Jag gjorde en liten sökning bland de mer namnkunniga elskribenterna i forumet. Tyvärr är sökfunktionen inte riktigt optimal, så jag begränsade mig till några inlägg från Bo. Det är inget personligt mot honom - Det finns fler exempel på personer som har skrivit just att en elektriker inte får koppla in något någon annan har förlagt.

Visst, i exemplen handlar det ofta om personer som vill dra rör/kabel och sen i direkt anslutning till det låta en elektriker göra klart, men många svar är så kategoriska att man inte kan tolka dom på något annat sätt att en elektriker verkligen inte får koppla in något med okänd historia.

"Förläggning av kabel är behörighetskrävande och en elektriker får inte koppla in den kabel du själv lagt."
https://www.byggahus.se/forum/threa...-vp-roer-eller-flexslang.256148/#post-2232581

"Du får inte göra något av detta själv, dvs en elektriker får inte koppla in det du gjort. "
https://www.byggahus.se/forum/threa...ggnad-efter-renoveringen.356552/#post-3454736

"Jag rekommenderar ändå att du kontaktar en elfirma i förväg då du kan få svårt att hitta någon som i efterhand vill koppla in din kabel. De får inte befatta sig med sådant"
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-fram-el-till-foerrad.373650/#post-3672272

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Staffans2000
E elmont skrev:
Ja naturligtvis ska man ta in en öststatare för dom kostar ju bara en bråkdel om dom får jobba svart.Man kan ju undra varför man inte tar in mer folk från lågprisländer och flyttar ut mer jobb från Sverige, då skulle ju allt bli billigare.
Var inte orolig. Det kommer fler:D

Staffan

Anledningen till att jag startade tråden var just detta ofta kategoriska svar att en elektriker inte får befatta sig med något någon annan har installerat. El-löken har väl gett det korrekta svaret att en seriös och laglydig elektriker alltid river väggen för att se hur alla rör är dragna om man t ex ska komplettera med ett nytt uttag.

Som sagt var är det inte så konstigt att folk hempular om det är dom premisserna branschen jobbar efter...

Case closed då gissar jag?

• Gilla
  • Haha
guggen och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Visst, i exemplen handlar det ofta om personer som vill dra rör/kabel och sen i direkt anslutning till det låta en elektriker göra klart, men många svar är så kategoriska att man inte kan tolka dom på något annat sätt att en elektriker verkligen inte får koppla in något med okänd historia.
Jag ser inte hur du kan dra den slutsatsen. Svaren handlade ju om ifall en elektriker får koppla in något som en obehörig har dragit, inte bara koppla in något med okänd historia.

E
Verkar att folk låtsas ha svårt att förstå eller så är jag otydlig?

Var skrev jag att en original installation ska anses vara hemma pullad?

Det jag beskriver är ut- och ombyggnader. Sk herrelösa installationer.

E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Mitt föräldrahem och alla andra äldre hus som saknar signatur? Är det väggrivning som gäller då?

Staffan
Hur hade du resonerat ifall det kommit fram att byggarna glömt armerningsjärnen?
För jobbigt att åtgärda så det får vara?

E El-Löken66 skrev:
Du skrev:

E El-Löken66 skrev:
Utgå alltid från att kunden försöker luras, det kan vara ett försäkringsbedrägeri med syfte att elda upp

Eller menar du att försäkringstagaren först tar dit en elinstallatör för att göra en brandfarlig installation och sen tar dit en annan oskyldigt ovetande installatör för att spänningssätta installationen?
Om det är så man jobbar i branschen så blir jag ännu mer bekymrad.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Verkar att folk låtsas ha svårt att förstå eller så är jag otydlig?

Det jag beskriver är ut- och ombyggnader. Sk herrelösa installationer.
Jag förstår det, men hur vet du - eller husägaren för den delen - om allt är original sedan huset byggdes (förhoppningsvis utfört korrekt) eller om det tillkommit något vare sig detta tillkomna är hempulat eller utfört av andra elektriker. ”Herrelöst” vet jag inte, den som äger/bor i huset har ju ansvar för anläggningen, men i praktiken oftast nästan ingen kompetens på området. Utom möjligen en duktig hempulare.

Problemet blir om den sista (eller senaste snarare) elektrikern blir ansvarig för allt som fanns där innan han kopplade in det där extra vägguttaget (eller vad det nu kan vara).

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Hur hade du resonerat ifall det kommit fram att byggarna glömt armerningsjärnen?
För jobbigt att åtgärda så det får vara?
Nu förstår jag inte ett smack!

Staffan

E
P Pin skrev:
Jag förstår det, men hur vet du - eller husägaren för den delen - om allt är original sedan huset byggdes (förhoppningsvis utfört korrekt) eller om det tillkommit något vare sig detta tillkomna är hempulat eller utfört av andra elektriker. ”Herrelöst” vet jag inte, den som äger/bor i huset har ju ansvar för anläggningen, men i praktiken oftast nästan ingen kompetens på området. Utom möjligen en duktig hempulare.

Problemet blir om den sista (eller senaste snarare) elektrikern blir ansvarig för allt som fanns där innan han kopplade in det där extra vägguttaget (eller vad det nu kan vara).
Hur ska du veta något överhuvudtaget?
Finns vi? Eller vi är blott med i ett avancerat Sims?

Men nätbolagen har som regel haft som krav att en kompetent elfirma borgar för installationen som ska anslutas.

Sen finns alltid undantag.
Ju fler orostecken, desto mer undersökningar måste göras.

E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu förstår jag inte ett smack!

Staffan
Det var en j/n fråga.

E El-Löken66 skrev:
Hur ska du veta något överhuvudtaget?
Finns vi? Eller vi är blott med i ett avancerat Sims?

Men nätbolagen har som regel haft som krav att en kompetent elfirma borgar för installationen som ska anslutas.

Sen finns alltid undantag.
Ju fler orostecken, desto mer undersökningar måste göras.
Ja vid nybyggnation. Efter ett antal decennier vet ingen vad som hänt med anläggningen.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Finns vi?
Hur du har det, vete katten. Men Cognito ergo sum:D.
Om det skulle varit armeringsjärn i morsans hundraåriga trävilla, tvivlar jag på. Men den står upp fortfarande.

Staffan

useless useless skrev:
Anledningen till att jag startade tråden var just detta ofta kategoriska svar att en elektriker inte får befatta sig med något någon annan har installerat.
Jag har läst mina inlägg i denna tråd och ser ingenting jag vill ändra på (förutom några typos) eller tillägga. Men jag ser att detta gamla citat från elsäkerhetsverket inte varit med:

En elinstallatör som slutför ett sådant arbete kan löpa risk att misstänkas för brott mot 6 § elinstallatörsförordning (1990:806).

Denna fråga och svar finns inte längre kvar på deras hemsida. Svaren är kanske idag lite med ödmjuka men vi vet alla att elsäkerhetsverket kan ge ett helt annat svar imorgon, troligen där de vänder kappan efter vinden ifall något specifikt fall skulle dyka upp. Sedan är frågan hur elfirmor tolkar detta, och hur de tolkar de skyldigheter de har i nya elsäkerhetslagen.

Jag har fortfarande inte begripit syftet med din fråga.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Ska man vara lite elak så har väl kravet endast varit att en elfirma gjort jobbet. Kravet på kompetens har väl inte varit lika stort. Då hade man ju inte accepterat vare sig det gamla eller det nya regelverket. ;)

• Gilla
  • Haha
jorblad och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.