T
E El-Löken66 skrev:
Givetvis mycket omdiskuterat ämne. Går det att dra mantlad kabel i metallrör?
Dessa ska inte jordas.

Många gånger säger riskbedömningen att det går att dra FQ med vidtagna åtgärder.
Rörtolkning, smörjmedel och isolationsprovning exempelvis.
Här har du en omtrådning av ett ett gammalt hus, som hade flätade kablar o stålrör , rörstopp ,branta böjar feldragningar osv,, dom nämner inget om vem som får göra rördragning, utan dom gör sitt jobb som kunden beställt .så ska en vettig elektriker vara, kicka ut alla andra som jobbar på andra sätt. smidigare kan det inte vara.

E
T Takläggare skrev:
Här har du en omtrådning av ett ett gammalt hus, som hade flätade kablar o stålrör , rörstopp ,branta böjar feldragningar osv,, dom nämner inget om vem som får göra rördragning, utan dom gör sitt jobb som kunden beställt .så ska en vettig elektriker vara, kicka ut alla andra som jobbar på andra sätt. smidigare kan det inte vara.
[media]
Nu är ju detta vardagsmat och utförs dagligen i hela Sverige men så klart måste elektrikerna verka chockade över dolda dosor och tygkablar.

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med den filmsnutten men visst vore det bra med färre filmer om trista detektiver och läkare och desto fler med olika slags elektriker, kommer nog härnäst då en elektrikers vardag minsann är lika spännande som någon annans.

T Takläggare skrev:
Låt ta ett enklare exempel, du får en kund som vill uppdatera sitt gamla elsystem hemma, saknas jordkabel o jordfelsbrytare, kan du dra ny el i befintliga rör? du har ingen aning vem som utfört rördragningen , eller sätter du krav på att du bara drar kulokabel för annars måste varenda vägg öppnas i huset eller lägenheten annars vägrar du ta på dig jobbet? eller tror du någon annan kommer utföra jobbet åt kunden.
Svar på din fråga finns redan i denna tråden och andra trådar så om du letar lite så kommer du finna svaret.

T
E El-Löken66 skrev:
Nu är ju detta vardagsmat och utförs dagligen i hela Sverige men så klart måste elektrikerna verka chockade över dolda dosor och tygkablar.

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt med den filmsnutten men visst vore det bra med färre filmer om trista detektiver och läkare och desto fler med olika slags elektriker, kommer nog härnäst då en elektrikers vardag minsann är lika spännande som någon annans.
Ja exakt, det är vardags mat, sedan om det går ett el-rör som går rätt väg så kan dom använda den utan att behöva göra någon stor fråga om saken, bara använda den. även om du dragit den själv medans du renovera.
Så fungerar proffsen, sedan om en elektriker vägra använda den är hans egna personliga uppfattning, då tar man in någon annan som gör det, som dessa killar. här var det blandat nytt o gammalt, utgör ingen skillnad för proffs, dom drar nytt och tar över ansvaret för elen och gjorde ett toppen jobb, framkom inga problem som dom inte löste.:strong:

T Takläggare skrev:
Som jag tidigare nämnt i olika trådar har jag byggt 4 lösvirkes hus helt själv, i några fall låg matar skåpet långt bort, ca 40 meter, då har vattenfall gett mig material , som rör med färdig kabel, samt varningsplastremsan som läggs några decimeter över själva kabeln o röret , gett mig instruktioner hur dom vill att det ser ut, grävt själv vid samtliga fall, sista nu under 2017, där låg kabel i en ring vid tomtgräns, vem som grävde in brydde sig inte vattenfall om, dom ville bara veta vem elektriker var, han som sedan koppla in den färdig dragna kabel i skåpet.
Samma med kommunala vatten, där ringde jag leverantör, dom kom ut och titta så jag använt rätt kopplingar o rätt utfört, sedan godkänt o gräva igen gropen, där kopplingen var, inte själva graven, den var redan överfylld, inget dom brydde sig om, då jag fråga detta innan, om jag fick täcka, svar ja.

