108 553 läst ·
827 svar
109k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
Denna?S Sista spiken skrev:
https://www.byggahus.se/forum/forums/referenser-hantverkare-entreprenoerer.54/
Intresset är ju uppenbart.Bo.Siltberg skrev:
Det finns ingen paradox. Så som lagen är skriven finns inga olagliga elinstallationer, och de menar då också att det inte finns några felaktiga installationer. Finns det tomrör så visst kan en elfirma använda dem, för det är endast elfirmor som får installera tomrör för el. Det är dock inte prövat vilken anläggningskännedom en elfirma måste skaffa sig i tveksamma fall.
Elsäkerhetsverket har sedan många år ansett det olagligt att slutföra en arbete som en obehörig har påbörjat. Men det har aldrig prövats vad jag vet. Dock är ju de flesta elfirmor av samma uppfattning som ELSV.
Så återigen vadan detta intresse i denna fråga? Vi kommer aldrig att få ett juridiskt korrekt svar, bara tolkningar.
Så den som vill få något inkopplat bör kontakta en elfirma i förväg - det är paradoxfritt.
Lagen är en pspperstiger. I klass med TV-pejling. Aldrig juridiskt prövat ifall en fadtighetsägare gjort sig skyldig till brott genom att låta en elfirma spänningssätta hela eller delar av en befintlig anläggning som ev kan vara utförd av någon obehörig.
Hur många liknande lagar har vi i Sverige?
Fast...det är ju en tolkning som han använder för att motivera mer jobb...Appendix skrev:
Jag pratade med elektriker nu när det är badrumsrenovering hemma.
Där sa han att tidigare kunde de låta kundens plattsättare/snickare dra rör och kablage och sen koppla in.
Detta är ej längre tillåtet enligt riktlinjer/domar så de måste åka ut minst tre gånger. För att koppla ur el. För att dra rör och kablar och för att driftsätta anläggningen.
Motiverat med att de måste kunna garantera hur det ser ut i väggarna/tak och det räcker inte bara att mäta upp.
I detta fall har jag ju totalentreprenad så jag bara frågade av ren nyfikenhet då det inte var så för 8 år sen.
Förväntar du dig att få svar när du svarar på saker som skrevs för ett år sen nästan?K karlmb skrev:
Jag värderar min hantverkares pålitlighet annorlunda än dig.
När jag tittar på dina senaste svar har du ju en rätt dryg inställning. Kanske vara lite trevligare och tillföra något istället för att bara komma med oneliners ?
Här får du iaf en kram. Det verkar du behöva
KRAM
Appendix skrev:
Förväntar du dig att få svar när du svarar på saker som skrevs för ett år sen nästan?
Jag värderar min hantverkares pålitlighet annorlunda än digMycket mycket mycket högt värderad
När jag tittar på dina senaste svar har du ju en rätt dryg inställning. Kanske vara lite trevligare och tillföra något istället för att bara komma med oneliners ?
Här får du iaf en kram. Det verkar du behöva
KRAM
P Pin skrev:
Så, vart går gränsen mellan vilken befintlig utrustning installatören får använda och inte?[/QUOTE]
Detta är inte helt lätt att förklara utan att man först är insatt i regelverk, juridik och reklamationsbitar men jag kan ge min syn på saken och hoppas någon blir klokare.
Att installalera vp rör i sig är inte olagligt, det blir däremot ett ansvarsproblem om någon drar elinstallationskabel med farlig spänning i dessa om något händer.
Material skall också vara CE godkänt vilket kan bli svårt om vi pratar om riktigt gamla anläggningar.
För att beskriva kort vad som skulle kunna anses olagligt:
1. Obehörig har utfört rörinstallationen.
2. Installationen är inte utförd enligt gällande standard.
3. Elföretag kan inte godkänna andras arbete i lagens mening.
Sen att vissa företag inte förstår eller bryr sig innebär att dom tar en risk.
Vad kan anses lagligt då?
Ja, har tidigare installation använts för el och en behörig installatör har utfört denna installation i enlighet med standarden så är rördragningen godkänd av honom vid överlämnande till kund och då kan den användas om man är trygg med denna, enligt min tolkning.
Tidigare firma har ju som regel lovat och intygat skriftligt vid överlämnandet att anläggningen är felfri och då ska ju det stämma.
Dock kan det alltid uppstå problem/konsekvenser som är svåra att förutse och som alltid när det gäller reklamationer så kan det bli en dyr affär.
Grundorsaken till att många inte vill använda rör som inte går att besikta okulärt är således ifall en reklamation inträffar eller ännu värre en olycka med brand/dödsfall.
Vem ska bära ansvaret om flera parter är involverade?
Gränsdragningen kan bli problematisk.
Om man tänker på att företag ska stå för reklamationer som kan inträffa under 10års tid då kanske folk förstår att risken inte lockar för en halv dags arbete.
Det finns således inget enkelt svar på frågan utan det är en riskbedömning när tveksamheter kring installationen uppstår.
Mao är det ok för lekman att dra VP rör med datakabel men den dagen starkström dras i dessa uppstår frågan om installationen är enligt gällande standard för elsäkerhet och vem som ska betala om något händer.
Skulle företagen gå fria från reklamation/ansvar så skulle dom sannolikt inte bry sig.
Jag hoppas någon blev klokare på detta.
