca 40 meter, då har vattenfall gett mig material , som rör med färdig kabel, samt varningsplastremsan som läggs några decimeter över själva kabeln o röret , gett mig instruktioner hur dom vill att det ser ut, grävt själv vid samtliga fall, sista nu under 2017, där låg kabel i en ring vid tomtgräns, vem som grävde in brydde sig inte vattenfall om, dom ville bara veta vem elektriker var, han som sedan koppla in den färdig dragna kabel i skåpet.
Elinstallationsföretag
Låt ta ett enklare exempel, du får en kund som vill uppdatera sitt gamla elsystem hemma, saknas jordkabel o jordfelsbrytare, kan du dra ny el i befintliga rör? du har ingen aning vem som utfört rördragningen , eller sätter du krav på att du bara drar kulokabel för annars måste varenda vägg öppnas i huset eller lägenheten annars vägrar du ta på dig jobbet? eller tror du någon annan kommer utföra jobbet åt kunden.L lars80 skrev:
Givetvis mycket omdiskuterat ämne. Går det att dra mantlad kabel i metallrör?T Takläggare skrev:Låt ta ett enklare exempel, du får en kund som vill uppdatera sitt gamla elsystem hemma, saknas jordkabel o jordfelsbrytare, kan du dra ny el i befintliga rör? du har ingen aning vem som utfört rördragningen , eller sätter du krav på att du bara drar kulokabel för annars måste varenda vägg öppnas i huset eller lägenheten annars vägrar du ta på dig jobbet? eller tror du någon annan kommer utföra jobbet åt kunden.
Dessa ska inte jordas.
Många gånger säger riskbedömningen att det går att dra FQ med vidtagna åtgärder.
Rörtolkning, smörjmedel och isolationsprovning exempelvis.