Elektriker har egenkontroll om vi nu måste gå in på juridiken, där 23§ hänvisar till en person, samt till egenkontroll , där man då kan se och dra kabel i ett rör som redan finns där, det är då elektrikers ansvar, eller den han använder som auktoriserad handledare, har exempelvis murare murat in rör som leder igenom en brandvägg , där det inte är svårt att utföra en egenkoll, då är det bara rena dumheter om elektriker inte vill använda dessa, eller du ska byta spis hemma, nya kablar behövs dras , skulle elektriker sätta krav ,dra nya rör med omfattande jobb som resultat ,då lika o sparka ut dom och ta någon som kan sitt jobb.

Elinstallationsföretag
23 § Ett elinstallationsföretag måste ha minst en auktoriserad elinstallatör som ska verka för att verksamheten bedrivs i enlighet med denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.

24 § Ett elinstallationsföretag ska
1. utöva egenkontroll över arbetet enligt ett egenkontrollprogram som säkerställer att elinstallationsarbete utförs enligt de krav som ställs i denna lag och föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen, och
2. se till att elinstallationsarbete endast utförs av en elinstallatör eller av någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 1.
Skyldighet att anmäla elinstallationsarbete
25 § Ett elinstallationsföretag som ska utföra arbete på andras anläggningar ska anmäla detta till tillsynsmyndigheten. Anmälan kan göras för alla slag av elinstallationsarbeten eller för visst slag av sådant arbete. Arbetet får inte påbörjas förrän anmälan har gjorts.
Utförande av elinstallationsarbete
26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
Vattenfall, eller vem det nu var, gjorde fel. Egenkontrollprogrammet handlar inte bara om att kontrollera utförandet av installationen. Tyvärr är det en vanlig misstolkning som ESV borde förtydliga bättre.

Alla, utan undantag, som gör elinstallationsarbete ska finnas med i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Var du noterad i något elinstallationsföretags egenkontrollprogram när du utförde de arbetena?

T
L lars80 skrev:
Svar på din fråga finns redan i denna tråden och andra trådar så om du letar lite så kommer du finna svaret.
Du hänvisar till att Svanstöms el gjort fel i filmen? eller är det inte godkänt? dom använde gamla rör och rör dragningar dom inte ens visste vart dom tog vägen, eller använde rör som någon under åren dragit själv, men dom löste hela bytet, helt enligt lag. Dom bytte även ut 1,5 mm som var dragen till spisen till lagliga 2,5 mm.

Här har dom använt alla rör dom behövde, dom hade ingen aning vart dom gick eller vem som dragit dessa, enda dom brydde sig om vara att dra rätt tråd till rätt grupp o säkring.
Jag har bara använt såna här elektriker, första huset jag byggde,fick jag en sådan elektriker som satte dessa krav på att han skulle göra allt, jag kicka ut han , en annan tog över, svårare var det inte.

E
T Takläggare skrev:
Du hänvisar till att Svanstöms el gjort fel i filmen? eller är det inte godkänt? dom använde gamla rör och rör dragningar dom inte ens visste vart dom tog vägen, eller använde rör som någon under åren dragit själv, men dom löste hela bytet, helt enligt lag. Dom bytte även ut 1,5 mm som var dragen till spisen till lagliga 2,5 mm.

Här har dom använt alla rör dom behövde, dom hade ingen aning vart dom gick eller vem som dragit dessa, enda dom brydde sig om vara att dra rätt tråd till rätt grupp o säkring.
Jag har bara använt såna här elektriker, första huset jag byggde,fick jag en sådan elektriker som satte dessa krav på att han skulle göra allt, jag kicka ut han , en annan tog över, svårare var det inte.
Vet inte vad du pratar om nu.

Alla elektriker utför arbete i befintlig anläggning och använder då befintlig kanalisation och elcentral?

Hur trodde du det fungerade, att allt behövde göras om från grunden då någon vill komplettera med ett extra uttag?

T
F Fredrik Sjödin skrev:
Vattenfall, eller vem det nu var, gjorde fel. Egenkontrollprogrammet handlar inte bara om att kontrollera utförandet av installationen. Tyvärr är det en vanlig misstolkning som ESV borde förtydliga bättre.