Detta är inte helt lätt att förklara utan att man först är insatt i regelverk, juridik och reklamationsbitar men jag kan ge min syn på saken och hoppas någon blir klokare.
Att installalera vp rör i sig är inte olagligt, det blir däremot ett ansvarsproblem om någon drar elinstallationskabel med farlig spänning i dessa om något händer.
Material skall också vara CE godkänt vilket kan bli svårt om vi pratar om riktigt gamla anläggningar.
För att beskriva kort vad som skulle kunna anses olagligt:
1. Obehörig har utfört rörinstallationen.
2. Installationen är inte utförd enligt gällande standard.
3. Elföretag kan inte godkänna andras arbete i lagens mening.
Sen att vissa företag inte förstår eller bryr sig innebär att dom tar en risk.
Vad kan anses lagligt då?
Ja, har tidigare installation använts för el och en behörig installatör har utfört denna installation i enlighet med standarden så är rördragningen godkänd av honom vid överlämnande till kund och då kan den användas om man är trygg med denna, enligt min tolkning.
Tidigare firma har ju som regel lovat och intygat skriftligt vid överlämnandet att anläggningen är felfri och då ska ju det stämma.
Dock kan det alltid uppstå problem/konsekvenser som är svåra att förutse och som alltid när det gäller reklamationer så kan det bli en dyr affär.
Grundorsaken till att många inte vill använda rör som inte går att besikta okulärt är således ifall en reklamation inträffar eller ännu värre en olycka med brand/dödsfall.
Vem ska bära ansvaret om flera parter är involverade?
Gränsdragningen kan bli problematisk.
Om man tänker på att företag ska stå för reklamationer som kan inträffa under 10års tid då kanske folk förstår att risken inte lockar för en halv dags arbete.
Det finns således inget enkelt svar på frågan utan det är en riskbedömning när tveksamheter kring installationen uppstår.
Mao är det ok för lekman att dra VP rör med datakabel men den dagen starkström dras i dessa uppstår frågan om installationen är enligt gällande standard för elsäkerhet och vem som ska betala om något händer.
Skulle företagen gå fria från reklamation/ansvar så skulle dom sannolikt inte bry sig.
Jag hoppas någon blev klokare på detta.
Jag hade en elektriker här igår, så passade faktiskt på att fråga honom om just "andras dragningar" och hur det fungerar i praktiken.
Svaret han gav var JA, dom FÅR koppla in något någon annan har kopplat/dragit in, MEN - då tar dom på sig allt ansvar rörande den kopplingen/dragningen, och således är det något dom absolut inte VILL göra och i dom flesta fall tvärnekar om det inte finns dokumentation på att det är utfört av fackman(men även då hade det tydligen hänt att dom nekat).
Undantag som finns är t ex om det lätt går att inspektera dragningarna, kablarna osv(t ex utanpåliggande dragningar, öppna väggar osv), och att eletrikern kan med gott samvete godkänna dragningen. Även vart i anläggningen dom jobbar har ju betydelse. T ex byta ett vägguttag så utför dom ju ingen grundlig kontrol över hela anläggningen, men gäller det mer omfattande jobb så går dom igenom det mesta.
Dom har rätten att säga ja eller nej precis som dom känner för det.
Exakt vem som dragit/kopplat spelar ingen egentlig roll i praktiken. Dom begår inget lagbrott genom att använda "Någon annans" koppling/dragning. Dom tar "bara" en rätt stor risk OM något går fel i det området.
Det var vad den elektrikern sa, om det är 100% rätt hos samtliga firmor och/eller är helt korrekt i lagens mening kan jag inte svara på.
Svaret han gav var JA, dom FÅR koppla in något någon annan har kopplat/dragit in, MEN - då tar dom på sig allt ansvar rörande den kopplingen/dragningen, och således är det något dom absolut inte VILL göra och i dom flesta fall tvärnekar om det inte finns dokumentation på att det är utfört av fackman(men även då hade det tydligen hänt att dom nekat).
Undantag som finns är t ex om det lätt går att inspektera dragningarna, kablarna osv(t ex utanpåliggande dragningar, öppna väggar osv), och att eletrikern kan med gott samvete godkänna dragningen. Även vart i anläggningen dom jobbar har ju betydelse. T ex byta ett vägguttag så utför dom ju ingen grundlig kontrol över hela anläggningen, men gäller det mer omfattande jobb så går dom igenom det mesta.
Exakt vem som dragit/kopplat spelar ingen egentlig roll i praktiken. Dom begår inget lagbrott genom att använda "Någon annans" koppling/dragning. Dom tar "bara" en rätt stor risk OM något går fel i det området.
Det var vad den elektrikern sa, om det är 100% rätt hos samtliga firmor och/eller är helt korrekt i lagens mening kan jag inte svara på.
Här vilar ett stort ansvar på den elfirma som chansar med att arbeta vidare på driftsatta anläggningar som renoverats av okända i efterhand.L Lucif3r skrev:Jag hade en elektriker här igår, så passade faktiskt på att fråga honom om just "andras dragningar" och hur det fungerar i praktiken.
Detta för att det finns skäl att stanna upp, tänka efter och ifrågasätta.
Vem drog detta rör, när, hur och varför och går det att ta reda på ifall det är korrekt utfört och användbart?
Kan ju lika bra vara konkurrenten som kopplat ihop det med PEX-slang sammansatt med värmeslinga för att ställa till det.
Eller hempullare med låg kunskapsnivå.