Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Här vilar ett stort ansvar på den elfirma som chansar med att arbeta vidare på driftsatta anläggningar som renoverats av okända i efterhand.
Då återstår i princip bara nybyggen.

Staffan

• Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då återstår i princip bara nybyggen.

Staffan
Nej då, det finns en enkel och tydlig instruktion för hur man bör gå tillväga.

Staffans2000
jbr jbr skrev:
Nej då, det finns en enkel och tydlig instruktion för hur man bör gå tillväga.
Som sagt. I princip bara vid nyinstallation. Alla hundratusentals villor där ingen har en aning om vem som varit där tidigare, är med det resonemanget tabu.

Staffan

• Gilla
  • Haha
J Vos och 5 till
  • Laddar…
Du missade uppenbarligen den enkla lösningen:
E El-Löken66 skrev:
Att ta ner väggen är naturligtvis det bästa, då får man en fullgod uppfattning om installationen och har möjlighet att ändra eller komplettera vid behov.
;)

• Haha
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
jbr jbr skrev:
Du missade uppenbarligen den enkla lösningen:

;)
Enkla lösningen?:D Nej, den missade jag inte.

Staffan

B
E elmont skrev:
Det ligger ett litet löjets skimmer över frågan, det är jag som "installatör" som helt godtyckligt som avgör om ett befintligt rör kan användas. Anser jag att det är ok så använder jag det, skulle jag däremot av någon anledning känna tvekan så använder jag det inte.
Vad "rörläggaren" eller anläggningsinnehavaren anser spelar ingen roll. Vill rörläggaren vara säker på att jag vill använda dennes rör så måste han INNAN rörläggningen "diskutera" saken med mig och att vi tillsammans är ense om tagen.
och vill du inte göra jobbet så är det ju bara gå vidare till nästa elektriker ;-)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
E elmont skrev:
Som sagt #200
Vi har väl varvat den här diskutionen några gånger, känns det som.:D

Kanske dags att ta ett sidospår om mormoner och bordellernas elsäkerhet?

Staffan

• Gilla
ami39 och 1 till
  • Laddar…
E
Vet inte vad Staffan2000 menar med nybyggen.
Det var ju alla hur en gång i tiden.. Och vissa elanläggningar har byggts på. Vissa korrekt, andra inte.
Gäller att hitta den seriöses signatur, då syns vilka som varit involverade i detta.

E El-Löken66 skrev:
Gäller att hitta den seriöses signatur, då syns vilka som varit involverade i detta.
Men du vet ju ändå inte om någon annan har varit där också.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Mitt föräldrahem och alla andra äldre hus som saknar signatur? Är det väggrivning som gäller då?

Staffan

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Efter alla svar från de som läser lagen till punkt o pricka komma o utropstecken så finns snart ingen annan lösning än att koppla själv el be någon som tror sig kunna koppla el möjligtvis någon från Polen, för snart kan ingen utom den som kopplade originaldragningen göra något.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Mitt föräldrahem och alla andra äldre hus som saknar signatur? Är det väggrivning som gäller då?

Staffan
nä ta dit en elektriker från Polen och skit i alla paragrafryttare som vill ha monopol

B Boan skrev:
och vill du inte göra jobbet så är det ju bara gå vidare till nästa elektriker ;-)
Självklart och samma förutsättningar gäller ju även "nästa" installatör.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
K kortis skrev:
Efter alla svar från de som läser lagen till punkt o pricka komma o utropstecken så finns snart ingen annan lösning än att koppla själv el be någon som tror sig kunna koppla el möjligtvis någon från Polen, för snart kan ingen utom den som kopplade originaldragningen göra något.
Ja naturligtvis ska man ta in en öststatare för dom kostar ju bara en bråkdel om dom får jobba svart.Man kan ju undra varför man inte tar in mer folk från lågprisländer och flyttar ut mer jobb från Sverige, då skulle ju allt bli billigare.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.