Alla, utan undantag, som gör elinstallationsarbete ska finnas med i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Var du noterad i något elinstallationsföretags egenkontrollprogram när du utförde de arbetena?
Då har Uppsala gjort fel 1ggr Umeå energi gjort fel 2 ggr och Östersund 1 ggr nu 2017, undra varför jag får dra? inget gnäll eller något, husen har varit inom stadsplanerade områden, (ganska centrum nära.) samtliga gånger har jag grävt själv, även anslutning för fjärrvärme 3 ggr , Uppsala, Umeå, Östersund, där jag fått hämta fjärrvärmerör och dra in den i huset, dom har sedan svetsat allt , men jag har grävt o dragit dessa, utöver inkommande el. även fiber rör, där dom senare kommit o blåst in den i huset.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Då har Uppsala gjort fel 1ggr Umeå energi gjort fel 2 ggr och Östersund 1 ggr nu 2017, undra varför jag får dra? inget gnäll eller något, husen har varit inom stadsplanerade områden, (ganska centrum nära.) samtliga gånger har jag grävt själv, även anslutning för fjärrvärme 3 ggr , Uppsala, Umeå, Östersund, där jag fått hämta fjärrvärmerör och dra in den i huset, dom har sedan svetsat allt , men jag har grävt o dragit dessa, utöver inkommande el. även fiber rör, där dom senare kommit o blåst in den i huset.
Det är svårt att få acceptans för en lagstiftning när inte ens stora nätföretag följer den.

• Gilla
merbanan och 1 till
  • Laddar…
T
E El-Löken66 skrev:
Vet inte vad du pratar om nu.

Alla elektriker utför arbete i befintlig anläggning och använder då befintlig kanalisation och elcentral?

Hur trodde du det fungerade, att allt behövde göras om från grunden då någon vill komplettera med ett extra uttag?
Var det inte det TS fråga efter om man kan dra rören själv? svar ja med rätt elektriker , vissa gånger drar dom själva mycket, men vid svårare rördragningar brukar dom fråga om inte jag ska dra dessa, dels dom har inte tid att komma varje gång osv, har aldrig vart ett problem för mig, brukar dra ca 30% själv. även placera ut dosor, dra rör mellan dessa, komplettera med dragningar till spottar, nu sista hade KNX i hela huset. Som sagt bara första lille skuttaren som ville dra allt själv, jag bytte ut han direkt, han kom senare till huset, undra vem som dragit allt, jag visa han vem som tagit över ansvaret, han muttra o sura, sedan gick han.

Staffans2000
S Sista spiken skrev:
cogito ergo sum brukar vi säga på min gata
Det gör alla på min gata också. Förutom jag, som inte kan stava.:cool:

Staffan

F Fredrik Sjödin skrev:
Det är svårt att få acceptans för en lagstiftning när inte ens stora nätföretag följer den.
Det är snarare svårt att få acceptans för en lagstiftning som är orimlig. Det har nu gått så långt att den uppfattas som rent löjlig eftersom det är branschen som själva fått hitta på en monopoliserande lagstiftning. Detta inser även stora nätföretag, men inte mindre företag som Svanströms i filmen ovan. De fortsätter helt ohämmat att fokusera på sig själva istället för sina kunder.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:

Jag har inte kommenterat Svansström alls. Du kommer med en mängd påståenden hela tiden i ett ämne som du inte behärskar och det skulle ta mig hela dagen att reda ut allt för dig.
Jag har lämnat en förklaring i denna tråden vad som är problemet med befintliga rör.
En godkänd rörförläggning har inget bäst före datum där det plötsligt förbjudet att använda dessa på nytt.
En obehörig rörförläggning har aldrig varit godkänd och kan heller inte bli det om utföraren saknar tillstånd.
Vill du fördjupa dig i vad som går och inte går får du läsa samtliga elsäkerhetsföreskrifter sen kan du förhoppningsvis bedöma i varje enskilt fall vad som är ok.

Mikael_L
T Takläggare skrev:
[media]
Varför har han en Svensk samt en amerikansk flagga på tröjärmen? :thinking:

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför har han en Svensk samt en amerikansk flagga på tröjärmen? :thinking:
Jag funderade på samma sak. Har han dubbelt medborgarskap kanske?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.