110 565 läst ·
827 svar
111k läst
827 svar
Får en elektriker koppla in något som någon annan har monterat?
okU Uffe A skrev:Vid en elbesiktning så dokumenterar jag de brister jag hittat i anläggningen samt anger om de behöver åtgärdas elller eller inte.
Vad som gås igenom skiljer sig beroende på hur djupgående besiktning kunden vill ha.
Men jag tar aldrig över ansvaret för anläggningen Det enda jag kan göra är att dokumentera anläggningens skick i det ögonblick jag utför besiktningen.
Det är kanske inte för att just jag ska förstå utan kanske dom som inte har riktigt klart för sig hur det hela fungerar utan blir vilseledd av felaktiga påståenden och drar felaktiga slutsatser. Men det kanske är det du vill?K kortis skrev:
Och jag tror även att det fungerar ungefär lika hos alla företagsorganisationer, dom jobbar för företagens bästa och inte för slutkundens bästa så EA sticker inte ut på något vis.
ja det är klart att de enbart är till för att deras medlemmar ska tjäna så mycket pengar som möjligt, nu börjar ju de organisationerna få så mycket inflytande på Svenska myndigheter att många vill ha en förändring och en väg att gå är ju genom EU. Så ska vi kalla det oligopoliseringen lite slarvigt kanske till slut var mer till skada. Kanske en enklare kurs i elkunskap o säkerhet så kunde man få utföra enklare eljobb åt sig själv. Ajaj där försvann några kronor. Men det kanske på sikt skulle vara säkrareE elmont skrev:Det är kanske inte för att just jag ska förstå utan kanske dom som inte har riktigt klart för sig hur det hela fungerar utan blir vilseledd av felaktiga påståenden och drar felaktiga slutsatser. Men det kanske är det du vill?
Och jag tror även att det fungerar ungefär lika hos alla företagsorganisationer, dom jobbar för företagens bästa och inte för slutkundens bästa så EA sticker inte ut på något vis.
Det är ungefär som att konsumentverket skulle tillvarata företagarnas intresse eller att en åklagare skulle försvara delinkventenE elmont skrev:Det är kanske inte för att just jag ska förstå utan kanske dom som inte har riktigt klart för sig hur det hela fungerar utan blir vilseledd av felaktiga påståenden och drar felaktiga slutsatser. Men det kanske är det du vill?
Hur fungerar det med offerter man accepterar? Har inte båda partner ingått ett avtal, vem är det då som anses vara den som bryter avtalet? Ifall det är fastpris som många vill ha blir det extra intressantE elmont skrev:
Visst har parterna ingått ett avtalB larry78 skrev:
Det är bara för kunden att betala det offererade priset även om det skulle ta kortare tid än beräknat
Och skulle det ta längre tid så får hantverkaren bita i det sura äpplet
Tror det blir ett knepigt. Elektrikern som kopplar in sist får ju inte sälja något enligt ahlsells prislista.S StureS skrev:
Det betyder ju att han måste höja milersättningen till orimliga nivåer och då kanske kunden blir arg?
Han kan ju inte höja timdebiteringen då kunden kan se kostnaden före utfört jobb.
Om den som skall utföra arbetet vägrar göra det så vad skall kunden betala för?U Uffe A skrev:
eller så struntar man i Svenska elektriker o tar en från något billigt EU land, visserligen så kanske man får lära han en del men det torde få ned fantasipriserna i Sverige, jag är ju mot sådant men till skut brister det nog hos mångaU Uffe A skrev:
Vad taggar du mig för? Handlar tråden om att nyttja rör som kunden förlagt så kan man göra en bedömning på plats. Är det i inomhus i en villa/lägenhet så kan jag leva med risken att nyttja rören.E El-Löken66 skrev:Att du drar genom rören med endoskop innan du drar trådar i dessa låter väldigt seriöst och ordentligt, tror inte många skulle göra så.
@Johan456 svarade aldrig så jag tror hen kör mer på chans.
Känner inte till så mycket angående prisklasser på endoskop, vilket rekommenderar @Anders_Nilsson för, ja säg lägre prisklassen, ett par hundringar till övre lägre, någon tusing?
Minns nu inte varför jag taggade dig, antagligen för något du skrev så det begav sig.J Johan456 skrev:
Men okej, är rören inomhus så är det ingen större fara alltså, då förstår jag.
Bara det inte är på kontor, industri, kyrka eller dylikt.
Sen så är det ju möjligt att just du överlever risken, jag tänkte mer på de som bor där du installerar detta, klarar dessa människor livhanken, är väl den viktiga frågan i min värld.
@Mikael_L bor du nära Guldholmen?S Sista spiken skrev:
Lite kaffe och kanelbullar så löser det sig säkert.